RME Digiface usb

Boost303

Mono-Amine
Lid sinds
11 juli 2001
Berichten
1.944
Locatie
DenHaag
Ik zit te denken om een RME digiface usb aan te schaffen om op deze wijze een systeem met 3 moto828mk2's en een Behringer ada8000 te creeren. Dit zou technisch gezien voor 32 analoge inputs en outputs moeten zorgen. De RME digiface maakt connectie met een computer via een usb2.0 poort. Ik heb zo mijn twijfels of de bandbreedte al deze kanalen wel aankan. Ik vraag me hierom af of iemand de RME digiface al gebruikt en wat zijn ervaringen zijn met het opnemen van vele tracks tegelijkertijd en of de bandbreedte van de usb dit trekt.
Mijn ervaring met eerdere RMEkaarten is altijd fantastisch geweest en de drivers van RME die werken ook top op lage latencies dus ik hoop dat de RME digiface ook echt kan doen wat beloofd wordt

Wie gebruikt hem al?

https://www.bax-shop.nl/externe-audio-interfaces/rme-digiface-usb-audio-interface
 
Heb hem hier al een tijdje draaien... en heb zelf ook aardig wat getwijfeld...

Voordien had ik mijn 01v96 via ADAT aan mijn M-Audio ProFire 2626 geconnecteerd en die hing via Firewire aan mijn Macbook Pro. Maar nu dat zelfs Apple Firewire desupporteerd, moest ik daar nog een TB3-TB2 en een TB2-FW converter tussen hangen.
Raar maar waar werkte dit vrij vlot, zelfs op Windows, maar aangezien M-Audio de drivers voor ProFire niet meer ondersteund en update voor recentere OS-en moest ik wel naar een nieuwe oplossing zoeken... en deze kleine RME leek een ideale fit...

Bovendien zocht ik een goede, stabiele en mobiele interface voor op de bank of op verplaatsing... De RME Digiface USB is compact, licht, stevig uitgevoerd en heeft geen externe stroom nodig. Dus USB kabel aan een kant en koptelefoon aan de andere kant (dacht dat ie ook stereo line out kon). Weeral een goede fit :-)

Bovendien staat RME bekend voor hun stabiele. low latency drivers met jarenlange ondersteuning. Voor USB interfaces hebben ze momenteel zelfs de laagste latency dacht ik, mede doormiddel van hun eigen ontwikkelde chips en drivers. Dit zijn volgens mij gewoon dezelfde drivers als hun andere USB interfaces...

De grootste bemerkingen die ik had met deze interface was: Waarom USB2 en niet USB3 of Thunderbolt? En heb hun hierover ook ge-emailed. :-)

Blijkbaar is de latency van USB3 is identiek aan die van USB2 alleen de bandwidth maakt een verschil. Maar de bandwidth van USB2 is ruim voldoende voor 66 kanalen @ 48kHz/24-bit (75Mbps?), terwijl USB2 er theoretisch 480Mbps aankan). Er een USB3 device van maken zou het nodeloos duurder gemaakt hebben en minder compatibel.

De vraag is eerder of je computer, harde schijf of USB hub het wel aankan. Want als je bvb op een goedkope USB hub een trage USB1 muis inprikt gaat bvb heel de hub draaien op de laagste snelheid (Elektron Overhub iemand?)

Anderzijds las ik een bemoedigende post waar iemand een USB interface gebruikt om 64 kanalen op te nemen op een Windows tablet van 170EUR, mits je een goede harde schijf eraan koppelt...

En, ja Thunderbolt heeft een lagere latency dan USB maar dat is nog eenrelatief jong protocol en is vooral in Windowsland nog niet goed ingeburgerd dus een kleinere afzetmarkt dus hogere kosten...

Conclusie: Na een paar maanden gebruik, moet ik zeggen dat ik nu zowel mijn 01v96 als mijn ProFire rechstreeks aan mijn DigiFace USB hang (dus 16 I/O en zonder die TB3>TB2>FW>Profire>ADAT>01v96-constructie) en overweeg om zelfs nog een paar ADAT interface bij aan te schaffen en dan volledig te mixen via de meegeleverde TotalMix software... Iemand ervaring met de Ferrofish Pulse?
 
Back
Top