Harddisk Recording

CraZ

..
Lid sinds
4 juli 2001
Berichten
2.749
...een beetje als vervolg op discussies onder "slap gebrabbel";

We willen graag verder met onze muziek.. en ik ben van mening dat we op een gegeven moment met multi-track recording aan de slag moeten. Of dit nou op 8, 16 of 24 sporen gaat gebeuren .. dat ligt er een beetje aan. Maar waar ik dus concreet wat over wil weten is:

Wie heeft er ervaring met multitrack recording op de computer ?

Dus met welke kaart of interface ... PC of Mac .. welke software.
 
Of op een hardware harddiskrecorder?
 
Wat dacht je van Digi001 met Protools LE?
Voor zowel op Mac als PC een nononsense HD recorder
 
Persoonlijke voorkeur

Persoonlijke voorkeur

Mijn persoonlijke voorkeur (al heb ik er NUL ervaring mee).. gaat uit naar een hardware recorder van Mackie/Fostex/etc.

Maar het gaat me nu even om de ervaring die jullie hebben met dit soort zaken.. :p
 
Hardware is makkelijk maar je hebt er wel een mangtafel voor nodig met het aantal subs dat je op je Hardware recorder hebt. Of je moet met pachbays gaan werken. Hardware is gewoon opnemen en thats it. Je kunt natuurlijk wel je tacks editen, maat niet zo als met software.

Software is makkelijker omdat je beter zicht hebt in je tracks. Alles is visueel. En software is goedkoper (op protools na dan). Je hebt ook minder rand app. nodig zoals effeten ed. Die zijn is software vorm te krijgen en die klinken net zo goed als hun harde broer.

Mijn persoonlijke keuze gaat uit naat software in de studio. Voor live opname naar hardware.

Voorkeuren voor software is protool, hardware is Adat en fostex D2424.
 
Ik werk met Logic en een Hammerfallkaart van RME die met een ADAT kaartje in mijn O1v aan mijn Oiv zit. Dit werkt goed, ik kan zo 8 tracks tegelijkopnemen met een latency van maar 3mc dit is dus gewoon live monitoring. Dit is voor vrij weinig geld een vrij aardige oplosing. De Hammerfall heeft respectievelijk 2 of 3 ADATpoorten dus als je meer kanalen wilt gebruik dan bijvoorbeeld 2 of 3 Oiv'tjes of iets dergelijiks. Ik geloof dat jou studio in de buurt van Infinity 4 zit, daar verkopen ze de RME voor ongeveer 1200. Op de kaart zitten echter geen analoge in/outputs.

http://www.rme-audio.de/english/index.htm

Zeker de moeite waard om ff te bekijken
(het gaat hier om de digi9636/9656 series)
 
I.p.v. de Hammerfall zou je ook de DIGI96/8 van RME kunnen gebruiken, die is behoorlijk wat goedkoper. Deze heeft slechts 1 ADAT poort en/of 1 coxiale in/output. Er bestaan trouwens verschillende uitvoeringen van, ook met analoge in/outputs.
Netals Boost303 werk ik zelf ook met de 01V. Een perfecte combinatie.
 
ik werk met logic audio op een pc met een M-Audio delta 10/10 kaart. Dat is wel een goeie oplossing als je analoge spullen direct in wilt prikken op een pc. Latency is met iets van 4 ms ook laag zat.
Kijk eens goed wat voor compu je wilt gebruiken (PC of MAC) en hoeveel sporen je wilt hebben. En in welk formaat. Als je meer dan 8 sporen wilt moet je ook eens naar de spullen van MOTU kijken. Die hebben geloof ik kaarten met 24 inputs.

Als je wilt kun je wel een keer bij mij komen kijken hoe het werkt.
 
Goed..

Goed..

Ik hoor van veel mensen - zowel op het forum als daarbuiten - dat 'de computer' toch de meest haalbare oplossing voor ons is (op het moment).

Nou gaat mijn voorkeur uit naar een Mac (G4) met een digi001 of een van die RME kaarten.

We zijn er nog niet helemaal uit.. (financieel zowiezo niet :p) .. maar we moeten er vanuit gaan dat we voorlopig nog met onze 1604 VLZ Pro van Mackie werken.. en Adat en/of veel bussen niet tot de mogelijkheden behoort.

Nou heeft die mackie 8 direct outs.. en 4 bussen. Natuurlijk kun je ook wel wat met inserts rommelen..

Advies is nog steeds erg welkom. Donaties van een O2R voor onze studio natuurlijk ook !
 
Ik zou dan zeker eens naar de 828 van motu kijken. Dat is een apparaat dat je op de Firewire poort van de G4 aan kan sluiten en waar je zowel 8 analoge in en uitgangen op hebt als een ADAT aansluiting en een SPDif aansluiting die je allemaal tegelijkertijd kan gebruiken.
En je hoeft geen kaart in je computer te schroeven omdat ie via je firewire aansluiting werkt.
kijk eens op www.motu.com voor meer info.
 
Misschien een beetje OT maar wellicht dat het hier bij past.

Ik hoor al een tijdje dat ze mLan voor de 01v's gaan uitbrengen. Nog niet bevestigd overigens. Maar stel dat je dit zou kunnen scoren. Dan heb je zowieso een Mac nodig omdat er nog een Windhoos drivers zijn voor mLan. Maar denk wel dat het een vette oplossing zou zijn omdat je dan een firewire Laptop en een 01v al een live setup zou kunnen scoren. Nog een midi controller erbij en je kunt ook nog op een keyboard rammen.

