Welke processor?

D.B.C.

Ingeburgerd
Lid sinds
12 september 2016
Berichten
29
Beste leden,

Ik gebruik Ableton en heb de laatste tijd dat mijn processor het niet meer trekt. Ik gebruik de pc ook voor zakelijke doeleinden als office en specificatie software, verders niet. Nu heb ik de laatste tijd dat er erg veel processorgebruik is en het percentage bij ableton boven de 50% komt.
Misschien is het een kwestie van weer eens opschonen, maar gezien ik mijn htpc wil upgraden naar 4k, wat dit is, gaat deze hardware naar de htpc kast. Nu heb ik een amd a10 4.1 ghz 32g ram en 480 ssd met 1 tb hdd. De set is alweer ongeveer 5 jaar oud.

Ik wil misschien over naar intel, wat raden jullie aan? Ik moet de pc ook kunnen gebruiken voor mijn werk, maar doe dit nooit samen uiteraard.

Ik hoor van jullie!
 
Een amd a10 met 32gb geheugen lijkt me geen verkeerde setup en snel genoeg voor de meeste taken. Misschien moet je je machine eens opschonen en kijken welke taken (behalve ableton) er nog meer processortijd gebruiken. Kan altijd een virus zijn, misschien ook niet maar hou er wel rekening mee, aangezien het alleen (?) 'de laatste tijd' is. Mocht dit goed zijn, kijk dan welke plugins veel processortijd gebruiken (lees: schakel ze 1 voor 1 uit).
 
En er zijn tegenwoordig websites die ongemerkt jouw processor gebruiken om cryptocurrency te minen. Dat kost jouw processorkracht en levert een hoge energierekening op. Dat speelde een tijdje terug op de website van een grote Belgisch-Nederlandse supermarktketen. Vermoedelijk was dat niet de keuze van de desbetreffende supermarkt, maar toch. Oftewel: doet het probleem zich ook voor als je je webbrowser niet open hebt staan?
 
Ik vermoed idd een aantal nieuwe plugins, ook heb ik nog niet heel lang een Ableton Push 2 controller, die zal ook wel wat mee wegen.

Ik schakel altijd andere taken uit en schoon heel vaak het register en virussen sluit ik ook uit. De setup heb ik destijds zelf samengesteld, maar mijn HTPC is aan vervanging toe dus ik wil sws wat nieuws.
 
Als je veel met plugins werkt is het enige zinnige advies 'de beste c.q. duurste die je wilt/kunt betalen'. En een goede sloot RAM erbij als je met plugins werkt met grote sample libraries. Persoonlijk zou ik altijd voor Intel kiezen aangezien ik daar betere ervaringen mee heb qua stabiliteit/compatibiliteit, maar er zullen ongetwijfeld AMD profeten zijn die vol vuur zullen beargumenteren waarom je dat niet moet doen.
 
Ik liet vorig jaar een nieuw systeem bouwen met een Intel I7 i6700k processor en die wordt veel genomen in audio pc's (is ook nog betaalbaar).
Die machine draait echt super maar Ableton is blijkbaar niet voldoende ontwikkeld om het maximale uit die processor te halen (mogelijks is het met versie 10 al wat beter maar er is hierover al redelijk wat neergeschreven op het internet).
Ik wil hier gewoon mee zeggen dat er wel meerdere zaken van tel zijn dan alleen een krachtige pc.
Tevens heb ik zelf al enkele jaren de voordelen ondervonden van een dedicated audio pc te hebben; dat is toch echt wel een aanrader hoor.
 
Of je maakt een dual boot. 2 x windows 10, één pc.
Een voor persoonlijk gebruik en de ander puur voor het maken van muziek.
Kan je windows helemaal opschonen door veel rotzooi eruit te gooien die je bij muziek maken niet nodig hebt.

Zo werk ik nu en dat werkt prima.
 
Misschien is het een kwestie van weer eens opschonen

Opschonen af en toe is altijd goed natuurlijk
Zet Ableton uit en kijk even in je taakbeheer welke onderdelen veel van je processor vreten en als het een onduidelijke service of programma is kijk dan even op google wat er over gemeld wordt.
Een A10 van AMD is best een goede processor.
Ik gebruik zelf net als von naphoven Intel om de redenen die hij noemt.
Als je over stapt neem dan nooit de allernieuwste i7 want die zijn krankzinnig duur maar neem eentje die al een half jaar op de markt is, dan kan je zo een paar honderd euro of meer schelen.
Vergelijkingssites zoals cpu boss kan je ook 2 processoren naast elkaar zetten en vergelijken, wellicht makkelijk om een keuze te maken maar laat je niet gek maken.
Met een goede i7 en dat hoeft niet de laatste te zijn en een mooi moederbord en lekker wat geheugen met een goede ssd is voldoende voor de homestudio.
 
