Workflow Maschine in Ableton

Dacide

Ouwe rot
Lid sinds
28 juni 2004
Berichten
730
Locatie
Echt
Beste allen,

Ik heb sinds kort een maschine op de kop weten te tikken (mk1). Superleuk speelgoed :okdan:

Echter, ik wordt niet wijs van de workflow als plugin binnen ableton. Zie ik iets doms over het hoofd?

Ik had gehoopt maschine als volgt te kunnen gebruiken:

1) Beats/percussie maken in maschine
2) deze patterns vervolgens als midi data naar ableton slepen (is inmiddels gelukt)
3) vervolgens de kale song in ableton verrijken met synthlijntjes/fx etc.

Nu is het me gelukt om de patterns in ableton te slepen. Standaard maakt hij er een audio clip van, maar ik heb deze weten om te zetten naar midi data.

Echter, als ik dan een gedeelte in mijn track heb waar geen maschine in voorkomt, dan speelt hij deze wel gewoon af... (want PLAY in ableton is tevens de trigger om de maschine te laten spelen...)
ik wil dit echter niet.. ik wil dat maschine enkel gaat lopen als deze 'aan de beurt is'.

Begrijpen jullie een beetje wat ik bedoel en wil? Of zie ik iets heel erg doms over het hoofd.

Ik kan me herinneren dat ik zoiets ook had toen ik eens ging spelen met de plugin van spark.
 
subtiele tip

10 dollar, maandje maschinetutorials.com
Loads of video's met info :okdan:
 
Gewoon in maschine een lege pattern selecteren...
 
Ff back to basics i.d.d.
Of je gebruikt machine als sequencer (drumcomputer) of je gebruikt hem als expander (dus triggeren via DAW pianorol, of een drumrack. Als je dat verschil al niet weet, dan heb je daar als je eerst RTFM momentje.

Daarna zal je de keuze moeten maken of je je oatroontjes live midi wil laten in je track, of wil committen naar WAV om zo met audio loopjes verder te werken in je DAW
Ook hier weer, afhankelijk van je eerste keuze, heb je diverse manieren om je midi patroontjes (uit machine, of pianorol) te renderen naar wav, wederom een RTFM momentje.

Wanneer je dan dit hebt omgezet, dan kan je de sequencer / mid tracks verwijderen/muten/hiden whatever. Om te voorkomen dat je (zoals in je laatste vraag) je denkt dat je naar audio luisterd, maar je gewoon niet doorhebt dat je machine nog vrolijk meeloopt. Even een algemeen Ableton RTFM momentje......

Als je dit soort basale zaken al niet snapt, is het idd hoogtijd voor een cursus, of i.i.ig. De quickstart handleiding door te werken. Blind downloaden, blind aanklooien werkt meestal niet.
 
En jij Raphie, snapt met zo'n post niet dat elke thread waar jij op antwoord uit de bocht vliegt?
 
Ik gebruik program changes in ableton om een andere scene te triggeren. Dat betekent dat je gewoon je drums kan blijven editten (in maschine zelf weliswaar) en hoef je niet elke keer je drum paterns te slepen maar ableton. Zeker wanneer je met meerdere groeps werkt is dat erg irritant, want voor het slepen moet je ook het juiste midi kanaal selecteren. Je vergeet dat heel makkelijk en dan hoor je dus niet de goede groep...
 
En jij Raphie, snapt met zo'n post niet dat elke thread waar jij op antwoord uit de bocht vliegt?
ik geef exact antwoord op de vraag, de enige persoon hier tot nu toe..... En ik heb geeneens machine en ableton kan je na gaan.......:okdan:
 
ik geef exact antwoord op de vraag, de enige persoon hier tot nu toe..... En ik heb geeneens machine en ableton kan je na gaan.......:okdan:
Kijk dat is nou precies jouw probleem, je hebt geen idee waar je het over hebt en je hebt het zelf geen eens door... :stupid
Daarbij neem je kennelijk niet eens de moeite om zijn post te lezen, want wat jij poogt de beschrijven doet ts al. Het enige dat ts niet doet is de sequencer van maschine uitzetten door een leeg pattern te selecteren.
 
