Arturia Spark (V1) hardware controller ervaringen

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.005
Locatie
-
Ben van mening dat controllers veel kunnen toevoegen.. de Push of n APC.. leuke toevoegingen voor bij het jammen. of bv Maschine :)

Heb al langere tijd de Arturia Spark software in bezit en sinds een paar updates terug is de GUI naar de LE controller lay out.
De eerste controller leek mij altijd reuze interessant. Veel knoppen en daarnaast ook dedicated pattern buttons hebben, iets waar ik op Maschine bv weer een extra device voor moet gebruiken. Of te bereiken via de scene button + drumpads.

Ik heb nu een tweedehands gekocht op MP, (moet nog binnenkomen) maar het is in mijn zoektocht opgevallen dat de vraag niet echt hoog is. En er staan er genoeg te koop telkens.
Misschien is een controller ook maar een controller. Een Push 1 brengt ook niet eens meer 200 op geloof ik.

Zijn er hier mensen die er wel lekker mee werken? En hoe is de ervaring met de nieuwere software /GUI in samenwerking met deze oudere Spark controller nu het GUI is veranderd?
 
Keek nog even op YT. Er is slechts 1 persoon die afgelopen jaar wat filmpjes heeft vastgelegd met de Spark..
https://www.youtube.com/channel/UC2QQWOUvCV8FtU3WdG37klA

Zijn die dingen nou echt zo onhandig dat ze allemaal eindigen in de closet?? Tenminste, dat is de verkoopomschrijving als je er 1 te koop ziet. :D

Misschien dat de steptoetsen een minder toegankelijke locatie hebben... De SparkLE zitten ze ook vooraan.

spark-sparkLE-sideBySide.jpg


De plug-in heeft sinds V2 ook een modulaire engine gekregen.. Toch weer stukken uitgebreider als de drum synthese in Maschine 2

 
De spark heeft veel hands on controls , wat live zeer leuk is.

Deze heeft ook midi aansluiting wat de kleine versie niet heeft.

Nu beide toestellen werken met dezelfde software.

Alles is simpel in gebruik , back to the roots zonder veel extra.

Less is more in mijn oogpunt.

Als je dan naar push gaat heb je teveel om je in te verdiepen en raak je soms niet meer aan het maken van muziek.

IK heb zelf de spark (grote) te koop gezet , maar wel veel plezier aan gehad.
 
Ik ben niet helemaal thuis in die Spark maar is die niet alleen handig voor drums? In feite moet je dan alsnog verder met je muis of met weer een andere controller in je DAW. Maschine of Push kunnen samples pitchen, je kan er mee samplen, fx toevoegen etc. Kortom, je hele track bouwen. Dat heeft wat meer nut dan enkel wat drums toevoegen met die Spark..
 
Het is in feite ook een sampleplayer met wat controls die je via de knoppen kon doen. Net als een TR zeg maar.
De vernieuwde software (vooral het modulaire gebeuren) vereist idd dat je veel op de PC moet doen. Maar er zitten ook al redelijk wat templates in die je kunt tweaken via de knoppen. Weet niet of je deze ook vanaf de hardware kunt browsen (?)

Wat ik er vooral van verwacht is een extra ritme sectie zodat ik Maschine en Push wat meer kan gebruiken om arrangement te selecteren.
Het is toch live ook vaak muten en unmuten van een kick, clap/snr etc.. en dat kan prima met de pads op het apparaat lijkt het.
Daarnaast heeft ie 16 dedicated toetsen voor patterns en daarvoor moet je bij Maschine bv weer een extra toets in gedrukt houden. Maar of het in de praktijk zo gestroomlijnd werkt weet ik dus niet, moet em nog binnenkrijgen. :D
 
Daarnaast heeft ie 16 dedicated toetsen voor patterns en daarvoor moet je bij Maschine bv weer een extra toets in gedrukt houden.

Je kan het scherm 'vastpinnen' he, dus blijftie in pattern select staan.. heb je je handen verder vrij..
 
Dat lukt me wel met de pads om mee te spelen, maar niet om patterns te selecteren. Tenminste de shift combi zeg maar.
Ik deed al wel scenes selecteren via n midi keyboard.:)
Hoe lock je die pads dan vast aan pattern select of mute/unmute dan?