Of je maakt een dual boot. 2 x windows 10, één pc.
Een voor persoonlijk gebruik en de ander puur voor het maken van muziek.
Kan je windows helemaal opschonen door veel rotzooi eruit te gooien die je bij muziek maken niet nodig hebt.

Zo werk ik nu en dat werkt prima.

Is dat echt nodig? Ik werk op een inmiddels behoorlijk oude iMac met een I7 processor (model laat 2009) en ik heb nu niet echt het idee dat het feit dat de prestaties eronder lijden omdat ik er nog 10 miljoen andere dingen mee doe behalve muziek maken. Zolang je maar niet heel veel van die 'agents' en andere zinloze achtergrondprocessen hebt draaien zou het verschil niet zo groot moeten/mogen zijn volgens mij. Deze computer is wel aan vervanging toe inmiddels, maar dat heeft vooral met de gevorderde leeftijd te maken.
 
Is dat echt nodig? Ik werk op een inmiddels behoorlijk oude iMac met een I7 processor (model laat 2009) en ik heb nu niet echt het idee dat het feit dat de prestaties eronder lijden.....

Werk je dan onder windows op die iMac?

Ja, ik vind het wel nodig. Ik heb veel andere software draaien waaronder ook zaken die op de achtergrond draaien. Onder mijn 'muziekwindows' heb ik die niet nodig. Hoe schoner hoe beter. Dus ook geen viruskillers. (buiten windows zelf) Geen office, geen steam etc....

Allemaal processen die het soms nodig vinden om met een popup of melding tevoorschijn te komen. Als je alle processen bij elkaar optelt dan kan de load toenemen terwijl dit feitelijk helemaal niet nodig is. Kan net nodig zijn als je hele zware load hebt draaien onder Cubase. Zeker aangezien ik VST only werk.
 
Werk je dan onder windows op die iMac?

Ja, ik vind het wel nodig. Ik heb veel andere software draaien waaronder ook zaken die op de achtergrond draaien. Onder mijn 'muziekwindows' heb ik die niet nodig. Hoe schoner hoe beter. Dus ook geen viruskillers. (buiten windows zelf) Geen office, geen steam etc....

Allemaal processen die het soms nodig vinden om met een popup of melding tevoorschijn te komen. Als je alle processen bij elkaar optelt dan kan de load toenemen terwijl dit feitelijk helemaal niet nodig is. Kan net nodig zijn als je hele zware load hebt draaien onder Cubase. Zeker aangezien ik VST only werk.

Exact hetzelfde kan je bereiken door twee useraccounts in Windows op te zetten (naast een admin account dat je als gewone gebruiker niet gebruikt), en ervoor te zorgen dat elke set programma's maar onder één account zijn geinstalleerd. Kost ook minder schijfruimte...
 
Oftewel: doet het probleem zich ook voor als je je webbrowser niet open hebt staan?

Dit gaat via botnets en heeft niets met je browser te maken. Is al jaren het geval, niet alleen met coins. Als je met muziek bezig bent zou ik uberhaupt het internet afkoppelen, kost altijd onnodig resources.
 
Netwerkmodule uitschakelen, heel simpel.
 
Ik bedoel digitaal, bij adapterinstellingen bij het netwerkcentrum.
 
Exact hetzelfde kan je bereiken door twee useraccounts in Windows op te zetten (naast een admin account dat je als gewone gebruiker niet gebruikt), en ervoor te zorgen dat elke set programma's maar onder één account zijn geinstalleerd. Kost ook minder schijfruimte...

Ja en nee, de services onder windows blijven wel draaien. Ook drivers etc.....
Ik hou het liever gescheiden. Mooi opgeschoond. Daarbij kan ik het ook gescheiden bijwerken naar een nieuwe windows update. Aparte image backups maken.
 
Ik heb een nas en die zit op een apart netwerk, die niet in verbinding is met het internet, gewoon lan.
 
Back
Top