Switchen van Mac naar PC / Windows

Groene ridder

Ouwe rot
Lid sinds
13 juli 2006
Berichten
1.099
Locatie
België
Hallo,

Ik werk reeds jarenlang met Mac en gebruik Logic als DAW. Dit werkt goed.
Vanwege verschillende redenen vind ik het beter om bij mijn volgende computer over te schakelen naar Windows.

Nu vroeg ik me af wat een goed alternatief is voor Logic?
In Logic gebruik ik enkel de basisfuncties en van de plugins vind ik ES2 en de EXS24 sampler en ReFX Vanguard de belangrijkste (en soms Plogue Chipssounds). Verder gebruik ik mijn DAW om externe synths aan te sturen en op te nemen.

Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden wanneer ik overschakel naar Windows wanneer het gaat over gebruik van een DAW?
 
Let op de bestandsindeling (formattering) van externe hd's, dat communiceert lang niet altijd even lekker. Neem aan dat je een en ander gaat overzetten.

Verder lijkt cubase het meeste op logic, vermoed ik.. Maar ben geen expert in beide.

Audio units kunnen alleen worden gedraaid in Ableton als ik het goed heb, of is dat tegenwoordig anders?
 
De latency op windows is over het algemeen hoger op windows, ookal gebruik je dezelfde geluidskaart. AU is idd niet beschikbaar op windows.
Als je veel met hardware werkt zou ik voor ableton gaan. Je kan dan verschillende loopjes/patterns opnemen voor verschillende instrumenten en vervolgens aan/uit zetten zonder dat je ze op een tijdlijn hoeft te zetten. Al spelend ontstaat er dan een track.
 
Cubase lijkt interessant omdat er 3 versies zijn.
Ableton is wel heel anders. Het lijkt wel een software groovebox. Kan je er ook langere opnames mee maken dan loops? En heeft die ook software synths aan boord?

Op termijn zou ik meer op software willen overschakelen.
 
Ja het is gewoon een volwaardige DAW met een (reguliere) arrangment view en een session view waarin je heel makkelijk korte loops kan opnemen en editen.

Vooral Operator is een erg lekkere softsynth. https://www.ableton.com/en/packs/operator/

Baslijntjes klinken vooral erg goed.
 
Pcies wat Lamp zegt. Een volwaardige DAW met als extra de session view met clips, maar ook een timeline zoals andere daws. Je moet even tijd investeren om het te leren maar het plezier dat je kan hebben van werken met clips om zo je hard/softsynth te laten doen wat jij wil is enorm. Bij DAWs met alleen een tijdlijn voelde arrangeren voor mij altijd als "werk" ipv plezier, met DAWs als ableton en Bitwig voelt arrangeren weer als fun.
 
Reason lijkt heel erg op Cubase maar kan geen VST draaien.
Wel een heel fijn DAW. Ik rewire het in Ableton omdat ik de Arrangement view en Session mode daar niet makkelijk vind werken samen. :)
 
Mijn ervaring is dat na het overgaan op een nieuw besturings systeem (bv XP-> windows7) je je oude werk niet meer (probleemloos) kunt openen (oa softsynths die niet allemaal meer werken). Ik ga er van uit dat dat bij overgaan van Mac -> PC nog veel erger is.
 
Wil dit zeggen dat Reason enkel met zijn eigen soft synths werkt?

@1V/oct: Ja een overgang zal even aanpassen zijn, maar ik kan niet anders omdat er te veel zaken zijn bij de nieuwe Macs die me tegenvallen. Maar dat is een ander verhaal.
 
Yep geen VST of AU oid. Je kunt wel Kontakt op een manier aansturen maar dat draai je dan los naast Reason.
 
Ik zou gewoon lekker bij logic blijven, tenzij je echt iets mist nu. Ik heb veel geschakeld en geprobeerd in het verleden maar nu hou ik het bij Mac Os met ableton live. Simpelweg omdat ik daar nu soepel in kan werken zonder te hoeven zoeken. Een hele overschakeling met en OS en DAW kost altijd veel tijd om weer even snel te werken.

Zolang het nog prima werkt waarom veranderen ? Het laatste nieuwe gewoon even laten gaan en wachten op een mac die je wel bevalt.
 
Ik denk dat Cubase voor mij het interessantste is omdat je er plugins op kan instaleren (zoals van D16), externe midi syuren en audio terug opnemen en het lijkt me niet al te duur.

