Feedbackloop bij Strymongalm als send gebruiken met Scarlett Focusrite 18i8??

neoking

Stamgast
Lid sinds
1 Maart 2017
Berichten
273
Hoi!

Ik heb pasgeleden een strymon Bigsky aangeschaft. Heel tof ding, maar het lukt me maar niet om hem op normale manier als sendeffect in mijn DAW FL Studio 12 te gebruiken. Ik heb wel geluid, maar het signaal van de galm kan ik alleen maar op zacht volume gebruiken. Als ik hem harder zet in mijn DAW krijg ik een vervelende feedbackloop.

Ik heb hem nu aangesloten als volgt: Strymon Bigsky -> stereo naar LINE IN 3/4 Scarlett. Van Scarlett SPDIF OUT -> D/A converter -> stereo IN Bigsky. In FL Studio doe ik op een sendkanaal LINE IN 3/4. Als ik SPDIF als output selecteer zie ik dat ik het signaal wel binnenkrijg en op hoger volume. Zodra ik hem echter naar mijn mainmix stuur, begint het vreselijk irritante feedbackloopje weer. Ik vermoed dat het te maken heeft met de instellingen in mijn Scarlett Mixcontrol. Deze is te zien in de bijlage.
Hopelijk kan iemand mij hier in de juiste richting sturen, want het lijkt me dat dit toch zou moeten kunnen werken8

(EDIT: SPDIF OUTPUT 1 en 2 staan in de mixcontrol naar resp. DAW1 en DAW2).
 

Attachments

  • scarlettmix2.jpg
    scarlettmix2.jpg
    55 KB · Bekeken: 119
Misschien je monitor instellingen nalopen?
 
Het zit in de instellingen vd software inderdaad. Maar ik ben vergeten hoe je dit verhelpt. Ik dacht in n anders scherm onder de faders. Als ik,t ooit vond zonder manual te lezen kan jij dat ook.
 
Hoi!

Ik heb pasgeleden een strymon Bigsky aangeschaft. Heel tof ding, maar het lukt me maar niet om hem op normale manier als sendeffect in mijn DAW FL Studio 12 te gebruiken. Ik heb wel geluid, maar het signaal van de galm kan ik alleen maar op zacht volume gebruiken. Als ik hem harder zet in mijn DAW krijg ik een vervelende feedbackloop.

Ik heb hem nu aangesloten als volgt: Strymon Bigsky -> stereo naar LINE IN 3/4 Scarlett. Van Scarlett SPDIF OUT -> D/A converter -> stereo IN Bigsky. In FL Studio doe ik op een sendkanaal LINE IN 3/4. Als ik SPDIF als output selecteer zie ik dat ik het signaal wel binnenkrijg en op hoger volume. Zodra ik hem echter naar mijn mainmix stuur, begint het vreselijk irritante feedbackloopje weer. Ik vermoed dat het te maken heeft met de instellingen in mijn Scarlett Mixcontrol. Deze is te zien in de bijlage.
Hopelijk kan iemand mij hier in de juiste richting sturen, want het lijkt me dat dit toch zou moeten kunnen werken8

(EDIT: SPDIF OUTPUT 1 en 2 staan in de mixcontrol naar resp. DAW1 en DAW2).
Kan het zijn dat je SPDIF output geen echt apart kanaal is maar gewoon hetzelfde uitstuurt als je main out?
 
Kan het zijn dat je SPDIF output geen echt apart kanaal is maar gewoon hetzelfde uitstuurt als je main out?

Volgens mij is dit inderdaad het geval nu, mits ik mijn mix genaamd 'DAW1' en 'DAW2' naar de SPDIF toestuur. Volgens de manual is dit de hele mix die vanaf de computer komt. Ik kan echter verschillende inputs selecteren om naar de spdif output te sturen, dus lijkt me logisch dat ik dan meer kan selecteren dan alleen mijn main output.
Het lukt me daarnaast ook om galm op hoger (normaal) volume als send in FL Studio te krijgen, maar dan kan ik het niet terughoren omdat ik anders weer het feedbackeffect krijg.
 
Wat je beschrijft is ook effectief een feedbackloop opstellen: als je de daw output naar de galm stuurt, en de galm terug in de daw dan heb je een cirkel, de galm gaat terug naar de strymon, etc.

