Muisaansluiting op de Yamaha AW4416

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.005
Locatie
-
Met enige twijfel post ik dit vraagstuk.. ben er al een tijdje mee bezig maar aangezien dit gewoon over een apparaat gaat, bedoeld voor muziekopnames, moet dit kunnen. :)

In mijn hardware sequencehoekje werk ik met een AW4416, als mixer voor diverse apparaten en om snel wat met de microfoon op te nemen.. dit opnemen werkt prima via de standaard knoppen.. (transport, marks, punch in/out.. etc) maar om sommige functies te selecteren is er behoorlijk wat navigatie over het scherm nodig via de enter en cursor knoppen.. gelukkig werken de knoppen nog prima maar het zal de levensduur niet bevorderen.

Aangezien er ook een muisaansluiting opzit ben ik dus al een tijdje opzoek naar de werking en een muis(type) hiervoor. Er is ook geen enkele video te vinden voor de AW4416 in samenwerking met een muis. Nauwelijks gebruikers ervaringen..
Alleen de manual geeft een paar vermeldingen die ook niet echt duidelijkheid verstrekken..

Had aleens wat gezocht in mijn spulletjes en wat geprobeerd.. Atari muis werkte hier niet op..
Eerder had ik al een S330 met Roland (msx) muis verkocht.. toen had ik de AW4416 nog niet dus heb deze ook niet kunnen proberen.
Nu heb ik begin deze week eindelijk weer een MSX muis op MP aangetroffen en deze kunnen kopen.
Hij gaat vandaag binnenkomen en ben na al die tijd dus zeer benieuwd wat de muis gaat toevoegen.

Goed.. nu ben ik gisteren nog 1 keer door mijn rommelbakken gegaan en wat aan t rondneuzen geweest op internet om te onderzoeken wat de verschillen zijn.
Een Atari muis, een MSX muis (die laatste wordt veelal gebruikt op samplers) en dan is er ook nog een oudere seriële computer muis.. allen voorzien van een DB9 aansluiting.
Had eerder de AW al eens laten opstarten met de verschillende muizen die ik nog had liggen.. en tot mijn grote verbazing zag ik gisteren een muisaanwijzer in beeld, reagerend op de bewegingen. :)
Waarschijnlijk wist ik bij eerdere pogingen niet waar ik op moest letten/kijken.. maar fijn dat het eindelijk werkt. voor wat ik zo snel even heb geprobeerd nu gaat dit een hoop cursor clicks schelen.. :)

Nu komt er hier straks een MSX muis binnen.. ook geen probleem.. ben al blij dat het eindelijk werkt.
De muis die ik nog had liggen werkt opzich prima. Maar een nieuwer optisch type is natuurlijk iets prettiger dan iets met een balletje.
Heb ook n paar DB9 naar PS2 adapters. Even geprobeerd te booten met een optische en ouder type (met balletje) muis, maar zonder succes.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met de muisaansluiting op de AW4416 en een nieuwer type muis? Heb zelf het DB9 type nooit op computers gebruikt aangezien er toen al PS2 op moederboards zat.. maar het lijkt mij dat het adapter juist bedoeld is hiervoor.. :)
 
Dank. :) Maar in die link zie ik het DB9 naar PS2 adapter waar ik er al n paar van heb..
Kan me niet voorstellen dat daar verschillen in zitten.. Heb er 2 geprobeerd en dus geen succes met verschillende PS2 muizen (zoals in de OP al aangegeven).
 
heb ooit ook zo'n aw gehad en heb toen zo'n muis weten te scoren bij de locale kringloop
en werkte perfect daarmee.
 
Hey, ja zoiets had ik eerst ook in gedachten.. :)die bal en telkens die wieltjes die niet lekker lopen door vuil.. maar toen toen was ik nog in de veronderstelling dat ie via een MSX muis zou werken..

Voor zover als ik het nu begrijp blijkt dat een PS2 muis een totaal ander pakketje is als een seriële muis.
Alleen sommige computers zijn instaat om van PS2 signaal (wat op een DB9 poort binnenkomt) tot iets bruikbaars te maken.. de AW4416 dus blijkbaar niet.

Er zijn wel wat schaarse zelfbouw projectjes btw.. hieronder iemand op YT
en nog een linkje met n kant en klare converter http://www.vetra.com/327text.html

Ik ga nog wel even verder met de muis die ik nu heb.. en misschien scharrel ik er nog wel 1 extra op.. kom nooit in kringloopwinkels maar je weet nooit..
Of ga ik ooit het projectje hieronder nog eens aan.. :)


 
ja ebay heeft voldoende aanbood. :) Denk ook niet dat ze ooit zo schaars zullen worden als een MSX muis.. :)

kwam dit ook nog tegen. http://pinoutguide.com/InputCables/MousePs2Serial_pinout.shtml
Het schijnt dus dat er muizen zijn die via 2 verschillende data protocols kunnen werken.. ik veronderstelde eerder dat het de computer/apparaat zou zijn die het type muis wel/niet herkend.. dat is dus kennelijk niet zo.
 
Misschien weet ik ergens nog een oude seriële muis te liggen. Als je interesse hebt, ga ik er even achteraan. Stuur dan maar even een pb.
 
Back
Top