PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

Iemand ervaring met een Intel Nuc met i5-7260u en 32 GByte memory als machine voor DWA?
Als je bij Pro Tools kijkt naar specs dan hebben ze het alleen over een i5, niets over aantal cores. Natuurlijk heb ik geen schip met geld en ben ik naarstig op zoek naar de juiste info.

Alle tips zijn welkom om een systeem onder de 600€ in elkaar te krijgen.
 
Die NUC heeft een lowpower processor. Oftewel zal beduidend minder performen dan een normale i5. Vraag me overigens af of je een NUC met 32GB voor onder de 600 kan krijgen incl. opslag. De NUC zelf is al over de 300 en het geheugen ook. Zou eerder kijken naar een AMD systeem, dat is goedkoper en performed beter dan een NUC. Daarmee wil het niet zeggen dat het niet werkt. Ik ga er even vanuit dat je het maximum voor je geld wil.

Je zal wel even moeten definiëren wat je allemaal wilt voor die 600 euro. Zit daar bijvoorbeeld ook keyboard, muis, monitor, geluidskaart ect. bij? Of is het alleen de PC? Ga je er nog meer mee doen of is het alleen puur voor het maken van muziek?

Als het alleen de pc is dan moet je denken aan de volgende onderdelen:
- Moederbord
- CPU (eventueel aparte koeling)
- Geheugen
- Voeding
- Grafische kaart (?)
- Kast (eventueel extra fans)
- Opslag

Om een beetje feeling te krijgen hierbij kijk eens naar de volgende setup. Hier moet natuurlijk aan gesleuteld worden maar je heb een beetje een idee waar je naartoe moet:
https://tweakers.net/reviews/6375/2/desktop-best-buy-guide-juli-2018-basisgamesysteem.html
 
Dankjewel voor het meedenken. Ik had iets duidelijker moeten zijn in mijn vraagstelling.

Nuc is 320 €, 2x 16 GB ddr 4 S0dimm is 280 €. Totaal 600 euro.
Ik heb hier nog liggen SSD 1 TB. Windows 10 pro licentie heb ik ook nog liggen.

Toetsenbord/muis ligt er ook nog, en ik heb mijn 27" 4K curved staan waar deze aan kan.

En wat voor mij enorm belangrijk is is dat het systeem stil moet zijn.
Performance is natuurlijk essentieel, maar de i5-7260u is vrijwel net zo snel als mijn i5-6600 (die ondersteunt helaas maximaal 8 GB geheugen). Daarbij heeft de eerste 2 cores, de 2e 4 cores.
Machine gaat alleen als DAW functioneren.
Omdat Pro Tools de hoogste eisen stelt, ben ik daar vanuit gegaan.

Ik zoek dus echt iemand die ervaring heeft met die combinatie.
 
Pro Tools heb ik geen ervaring mee. Met pc's wel.

Ik heb zelf een i5 NUC en als je die vol of halfvol gaat belasten gaat de fan als een gek blazen. Dus helemaal stil is een NUC dus ook niet. Ik heb zeer mijn twijfels of een NUC hier wel geschikt voor is.

Een i5-7260u is zeker niet sneller als een i5-6600. Als je daaruit moet kiezen kan je beter blijven bij wat je hebt.
https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-i5-7260U-vs-Intel-i5-6600/2993vs2594

Ga je wel Pro Tools gebruiken?
 
De huidige i5 ondersteunt slechts 8 Gbyte memory, dat is zeker geen optie, daar loop ik tegen alle limieten aan vanwege geheugen. De 6600 is maar een fractie sneller, alleen bij programmatuur waar de 4 cores gebruikt worden merk je het verschil. Kijk maar eens naar de single thread waarden van die beide processoren.
Inmiddels begrepen dat de verschillende DAW pakketten singel core gebruiken, maar in een aantal gevallen multi threaded kunnen werken binnen windows 10, waardoor toch de cores allemaal aangesproken kunnen worden.

Ik heb inmiddels iemand gevonden die exact die NUC gebruikt en zeer tevreden is met Cubase Pro 9.5.
Vanavond mag ik gelijk even spelen met het geheel. Hij heeft ook de gratis variant van Pro Tools in gebruik naar volle tevredenheid.

Morgen zal ik laten weten wat de resultaten zijn.
 
Graag ! Ben erg benieuwd. Alles hangt natuurlijk af van hoe zwaar je de boel belast. Als je cubase gaat gebruiken maakt meerdere cores wel degelijk uit.
 
Blij verrast met de performance van die machine.
Mocht ook wat benchmarks etc uitvoeren, prima performance.

Heb dus maar besteld, gaat voor mij zeker wel functioneren. Nu testen met de diverse pakketten en de keuze bepalen.
Zal best lastig worden na >25 jaar Cakewalk.
 
Leuk ! Ben benieuwd naar je ervaringen. Zo'n NUC is natuurlijk wel de ultieme space saver.