Edit: Gelukt. De meest linker toets boven het beeldscherm deed de truc. :o:
De mute locken aan de toetsen lukt me niet.. maar de scenes of patterns direct onder de pads hebben is echt beter zo :) .. thanx iig voor de tip iig :mega:

Wat betreft teveel zoeken naar functies op apparaten. Dit is idd een vertragende factor tijdens het muziekmaken. Maar vind echt dat bepaalde tools, mits je ze goed kent veel kunnen toevoegen, en dan vooral om spontane dingen te laten gebeuren die via een muis altijd lijken uit te blijven.
Hoop alleen dat het niet teveel van het goede wordt... ga gewoon kijken of de Spark controller een beetje handig werkt, mocht het niet zo zijn dan kan ik em altijd weer proberen te verkopen.
De plug-in heb ik al in een paar projectjes gebruikt voordat ik Maschine nog had en is toch best interessant geworden de laatste jaren. :)
 
Laatst gewijzigd:
Ja zeer zeker is de spark controller chill. Wat ik zelf altijd deed is d16 plugins aansturen met de spark.. Draaiknoppen genoeg. Instant 909 en 808. De 2.0 update is ook fantatisch, layeren, modulatie, erg veel mogelijkheden. Vond het een fijn ding, maar uiteindelijk toch verkocht, omdat ik toch meer met de plugin werkte en ik inmiddels andere sequencer heb, waarbij ik niet afhankelijk ben van de computer maar tegelijkertijd nog steeds plugins kan aansturen :D

De drumkits zelf in het apparaat vond ik alleen een beetje wack, maar als je kijkt op arturia forums dan zijn er een aantal mensen die drum kits erop hebben gezet die wel goed klinken.
succes.
 
Een sequencer waarbij je niet afhankelijk bent van de computer en toch plug-ins kunnen aansturen? Interessant :)

Als controller vind ik de Spark sowieso interessant, Vooral het aantal knoppen is huge op de eerste versie. Dat van die D16 is ook wel handig, maar dan ga je niet de steptoetsen voor grid sequencing kunnen routen vrees ik? En dat vind ik nou juist zo handig aan dit soort controllers.

Vond de drumkits ook niet echt heel goed, maar het zijn maar samples idd.. alhoewel de LInn samples wel ok waren . De effecten erop waren wel ok. Maar heb alleen met de V1 software gewerkt en ben net pas de V2 software een beetje aan het ontdekken
De modulaire synthese ben ik al een beetje mee bezig geweest, maar nog niet helemaal doorgrond..
Ben erg benieuwd of daarvan ook knoppen aan de controller toe te wijzen zijn, dat zou wel gaaf zijn. Thanx voor de input iig :)
 
ik ben wel benieuwd naar die endless encoders. Ik lees telkens klachten over die dingen, ze draaien te traag. In hun editor kan je voor de Beatstep 'midi acceleration' instellen maar dat schijnt niet goed te werken... Ze hebben als bedrijf niet echt een goede naam qua producten en support. Volgens mij worden hun midi controllers door CME gemaakt...

Maar goed, dat is wat ik lees her en der op de interwebs.. Op zich is zo'n TR achtige drumcomputer controller wel tof..
 
Een sequencer waarbij je niet afhankelijk bent van de computer en toch plug-ins kunnen aansturen? Interessant :)

Als controller vind ik de Spark sowieso interessant, Vooral het aantal knoppen is huge op de eerste versie. Dat van die D16 is ook wel handig, maar dan ga je niet de steptoetsen voor grid sequencing kunnen routen vrees ik? En dat vind ik nou juist zo handig aan dit soort controllers.

Vond de drumkits ook niet echt heel goed, maar het zijn maar samples idd.. alhoewel de LInn samples wel ok waren . De effecten erop waren wel ok. Maar heb alleen met de V1 software gewerkt en ben net pas de V2 software een beetje aan het ontdekken
De modulaire synthese ben ik al een beetje mee bezig geweest, maar nog niet helemaal doorgrond..
Ben erg benieuwd of daarvan ook knoppen aan de controller toe te wijzen zijn, dat zou wel gaaf zijn. Thanx voor de input iig :)

