Ruis op opname

MNordex

Ingeburgerd
Lid sinds
10 april 2013
Berichten
65
Ik ben bezig met opnames maken en heb naast het opnemen met DI voor de basgitaar ook met microfoon opgenomen bij de amp zelf om het voor mij mooiste basgeluid te verkrijgen. Echter, uit de basgitaarversterker komt een zachte ruis die wordt meegenomen in de opname. Met een EQ krijg ik deze ruis wel weg maar dan mis ik het karakteristieke geluid van de bas en amp.

Waar moet ik het zoeken om het karakteristieke basgitaar geluid te verkrijgen?

In Cubase Pro 9 zelf?
In mijn audio interface (Edirol UA-101)
In mijn basversterker (Gallien Krueger MB150-E III)
In de microfoon (sennheiser MD-421)
Of een combinatie?
 
Je hebt óf een hardware denoiser nodig, óf een software denoiser, Of met moet je bas geluid door VST Bass Amp halen, die stel je in op een insert kanaal. Zit onder de distortions.

Dit is hoe ik zelf bas opneem:
-Bass in de Boss GT-6B processor en XLR out's daarvan de mixer in, line out naar de bass input op mijn Ashdown amp
-DI out van de amp naar de mixer
-AKG D112 voor één van de cabs en die via een mic pre-amp ook naar de mixer
-Alle mixer in's naar verschillende groepen op de mixer sturen en die apart opnemen als losse kanalen via mijn 12ch Audio interface

Maar het zou ook zo kunnen:
-prik je basgitaar rechtsreeks in een Hi-Z van je interface of via een DI
-stel in Cubase op de insert VST Bass Amp in en kies je amp, cab, fx etc.
en klaar

Daarbij heb ik op dit moment op 18 kanalen van mijn mixer denoisers zitten, maar die heb ik eigenlijk alleen nodig op 1 ruisende synth.
Verder heb ik in WaveLab een standaard VST denoiser van Sonnox waarmee ik een apart kanaal zou kunnen 'ontruisen' als dat nodig is.

Het karakteristieke basgeluid is de combinatie van je bas, evt FX, je amp en je cab. Dat moet je proberen op te nemen, dus met een fatsoenlijke mic in ieder geval. Ik weet niet of je Sennheiser specifiek een mic geschikt voor bas is of niet. De ruis is in ieder geval te zoeken in je bas-chain, omdat je zegt dat de ruis uit je cab komt.
Ik zou de oplossing zoeken in een hardware of software denoiser.
 
Het is echt ruis en overheerst de track. Als ik de track normaliseer lijkt er bij de opname met dynamische microfoon ook een rateltje doorheen te zitten, dat hoor ik niet terug bij de opname met condensator microfoon. Maar bij beide tracks overheerst de ruis. Als ik deze weghaal met de Denoiser vind ik de bas niet zo mooi klinken dus ik moet of andere microfoons uitproberen of nog wat anders.
 
Een MD421 is prima geschikt om bas mee op te nemen, maar als je combo echt zo ruist als in die video dan valt er weinig eer aan te behalen. Maar goed, dat zou je dan ook gewoon moeten horen bij het spelen, en niet alleen op de opname toch?
 
Ik hoor t ook bij t spelen, dacht dat t normaal was voor n versterker. EChter valt t me nu pas goed op.
 
Je moet gewoon een manier vinden om het basgitaar signaal harder in de versterker te krijgen en de versterker zelf minder ver open draaien.
Resultaat is een toch harde volume, maar minder ruis (betere signaal/ruis verhouding); gainstaging begint al bij de bron.

Je zou hiervoor een preamp tussen basgitaar en versterker kunnen plaatsen voor een hardere signaal into de versterker..

Andere mogelijkheid is om de basgitaar direktjdroog op te nemen en daarna dit hardere line level signaal te gebruiken om te re-ampen (waarbij je uiteraard de versterker minder ver hoeft open te draaien voor stevige volume).
Mocht je basspel beter/anders zijn met versterker, dan speel je gewoon met versterker terwijl je juist het direkte signaal opneemt, die je daarna kunt re-ampen.

Succes. :)
 
(bas)gitaar versterkers ruisen altijd wel een beetje, harder zetten lijkt me dan de beste optie. Hebben je buren er dan last van, zorg dan voor een isolatie-kist, ga naar een studioruimte of gebruik een amp simulator.

Ruis wegfilteren met een EQ is meestal onbegonnen werk en denoisers kunnen je signaal ook behoorlijk afbreken.
 
Het gaat er toch om dat je de input hoger krijgt
De eindversterker kan daarna gewoon terug naar een acceptabel volume
Mix je de di met het microfoonsignaal ?
 
Nee, de microfoon heb ik direct in mijn geluidskaart ingeprikt.
De bas in mijn DI, output line naar input bass amp en microfoon kabel van DI out naar input geluidskaart. Dus twee aparte kanalen.
 
Nee, de microfoon heb ik direct in mijn geluidskaart ingeprikt.
De bas in mijn DI, output line naar input bass amp en microfoon kabel van DI out naar input geluidskaart. Dus twee aparte kanalen.

Ruist de microfoon op zich ook al niet op deze wijze of/en zijn de preamps van de geluidskaart voldoende goed ?
Maak je in de geluidskaart/ computer een monomix van de bas waarbij je bv het aandeel di groter maakt dan het aandeel microfoon ? Ik neem aan dat het di signaal minder ruist dus daar zou je bv ook meer het hoog in kunnen behouden en bij het mic kanaal dat wat verminderen

Dit met een wat hardere speaker- combo input en daarmee samenhangend lagere volumeknopstand van de versterker zouden de ruis redelijk acceptabel moeten krijgen

En anders een andere / betere versterker aanschaffen of bv een speaker/ emulator aanschaffen ( behringer , pod) ipv de combo versterker
 
Back
Top