ssd in Apple imac gezet nu vroeg ik me af wat beste kan doen clean installatie

Havelock

I Love Synthesizer Sound!
Lid sinds
2 april 2004
Berichten
1.403
Locatie
Obdam (NL)
Ik heb begin november in me Apple imac een 500 GB(Samsung evo 940) in laten zetten. Nu vroeg ik me iets af wat ik het beste kan doen voor een clean installatie macOS.
Ik vroeg me af of het dan handig is om deze ssd door de helft partioneren 2x van 250 GB
eentje voor macOS installatie(250 GB) en de ander voor me samples enzo en alle save bestanden enz.
Is het dan verstandig om het zo in te delen of raden jullie dat mij af en waarom raden jullie het mij af ?
Nou vraag ik aan jullie of ik dit het beste kan doen of hebben jullie nog andere suggesties voor me ?
Bedank alvast voor het mee denken.

Sebastian
 
Ik zou het niet doen. Qua performance win je niets. Hooguit organisatorisch kun je het gevoel hebben dat het beter is, maar dat kun je ook oplossen door je folders slim en goed in te richten.

Ik zou het dus niet doen.
 
Mee eens

Mee eens

Ik zou het niet doen. Qua performance win je niets. Hooguit organisatorisch kun je het gevoel hebben dat het beter is, maar dat kun je ook oplossen door je folders slim en goed in te richten.

Ik zou het dus niet doen.

Je moet een ssd niet met een harddisk vergelijken. Als hij kapot gaat heb je wel pech voor alles in eens maar dat vang je af via backups. Ik heb wel meerdere ssd’s in mijn MacPro zitten om het risico van kapot gaan te spreiden maar dat lukt niet in je iMac qua ruimte.

Ik ben misschien een “beetje” voorzichtig maar ik doe het zo:
Data naar ssd
Ssd wordt gebackupt op fileserver
Fileserver schrijft backup naar Dropbox.

Wel kan je even uitzoeken of en hoe je de ssd kan finetunen in je iMac om je prestaties zo hoog mogelijk te laten uit komen.
 
Ik zou het niet doen. Qua performance win je niets. Hooguit organisatorisch kun je het gevoel hebben dat het beter is, maar dat kun je ook oplossen door je folders slim en goed in te richten.

Ik zou het dus niet doen.

Wat is volgens jou goede methode voor al mijn samples en alle andere dingen die kan saven ?
Ik heb vast wel een goeie methode extra kopie van dingen die ik in me home map wil enz.
Of via een externe ssd die via thunderbolt gaat bij voorbeeld ik helaas geen usb 3 omdat mijn imac uit halverwege 2011 komt.
Ik heb wel een verloopje van thunderbolt naar usb 3 en e-sata en heb 2 ssd een van 64 GB en een van 120 GB ik dat via een behuizing dan aansluiten op een van die poorten.
Of geheel andere oplossing eventueel.
Nu is de vraag wat de beste oplossing is ?
 
Je moet een ssd niet met een harddisk vergelijken. Als hij kapot gaat heb je wel pech voor alles in eens maar dat vang je af via backups. Ik heb wel meerdere ssd’s in mijn MacPro zitten om het risico van kapot gaan te spreiden maar dat lukt niet in je iMac qua ruimte.

Ik ben misschien een “beetje” voorzichtig maar ik doe het zo:
Data naar ssd
Ssd wordt gebackupt op fileserver
Fileserver schrijft backup naar Dropbox.

Wel kan je even uitzoeken of en hoe je de ssd kan finetunen in je iMac om je prestaties zo hoog mogelijk te laten uit komen.

SSD defect is hetzelfde als HD defect. Of je nu SSD of HD gebruikt, RAID, fileserver of online, je backupstrategie blijft hetzelfde.
 
Wat is volgens jou goede methode voor al mijn samples en alle andere dingen die kan saven ?
Ik heb vast wel een goeie methode extra kopie van dingen die ik in me home map wil enz.
Of via een externe ssd die via thunderbolt gaat bij voorbeeld ik helaas geen usb 3 omdat mijn imac uit halverwege 2011 komt.
Ik heb wel een verloopje van thunderbolt naar usb 3 en e-sata en heb 2 ssd een van 64 GB en een van 120 GB ik dat via een behuizing dan aansluiten op een van die poorten.
Of geheel andere oplossing eventueel.
Nu is de vraag wat de beste oplossing is ?

Een kopie van je bestanden op dezelfde drive heeft alleen zin als versiebackup, niet als uitvalbackup. Vanwege dataredundancy zou ik nooit dezelfde bestanden op dezelfde disk bewaren. Thunderbolt is een uitstekende optie om te backuppen. Laat bv over Thunderbolt Timemachine meelopen. Let wel op dat de Timemachine disk groter is dan de iMac-disk. Op die manier heb je verschillende versies van je bewerkte bestanden als backup.
 
Voor backups maakt snelheid niet uit, dus een USB 2TB extern HDD schijfje van ±100eu voldoet prima.
 
Het gaat ineens over backuppen..lol
De vraag was, moet ik mn schijf opdelen? Nee, dat zou ik niet doen, zoals al gezegd maakt het geen reet uit voor de prestaties.
 
Zoals iedereen zegt : osplitsen SSD heeft geen enkel nut voor data.
Als je samples en zo apart wilt, is een externe SSD via USB3 of andere snelle poort (Thunderbolt 2) een goede en betaalbare oplossing. Bij de Koele Blauwe (je weet wel) hebben ze betaalbare
ext SSD's.

Backup : zal je altijd moeten doen. Crashplan is hiervoor een betaalbare oplossing, zonder
limiet. Wel jaarlijks abo maar voor eeuwig veilig, zoals ze zelf stellen.
 
Back
Top