Enne als je motu noemt moet je ook de nieuwe Multiface van RME ook ff noemen. Is wel iets duurder maar toch zeker interessant voor in de studio als voor een live setup. En hij past ook in een laptop.

En een interessante budget HD recorder is zeker de fostex VR800. Het is rechtoerechtaan opnemen en afspelen maar wel hardware en dus stabiel.

En volgens mij is een PC in een 19" rack met windhoos 2000 erop net zo stabiel te krijgen aldaniet stabieler dan een G4 met OS 9.x (zeker als je RME/MotU spul gebruikt)
 
Roland heeft dit voorjaar ook een grappig product op de markt gebracht: Roland Studio Pack. Dat is een combinatie van een VM3100pro mixer en een PCI-kaart met een R-BUS poort (R-BUS is te vegelijken met Tascam T-DIF: 8in 8 uit met als verschil dat de R-BUS ook nog MIDI kan ontvangen/verzenden) Op de achterkant van de VM3100-pro zit die poort ook, waardoor je 8 kanalen (24 bit) simultaan kan recorden evt. Het leuke van het pakket is ook dat heel veel processing al in de (stand-alone!!) mixer plaatsvindt, waardoor je PC-CPU minder belast wordt. Bovendien is het ook nog zo dat je, in vergelijking met bijvoorbeeld de DIGI001 (die overigens wel wat meer I/O heeft) niet de helft van de tijd met je muis aan het kloten bent om parameters te wijzigen, dat kan je gewoon echt op VM-3100pro mixer zelf doen. Daarop zitten trouwens 8 mono-kanalen (waarvan 2 in additie op de line-ingang een XLR-ingang met fantoom-voeding hebben, en 1 in additie op de line-ingang een Hi-Z (gitaar/bas) ingang heeft) daarnaast zitten er nog 2 stereokanalen op (RCA) en de mixer heeft 2 interne stereo effecten.
 
Is een ISIS niet misschien een makkelijke oplossing ?
Niet echt ultra pro, maar toch wel degelijke kwaliteit en vooral zeeeeer betaalbaar 2e hands.
 
ik gebruik logic 5.1 en sinds kort een MotU 24i met 24 geblanceerde inputs... ze zijn niet allemaal gevuld maar ik heb de mogelijkheid om uit te breiden zonder nieuwe aanschaf... Ik kan je op ebay iemand aanwijzen die ze verkoopt voor 829 dollar inclusief pci324 kaart en verzendkosten. Hij stuurt het als gift op geen enkel probleem.

De kwalieit van de MotU is echt fenomenaal. 24bit 48khz is tevens ook genoeg voor alle huidige producties misschien met uitzondering van complexe klassieke of andere complexe akoestische muziek.
Als je helemaal ideaal wilt werken met die MotU moet je wel even wat DI boxjes halen om je instrumenten naar +4dbu gebalanceerd te bregen (zijn -10dbv unbalanced doorgaans)

Conclusie: Als je het kan en wilt betalen, MotU. zeer goed en je kan alle software gebruiken, Audiodesk, Digital performer(mac), Logic, Cubase, kortom alles, volgens mij zelfs protools, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Drivers zijn eenvoudig en doeltreffend. Ook voor XP.
 
Origineel geplaatst door murphi
Is een ISIS niet misschien een makkelijke oplossing ?
Niet echt ultra pro, maar toch wel degelijke kwaliteit en vooral zeeeeer betaalbaar 2e hands.

Ja, tof voorstel.
Vooral omdat ze geen driversupport meer doen enzo.
Toch al geen echt toffe kaart, maar dat er GEEN support meer voor is, dus geen nwe drivers etc. maakt het niet beter.

Er zijn natuurlijk meerdere goede en ook goedkope merken (die ook best OK zijn). Maar neem er vooral een die niet te oud is (dwz. nog wel een paar nwe drivers in de maak in de toekomst).

arnomusicman zegt niet vaak wat, maar dit moest me ff van het hart hoor. De arme die je nu nog een ISIS aanpraat. Moest je de jouwe kwijt? (grapje hoor)8)
 
Ik gebruik een WaMi Rack 24 geluidskaart (4 in / 8 out + 4 midi i/o; 24bit/96kHz) in een P3 computer, in combinatie met een Spirit Folio SX mengpaneel. Alle synths zijn op m'n mengpaneel aangesloten, en ik kan elke gewenste synth (of een combinatie van synths) direct opnemen als ik wil. Zeer goeie kwaliteit, en als het op m'n HD staat dan kan ik er mee doen wat ik wil.

Over de discussie PC of stand-alone HD-recorder:
Als je een PC met een goeie geluidskaart gebruikt dan heb je uiteindelijk meer edit mogelijkheden dan met een stand-alone HD-recorder. Daar staat wel tegenover dat je een HD-recorder makkelijk meeneemt als je buitenshuis opnames wilt maken (van je band tijdens een liveoptreden ofzo).
Als je een goed draaiende PC hebt dan ben je uiteindelijk flexibeler dan een standalone HD-recorder. Daarom heeft een PC ook mijn persoonlijke voorkeur.
Ben je een leek op het gebied van computers, dan is een stand-alone HD-recorder misschien alsnog beter...
 
Ik zou kijken naar een 2de hands prof geluids kaart als een Wami, Motu of RME zelf gebruik ik een 2408 van Motu met 8 in en uit analoog en dat werkt perfect, je kan dan ook kiezen welk opname progr je gebruikt, alle werken erop.
 
Back
Top