Gonna Spend Money, maar zie door de bomen bos niet meer. (Long story)

auch_enne

Nieuwkomer
Lid sinds
27 november 2008
Berichten
6
Hoi Hoi, ik ben nieuw hier als member, schuim de fora wel al een tijdje af. Zeer handig allemaal :)

Een lang verhaal, lees naar wens, of scroll voor de questions wat naar onder.

Een vriend van me is al sinds jongs af aan drummer en sinds een paar jaar aan het spelen met Reason en daarna Cubase. Langzaam is z'n hobby uitgegroeid tot een complete studio. (Tascam DM24 Mixxer, studio speakers, e-drum kit, simpel midikeyboardje, verschillende microfoons en hier en daar wat achter gelaten gear van bezoekers zoals bass versterkers enz. enz.)

Zelf speel ik wat bass, en ben ook een beetje mee gegroeid in zijn Reason ontdekkingstocht en nu dus Cubase (klinkt stukken beter qua soft synths en werkt goed voor opnames van z'n band).

Mijn huidige gear, e-bass, versterker+speaker en sinds een paar maandjes boss gt-6b en een pc/laptop.

Paar dagen geleden bedacht ik me dat ik nu via m'n effectenpedaal m'n bass op m'n pc kon aansluiten om zo weer meer effecten tot m'n beschikking te hebben. (Als je gewend bent aan de luxe van 1001 effecten chainen in Reason is een gt-6b in eens heel karig ;) )
Het werkt, maar latency en gekraak zijn niet ongewoon, zeker op de laptop is het zwoegen :)
Aangezien ik nog geen midikeyboard had was het spelen met softsynths niet denderend (virtual midi keyboard was een tijdje ok maar..) dus nu ga ik een midikeyboard aanschaffen, Aixom leek vet, pads, dials, faders allemaal in 1. Maar novation remote sl beats it. Dus dat wordt het dan.. veel geld voor een hobby ;) en als we de beurs dan toch trekken waarom niet een beter soundcard met asio2 drivers om de latency te killen. Maar hier begint het me toch te duizelen wat een opties en wat een specs om te comparen uit te zoeken.

Dus wat vraagjes want is toch niet zuinig al die prijsjes. Wat ik wil is dit, de laptop mee kunnen sleuren naar m'n m8, daar samen dan wat geluid produceren met Reason/Cubase, dus zijn pc en mijn laptop moeten worden gesynced. En de laptop en/of m'n eigen pc wil ik kunnen gebruiken als extra effectenkast bovenop het effectenpedaal bij het bass spelen.

Vragen :

Over het syncen:

Twee pc's/laptops syncen gaat via midi? Bij de 1 stel je in dat ie de master is en time signal uitzendt, bij de ander geeft je aan dat ie time signal moet ontvangen? So far so goed? Zou dat dan gaan via de midi-in op de novation? Als m'n mate dus de master wordt (hij heeft een midi sport en heeft nog wel een poortje over) moet er dan kabeltje tussen zijn midisport en mijn novation keyboard komen, die het dan weer via de usb doorgeeft aan mijn pc naar de DAW dus?
Of kan het ook bv via ethernet ofzo? syncen dan dus he...

Over de pc als bass effect:

Om de latency en gekraakt/wegvallen geluid tegen te gaan lijkt me dat de soundcard het probleem is. Een audio interface is zo ver ik het begrijp een extrene soundcard (leek termen ;)). Als die dan asio2 drivers heeft moet het goed zijn. usb1 schijnt bij 24bit/96khz alleen of afspelen of opnemen te doen dus of usb2.0 of firewire 1394a. Om de 1 of andere reden lijkt me firewire beter..? Maar die prijzen lopen snel op. Balanced in/out unbalanced, +4db -10db, asio of asio2... wat een opties allemaal.
Zo ver ik het allemaal begrijp... balanced zorgt er voor dat de noise uitgecanceled wordt? de +4db -10db geeft aan pro of consumer? asio2 heeft minder latency dan asio? Zou een audio interface ook je cpu minder belasten als 88 softsynth opent of heb je dan weer een dsp kaart nodig?

Plaatje zie er dan ongeveer zo uit: bass naar effecten pedaal, effecten pedaal naar audio interface, audio interface via firewire naar DAW door effecten, vanuit DAW terug naar audio interface en dan naar of koptelefoon of bassversterker. En dan kan ie dus of van uit de bassversterker naar de mixer.

Dus welke opties van de interface zijn echt van belang? Zou een Behringer UCA 202 al genoeg zijn (usb) of kan ik beter voor een Edirol FA 66 (firewire) gaan? Of tips voor een andere interface? Oh, en de laptop heeft geen firewire dus daar komt dan een pcmia firewire io kaartje in, moet ik daar ook nog op details letten?

Nou wat een verhaal (vast nog de helft vergeten, of tien onrelevante dingen vermeld).

