Yes, vraagje over latency again...

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Ik heb latency problemen, m'n Akai MPD speelt niet lekker in. Noten worden niet goed ge-quantized dus ze zijn blijkbaar te brak ingespeeld lijkt het. Nou valt dat best mee, op m’n MPC speel ik praktisch altijd in een keer goed in.

Als ik note repeat gebruik op de MPD (gesynced met midi clock aan Ableton) dan zouden noten strak op de grid ingespeeld moeten zijn toch? Nou, ze komen te laat binnen zie ik op de grid (iets van 1/64e te laat). Dus er zit vertraging op de midi die Ableton binnenkomt.

De MPD is via USB aangesloten en niet via midi.

Okay, mijn laptop is een oudje: een Macbook Core 2 Duo 2,26 / 8gb maar mijn geluidskaart best okay dacht ik en was geen goedkope zooi: een Focusrite 2i2 (1st gen).
Maar zoveel vraag ik nu toch niet van m'n computer, het gaat nu even enkel om midi input.

Mijn vraag is:
Is mijn Focusrite 2i2 van invloed op midi latency?

Ik zou zeggen: nee, enkel op audio weergave (audio latency…..het gegenereerde geluid in de computer wordt te traag verwerkt door de geluidkaart waardoor die iets later uit je audio output komt).
 
Midi- en audio- latency hebben de vervelende neiging om te "stapelen" bij inspelen: Je speelt immers mee met wat je hoort (audio output latency).
Op het moment dat je dan ook daadwerkelijk een pad indrukt komt daar de midi-input latenjcy bij voordat die midi-note ook aankomt in je DAW.

Ergo"dus wel van invloed als je meespeelt met al opgenomen of in je DAW gesequencete sporen...
 
Je kan bij live je compensatie van de soundcard instellen. Misschien heb je hier iets aan:
 
@tbn

Het is dus de iets te late weergave uit je speakers die je aanhoud om iets in te spelen - waardoor je vervolgens weer net na de tel inspeelt omdat je het gewoon te laat hoort... En daarbij komt idd ook de midi die niet strak op de tel binnenkomt in je sequencer.

@ djazid
Ik heb het filmpje bekeken en ik lijk met een instelling van 64 samples (buffer) te kunnen werken.. Dat lijkt me vrij weinig maar nu werkt het iig al wat smoother qua inspelen.. Ik heb nu een overall latency van 6.96 ms.
 
Laatst gewijzigd:
Tja 64 samples lijkt me vrij weinig. Heb hier zelf de buffers op 192 samples / 48Khz staan. Denk 4ms ofzo. Zolang het maar werkt.
 
Back
Top