Welke Imac voor de laatste Logic software ?

Apple heeft aangekondigd dat er een Logic Pro X update onderweg is (o.a. met updates voor de nieuwe Macbooks). De kans bestaat dat die net iets nieuwere specs gaat verwachten. Dus als je niet met een maand of twee alweer op een verouderd systeem wilt zitten dat niet geüpdatet kan worden, zou ik voor de zekerheid geen Mac "op het randje" nemen. Dus niet eentje die wel Mavericks draait maar geen Sierra meer.

Da's misschien sowieso wel een algemene tip: neem er niet eentje die bij aanschaf al niet meer ondersteund wordt, ook al draait die nog net wel de huidige Logic Pro X.
 
Wacht inderdaad heel even op die release en tip ons dan weer eventjes. Ik ben heel vaak voor vrienden en bekenden op jacht naar goede 2e hands Appeltjes. Er zijn hele mooie iMacs die je zelf in de standaard versie kunt kopen en daarna uitbreiden tot hele goede specs. Er zijn super 2011 iMac 21.5" die je kunt uitbreiden tot 32Gb RAM en dubbele SSD bijvoorbeeld (en zo zijn er uiteraard meer). Maar stock kosten ze heel weinig. Weet even niet meer het model uit mn hoofd maar zo zijn er meer pareltjes te vinden
 
Wacht inderdaad heel even op die release en tip ons dan weer eventjes. Ik ben heel vaak voor vrienden en bekenden op jacht naar goede 2e hands Appeltjes. Er zijn hele mooie iMacs die je zelf in de standaard versie kunt kopen en daarna uitbreiden tot hele goede specs. Er zijn super 2011 iMac 21.5" die je kunt uitbreiden tot 32Gb RAM en dubbele SSD bijvoorbeeld (en zo zijn er uiteraard meer). Maar stock kosten ze heel weinig. Weet even niet meer het model uit mn hoofd maar zo zijn er meer pareltjes te vinden

Precies! Ik kocht mijn i5 21,5 inch iMac voor 400 euro bij de lommert:).
 
Pas een vriend van mij een mid-2012 Mac Mini gekocht, met 16Gb erin, 2.3Ghz Quad i7 van een thuisgebruiker die hem als media station had gebruikt. Heeft er uiteindelijk 275,- voor betaald want hij had hem ook 2e hands gekocht. Die dingen gaan voor 700-800 afhankelijk van specs.
Ik pas een extra MacBook Pro 2012 2.6Quad i7 met 16Gb en 512Gb SSD voor € 625,- gevonden via marktplaats.
Dus even kijken naar de minimaal vereisten voor de nieuwe versie en dan met geld in je handen meerdere keren per dag marktplaats checken.
 
Kijk wel uit met de 'gewilde' oudjes zoals de Late 2012 MacMini i7. Vrijwel alle 'aantrekkelijke' advertenties voor dat model op 2dehandsMac en Marktplaats zijn fake.
 
Is al bekend wanneer de update van Logic komt.

De update die de Touch Bar van de nieuwe Macbook Pro zal integreren komt er pas na nieuwjaar.

Verder kijk je voor Logic gewoon naar een goede 2dehands-Mac naar de processor (liefst een quad-core), geheugen (al dan niet uitbreidbaar: 8 volstaat zeker als je geen zotte dingen met samples gaat doen maar 16 of 32 werkt net iets vlotter) en of er een snelle harddrive inzit (liefst 7200 rpm maar nog liever een SSD, kan je ook achteraf inbouwen).
 
Volgende site is erg interessant om specs en benchmarks van diverse Mac's te vergelijken :
http://www.everymac.com/ultimate-mac-comparison-chart/?compare=all-intel-macs
Bekijk even de 3.1/4.1 en 5.1 met 8 of 12 cores van zoveel jaar geleden eens en vergelijk die met zoveel andere recente Imacs en Macbook Pro...en val van je stoel.

Vraag is of je nou per se met Logic x moet werken en of 9 (vind je voor 50€) op een 'ouwe' Mac ook niet werkt. Voor mij wel. Ik draai op een 3.1 Mac Pro - 8-core 3.0 Ghz onder Snow Leopard.
Die machine werkt als een trein en daarom vind je ze ook nauwelijks 2de hands. Imac is leuk voor fotootjes. Gebruik die site en word veel wijzer.
 
In principe draaien alle i3/i5/i7 machines de laatste OSX nog, dus vanaf 2011 kun je rond kijken. Zoveel langzamer is het ook niet. Een i5 Sandy bridge naar een i5 Kaby Lake is ongeveer +25% qua snelheid, niet bijster veel voor 6 jaar verschil. Moore is allang dood.
 
Moore is allang dood

Die is zeker dood en z'n voorspelling ook als je naar de marktprijzen kijkt.
Ik heb niet 't idee dat het allemaal per 1 1/2 jaar verdubbelt anders zou je nu voor hetzelfde bedrag als een paar jaar terug een veel snellere pc kopen en da's echt niet waar.
Dan zou je nu voor 500 euro een macbook kopen die net zo snel is als het topmodel van een jaar of 6 terug terwijl een macbook nog steeds al gauw een 1000 euro kost voor de instapper.
Was het maar waar dat je voor 500 een macbook kon kopen, ik zie ze niet.
En voor windows geldt dat net zo trouwens want wat koop je tegenwoordig voor laptop voor 300 euro?
Ook nog steeds de instapper.
 
