Welke analoge Filter beste keuze (Hybrid setup)

DB(A)

Ingeburgerd
Lid sinds
12 november 2009
Berichten
46
Beste Synthforumers

na 2 jaar weer met audio aan de gang ,

ik ben momenteel wat aan het kloten met een zogenoemde Hybride setup

van de mac naar Edirol Fa-66 via firewire naar een 8 kanaals mixer
de Fa-66 binnen op 2 mono kanelen , via de main bus kan ik zo muziek luisteren en produceren

op de 2de bus wordt het geluid naar een Behringer super X-pro gestuurd die ik nog had liggen een 2-3 weg of mono zelfs 4 weg Crossover

vanuit daar wordt het geluid gestuurd naar 4 mono kanalen

nu heb ik in studio een kickloop ten lopen en ben ik gaan kloten met Eq settings etc.

nu zijn er hele leuke resultaten uit te behalen aangezien ik via send een Lexicon MX300 heb aangesloten


nu had ik het idee om een analoge filter module aan te schaffen ...
maar de echte leuke opties kosten een vermogen


ik zat zelf te denken om max 375 uit te geven voor de unit

ik heb zelf wat opties

Electrix Filter Factory
Waldorf 2-pole
Vermona filter lancet
Moog MF-101
Jomox T-Resonator MkII
Dreadbox Epsilon B-Stock


ik zoek geen brave filter maar eentje die op het goede cutoff frequentie (sweetspot) lekker vies klinkt


is het trouwens mogelijk om modulaire synth filters te voeden met een audio signaal ?
aangezien analoog toch anders is als digitaal
heb al op gearslutz gezocht maar daa
 
Yep modulaire filters werken prima met line level signalen. Modular level is wel ongeveer 4x zo hard, dus kijk uit met self resonating filters, of plak er een attenuator tussen (kan zelfs met een koma attenuator kabeltje). Sommige filters reageren wel anders op een harder singaal. Zo is meestal de resonance minder scherp als je er modular-level signaal in stuurt. Het beste kan je er een input module voor hangen zoals een pico input oid.
Let wel dat je modules stroom moeten krijgen vanuit een busboard, dus een mini case heb je dan wel nodig. Maar dan heb je wel ontzettend veel keus uit filters, en kan je ze nog eens swappen als het niet bevalt.
 
SB-SIX thanks voor je snelle reactie !
ik heb echt van alles geprobeerd om erachter te komen ,

het gaat echt om de juiste woorden te gebruiken in Google

nu ga ik eens kijken wat ik samenstellen !

toevallig nog een idee SB-SIX ??
 
Idee voor filters? Er is zoooveeeel moois :)
Bij jou beschrijving denk ik een beetje aan een wasp of een SOB filter. Die hebben allebei dat vieze op de rand van resonantie. Ook een borg doet dat goed, alleen die werkt niet lekker met line signaal, daar moet je het signaal hard heen sturen. Ook leuk zijn de filters die zowel hipass als lowpass tegelijk hebben met variable width, zoals belgrad en aperture. Of een three sisters, die 3 banden heeft. Voor de rest een hoop moogy filters (ahj, e440), ms20 achtige filters (korgasmatron) etc etc. Ze staan allemaal op youtube, kies de gene die je zelf het lekkerst vind klinken zou ik zeggen :)
 
Ik zou ook de Sherman Filterbank 2 meenemen in je overwegingen. Niet de goedkoopste, maar niet voor niets al jaren een keiharde classic. De meesten kennen hem als keiharde gillende scheurbak, maar in de juiste handen kan hij ook subtiel opdikken, harmonischen toevoegen en verzadigen. Zeker lekker op kicks/beats!
 
i've been thinking of a stereo filtering setup to run stuff through, one approach would be 2 MF1O1's and a cp250 which would almost be 1200 euro's

another option is modular, but i'd need a case, a power supply , at least a pair of decent filter modules and stereo input and output attenuation modules, perhaps an lfo and some space for expansion. Again, i don't think i can get this to my satisfaction with a budget less than 1200 euro's.

Which led me to my third idea: A modal 001 has a ladder filter, stereo inputs, and a lot of modulation features and 2 NCO wavetable oscs to boot. For 1800 euro's, not that much more than option 1 & 2

T-resonator doesn't speak to me, i don't care much for the digital side either. Jomox Monnwind does appeal a bit more, but i am not sure if it has the sonic oomph i'm looking for. again, digital fx.

-edit- even vergeten dat ik op synthforum.NL zat :)

kheb al een filterbank, geweldig ding, maar heeft niet de sound die ik zoek in een stereo filter. Had eerder een MS-20 of Moog Ladder filter sound in gedachten, ietsje beschaafder dus.
Om drums te monsterizen, of sounds een rauw analoog kantje te geven en als een soort hoog-laag-mid-band exciter is is de ShermanFB wel geweldig.

iemand nog suggesties of goedkopere alternatieven?
 
DSI evolver kan ook stereo audio processen.

Vermona Action Filter is een optie, die heeft HP en LP in serie, en is stereo.

En WMD komt met een stereo filter voor Eurorack.
 
die vermona klinkt wel ok, en schappelijk van prijs. Maar geen midi of cv, niks van envelopes of modulatiemogelijkheden... jammer

de curtisfilters van een polyevolver zijn niet direct mijn eerste keus. En ik ga liever niet voor vintage, de grotere kans op defecten, en extra kosten schrikken me wat af.

Hoe vinden jullie de Analog Heat filters? kan je die clean gebruiken, en hoe klinken die dan?
hoe de resonance een bas drone of akkoord kleurt bij een filtersweep bvb, word hij snel schreewerig, of gebroken van klank, op een goeie of slechte manier?

Momenteel gebruik ik de sugarbytes Wow2 Vst, en die klinkt eigenlijk best wel goed.
Als een toestel niet uitgesproken beter of karaktervoller klinkt, lijkt het me niet de moeite als investering.
 
Iedere synth met externe input en uitschakelbare oscillators is geschikt. Alleen moet je soms permanent een knop indrukken, als hij niet beschikt over een optie om dit te omzeilen. Bijv. Mopho, Microbrute, System-1m, etc. etc. Ook leuk is een Electribe 2 met veel filtertypen uit de King Korg. Niet analoog maar klinkt wel goed. P
 
iemand nog suggesties of goedkopere alternatieven?
Wat SB-SIX ook al zegt; een mini modulair kan leuk zijn. Bv een Doepfer mini case, kun je 4 modules (bv filters) in kwijt. Doepfer Wasp filter is 2e hands goedkoop te vinden, net als een Polivoks VCF van EricaSynths. Beide erg smerige filters... Misschien nog een Manhattan Analog MA35 erbij voor de Korg MS-vibe.
 
Ik zou lekker voor een Sherman filter bak gaan! Klinken keigoed.
Een mini modulaire setup is op zich ook wel handig. Dan heb je opeens heeeel veel keuze (te veel :D). Je kan ze ook makkelijk tweedehands vinden en weer voor dezelfde prijs verkopen mocht je er eentje niks vinden.
 
elk filter heeft een eigen karakter, het is zo ontzettend afhankelijk van de smaak van je eigen oortjes dat mijn advies zou zijn, ga demos luisteren en kies diegene waarvan jij t geluid het fijnst vind klinken
 
Electrix Filter Factory niks ?kan die voor 175 incl verzend kopen :)
 
Back
Top