Preamp: Gekleurd of clean?

goran

dus dat
Lid sinds
7 mei 2007
Berichten
798
Locatie
Lelystad
Ola!

Ik ben nogal gecharmeerd van een tikkeltje vintage en zie diverse preamps staan die een vintage kleurtje meegeven, zoals de Golden Age Projects 73. Dit zou een 'kloon' moeten zijn van de Neve 1073 preamp. Allemaal leuk en aardig, maar kun je dit kleurtje ook krijgen door een clean signaal te eq-en? Zoals een cut in het hoog en een beetje spelen met de mids? En b.v. met een Sm7b microfoon?

Ik heb nog geen topic gezien betreffende dit specifieke onderwerp. Mocht die er zijn, hoor ik het graag!
 
Alles heeft zijn kleur. Kleur EQen is denk ik lastig. Bij vintage is een deel van de kleur de ouderdom of leeftijd van de componenten, of het summen van signalen. Of ruis :D

Als je je gitaar direct opneemt, of via een amp met een mix, zal dat al meer vintage zijn dan direct je geluidskaart in.
 
Ola!

Ik ben nogal gecharmeerd van een tikkeltje vintage en zie diverse preamps staan die een vintage kleurtje meegeven, zoals de Golden Age Projects 73. Dit zou een 'kloon' moeten zijn van de Neve 1073 preamp. Allemaal leuk en aardig, maar kun je dit kleurtje ook krijgen door een clean signaal te eq-en? Zoals een cut in het hoog en een beetje spelen met de mids? En b.v. met een Sm7b microfoon?

Ik heb nog geen topic gezien betreffende dit specifieke onderwerp. Mocht die er zijn, hoor ik het graag!

Nee. Er gebeurd in n stuk hardware namelijk veel meer dan alleen wat kleur meegeven. Een goede pre amp met een goede microfoon zal veel meer "in your face" opnamen geven. Moeilijk uit te leggen, totdat je het zelf ervaren hebt...
 
hoe ik het een beetje zie/begrijp:

in vintage, buizen, tape..apparatuur kunnen hele subtiele vervormingen ontstaan die het geluid voller, levendiger, zachter maken. eigenlijk dus gewoon niet meer dan een effect/ modulatie want het veranderd het originele signaal. maar als dat zo subtiel gebeurd en prettig voor het gehoor, dan noemen we dat: vetter, voller, bigger then life, "in your face" ...enzovoort.

ik heb me daar de laatste tijd een beetje in verdiept en het lijkt nogal complex.....bij band/tape heb je o.a. saturation, EQing, compressie. Maar al die zaken doen dat misschien zelfs frequentie / volume afhankelijk, dus het kan heel muzikaal meebewegen.

EQ is vaak minder hifi in het hoog. dus wat top hoog af helpt soms, want hifi is wel helder maar ook soms vermoeiender, tot pijnlijk voor het gehoor. en laag kan ook eits worden geboost. of juist ook een midden laag gebied. precies weet ik dat niet en elk apparaat doet weer iets anders denk ik.
transformatoren in (pre-) amps kunnen al heel veel subtiels doen met het geluid.

compressie kan bijvoorbeeld alleen op lage frequenties ontstaan...of juist alleen in het hoog. zoals multi-band compressie dus.

en vooral heel belangrijk is het toevoegen/veranderen van boventonen!

buizen zouden vooral extra even boventonen veroorzaken en dat maakt de klank een stuk voller.
dit kan dus niet echt met EQ. als een boventoon niet in het originele geluid zit , kan je het ook niet EQen.

band/tape is meer richting oneven boventonen...maar blijft vol/vet.
harde oneven boventonen klinken scherp zoals bij een distortion kan ontstaan.

het is complex (voor mij dan!! :-) ) maar wel interessant en zeer belangrijk denk ik. maar wel geldt altijd:
als het orginele geluid heel erg dun en lullig klinkt , kan je er weinig aan verbeteren meestal. al gooi je het door de duurste apparatuur.

ok, ik gooi er snel wat bla bla bla uit terwijl ik zit na te buiken van een goede maaltijd! :-)
 