@Corneman: waarom veranderen?: Op mijn Mac Pro - de tower, niet het vuilbak-model - draaide Logic perfect op 10.6. Daarna ben ik overgeschakeld op 10.9 en wordt het Arranger venster zwart waar de speelkop speelt (of opneemt). Vervelend, maar het werkt. Nu heb ik enkel een Macbook Air met 10.10 Logic werkt hier redelijk goed op, behalve het zwarte scherm probleem.
Ik ben er vrij zeker van dat Logic 8 op een nieuwe Mac niet meer zal werken.
Andere redenen zijn:
- Ik wil een up-to-date desktop computer, zonder scherm, die betaalbaar is met voldoende aansluitingen
- Zo weinig mogelijk dongles en hubs (momenteel is het een kabel-spagetti)
- Functionaliteit over design (niet omgekeerd)
- ...
Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar om kort samen te vatten: Bij de Mac wegen de voordelen niet meer op t.o.v. de nadelen. Althans voor mij.
 
Als je een beetje tijd kunt investeren is een hackintosh toch best wel interessant. Zeker als je hem niet aan het internet hangt en je je kunt veroorloven hem niet meer te updaten op een bepaald moment, want ook al is je hardware niet meer compatible met de toch al niet zo bijster boeiende OS X updates dan blijf je gewoon lekker door muzieken. De hardware is weliswaar wat beperkter qua keuze dan voor Windows maar je kunt zonder moeite een monster van een machine bouwen voor een faire prijs.

Kijk je kunt wel al je hardwarematige problemen oplossen door voor een niet Apple oplossing te gaan maar Windows 10 is ook weer niet echt het meest geweldige OS om muziek op te maken. Anders ruil je een probleem voor het andere in.
 
Bij een Hacintosh lijkt het me dat je met nogal wat technische zaken te maken krijgt die ik zelf niet of slechts met veel moeite kan oplossen. En daar wil ik liever van gespaard blijven.
Mijn hoofdprioriteit zijn grafische programma's daarna video-editing en muziek.
 
Ik zit op termijn met hetzelfde vraagstuk... Ik draai nu nog een mac mini server uit 2011, een van de snelste die er nu nog is. Daar kan ik nu nog wel geld voor krijgen. Op hardware gebied wordt apple voor mij steeds minder interessant, ze raken steeds verder achterop. Wil je een beter modelletje, dan moet je meteen diep in de buidel tasten.

Ik heb bedacht dat ik hardware ga kopen die OSX compatible is, met de intentie er een hackintosh van te bouwen. Lukt dat niet, dan maar windows... Maar wat ik er van lees moet het prima te doen zijn om een hackintosh te bouwen. Er zijn prima tutorials te vinden en de software die je nodig hebt om het mogelijk te maken is al ver door ontwikkeld...
 
Sonar of Studio One? Al ben ik zelf ooit uitgestapt op Sonar 8 maar is nog wel steeds in ontwikkeling.. Studio One weleens geprobeerd en leek mij wel ok.
http://www.presonus.com/products/Studio-One

FL studio is ook redelijk betaalbaar dacht ik. Maar beetje aparte workflow tov Cubase, ff wennen.
Ik ken een aantal mensen die er zeer creatieve dingen meedoen (zegt toch wat over het DAW opzich..) 't is dat ik al over ben op Ableton.
http://www.image-line.com/fruityloopsredirection.html

Ardour is ook een optie als je de kosten laag wilt houden. ;) Kan trouwens niet zo snel ontdekken of er nu VST support inzit.
https://ardour.org/
 
Nouja, het vergt enige moeite, dat wel. Maar ik heb een hackintosh laptop, die perfect werkt. Ben er zeer blij mee.

Wellicht is deze website interessant voor je. https://www.tonymacx86.com/buyersguide/november/2016

Het is een kwestie van de juiste hardware onderdelen pakken. Het bouwen van een computers kan iedereen wel., hetzelfde als een lego bouwstuk. Daarna heb je de installatie, waar hele tutorials voor geschreven zijn.

Voor mijn laptop bijvoorbeeld, hoefde ik maar een rits aan stappen te volgen en het werkte meteen.

Je zal je erin moeten verdiepen, maar je krijgt er ook weer wat voor terug natuurlijk. En het bespaart geld.
 
Ik ben ooit van PC met Cubase overgegaan naar Mac met Logic. Dat vond ik qua wennen niet lastig. Als van Logic naar Cubase overgaat denk ik dat dat dus ook goed te doen moet zijn. Ik vind ze best wel (een beetje) op elkaar lijken qua principe en workflow.
 
Back
Top