Yamaha 01x werkt in win 10!!!

Waveforms

Stamgast
Lid sinds
5 september 2002
Berichten
463
Locatie
in de Achterhoek onder een molen
Heb onlangs een update gedaan van Win 7 naar Win 10 (32bit).

Na heel wat uren te hebben gestoeid in Win 10 en wat hulp natuurlijk is het gelukt om de Yamaha 01x volledig werkend te krijgen in Windows 10.

Het enigste wat je moet doen, net als in win 7, 8 en 8.1. Is zorgen dat je de legacy drivers installeert voor je firewire interface (in je computer).

Hier is een link van de 8.0 en 8.1 legacy driver: deze moet je downloaden.
https://support.microsoft.com/en-us/kb/2970191

voor 32bit moet je de: x86 versie hebben. Maar goed, uiteindelijk krijg je toch beide versie op de computer te staan.

De rest staat ook beschreven op: https://support.microsoft.com/en-us/kb/2970191 wat je moet doen om de driver werkend te krijgen. Hier in een gebrekkige vertalingen op mijn manier, maar toch kun je beter even op die microsoft site kijken, denk dat dat wel duidelijker is!


Na het installeren van de legacy driver (.msi file), moet je het volgende doen:
ga na het mapje C:\Program Files\1394 OHCI Compliant Host Controller (Legacy)\x86_driver en ga naar het bestandje Legacy1394.inf
Druk op rechtermuis toets en dan op installeren.

Daarna moet je naar "Apparaat beheer", zoek even IEEE 1394, deze moet je uitklappen hieronder staat iets van 1394 OHCI.....
klik hierop en dan rechtermuis toets.

Daarna ga je naar eigenschappen.

Kies stuurprogramma bewerken.

Dan klik je op op mijn computer naar stuurprogramma zoeken.

Daarna kom je in een nieuw scherm en kies je:

Ik wil kiezen uit een lijst met apparaatstuurprogramma's op mijn computer.

Als het goed is zie je nu een driver staan met legacy tussen haakjes erachter. Deze moet je kiezen.

Als alles goed is werkt nu je 01x. Werkt het nog niet, gewoon even je 01x software verwijderen en opnieuw installeren.

Of het gaat werken bij de 64bit versie, dat weet ik niet. Als een keer tijd over heb, wil ik het weleens proberen op de sleptop,
als ik de juiste firewire kabel kan vinden hiervoor.

Heb voor de installatie van Win 10 al contact gehad met Yamaha benelux, maar zij beweerden dat het niet ging werken doordat de hardware niet geschikt was voor win 10. Het bewijst maar weer dat het wel kan!! heb alles goed geprobeerd in cubase, audio tracks opgenomen afgespeeld het werkt gewoon perfect!!!:halleluja:luv:
Niks geen op en aanmerkingen, werkt net zo als dat de 01x bij mij in win7 werkte!
 
Grrrr net geleden nog een o1x voor een mild prijsje laten lopen omdat het niet zou werken in windhoos :P Goed gedaan man !!!
 
Ontzettend bedankt voor je uitleg die overigens perfect werkt.
Ik heb net dit mengpaneel kunnen bemachtigen (helemaal onbeschadigd) heb een Yamaha MOXF8 synthesizer maar heb even geen kijk op hoe het verder werkt. Ik bedoel hoe krijg ik het paneel op m'n scherm? Daarvoor heb ik uiteraard ook software nodig....

Ik hoop dat je me kunt helpen, ik ben ict-er én muzikant maar wil me tijdens het muziek maken niet continue met programmeren bezig zijn.

Alvast bedankt.

Ron
 
Op 64 bits gaat het waarschijnlijk niet lukken, het geeft geen stabiel systeem bij mij in ieder geval. Zou toch mooi zijn als yamaha de drivers opensource maakt, maar volgens mij evenveel kans op de hoofdprijs in de loterij
 
Iemand dit al eens geprobeerd? Het zou werken in W10 64bit en is met de 64 bit XP drivers gedaan..