Ja ik kon gewoon d16 plugs stepsequencen, ook deed ik dit met audiorealism ADM. Dit deed ik binnenin ableton.. Uit mijn geheugen gebruikte gebruikte ik de standaard noten van spark zelf en dit pakte die d16 plug dan precies op; zo was c3 , de kick op zowel de spark en d16, en de snare c3# etc etc. Dit kan je overigens aanpassen, voor de d16 plugs weet ik het niet zeker, maar bij arturia iig wel. Als je kijkt waar je je spark software hebt geinstalleerd, dan is er zo'n hiddden tekst bestandje waarbij je de noten alsnog configureren, wanneer ze niet overeen komen. (volgens mij kan dit ook in arturia software center, maar goed) De ADM drum machine heb ik ook geprobeerd, werkte ook fantastisch. (bij deze plug kan je weer je eigen samples inladen, en zit een hele vette distortion op)
 
ik ben wel benieuwd naar die endless encoders. Ik lees telkens klachten over die dingen, ze draaien te traag. In hun editor kan je voor de Beatstep 'midi acceleration' instellen maar dat schijnt niet goed te werken... Ze hebben als bedrijf niet echt een goede naam qua producten en support. Volgens mij worden hun midi controllers door CME gemaakt...

Maar goed, dat is wat ik lees her en der op de interwebs.. Op zich is zo'n TR achtige drumcomputer controller wel tof..

Ik had nergens last van met de spark. Beatstep was/is zoiezo ruk geloof ik toch?
 
Een sequencer waarbij je niet afhankelijk bent van de computer en toch plug-ins kunnen aansturen? Interessant :)

Als controller vind ik de Spark sowieso interessant, Vooral het aantal knoppen is huge op de eerste versie. Dat van die D16 is ook wel handig, maar dan ga je niet de steptoetsen voor grid sequencing kunnen routen vrees ik? En dat vind ik nou juist zo handig aan dit soort controllers.

Vond de drumkits ook niet echt heel goed, maar het zijn maar samples idd.. alhoewel de LInn samples wel ok waren . De effecten erop waren wel ok. Maar heb alleen met de V1 software gewerkt en ben net pas de V2 software een beetje aan het ontdekken
De modulaire synthese ben ik al een beetje mee bezig geweest, maar nog niet helemaal doorgrond..
Ben erg benieuwd of daarvan ook knoppen aan de controller toe te wijzen zijn, dat zou wel gaaf zijn. Thanx voor de input iig :)

Ja de encoders kun je allemaal toewijzen aan je favo plugin in arturia software center, de midi cc values dan. Of ik deed ik zelfs met gemak binnen ableton. moet je even uitproberen.


Ja en de compressor van spark. die klinkt wel echt goed.
 
@ Alex: Klinkt goed allemaal. :) Kan bijna niet wachten tot ie hier binnen is :D
Thanx voor je berichtjes weer :mega:

@ Furious5: Ik moet Arturia toch nageven dat hun online support stukken verbeterd is. Had wat gezeur met het activeren een paar keer en ik had binnen 12 uur al een antwoord en er werd ook totaal niet moeilijk gedaan over het aantal heractivaties.. Met de support qua hardware ben ik niet bekend, maar wel balen als een product niet lekker werkt idd. Hopelijk is dat op de beatstep te lossen via updates? :)
Ik heb over de Spark controller 1 bericht van iemand kunnen vinden die een paar encoders had die niet goed werkte.. voor de rest geen klachten kunnen vinden.
 
Ik heb me eens verder verdiept in die Spark (LE) en het is toch wel een toffe controller/software combi. Ik vergeleek hem steeds met Maschine en Push en qua looks is hij dan suffer en qua mogelijkheden beperkter. Qua opzet is hij veel eenvoudiger maar ik denk daarom toch meer fun.. En je kan dus ook melodieeen spelen, dat wist ik niet.

De 16 sounds limiet los je in een DAW waarschijnlijk op door meerdere instances te draaien van Spark?
Kan je ook andere VST synths (binnen je DAW) aansturen met Spark? Dus een melodie inspelen met Sylenth1 bijvoorbeeld?
 
Ik heb Spark 2, maar ik heb die nog nooit gebruikt om reden dat de drumkits nogal tegen zouden vallen. En in de combi "Spark 2 / hardware controller" zou ik misschien ook wel interesse hebben, maar dan moet de software natuurlijk wel eerst ok zijn.

Ik ben wel benieuwd hoe Spark 2 (i.c.m. de controller) je gaat bevallen, of dat het in de verkoop gaat?!

Over support van Arturia... Het is een tijdje een zooitje met hun service geweest, maar ik heb idd ook de ervaring dat die inmiddels stukken verbeterd is.
 
Ik heb Spark 2, maar ik heb die nog nooit gebruikt om reden dat de drumkits nogal tegen zouden vallen.


Je kan toch easy samples inladen en eigen drumkits samenstellen?
 
