Goedkope Windows tablet als standalone host?

Nicolas 2000

It's a household name
Lid sinds
17 november 2005
Berichten
13.434
Locatie
Bij Herentals, België
Een denkoefening: ik ben van de hardwaresynths, geen zin om een computer aan te slingeren met een knaller van een DAW erbovenop om muziek te maken. Ik heb het nu even niet over het knopjes/sliders aspect van de interface, maar puur het "PC gedoe". Ik heb gewoon liever een hardwaresynth met 1 dedicated taak.

Nu was ik aan het denken: valt er een opstelling in elkaar te knutselen die goedkoper is dan een "echte" hardware synth waarmee je een VST (eentje tegelijk) kan bespelen en toch aanvoelt als een synth ipv een PC met gedoe er rond. Het gaat om gebruik in de hobbystudio, dus absolute podiumbetrouwbaarheid is niet nodig.

Ik dacht in de volgende richting: een goedkope touchscreen Windows tablet (Z8350 Atom processor) van <300€ met daarop een gratis VST host en gratis VST's van bv DSK. Daar een MIDI klavier aan verbonden en een audio interface als dat nodig is voor geluidskwaliteit. Dit geheel in een (houten) behuizing zodat het eruit ziet als één geheel, als een synth met 5 octaven klavier en een lekker touchscreen. En die je ook voor niks anders gebruikt dan aanzetten --> een VST start vanzelf --> spelen maar.

Qua bedrag zit je dan aan pakweg 300 tablet + 200 klavier + 100 interface = 600€, pak nog 50 voor behuizing dus voor 650€ ben je dan klaar.

Maar ben je dan klaar? Zijn die goedkope tablets in staat om een VST als DSK Strings te draaien? Ik lees hier ervaringen met kleppers als iPads en Surfaces, maar hoe doen die goedkope krengen het?
 
En kan je daarmee de genoemde DSK vst's draaien? Je zit dan met een arm processor en Linux in niet bepaald krachtige hardware. Lijkt me niet de "way to go".
 
Op youtube staan filmpjes van mensen die deze tablets voor muziek gebruiken. Als je aplicaties niet te zwaar zijn en niet helemaal losgaat met tig plugins moet het lukken.
De eerste versies van Reason draaiden op een Pentium 2 wat dat betreft. Mijn Muse Receptor rev. C is ook niet de snelste bak maar draait zonder problemen Kontakt met een grandpiano sample erin ism. enkele andere sounds. Met nieuwere tablets moet je dus een eind kunnen komen volgens mij.
Ps. Heb je ook nog een PM gestuurd.
 
Kan je om het jezelf makkelijk te maken niet beter een iPad 2017 kopen? iOS is erg geschikt voor softsynths.. En zonder dat je moeilijk hoeft te doen heb je iets dat werkt...
 
Ik ken helemaal niks van de verschillende iPads; heeft de 2017 (32gb versie van 300 euro) een voldoende goede audio output dat ik geen interface nodig heb? En een USB poort die een MIDI USB klavier znder latencyprobs toelaat? Als dat allemaal in orde is, is het nog goedkoper ook. :) Ik had geen idee dat er zo'n betaalbare iPads zijn.

Edit: ik zie nu dat hij headphone out heeft dus als de kwaliteit OK is kan die als audio output dienen. Verder enkel een lightning port; daar zijn USB adapters voor. Maar dan lees ik dat de app éérst moet aanstaan en je dan pas de kabel in mag pluggen, wat natuurlijk niet handig is als je een apparaat wil maken dat zichzelf in zo weinig mogelijk stappen opstart.
 
Op youtube staan filmpjes van mensen die deze tablets voor muziek gebruiken. Als je aplicaties niet te zwaar zijn en niet helemaal losgaat met tig plugins moet het lukken.
De eerste versies van Reason draaiden op een Pentium 2 wat dat betreft. Mijn Muse Receptor rev. C is ook niet de snelste bak maar draait zonder problemen Kontakt met een grandpiano sample erin ism. enkele andere sounds. Met nieuwere tablets moet je dus een eind kunnen komen volgens mij.
Ps. Heb je ook nog een PM gestuurd.

Bedankt voor de PM. Je hoort van me als ik die route wil gaan.
 
Ik heb zelf geen iPad maar heb me er wel in verdiept, wilde er een kopen maar ben afgehaakt omdat touchscreens me tegenstaan.
Voor zo'n ipad heb je erg veel synths, en andere muziek apps. Voor Android vind je amper wat omdat die met audio latency zitten, dat loopt gewoon niet goed.
Andere handige dingen die je er mee kan is draadloos syncen aan je DAW, of audio van de ene app naar de andere sturen... dus een synth naar een effectprocessor app..

VST's vereisen best een snelle processor, en met zo'n low budget PC tablet heb je weinig performance..

Ik zou echt naar zo'n iPad 2017 gaan kijken... en je sluit hem toch aan op een mixertje toch? Daarnaast is ook de accu van zo'n ding in orde en gaat vele uren mee..