 
Zou mooi zijn, misschien met pasen eens een poging wagen als alle eieren op zijn ;-)
 
Zeker ja.. zou heel erg fijn zijn als ik mijn vertrouwde i88x + 01x weer kan gebruiken.

Zojuist n firewirekaart geïnstalleerd, 01x staat alvast aan.. over 10 minuten weet ik meer :D
 
Ben benieuwd, succes ����
 
Heb het rond n uur of 1 opgegeven.. het ei van columbus iig nog niet gevonden.. :D

Heb alle stappen doorlopen en apps geïnstalleerd maar ik denk dat ik bij het installen van de mlan drivers (1.55 x64) de 01x niet ingeplugd had moeten hebben, dat deed die dude op YT pas aan het eind in de video. Er wordt nu gemeld dat er een driver mist oid..
Toen ik de mlan drives installeerde werd de 01x meteen herkend en werden er meer dingen geïnstalleerd, wat in de video niet geval was.

Ook zocht ik me na het installen en rebooten suf naar studio manager maar die zat natuurlijk niet tussen de mlan drivers.. (was ik ff vergeten) was een aparte installer voor, gewoon de ouwe 32 bit versie kennelijk. Maar heb voordat ik dat daarachter was ook 2 keer een modify (herinstallatie) gedaan..

* edit.. er is toch een 64bit versie..
https://europe.yamaha.com/en/support/updates/52013_en.html

Ga later vandaag maar eens kijken of ik het via systeemherstel terug kan zetten op een eerder herstelpunt.. en dan wederom een pogin wagen. Maar mogelijk gaat dit ook niet werken omdat er allerlei zaken in de registry zijn gezet die niet ongedaan worden gemaakt.. en die ga je ook nooit meer gaat vinden.. misschien doe ik beter ook een clean install, vanavond maar ff verder kijken..:)
 
Ik heb me gisteren trouwens ook op de 01x facebook groep aangemeld.. lees daar heel veel mensen die het met W10 draaien.. er schijnen ook nieuwe drivers voor mlan te zijn die goed werken op W10.. moet me nog ff inlezen en uitzoeken waar ik die kan vinden..
 
Na wat troubleshooting en er vooral weer ff inkomen qua settings in studiomanager en shizzle werkt alles als vanouds. :)
Ik heb wel een clean install gedaan.. en met de nieuwe drivers van Janusz Gyrzybek.. hij is op de 01x groep op FB te vinden.. eveneens great help daar. :mega:
Nu ff alle dingen in W10 terugtweaken.. het is een behoorlijke waslijst met dingen die je moet instellen alvorens het systeem de drivers toelaat.. maar zeker de moeite. Mlan had altijd een super ASIO performance..

Deze paas en vooral het ei krijgt zo wel een heel symbolische betekenis voor me.. de wedergeboorte van het Mlan systeem.. :halleluja
 
Heb ook een poging gewaagd, maar ben nog niet overtuigd. Installatie overigens niet op een clean windows install gedaan, mischien dat dat nog verschil gaat maken.... Veel moeite (tig keer opnieuw opstarten) om de boel geinstalleerd te krijgen. Dat is nu wel gelukt, maar loop tegen de volgende problemen aan:
1) De mixer wordt niet altijd herkent in de AutoConnector, moet dan een keer verbinding verbreken/maken
2) In de studiomanageger (64x versie) zie ik geen 01x verschijnen.
3) De mixer heeft ook nog wat vreemd gedrag dat sommige knoppen niet naar behoren werken.

@MacGyverGear, hoe zijn jou ervaringen tot nu toe?
 