Een pakket kiezen is inderdaad lastig. Over het algemeen zijn de meeste bekende pakketten allemaal goed. De één blinkt in sommige gebieden iets meer uit dan de ander. Hangt er vanaf of je bijvoorbeeld veel MIDI gaat gebruiken. Wat voor audio interface hang je eraan?
 
Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat ga aanpakken.
Waarschijnlijk ga ik dat realiseren met mijn Behringer Xenyx Q1202USB, die zou dat moeten kunnen. (Heb als backup ook nog een M-audio interface liggen)
Daarnaast kunnen mijn Roland JD-XA en FP30 gewoon met USB ook als audio interface fungeren.
Alleen mijn Alesis SR18 heeft geen USB :D
 
En toen was de boel niet op voorraad :(
Even verder kijken en wat ziet mijn oog?
Een Acer Aspire XC-885.
Een desktop met een Intel i5-8400 6 core cpu.
Compleet, 128 GB SSD en 1 TB HDD en 8 GByte intern geheugen.
Die 8 GByte is natuurlijk te weinig, maar uitbreidbaar naar 32 GByte.

En dat alles voor 549 euro.
Dat is hem dus geworden
 
Heeft er iemand ervaring met de volgende kaarten?
Meningen hierover?

[h=1]-Tascam US-16x08 USB 2.0 geluidskaart[/h] [h=1]-Tascam US-20x20 USB 3.0 geluidskaart[/h]

ik heb de tascam u16-08 lang in gebruik gehad. weggedaan toen ik alles wegdeed, maar pas weer gekocht. en nu toch weer te koop, na lang wikken en wegen.

ik ben geen grote kenner, maar mijn bevindingen:

mooi, strak apparaat, degelijk gebouwd, goede knoppen en zo. de gain knoppen zitten wel wat dicht bij elkaar, maar is prima te doen.
ins en outs zijn ruim voldoende (was voor mij overkill eigenlijk, heb nog maar een paar dingen staan) en ook van goede kwaliteit, stevig.

geluid is wat mij betreft niets op aan te merken. ook geen problemen met latency of zo. installeren was poepsimpel (mac) en alles werkt meteen goed.

de mixer software die wordt meegeleverd is prima functioneel, en de EQ vind ik ook echt top (verder nog compressor en phase schakelen per kanaal), maar wat ik echt niet begrijp is de 8 outputs.

misschien ligt het aan mij, maar ik had verwacht dat je outputs makkelijk zou kunnen routen via de software. (en misschien is dat ook zo, maar begrijp ik het niet.)
standaard gaan de main outs L en R naar output 1 en 2 en daarna gaat 'computer 3' naar output 3, 4 naar 4 en zo door tot 8.

maar ik begrijp dus niet wat computer 3 is, welk signaal het is en hoe je dat signaal kan kiezen/toewijzen, bijvoorbeeld in presonus studio one. bij mij komt dus uit output 3 t/m 8 niks, tenzij ik ook computer 1 of 2 (of main L of R eraan toewijs) waarbij je goed moet muten omdat er anders wordt rondgezongen. dat is voor mij wel een vraagteken en nadeel. ik had daar meer van verwacht.

verder is ie knap groot (19" - beugels zitten er bij, maar hij kan ook op tafel), voor mij ook een nadeeltje.
 
Leo Heel erg bedankt voor je uitleg, het is zowat een bevestiging van wat ik hier en daar al kunnen opmaken heb.:okdan:

Van de week komt er een US20x20 aan.:)
 
misschien ligt het aan mij, maar ik had verwacht dat je outputs makkelijk zou kunnen routen via de software. (en misschien is dat ook zo, maar begrijp ik het niet.)
Het ligt aan jou (of je audio interface is defect).
Ik kan in Cubase de outputs (en inputs) heel vrij routen. Dus met specifieke Studio One (of OSX) vragen kan ik niet helpen.
Wat wil je eigenlijk bereiken? Wat zit er aangesloten op de outputs (en inputs)?
 
Mijn oude PC van Vmusic Pro ga ik na 7 jaar vervangen door een nieuwe PC van Vmusic Pro. Ik heb bijna alleen maar goede ervaringen met dit bedrijf. Bij mijn nieuwe PC wil ik ook een nieuwe audio interface kopen. Nu weet ik nog niet welke. Naast dat het goede kwaliteit moet zijn, zijn de enige eisen: Minimaal 4 in's en minimaal 4 (liefst 6) out's. Ik twijfel tussen Focusrite, RME, Steinberg en UAD. Focusrite vind ik erg mooi klinken in vergelijkingen. Over RME hoor je alleen maar goeds op de forums en is meestal favoriet. De interfaces van Steinberg spreken mij aan voor de integratie met Cubase. Over UAD hoor je ook veel goeds.

Ik ga de PC weer offline gebruiken en zal de originele, getunede W10 software niet veranderen; dit met oog op de drivers van de audio interface.

