Ilok workaround?

Afroham

Stamgast
Lid sinds
12 april 2015
Berichten
241
Locatie
rotterdam
goedemiddag Synthesizer enthousiastelingen!

Ik heb net een laptop aangeschaft. Ik draai Pro Tools dus op mijn desktop en op mijn macbook momenteel.

Helaas werkt Pro Tools met het verschrikkelijke systeem van Ilok. Met Ilok krijg je dus een usb stick waar je licenties op staan. Sommige licenties kan je heen en weer transferren van je pc/laptop naar je Ilok usb. Natuurlijk kiest Avid ervoor die mogelijkheid uit te schakelen voor je Pro Tools licentie. Dit betekent dus dat ik die USB stick altijd bij me moet hebben en hij altijd in m'n laptop moet zitten etc. etc. Gewoon helemaal zuur dus.

Nou weet ik dat via een applicatie genaamd virtual here, er voor kan zorgen dat wanneer je op 1 netwerk zit, je de usb stick in je computer kan laten en hem kan gebruiken via je laptop. Hier heb je dus vrij weinig aan als je onderweg bent. Je kan ook nog een stapje verder gaan door een van van je thuis netwerk te maken zodat je kan doen alsof je thuis bent terwijl je op een ander internet netwerk zit. Dit zou 3 dingen betekenen:
1. Je pc thuis moet altijd aan staan
2. je moet een internet verbinding hebben onderweg
3. je moet gewoon belachelijk veel moeite doen voor iets wat simpel hoort te zijn. kan je ipv deze moeite net zo goed als nog die usb stick gebruiken.

natuurlijk zou het geweldig zijn als Avid dit oplost. Zij hebben een probleem met hun beveiliging (ze willen niet gecrackt worden). En wij, betalende klanten zijn er de dupe van.

to the point: weet er iemand een oplossing? een work around? alles behalve zeggen dat ik moet overstappen naar een andere DAW is welkom. Dat ga ik namelijk niet doen.

Thanks!
 
Wanneer je een met ilok- beveiligd programma aanschaft ga je akkoord met het gebruik van de dongle. Dus 'de dupe' ben je zeker niet. Het is niet meer dan een storende keuze van de ontwikkelaar.

Een netwerk-constructie zou ik niet gebruiken omdat wanneer er een netwerk storing is, je Pro Tools wil afsluiten en dat wil je niet tijdens een opnamesessie bijvoorbeeld.
Koop een opvallende sleutelhanger en maak die aan de ilok vast. Koop ook een usb- verlengkabel en gebruik die tussen de ilok en je computer, daarmee is de ilok zelf beter beveiligd tegen schade wanneer er iets met je laptop gebeurt.
 
Virtual here kende ik niet even info opgezocht best interessant, jammer dat.Het niet draait op een nas maar wel logisch ook. Een server computer hiervoor gebruiken is wat te veel. Als ik die aan moet zetten kan ik ook wel de ilok pakken.

Een oplossing voor dit probleem zonder de illegale download weg in te gaan is er gewoon niet, je zult echt je ilok mee moeten nemen. Gelukkig ben ik niet zo afhankelijk van de ilok.
 
Een netwerk-constructie zou ik niet gebruiken omdat wanneer er een netwerk storing is, je Pro Tools wil afsluiten en dat wil je niet tijdens een opnamesessie bijvoorbeeld.
Koop een opvallende sleutelhanger en maak die aan de ilok vast. Koop ook een usb- verlengkabel en gebruik die tussen de ilok en je computer, daarmee is de ilok zelf beter beveiligd tegen schade wanneer er iets met je laptop gebeurt.

inderdaad ook niet handig.

Ja ik vrees dat er niks anders op zit! die verlengkabels zijn inderdaad handig.

http://www.roklocker.com/Roklocker/index.html
Dit is ook erg handig, je krijgt er een 2 meter lange usb kabel bij. minprincipe zou je de ilok in je tas kunnen laten zitten in een veilig vakje, en dan gewoon constant de kabel eruit trekken.
En ja de dupe is misschien een groot woord. Had nog nooit met ilok gewerkt dus voordat ik pro tools kocht had ik hier geen weet van. Ik begrijp ook best dat ze hun programma moeten beschermen. Maar vooral het feit dat je de license niet op het apparaat zelf kan zetten stoort mij enorm, en ik vind dit zeer gebruiksonvriendelijk. Dat je akkoord gaat met de voorwaarden betekent niet dat je het overal maar mee eens moet zijn natuurlijk, je hebt helaas vrij weinig keuze als je de service wilt gebruiken.

Virtual here kende ik niet even info opgezocht best interessant, jammer dat.Het niet draait op een nas maar wel logisch ook. Een server computer hiervoor gebruiken is wat te veel. Als ik die aan moet zetten kan ik ook wel de ilok pakken.

Een oplossing voor dit probleem zonder de illegale download weg in te gaan is er gewoon niet, je zult echt je ilok mee moeten nemen. Gelukkig ben ik niet zo afhankelijk van de ilok.


Helaas, en inderdaad al dat gedoe om je ilok niet te hoeven gebruiken is natuurlijk ook een beetje averechts
 
nuja, er zijn genoeg andere DAW's die prima zijn en ook in echte studio's gebruikt worden. Maar de usb dongle blijft lastig en gevoelig.
Sommige ontwikkelaars gebruiken wel het ilok systeem, alleen wordt de licentie dan op je computer gezet.

Enkele fabrikanten zoals Avid en Relab vinden dat die manier te weinig bescherming biedt voor de ontwikkelaar, maar ach, PT en LX480 zijn alletwee ook gekraakt te vinden dus ik weet het niet.
Avid is ook nog eens erg stug, dus ik denk niet dat ze eerdaags met een betere oplossing komen.
 
Why?! Wat is het grote probleem van een iLok in je poort proppen...dat weet je van te voren als je met PT/Avid wil werken. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, I don't get that at all
 
Back
Top