Aanschaf nieuwe synth/keyboard/workstation

Roland Huisman

Stamgast
Lid sinds
8 november 2010
Berichten
134
Locatie
Zwollywood
Hallo mensen,

Ik ben de weg een beetje kwijt dus ik hoop jullie hulp in te mogen schakelen.
Momenteel zit ik te loeren in de tweedehands hoek voor andere hardware.
Ik wil graag naar een keyboard met gewogen toetsen voor het echte piano gevoel.
Daarnaast in elk geval ook een echt goede piano sound en volledig klavier.

Met de vele opties van de huidige machines is een workstation misschien ook
wel een goed idee. Nu vind ik de Yamaha motif XS8 eigenlijk wel erg mooi klinken.
Ook een Roland G8 is niet verkeerd hoewel toch anders...

Maar ik hoef er niet frequent mee te slepen. Mogelijk is een klavier met
gewogen toetsen en midi naar een computer ook een optie. Met software op
de computer moet toch net zoveel mogelijk zijn als een WS lijkt mij?

Het nadeel wat ik in het verleden heb ondervonden met een PC was dat er een
hinderlijke looptijd in zat van in de tientallen ms. PC's zijn nu wel sneller denk ik :okdan:

Kunnen jullie mij wat tips geven?

Alvast bedankt!
Roland
 
Je zou natuurlijk ook een echte piano kunnen kopen. Soms kan je ze zelfs gratis ophalen. En een hele lage latency natuurlijk. :D

Qua software is er veel mogelijk inderdaad. Wil je dan alleen piano geluiden gebruiken of ook met die computer opnemen etc? Dat kost weer meer rekenkracht en dus eventueel latency.

Heb je al een computer?
 
Motif XS8 is wel een goeie als workstation (maar de toetsen zijn wat zwaar, gezien het duitse klavier).
Als je alleen voor Piano wil gaan zou je ook een Nord Piano 2 of 3 kunnen nemen of een Nord Electro 3 of 4.
 
Je zou natuurlijk ook een echte piano kunnen kopen. Soms kan je ze zelfs gratis ophalen. En een hele lage latency natuurlijk. :D

Klopt! Maar ik heb nog geen exemplaar kunnen vinden met hoofdtelefoonaansluiting
of volumeregeling tot buren acceptatie niveau *D

Qua software is er veel mogelijk inderdaad. Wil je dan alleen piano geluiden gebruiken of ook
met die computer opnemen etc? Dat kost weer meer rekenkracht en dus eventueel latency.

Wel ik wil graag meer dan alleen de piano. Alleen de piano is wel het grootste
gemis van mijn huidige keyboard uit eind jaren 80. Goed bedoeld van Roland
maar de piano geluiden welke er in zitten tsja... Wat verwacht je van die periode...

Zo ben ik met dit keyboard al met Reaper gaan spelen. Alleen de PC die ik een jaar geleden ter beschikking had kon er niets mee aanvangen.

Heb je al een computer?

Ik heb een quad core van een paar jaar oud met 8gb en een SSD + HDD staan.
Die zou eenvoudige dingen toch wel moeten kunnen. Eventueel ook nog een I3 6100.
Dan zou ik even wat computers om moeten wisselen. Misschien moet ik dat nog een
kans geven maar dan heb ik nog steeds geen gewogen toetsen...

Pianoman schreef:
Motif XS8 is wel een goeie als workstation (maar de toetsen zijn wat zwaar, gezien het duitse klavier).

Okay goed om te weten! Hoe gedragen die toetsen zich ten opzichte van een Roland G8 oid?

Pianoman schreef:
Als je alleen voor Piano wil gaan zou je ook een Nord Piano 2 of 3 kunnen nemen of een Nord Electro 3 of 4.

Even wat youtube fimpjes bekeken/beluisterd maar zo'n Nord piano 3 klinkt wel goed!:)
Toch wil ik graag meer dan alleen piano. Maar ik ben (onterecht?) bang dat het heel
lastig is om met losse componenten via de PC die kwaliteit te halen van een
bijvoorbeeld XS8 of de Nord. Dit omdat zo'n fabrikant het gevoel tussen het klavier
en het geluid optimaal kan afstemmen op elkaar.

Mogelijk is het dan verstandig om een elektronische piano met goede geluidkwaliteit
te zoeken en voor de andere wensen alsnog de PC er op aan te sluiten.


Is er eventueel een programma waarmee ik mijn huidige keyboard op mijn PC aan
kan sluiten om zo de goede piano geluiden eens te beluisteren? Het geeft wellicht
niet het gevoel van gewogen toetsen maar het zal wel een beeld geven zou ik denken...

Groeten, Roland
 
Laatst gewijzigd:
De Motif is een erg fijne synth. Met de computer kun je ook fantastische geluidsbibliotheken gebruiken. Die er nu zijn, of die nog gaan komen. Nadeel is wel dat je altijd je computer aan moet zetten etc.

Je kunt ook nog een digitale piano nemen met een goed klavier en daarbij B.v. De MotifXS Rack. Dan heb je ook de Motif sounds....tja eigenlijk is er zoveel mogelijk. Het hangt sterk af van hoe je wil werken.
 
Hoi Roland,

Ik weet dat het al ruim een jaar geleden is... En mogelijk ben je allang voorzien of van je idee afgestapt.
De reden dat ik reageer is dat ik een in goede staat verkerende Motif XS8 heb staan die ik overweeg weg te doen...

Groet, Michel
 
Back
Top