Ik hoor graag jullie input :)
 
Mijn oude PC van Vmusic Pro ga ik na 7 jaar vervangen door een nieuwe PC van Vmusic Pro. Ik heb bijna alleen maar goede ervaringen met dit bedrijf. Bij mijn nieuwe PC wil ik ook een nieuwe audio interface kopen. Nu weet ik nog niet welke. Naast dat het goede kwaliteit moet zijn, zijn de enige eisen: Minimaal 4 in's en minimaal 4 (liefst 6) out's. Ik twijfel tussen Focusrite, RME, Steinberg en UAD. Focusrite vind ik erg mooi klinken in vergelijkingen. Over RME hoor je alleen maar goeds op de forums en is meestal favoriet. De interfaces van Steinberg spreken mij aan voor de integratie met Cubase. Over UAD hoor je ook veel goeds.

Ik ga de PC weer offline gebruiken en zal de originele, getunede W10 software niet veranderen; dit met oog op de drivers van de audio interface.

Ik hoor graag jullie input :)

Hoi peterdh,

Ik kom nogal wat mensen tegen met de Steinberg UR44 of adviseer hen zelfs om een UR44 aan te schaffen. Een prima interface voor een betaalbare prijs met net wat meer ingangen en uitgangen dan 2. Meestal gaat het om de ingangen. En tot nog toe alleen maar positieve ervaringen van mijn klanten te melden. Nu zou ik trouwens inmiddels voor de UR44c (nieuwe versie van de UR44) gaan. Focusrite's klinken en werken ook OK. Focusrite en Steinberg kom ik eigenlijk het meest tegen bij mijn klanten. Soms RME. En klank zou neutraal moeten zijn, kleuring of 'een prettig geluid' of juist niet natuurlijk eigenlijk bij monitors, moet uit je speakers komen. Een interface mag eigenlijk alleen maar neutraal zijn werk doen. Kleuring breng je aan met je instrumenten, evt. plugins of hardware bij het mixen, en je monitors/speakers bij het afspelen.
Integratie met Cubase zie ik niet als heel erg belangrijk. Je kunt iedere interface prachtig in Cubase integreren. Ik zou dat niet als aanschafcriterium zien. Ik geef zelf al 20 jaar cursussen in Cubase, en dit is nou echt iets waar ik de meerwaarde niet in zie. Afgelopen weekend heb ik nog een Presonus AR16c digitale mixer heel mooi voor Cubase geconfigureerd en in een template geïntegreerd.

RME is natuurlijk heel mooi met de super kwaliteit converters en extreem lage latency, maar daar hangt dan ook weer een prijskaartje aan. Kijk je ook nog naar MOTU? Ook een gerenomeerd merk sinds jaar en dag. Als ik nu een nieuwe interface zou moeten kopen, zou het een MOTU worden. Vooral wegens de prijs/kwaliteit verhouding. Mooier/beter is er bijna altijd wel, maar ja, $$$. € 1.400 voor één interface vind ik wel voldoende (MOTU 16A AVB die ik persoonlijk dan zou kopen, heb de I/O nodig). Momenteel werk ik zelf met de oude ECHO AudioFire12 interface (2 stuks ge-daisy-chained zoals dat heet -gekoppeld dus- tot 24I/O) die niet meer gemaakt wordt. Daar heb jij dus weinig aan 8).
En ik kan nog zeggen dat ik uit ervaring weet dat MOTU hele goede driver-support heeft (heb zelf een MIDI interface van MOTU). Daar kunnen veel merken nog een puntje aan zuigen.

Succes met je keuze!
 
Bedankt Arno!

...Integratie met Cubase zie ik niet als heel erg belangrijk. Je kunt iedere interface prachtig in Cubase integreren...
Goede tip.

...Kijk je ook nog naar MOTU?...
Om geen duidelijke reden trekt dit merk mij niet.

...Momenteel werk ik zelf met de oude ECHO AudioFire12 interface (2 stuks ge-daisy-chained zoals dat heet -gekoppeld dus- tot 24I/O) die niet meer gemaakt wordt. Daar heb jij dus weinig aan..8).
Mijn oude PC blijft gekoppeld aan mijn Echo Audiofire 8. Een goede audio interface waar ik al veel plezier van heb gehad.
 
Mijn oude PC blijft gekoppeld aan mijn Echo Audiofire 8. Een goede audio interface waar ik al veel plezier van heb gehad.

Waarom blijf je die eigenlijk niet gebruiken dan? Werkt nog perfect onder Windows 10.
Mijn ECHO's draaien perfect onder de nieuwste Windows 10 update en de nieuwste Cubase 11. Dus why not?
 
Waarom blijf je die eigenlijk niet gebruiken dan? Werkt nog perfect onder Windows 10.
Mijn ECHO's draaien perfect onder de nieuwste Windows 10 update en de nieuwste Cubase 11. Dus why not?

Ik heb al meerdere keren gehoord dat de kwaliteit van deze meer dan 10 (?) jaar oude interface achterhaald is. Bovendien wil ik mijn nieuwe PC naast mijn oude PC gebruiken. Ieder zijn eigen audio interface.
 
Back
Top