Raphie de effectiviteit van je boodschap is niet alleen afhankelijk van de feitelijke boodschap, hoe je deze verpakt is misschien nog wel belangrijker. Je mag dan een inhoudelijk antwoord geven, er zit toch een een denigrerende toon in... Vriendelijkheid kost niet he, alleen een beetje van jezelf (maar levert ook meer op).
 
Ik vond de integratie niet lekker werken heb daarom mijn maschine de deur uit gedaan.
Kreeg ook regelmatig een crash.
Als losstaand product erg goed maar niet in samenwerking met Ableton.
Met een drumrack in Ableton en een simplele drumpad kan je volgens sneller bereiken wat je zoekt en stabieler.

Je kan de maschine wel als controller aanwijzen in ableton en volgens mij zijn er ook templates voor te vinden.
 
Raphie de effectiviteit van je boodschap is niet alleen afhankelijk van de feitelijke boodschap, hoe je deze verpakt is misschien nog wel belangrijker. Je mag dan een inhoudelijk antwoord geven, er zit toch een een denigrerende toon in... Vriendelijkheid kost niet he, alleen een beetje van jezelf (maar levert ook meer op).
Goed gezegd...
 
Kijk dat is nou precies jouw probleem, je hebt geen idee waar je het over hebt en je hebt het zelf geen eens door... :stupid
Daarbij neem je kennelijk niet eens de moeite om zijn post te lezen, want wat jij poogt de beschrijven doet ts al. Het enige dat ts niet doet is de sequencer van maschine uitzetten door een leeg pattern te selecteren.
je kan het natuurlijk zelf ook gewoon even uitleggen, toch?
 
dat heeft ie dus gedaan :D
vriendelijke vent ben je weer de laatste dagen hehe
 
2 keer inmiddels, maar Raphie heeft chronisch moeite met posts van andere mensen lezen en daar normaal en vriendelijk op te reageren...
 
Gewoon in maschine een lege pattern selecteren...

lost het probleem niet op, of TS heeft niet door dat er audio én midi tegelijk staat te spelen, of één v/d 2 zou staan te spelen terwijl die de ander verwacht....
het is dus iets meer dan alleen een lege pattern selecteren
TS moet leren hoe die een song moet opbouwen evt patterns moet switchen, of patterns van machine exporteren naar Ableton en dan renderen als audio (of niet)
Er lopen nu een aantal zaken door elkaar en "alleen ff een lege pattern selecteren" lost z'n eigenlijke probleem niet op.....

Maar goed.blijkbaar ben je meer behulpzaam met verwijzen naar "YouTube is your friend" of een half woord, (wat nog geeneens de oplossing is ook)

TS heeft z'n enige juiste antwoord en ik hoop dat die verder kan.


dat heeft ie dus gedaan :D
vriendelijke vent ben je weer de laatste dagen hehe
 
raphie
je moet leren lezen :D
en als je echt iemand wil helpen misschien ook een tikkie vriendelijker zijn?

uit ableton wordt machine getriggerd. geen patterns, maar sounds
ts heeft de midi al naar sporen gesleept. en we hebben het dus NIET over audio wat jij wel in je enige juiste antwoord aan bod laat komen hehe.
je moet dan alleen nog maar, ja echt, alleen nog maar ene lege scene in machine selecteren zodat ie niet de midi uit ableton en machine bij elkaar optelt.
 
Fjoesz, ik begrijp dat hij dan een lege pattern speelt, maar de oplossing is natuurlijk om gewoon de sequencer van Machnie uit te zetten door er geen midi clock of MTC heen te sturen bijv?
 
nee, want als ie mee loopt maak je voor een bepaald gedeelte gewoon ffkes een extra groepje aan om nog n percussie lijntje bij te voegen oid. als je dat wil en je hebt geen lege scene geselecteerd, moet je dat dan alsnog doen hehe. of je kopieert 1 pattern ffkes naar die lege scene om n variatie te maken en haal je de midi uit je DAW even weg. dat soort dingen. dan wil je wel graag dat ie mee blijft lopen niet?
 
Back
Top