 
Laatst gewijzigd:
Ik ken helemaal niks van de verschillende iPads; heeft de 2017 (32gb versie van 300 euro) een voldoende goede audio output dat ik geen interface nodig heb? En een USB poort die een MIDI USB klavier znder latencyprobs toelaat? Als dat allemaal in orde is, is het nog goedkoper ook. Ik had geen idee dat er zo'n betaalbare iPads zijn.

Edit: ik zie nu dat hij headphone out heeft dus als de kwaliteit OK is kan die als audio output dienen. Verder enkel een lightning port; daar zijn USB adapters voor. Maar dan lees ik dat de app éérst moet aanstaan en je dan pas de kabel in mag pluggen, wat natuurlijk niet handig is als je een apparaat wil maken dat zichzelf in zo weinig mogelijk stappen opstart.

Mijn ervaring is dat je een midi keyboard zonder teveel latency kan spelen en de headphone out die sluit je dan aan op je interface en de kwaliteit voor analoog is wel ok.
Maar het heeft ook met je eisen te maken, voor een beetje hobby vind ik het oke maar het is natuurlijk anders dan een digitale output dus het ligt een beetje aan je eisenpakket.
Ik heb ook wel 'ns studiomux app gekocht (kost een tientje) en dan je vanaf de lightning to usb zo de usb in je pc/mac stoppen want deze app die laad je dan als vst in je daw en dan heb je een digitale verbinding en speel je je apps rechtstreeks in je daw.
Je moet dan nog wel een aparte studiomux driver van ze downloaden die zorgt voor de verbinding naar je pc/mac.
Zit je op Ableton dan kan je ook met de link werken en hou je de lightnig to usb over om een keyboard aan te sluiten.
Dit heb ik zelf nooit gebruikt maar ik las dat de Ableton link ook werkt.
Enigste nadeel is dat niet alle apps ermee werken dus mocht je deze weg wel zien zitten stuur dan even een mailtje naar studiomux of kijk op hun website welke apps momenteel op deze manier werken.
De andere apps die kan je dan eventueel op de analoge manier via je interface opnemen.
Let wel op en koop geen Ipad 2 want die krijgt geen nieuwe updates meer vanaf ios 10.3 en die wordt dus steeds minder bruikbaar in de loop der tijd.

Hier studiomux; https://itunes.apple.com/nl/app/studiomux/id966554837?mt=8

 
Laatst gewijzigd:
Ik heb nog wat uitgezocht mbt iPad maar het verzandt toch ook snel in "gedoe" hoor. Niks mis met gedoe, maar de bedoeling van deze denkoefening is net om dat allemaal te omzeilen en min of meer 1 "gewoon aanzetten" actie over te houden.

Gedoe met iPad:

-USB MIDI naar Lightning werkt lang niet met alle MIDI keyboards
-Je kan een iPad niet automatisch een app laten opstarten bij booten (niet zo'n groot probleem mits een net geconfigd scherm1)
-Ik lees her en der dat je eerst de app moet starten en dan pas de lightning kabel inpluggen. Dit is niet wat ik zoek in een all-in-one achtig apparaat.

Dus wat blijft er pro de iPad: processorkracht voor 300€. Los daarvan klinkt een Windows tablet veel makkelijker: doodsimpel een VST (via standalone host als EXE) op boot te starten. USB connectiviteit, MIDI keyboards zijn er geen probleem. Potentieel probleem van de Windows oplossing: processorkracht voor 300€.

Ik laat het allemaal nog wat bezinken. Bedankt voor de input allen!
 
USB MIDI naar Lightning werkt lang niet met alle MIDI keyboards

Ze werken lang niet allemaal direct maar wel met een oplaadbare usb hub.
Dat betekent nog wat gedoe erbij en ja, in het begin is de ipad natuurlijk niet voor muziek ontworpen dus het blijft altijd wat behelpen wat dat betreft.
En anders een stuk meer geld.
 
gewoon een compacte hardware synth kopen.. is zelfs goedkoper dan je pc tablet + geluidskaart etc setup :D
 
Ik zou ook voor een iPad gaan! VSTs kan je wel via touchscreen bedienen, alsof je vinger de muisaanwijzer is - maar het is verre van ideaal.
Ook: elke plugin heeft andere dimensies, de meesten zullen dus niet fullscreen zijn, en je zal Windows zoom veel moeten gebruiken als je wil wisselen.
 
En (totale iPad leek hier en in geen 10 jaar een VST aangeraakt) heb je die nadelen van touchscreen, dimensies/zoom dan niet op iPad?

@Furious5 genoeg hardwaresynths hier, ik zocht een recht-door-zee manier om 1 VST (tegelijk) tot standalone synth om te bouwen om die wereld ook wat open te gooien naar mijn manier van muziek maken.