Ik had nergens last van met de spark. Beatstep was/is zoiezo ruk geloof ik toch?
Ik denk dat men de Beatstep ruk vindt omdat 'ie alleen maar te gebruiken is als sequencer voor een synth (Midi of CV geloof ik). De Beatstep gebruiken als 808-achtige interface voor een virtuele drumcomputer gaat 'm niet worden. Dus ik vrees dat de Beatstep en apparaten zoals de Spark(LE), Maschine etc. niet te vergelijken zijn. Totdat er drum software uitkomt van Arturia voor de Beatstep. Een drumcomputer op je computer, volgt u het nog...?

Enfin, ik heb een tutorial voor de SparkLE (de kleine broer dus) bekeken op Youtube en mij lijkt het helemaal niks. Je moet geloof ik eerst een drumkit kiezen via de software, daarna maak je een sequence op een 808-achitge manier op de hardware (de Sparkle zelf dus) en dan zit je weer fiks wat menu's door te worstelen op je compu om de beat naar wens te krijgen. Tja, dan sla ik net zo lief de hardware over. En die Spark software? Die ziet er zeer gelikt uit. Maar of het een meerwaarde heeft boven je favoriete DAW? Ik denk het niet omdat de Arturia software zo uitgebreid is dat je 2 cursussen nodig hebt in plaats van 1 (lees: die ene cursus voor je DAW). En ik weet uit ervaring dat je na een maand bent vergeten hoe software ook al weer werkte. Misschien dat daarom mensen hun Sparks en Maschines te koop zetten. Ik vrees dat de lol er gouw van af is.

Dedicated hardware (lees: apparaat dat geen software nodig heeft) is vaak stukken minder ingewikkeld. Je pakt ze sneller op. Of je leest een klein stukje uit de gebruiksaanwijzing er even op na. Met software heb je dat niet zo snel.

Daarom ben ik verzot geraakt op (dedicated) hardware ondanks dat ik er zeer weinig van bezit en niet genoeg geld heb voor een fatsoenlijke drumcomputer. En ik lees dat de mensen die wel veel hardware hebben en genoeg geld juist weer over willen op software omdat je hele huis op een gegeven moment uit z'n voegen barst van al die kabels, mixers en apparaten. Tja, zo blijven we lekker bezig met de hobby. ;)
 
Tja.. het is uiteindelijk gewoon maar een controller maar ik vind een muis een beetje beperkt en 16 steptoetsen met indicatie onder je vingers hebben.. oftewel TR-style sequencen vind ik lekker werken.
Over de software die erbij hoort.. de samples. Alles heeft een leercurve. En de samples moet je gewoon zien als een aanzetje om mee te beginnen. Als je wat van je favoriete samples uit drumdozen hebt ben je wel stukken flexibelere met zoiets.. je bouwt gewoon een paar kitjes met samples die echt knallen.. (Linn/707/lekkere stereo FXed clap.. of wat voor jou het beste werkt.)

De controller voegt naar mijn mening wel e.e.a. toe. De software mist ook functies die alleen lukken met hardware bv. Geen undo (ctrl z), als je een maatje wilt kopiëren moet je alles met de hand intekenen. Merkte bv dat als je via de controller van 1 naar 2 of 4 maten gaat dat, dat de voorgaande maten mee dupliceren.. en dit lukt niet via de software.
Had trouwens wel problemen met de controller locken.. maar weet niet of dat aan mijn PC ligt. Las er meer klachten over trouwens toen ik er mee worstelde. ALs ik em als VST wil laden moet ik eerst de controller uitzetten, aanzetten - laten herkennen en dan connecten met de Spark VST.

@ Furious5: Er is idd veel mogelijk qua gridstijl programming,, hoe het met VSTs zit ben ik nog niet achter maar had wel dit videootje hieronder gezien waar n Drumstation wordt aangestuurd.
 
De SparkLE lijkt me een fijne controller, maar ik spreek (nog) niet uit ervaring. En hij is vrij compact, zodat hij meestal nog wel naast de andere apparatuur zal passen. Over de samples van Spark 2 las ik nu ook positieve berichten. Eigenlijk niet zo belangrijk, want uiteindelijk maak je toch kitjes met eigen samples.

Een (beter) alternatief is denk ik een Maschine Mikro MK2 (van NI), maar die kost ook gelijk meer als 2x zoveel.

Je kan toch easy samples inladen en eigen drumkits samenstellen?
Ik had er nog niet naar gekeken, maar idd dat kan.
 
Back
Top