Latency probleem #342 (Ableton LIVE)

Precursor

Stamgast
Lid sinds
20 december 2016
Berichten
111
Beste allemaal,

Ik gebruik al een jaar of twee met plezier mijn beatstep pro samen met ableton. Ik kom steeds weer tegen nieuwe latency problemen aan, maar nu ben ik weer helemaal het spoor bijster...

Ik gebruik Ableton als master (via MIDI), BSP als slave. Die draait helemaal tip top in time, geen probleem. Vervolgens gaat er een midi output naar een splitter die naar mijn synthesizers gaat. Deze runnen ook allemaal nog in sync.

Vervolgens gaan alle outputs via een mixertje (die ook geen delay toevoegt) in mijn focusrite 18i8. Ik ben speciaal voor dit probleem geupgrade van de focusrite 2i4 en dat had voorheen geholpen.

Bij de 18i8 is het mogelijk om "direct monitoring" en zelfs daarbij loopt alles gelijk.
Maar zodra het bij ableton een input ingaat is er een delay van meer dan een maat (op ~120 bpm), dus iets van 500ms!!

Het gekke is dat ik vorige maand met precies dezelfde setup geen problemen had, maar nu ik verhuisd ben werkt het opeens niet meer..?

Ik denk dat het iets te maken heeft met de instellingen van MIDI sync bij Ableton Live, maar het gekke is dat het niet werkte met dezelfde instellingen die ik eerst had. Inmiddels heb ik alles wel zo'n beetje geprobeerd, maar wat mij vooral opviel is dat de MIDI clock latency compensation die je kunt instellen, niets doet voor de beatstep pro. Alleen Focusrite MIDI out lijkt iets te kunnen veranderen, maar de maximum latency die je kunt rechttrekken op deze manier is 300ms, en mijn delay is ongeveer 500...

Heeft iemand hier ervaring mee of een tip of trick hoe ik dit weer lopende kan krijgen?

Groetjes,
Quirijn / Precursor
 
Heb je een ASIO driver geselecteerd.. een maat latency duidt op een hele hoge latency.. check anders de instellingen van je geluidskaart bij audio.
Anders reduced latency when monitoring selecteren.. maar heb je geen effecten.. dus ik weet niet of dat je setting was.

Wat ook nog weleens off-beat delay's wil veroorzaken is de instellingen in het plaatje hieronder... delay compensation volgens mij..
Plaatje hieronder had ik ooit eens gemaakt voor een soort zelfde probleem aan te duiden.. maar dat ging om hardware die niet syncte :)
33ba72765cf89e9c47dfec3a9785ed42.png
 
Back
Top