Thanks for reading!! En alle tips comments zijn welcome :halleluja

Praise the sound guru's ;)

edit : Zoals ik al dacht je gaat naar bed in er vallen me nog een paar vragen in :

-Bij firewire zie ik vaker staan buspowered (houdt neem ik aan in krijgt stroom via firewire ipv adapter) is dat een voor of nadeel? Belast het je PCU veel?

-Als ik mijn geluid uit zijn speakers wil laten komen plug ik mijn output toch gewoon in de mixer?

-Is het mogelijk dat ik op zijn pc en hij op mijn pc settings kan maken? B.v. ik vind er moet op de gitaar wat meer reverb, maar gitaar channel loopt op zijn pc kan ik dat er dan als effect op zetten? B.v. door remote desktop? Of kan ik b.v. mijn midi out van het midikeyboard ook op zijn pc aansluiten enzodoende beide tegelijk aansturen?

-Ow, en als ik de laptop als effect gebruik zouden 2 pedalen handig zijn, 1 als bend/wha en de andere om te switchen. Kan ik die dan weer op m'n midikeyboard prikken of heb ik daar niet genoeg poorten voor? En kan ik die dan aan iedere willekeurige software button binden? Zou ik b.v. de pedalen van m'n G25 (stuurtje wat ik voor LiveForSpeed heb) hier voor kunnen inzetten?

-En dan last one, ik heb ik de musicstore catalogus van die kastjes gezien die je stroomsignaal ruis vrij zouden maken. Als je geaarde stopcontacten gebruikt heb je zoiets dan toch nog nodig? En waar zet je em dan voor, de stekkerdoos of ieder aparaat 1tje voorzich? of alleen de versterker?

Nou again thanks for any reply's! Als iemand bereidt is om wat kennis te delen scheelt me uren en uren surfen en vooral de kans dat ik euro's uitgeeft die niet nodig zijn..
 
Laatst gewijzigd:
Koop gewoon een synth man, jaag die rechtstreeks door je gitaareffect en dan zo naar je amp... Fuck anders is't niet te doen. Latency blijf je altijd wel hebben en waarom alles zo moeilijk maken...

Ik vind nog altijd dat op een bas niet teveel effecten moeten, anders kan je dus beter een synth kopen vind ik, die is daar voor gemaakt (met lfo, filters, enz...)

Grtz,
forget about it...
 
Als je niet weet wat je wil kopen gewoon niets kopen en wachten todat je het wel weet (of denkt te weten).
 
Hmm perfecte tips tot nu toe, thanks voor alle uitleg [/sarcasm mode off]

Kom op iemand moet toch wel even willen zeggen of het werkt wat ik wil, en welke audio interface een beetje ok is. Maar goed michien zit ik in het verkeerde deel van forum, of gewoon het verkeerde forum in z'n geheel, maar toch heb ik hier al veel over deze onderwerpen kunnen lezen/leren.

Dus als iemand de antwoorden weet thanks, en anders moet ik toch maar weer uren gaan zoeken, googlen enz. om de antwoorden te vinden :)

(Ow en als iemand m'n vragen wil beantwoorden of gewoon ff wat tips wil geven weet je michien ook de oplossing voor het volgende, als ik m'n bass via m'n laptop laat lopen klinkt op koptelefoon gewoon, maar via m'n versterker krijg ik een berg noise. Kwam er achter dat het er aanligt of m'n laptop op netvoeding zit. Als je nou een audio interface hebt, die dan dus extern is, lost dat het probleem al op?)

Nou ik hoop toch nog op iemand die even de tijd wil nemen om deze noob wat verder op weg te helpen. Thanks!! en greetz!
 
Je moet een geluidskaart hebben met een HiZ input (guitar input) ofwel een gitaar DI voor je geluidskaart hangen.

Latency ga je altijd blijven hebben, weinig, maar altijd een paar milliseconden. Voor de ene mens stoort dat, voor de andere niet... Bij gitaar stoor ik me daar dus zelf best wel aan.

Dat midi syncen gaat gewoon via Midi zoals je beschrijft. Ethernet, dr weet ik niks over. Mss dat het gaat maar dan moet je weer andere software installeren die midi omzet naar blablabla...

Maar ik blijf bij mijn mening... koop een simpele synth met een goede effecten chain en een input. Je gaat minder geld uitgeven, en geen last hebben van enige latency, en ook geen last hebben van computernoise.

Er zijn er genoeg waarbij je een externe bron door de filters en effecten kan halen...

Novation Nova heeft veel mooie effecten.

Of koop gewoon een filterbank... nog beter. Of koop een beter effectenpedaal!

Mijn ervaring: gitaren, laptops en gitaarversterkers gaan niet goed samen. Tenzij je erg veel geld uitgeeft en compromissen maakt (latency).
 
Thanks voor de serieuze reactie! Je idee van een synth klinkt interesant maar volgens mij is het alleen of vooral een oplossing om m'n basssound wat meer te verbouwen en niet zo zeer om samen met andere mensen softsynts te kunnen spelen (vsti's/reason).