Moest ik een cheapo tabletto hier hebben kon ik het natuurlijk gewoon allemaal proberen, maar nu is het een beetje een sprong in het diepe. Ik heb namelijk verder geen tablet nodig in mijn leven dus dan is het een gok van een paar honderd euro.
 
En (totale iPad leek hier en in geen 10 jaar een VST aangeraakt) heb je die nadelen van touchscreen, dimensies/zoom dan niet op iPad?
Integendeel, er zijn zelfs iPad apps zoals TC-11 die touch als modulatie gebruiken (bvb. de afstand tussen je vingers, de snelheid van beweging, etc.)
En alle iPad apps zijn fullscreen. ;)
 
Er zijn op dit moment nog nooit zoveel betaalbare synths tegelijkertijd op de markt verschenen. Digitaal en analoog. Waarom dan vasthouden aan VST als je gruwelt van computers?? Het is zo ontzettend contradictorisch.
Je gaat juist virtueel omdat het je handig lijkt, niet omdat twee muisklikken je al teveel zijn. (en het is letterlijk dat maar)

Bovendien vormen controls een veel grotere uitdaging. Hoe wil je dat tackelen? Een aparte midi-controller aanschaffen per VST die je wel interessant lijkt?
En is het je ook al opgevallen dat die VST GUI's allemaal andere afmetingen hebben...

650+ EUR (en tel die midi controller er al maar bij) aan hardware om een gratis VST te draaien. Lijkt je dat zelfs niet een beetje uit balans?
 
Laatst gewijzigd:
@KeplerFinn de interesse in VST's is er omdat die dingen doen die ik niet in hardwaresynths vind, of die ik zo niche inzet dat ik er geen synth van 3k aan wil hangen. Zaken als phrase synths of emulaties van etnische instrumenten die je zelfs op een JV world card niet (bruikbaar) vindt. Ik zou die mogelijkheden graag kunnen gebruiken binnen een gebruikservaring die zo dicht mogelijk komt bij het "aanzetten en spelen maar" van een hardware synth. Het gaat me dus niet om boerenkool subtractieve VST's of GM soundfonts, daar heb ik genoeg hardware voor. :)

Wat de controls betreft zijn de VST's die ik in gedachten heb niet de meest intensieve, dat gedeelte mag dus met touch/stylus/(muis) getackled worden. Ik mik er dus niet op dat ik ook nog eens voor elke control een hardware knop heb ofzo. Zou natuurlijk ideaal zijn maar ik leg de lat even wat lager om te beginnen.

Wat de balans 650€/gratis VST betreft: wat stel je dan voor qua investering om VST's te draaien in een studio die momenteel geen PC heeft? Linksom of rechtsom ga je toch altijd een stuk hardware moeten kopen om VST's te draaien.

Ik gruwel trouwens niet van computers hoor, computers en automatisering zijn mijn job. Ik weet alleen uit ervaring dat een PC met een DAW en een internetverbinding voor mij niet werkt in mijn muziekstudio. Dan zit ik weer een half uur de virusscanner te updaten, o een windows upgrade, even Sf checken, even gamen, waarom herkent hij mijn geluidskaart nu weer niet, even kijken wat de achtienduizendste mogelijkheid van die monster DAW allemaal voor leuks kan...Ik moet een setup hebben die me tot de essentie dwingt want anders laat ik me afleiden. Vandaar ook dat mijn studio nu dus geen PC heeft, ik mix alles af op een hardware V-Studio waar je alleen maar mee kan doen waarvoor ik de kamer binnen kwam gestapt: aanzetten en muziek maken.
 
Integendeel, er zijn zelfs iPad apps zoals TC-11 die touch als modulatie gebruiken (bvb. de afstand tussen je vingers, de snelheid van beweging, etc.)
En alle iPad apps zijn fullscreen. ;)

Dat is natuurlijk een stevig voordeel.

Ik zal eens kijken of ik een testsetup bij elkaar kan brouwen met deze of genen oude laptop ofzo, om te zien of ik het überhaupt wel een leuke manier van werken vind. Dan kan ik nadien nog altijd kijken naar de meest geschikte hardware voor de taak. "helaas" heb ik geen zolder vol oud PC spul, maar ik zal wel ergens iets vinden.

Het is misschien interessanter om een iets potenter laptopje te gebruiken, bv een i5 van een jaar of 2 oud (of een 1U PC met al dan niet klein scherm eraan), en die dan in te bouwen met een standalone touchpad als interface. Als ik dat ding dan géén internet geef en zorg dat hij boot in de VST omgeving, en het eruit laat zien als een synth, houdt het mij misschien gefocust genoeg op de muziek. :)
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb zelf een i5 (Windows) laptop uit 2012 als DAW, en daar hangt een iPad 2 in een Alesis IO Dock aan. Voor mij is die iPad gewoon een soort touchscreen hardware synth (geen nood aan een tablet voor eender wat anders).

ZrAS4VB.jpg
 
Back
Top