Moore's Law zegt alleen dat het aantal componenten in een processor per twee jaar verdubbelt, niet dat je iedere twee jaar voor hetzelfde geld een twee keer zo snelle computer kunt kopen.

Daarnaast is een instapper van nu niet de instapper van een paar jaar geleden. Een instapper van nu speelt waarschijnlijk zonder problemen full HD video af op een ingebouwd full HD scherm terwijl je op een instapper van een paar jaar geleden amper fatsoenlijk een webpagina met wat grotere foto's erop kon openen in veel lagere resoluties.

Overigens zie ik dat de vraag al meer dan een half jaar geleden gesteld is, dus de kans lijkt me groot dat TS inmiddels een oplossing gevonden heeft?
 
Laatst gewijzigd:
Moore's Law zegt alleen dat het aantal componenten in een processor per twee jaar verdubbelt, niet dat je iedere twee jaar voor hetzelfde geld een twee keer zo snelle computer kunt kopen.
Klopt, maar die toevoeging was wel ongeveer van 1980-2012 van toepassing, dus daar waren we behoorlijk aan gewend.
Ik heb een keer een onderzoek gedaan naar rekenkracht door de jaren heen voor Mac's gecorrigeerd op Moore en prijsindex. Dan zie je dat die lijn heel horizontaal zit met Moore, dus dat ook de prijs van 2x zoveel rekenkracht iedere 2 jaar gelijk blijft. Twee opvallende zaken in dat onderzoek: bij de introductie van de CoreDuo (Intel switch) vloog de prijs/prestatie omlaag, en na 2012 vliegt ie omhoog. Grappig is dat de iPhone in vergelijking snel naar de Mac's trekt en nu bijna net zoveel rekenkracht per euro levert. De iPad doet het zelfs beter dan Macbooks en iMacs. De originele MacMini CoreDuo staat denk ik voor altijd bovenaan qua prijs/prestatie, en die leverde ongeveer 10x zo veel power/$ dan de laatste iMac 1.4 21,5inch (slechtste ooit) als je corrigeert voor inflatie en Moore. Zet je trouwens een Raspberry Pi in de grafiek, dan blijkt voortzetting van Moore met prijscomponent wel mogelijk. Apple is dus vooral centen aan het afromen.

Daarbij heb je ook nog Wirth's Law, die maakt de computerellende nog een bak groter. Een van mijn kinderen heeft een eMac, 1Ghz G4 met 3,5 inch harde schijf. Die bak boot net zo snel als een nieuwe Macbook Air met SSD. Mooi voorbeeldje van Wirth, want de basis van OSX 10.4 is niet heel veel anders nu. Als je 10.12 en 10.4 door elkaar gebruikt is dat in gebruik behoorlijk hetzelfde. Hooguit dat Apple nu allerlei mappen dichttimmert. Er is dus behoorlijke slakheid ingeslopen met allerlei fancypants effecten e.d.
 
Laatst gewijzigd:
Bij Apple wordt het deel dat je betaalt voor de 'Apple premium' steeds hoger - en dat zeg ik als trouwe Mac/iPad/iPhone gebruiker. Deels is dit te rechtvaardigen vanwege het design (ik vind toch knap wat ze allemaal in die slanke machientjes gepropt krijgen en dat het er dan toch nog zo mooi uit ziet en goed werkt) en de innovaties die ze brengen in user interface en human-machine interface design. Tegelijkertijd betaal je in verhouding ook steeds meer voor het feit dat dat appeltje erop staat. De verhouding CPU-power en vraagprijs is al lang niet meer lineair met elkaar verbonden.
 
Mijn allereerste computer in de jaren 90 was tevens de duurste...
Alle PC's daarna waren sneller en goedkoper.

Tot ik overstapte op Apple. :D
Dat vind ik dan ook het enige grote nadeel met Apple, de prijs, hoewel ik moet constateren dat mijn iMac nu al langer en probleemlozer meegaat dan welke Windows machine die ik hiervoor had.

Ik haal meer uit mijn computer, loof het gebruikersgemak (hoewel ik wel even moest wennen) en dat alleen vind ik de prijs uiteindelijk waard en hoewel het geen doorslaggevende factor is geweest, vind ik hun apparatuur ook gewoon heel mooi vormgegeven.
 
Ja, mijn iMac gaat inmiddels ook al 7 1/2 jaar mee, een nieuw record. Voorheen wisselde ik iedere 2-3 jaar van PC. Maar goed, ik wil nu een nieuwe en iedere keer als ik mijn droom Mac configureer op de site springen de tranen in mijn ogen als ik de totaalprijs zie - zelfs al gaat het kreng wéér 7-8 jaar mee :D
 
Back
Top