Hoi Frank, jammer dat het bij niet werkt nog. Bij mij werkt het best wel goed. Heb alleen afentoe, als ik de computer net aan heb dat audio soms even n paar tellen wegvalt.. maar voor de rest werkt het prima.
Enige dingetje waar ik ff aan moest wennen was Mlan uitschakelen in verband met de BSOD's, maar dat leer je jezelf wel aan na een paar keer. :)

Wat betreft punt 1. De autoconnector.. ik heb dat niet echt gebruikt. Heb gewoon de graphic patchbay geopend en zelf de nodige verbindingen gemaakt.
Je zou misschien kunnen checken, als je de graphic patchbay opent, of er daar een 01x staat.

Punt 2, De studiomanager. Heb je de 01x editor geïnstalleerd?

Punt 3 zou ik even geen antwoord op weten.

Ik heb dus ook een redelijk turbulente setup achter de rug maar het draait met wat haken en ogen best goed dus. Draai window (10) ook nog steeds in de testmodus, als ik dat niet doe kan ik Mlan niet activeren.
Begreep ook dat er een update van de drivers aankomt waar de BSODs in verholpen zouden worden.. of althans. Dat was het streven, maar ik ben tot nu toe erg blij dat ik de 01x weer naast controller kan gebruiken als geluidskaart samen met die super i88x mic preamp.. Op mijn EMU1820m is de 48+ phantoom voeding kapot.. en bovendien haalde de pre-amp het niet bij de kwaliteit van de Yamaha.
Hoop dat jij jouw setje ook weer werkend krijgt. Jij had toch ook een i88x?
 
Enige dingetje waar ik ff aan moest wennen was Mlan uitschakelen in verband met de BSOD's, maar dat leer je jezelf wel aan na een paar keer. :)

Dat heb ik inmiddels gemerkt, maar als het allemaal goed werkt, kan ik daar wel mee leven

Wat betreft punt 1. De autoconnector.. ik heb dat niet echt gebruikt. Heb gewoon de graphic patchbay geopend en zelf de nodige verbindingen gemaakt. Je zou misschien kunnen checken, als je de graphic patchbay opent, of er daar een 01x staat.

Heb ik nooit zo geprobeerd, maar doet op de achtergrond misschien wel hetzelfde, zal het eens testen

Punt 2, De studiomanager. Heb je de 01x editor geïnstalleerd?

Das een goeie, die ben ik natuurlijk vergeten :eureka:

Punt 3 zou ik even geen antwoord op weten.

Cubase 8.5 heeft geen 01x driver meer =(, maar gebruikt nu dat mackie control geloof ik, terwijl de 01x nog wel op cubase/nuendo staat ingesteld, mogelijk hier algemene template kiezen in de 01x, moet ik nog wat mee spelen om te zien of dat effect heeft.

Ik heb dus ook een redelijk turbulente setup achter de rug maar het draait met wat haken en ogen best goed dus. Draai window (10) ook nog steeds in de testmodus, als ik dat niet doe kan ik Mlan niet activeren.

Die testmodus vindt ik niet storend, toch misschien overwegen een clean install te doen om te zien of het dan beter gaat.

Begreep ook dat er een update van de drivers aankomt waar de BSODs in verholpen zouden worden.. of althans. Dat was het streven, maar ik ben tot nu toe erg blij dat ik de 01x weer naast controller kan gebruiken als geluidskaart samen met die super i88x mic preamp.. Op mijn EMU1820m is de 48+ phantoom voeding kapot.. en bovendien haalde de pre-amp het niet bij de kwaliteit van de Yamaha.
Hoop dat jij jouw setje ook weer werkend krijgt. Jij had toch ook een i88x?

Grappig, heb ook nog een (prima werkende) EMU 1820 en idd nog 2x i88x, maar hopen dat dat allemaal weer goed gaat werken, wordt vervolgd.
 
De O1x lijkt nu te werken. Ik merk wel dat ik op systeem resources heb moeten inleveren. Bij wat plugin gebruik begint het gekraak en gepiep, waar ik voorheen meer headroom had. Eea is nog wel op te vangen door asio buffer te vergroten, maar dan stijgt de latency door het dak. Wellicht tijd voor een PC upgrade.....
 
Back
Top