De kwaliteit van een goede preamp is soms wat lastig te omschrijven. Als je een kale opname door een goede preamp hoort klinkt het geluid eigenlijk zoals je het hebt ingespeeld: direct, dichtbij, gedetailleerd, breed, vol, etc.
Dat lijkt dan gewoon de normaalste zaak van de wereld totdat je gaat opnemen zonder een goede preamp. Dan hoor je ineens het verschil. Kale opnames worden dan dunnetjes, klein, plat, futloos, effen; enfin weer een heel woordenboek vol.
De kleuring is een samenspel van instrument/stem en audiogear, waarbij met name de preamp en de mic van belang zijn. Soms werkt het goed om een vintage mic te gebruiken door een moderne, neutrale preamp. Soms juist andersom. Wanneer je de mogelijkheid krijgt om eens wat uit te proberen zou ik dat zeker doen. EQ'en is iets anders dan kleuring. Haal die twee niet door elkaar.

Ik ben nog steeds op zoek naar mijn ideale preamp, een Pendulum MDP1a, maar die kom je maar zelden tegen. De meesten houden hem omdat hij zo goed is.
 
Een goede pre is goed als die over z'n complete dynamisch bereik goed bruikbaar is, en het bereik ook breed is. Misschien kort door de bocht, maar in feite is hiermee alles gezegd. Er zijn dus situaties dat je met een bepaalde bron en een stock, basic pre je het onmogelijk goed krijgt terwijl je met die hele goede pre en dezelfde bron je het eigenlijk niet fout kan doen, hooguit anders. Hoe dynamischer de bron, hoe waardevoller een kwaliteits pre is in je studio. Een voice over bvb kan je in feite net zo goed met een stock interface pre tracken icm met een ldc mic. Ga je vocalen of gitaren doen die dynamisch flink op en neer gaan dan wordt het echt een heel ander verhaal. Voor een vintage sausje alleen zijn er denk ik betere opties dan investeren in pre amps.
 
het onderwerp was toch niet wat een goede /beste pre-amp is en hoe
je op top-niveau opnames maakt?

lees dat artikel waar ik een link van heb neergezet in post 6. dat legt op zin minst uit wat apparaten kunnen doen met het geluid. dan lees je dat vele elektronische onderdelen van een apparaat iets aan het geluid kan veranderen.

ik heb net een Phoenix Audio nice DI gekocht.....wel erg duur maar hij kleurt wel enorm. het maakt
de klank duidelijker rijker aan boventonen. met een EQ zou je dat niet echt kunnen nabootsen.

een goedkope tape-recorder of vintage buizenversterker kan ook veel betekenen. het is alleen een ander soort vervorming van het geluid. richting milder..

met EQ kan je wel een beetje nabootsen: tophoog af (lowpassfilter) en beetje laag boost (100 Hz?) met grote Q-factor of iets in die richting lijkt soms al aardig in de buurt te komen van 'vintage' geluid.
de truuk is een beetje net zo veel hoog weg te kappen dat de totaal klank overeind blijft met zo min mogelijk hoog erin. luister naar de cymbals van een drumstel..of de hihat..die valt in eens weg als je te veel hoog wegdraait.

nog een leuke truuk is het geluid/mix te dubbelen hetzelfde signaal een octaaf lager en hoger.
als je een octaaf lager heel subtiel bij mixt, dan kan dat soms meer body geven. een octaaf hoger erbij werkt een beetje als buizengeluid: alsof je er even boventonen bij mixt. leuke truuk maar kan ook vreemde effecten opleveren...
 
Met alleen EQ ga je het idd niet redden, tenzij het weer een vintage hardware EQ is die ook weer zijn eigen geluid heeft.
Ik zou in jouw geval overigens wel kijken naar een pre met instelbare 'saus'
Bijv UA Solo 610 waar je met de gain/level verhouding de kleuring bepaald. TLa Ebony A1 waar ik persoonlijk zeer van gecharmeerd ben. Daar kan je de buizen/transistor verhouding mengen.
Ik gebruik beide bovenstaande afhankelijk van het bron materiaal. De UA vind ik heerlijk op vocalen, bass en blazers maar de Tla weer voor percussie, kickdrums en gitaar.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top