Er zijn 2 manieren om dit op te lossen:
stuur de galm niet terug in je daw maar gebruik zero latency monitoring van de focusrite om hem te horen. Je kan dan wel een kanaal maken in je daw om het op te nemen, maar dat moet altijd gemute zijn zolang je de galm gebruikt.

Een andere oplossing is niet je main daw out te sturen naar de galm, maar een 2e aparte subgroep, waarnaar je via sends de geluiden stuurt waarop je galm wilt. Op die manier krijgen de andere geluiden geen galm, en het return kanaal van de strymon ook niet.

bij de 1e methode heb je het voordeel van minder latency op het terugkerende signaal, maar bij methode 2 kan je wel nog software-effecten op de return zetten. Voor mijn Strymon gebruik ik zelf methode 1, voor effecten zoals chorus en distortie eerder de 2e.

ken de mixcontrol soft niet zo goed, maar stuur eerder DAW3 en 4 naar de spdif, en route dan in FL de main out naar DAW1-2 als monitoring en een subgroep out naar DAW en 4

http://www.image-line.com/support/FLHelp/html/mixer_iorouting.htm
 
Hoi neoking,
Als ik het goed begrijp heb je op het send kanaal in FL Studio zowel de input als de output toegewezen aan hetzelfde apparaat(de Strymon bigsky) via de in en outputs van je Scarlett interface.
Zoals je het nu uitlegt stuurt FL Studio de line in 3/4 rechtstreeks door naar de spdif, met als enige tussenkomst de eventuele effecten en de fader van dat send kanaal, in principe heb je zelf nu een feedback loop gemaakt.
De meest logische manier om een externe send te krijgen is in jouw geval:
- Send kanaal van FL instellen op spdif output
- Routing van send kanaal naar de master verwijderen (met dat kleine groene pijltje onderin bij t master kanaal)
- Eén van de gewone kanalen (insert) gebruiken als return kanaal en daarvan de input instellen op input 3/4.

De routing binnen FL kan wat verwarrend zijn maar de online manual is gelukkig heel duidelijk en uitgebreid.
Succes!

Grtz. robert
 
Bedankt voor de reacties! Het is me inmiddels duidelijker. Is nu wel gelukt mijn hardwaresynthjes tegelijkertijd door de galm heen te sturen zonder feedback gezeik! Het probleem waar ik nu op stuit is dat het me nog niet lukt om te doen wat ik uiteindelijk wil, namelijk het effect als send gebruiken en het tegelijk op mijn monitoren terughoren. Zie ook niet echt de mogelijkheid om in FL Studio vanuit een mixertrack een apart signaal naar bv. DAW 3 en DAW 4 te sturen (heb alleen de keuze uit de monitor-output, 2 headphone outputs en de spdif, allen stereo) en weer terug naar een LINE IN 3/4 waardoor de galm geen feedback meer veroorzaakt. Ik heb jouw methode geprobeerd DreamXcape, maar loop vast bij wat ik via de Scarlett Control naar de SPDIF Output stuur.

In ieder geval wel al een stap in de juiste richting dus :D Fijne dagen!
 
iets anders, over Strymon:

ik heb een Deco pedaal

qua klank en mogelijkheden pracht ding (ook lekker duur)
het heeft stereo in en uit en ook een speciale studio-mode
voor line level signalen

toen ik het als send/return effect wou gebruiken op een drum kreeg ik een kam-filter effect, oftewel:
het apparaat heeft een behoorlijke latency, intern ontstaan doordat het signaal digitaal verwerkt wordt (AD DA converters, enz)
dit wordt de 'propagation time/ delay' genoemd

het houd dus eigenlijk in dat in elke parallelle audio verwerking/situatie er een kam fiter klank ontstaat en
het apparaat dus geheel onbruikbaar is,,of ik moet het originele geluid ook verschuiven (een delay shift geven)

Dus met een professioneel studio apparaat heb je niet te maken, leuk pedaal standalone maar oppassen geblazen in een mix!

Strymon regeert totaal niet op mijn mails hier over ,, ze reageerden wel op m'n andere vragen, voor mij
duidelijk dat er dan iets verzwegen moet worden

ik kan me voorstellen dat alle andere digitale pedalen van hun hetzelfde probleem kunnen hebben ,,
 
Back
Top