Dus denkelijk wordt het toch gewoon de Novation Remote SL 37 samen met een Tascam FireOne. Totaal iets van 550,-

"laaste vraag: "ja"" Als ik dit zo lees https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=95899 ben ik er nog niet zo zeker van dat het dan al opgelost is. Maar goed er zijn in iedergeval oplossingen :)

Again thanks voor de reply's, als iemand nog wat dieper op alles wil ingaan of nog wat meer info heeft (links mag ook) voel je vrij om me bij te scholen :eureka:
 
Nou we zijn een tijd verder, ik heb m'n aanschaf gedaan. Kwam er achter dat je voor sync 2 midi cables nodig hebt in plaats van 1, de rest werkte out of the box.

Tenminste op m'n laptop. Maar op m'n pc krijg ik wel geluid via de FireOne in ableton, maar niet in winamp/windows. Dan krijg ik een fout melding die verwijst naar directsound. Beetje jammer want dan moet ik dus steeds m'n headphones om pluggen.. Nog geen oplossing kunnen vinden.

Verder totaal geen klachten, keyboard heeft een fijne aanslag en zorgt voor een snellere workflow, en de paar extra buttons op de fireone zijn ook handig.

Heb me nog een mic er bij geregeld, zo kan ik m'n bass direct opnemen en met een mic voor de amp. Of hier een daar nog wat woorden door een vocoder gooien om de nummers wat op te leuken.

Het gezoem met de laptop voeding wordt zoals verwacht niet verholpen door een externe soundinterface, dus gewoon een simpel ongeaard stekkerdoosje :)

En nu? Veel, heel veel uren achter de monitor zitten ;)

(en hopen dat ik nog een oplossing vind voor m'n geluids probleem op de pc)
 
Hoezo 2 midi kabels voor sync? Toch een kwestie van Master MIDI out -> MIDI IN slave.
Heb je in je windows configuratie scherm ook ingesteld dat je windows audio (van mediaplayer winamp enzo...) naar de FireOne moet gaan?

Wat zoemt er? De voeding zelf of het audio dat uit je geluidskaart komt?
 
interfaces van pod, of zo'n emu0404 of 2dehands 0202. hebben een hi input voor gitaar, en cubasele of andere software erbij. loopt op een latency in/out van minder dan 10ms, zou voldoende moeten zijn.
syncen via midi kan bv door op 1 pc cubase als master en op de ander door hem als slave in te stellen.
 
Twee midi kabels, x zend MMC y ontvangt MMC, x ontvangt MTC y zend MTC. Dat was voor ons de trick tenminste..

Als ik de voeding in de laptop steek krijg ik gezoem op de speakers, of ja er onstaat gezoem, gaat via mijn firewire pcmcia kaart naar de fireone, via de fireone naar de tascam mixer, via de mixer naar de versterker naar de speakers.. maar goed het begint bij de voeding, zogauw je em eruit pakt geen gezoem meer. Of dus de aarde van de stekker af tapen, of zo'n platte stekkerdoos zonder aarde.

Kwa geluid, de fireone is correct geinstalleerd (volgens windows) kan em idd instellen als audio device in windows. Werkt dus in de DAW, maar zogauw ik in WMP, WinAMP of wat dan ook geluid maak krijg je een fout melding.. vreemde is ook dat in cubase de metronoom aan zet je niks hoort, blijkbaar loopt dat geluid ook via directsound ofzo (de rest hoor je wel).

Bedankt voor het mee denken in ieder geval ;) Vandaag een halve vrij gepakt ga zo alles eens opzetten en weer wat "lawaai" maken :)
 
speltip1 : koop een fatsoenlijke voeding voor je pc/laptop of draai op batterijen. stom idee miscchien maar soms gebruik ik ( voor allerlei effect-apparatuur een accustarter /zit een accu in , als voeding/grote batterij. gaat prima en uuuren mee. gewoon bij hallforts gekocht.
 
speltip1 : koop een fatsoenlijke voeding voor je pc/laptop of draai op batterijen. stom idee miscchien maar soms gebruik ik ( voor allerlei effect-apparatuur een accustarter /zit een accu in , als voeding/grote batterij. gaat prima en uuuren mee. gewoon bij hallforts gekocht.

is helemaal niet zo gek hoor, als mijn auto niet wil starten haal ik even de laptop erbij.
 
inderdaad ook een goede speltip: 2bouw je studio in de garage . als je dan brom hebt rij je even de auto naar binnen , paar accuklemmen erop en verbinden met de laptop. weg brom ( bij langere sessies wel even de motor laten draaien anders trek je hem leeg ) . en je kunt blijven beweren" uit niet rokers studio"
 
Voor real time effecten zonder latency kun je UAD eens checken
 
Ik hoop dat de topic starter de Mexicaanse griepgolf heeft weten te vermijden
 
Back
Top