Roland D10 toetsen werken niet meer

Arcee

Nieuwkomer
Lid sinds
30 juli 2007
Berichten
2
Locatie
Frankrijk
Ik heb al 18 jaar een Roland D-10 in mijn bezit, welke ik de laatste jaren alleen nog maar als master keyboard gebruik.
Al vijf jaar lang werken een aantal van de bedieningsknopjes niet meer, voorheen werkte de stofzuiger truuk nog, nu werkt dat ook niet meer. Maar ik kan leven zonder een aantal knopjes omdat ik eigenlijk alleen het keyboard nog gebruik.

Helaas beginnen sinds kort ook de toetsen problemen te geven. Een hele reeks toetsen vanaf de A in het onderste octaaf tot de E van het tweede octaaf (zwarte en witte toetsen) werkt volledig niet meer. En sinds vorige week werkt de Fis in het midden niet meer.

Enfin, ik heb daarom dit weekend de hele D-10 uit elkaar gehaald. De niet-functionerende toetsen heb ik gedemonteerd, schoongemaakt (stofzuiger erop en droge doek; alle stof nu weg) en na veel prutsen met dat ellendige veertje voor iedere toets alle toetsen weer teruggeplaatst. De hele handel weer in elkaar geschroefd, aangezet en... de betreffende toetsen werken nog steeds niet.

Wat doe ik? De D-10 met pijn in het hart maar bij het grofvuil zetten?
 
Ik heb er toevallig nog 1 staan (ergens in een hoek te stoffen) :bekdicht:
al jaren niet meer aangeraakt, dus als je interesse hebt...
 
Re: Roland D10 toetsen werken niet meer

Origineel geplaatst door Arcee
Ik heb al 18 jaar een Roland D-10 in mijn bezit, welke ik de laatste jaren alleen nog maar als master keyboard gebruik.
Al vijf jaar lang werken een aantal van de bedieningsknopjes niet meer, voorheen werkte de stofzuiger truuk nog, nu werkt dat ook niet meer. Maar ik kan leven zonder een aantal knopjes omdat ik eigenlijk alleen het keyboard nog gebruik.

Helaas beginnen sinds kort ook de toetsen problemen te geven. Een hele reeks toetsen vanaf de A in het onderste octaaf tot de E van het tweede octaaf (zwarte en witte toetsen) werkt volledig niet meer. En sinds vorige week werkt de Fis in het midden niet meer.

Enfin, ik heb daarom dit weekend de hele D-10 uit elkaar gehaald. De niet-functionerende toetsen heb ik gedemonteerd, schoongemaakt (stofzuiger erop en droge doek; alle stof nu weg) en na veel prutsen met dat ellendige veertje voor iedere toets alle toetsen weer teruggeplaatst. De hele handel weer in elkaar geschroefd, aangezet en... de betreffende toetsen werken nog steeds niet.

Wat doe ik? De D-10 met pijn in het hart maar bij het grofvuil zetten?

Als het zo'n pijn in je hart doet dan zou ik het volgende doen:

De D10 in de woonkamer aan de muur hangen en een nieuw masterkeyboard kopen. (Hoeft niet duur te zijn)
 
controleer eerst nog even de flatcables en andere verbindngen. (oude) flatcables verliezen met de jaren hun flexibiliteit of worden zelfs broos
 
Een droge doek hoeft niet altijd te helpen. Beter is het om de groene strook met pure alcohol (zie drogist dan wel apotheker) schoon te maken. Niet meteen de handel weer dichtschroeven als je dat gedaan hebt. Soms moet je de strook meerdere keren schoonmaken voordat het effect heeft.
 
Ik heb ooit met het verkeerd om aan sluiten van de flatcables een van de ic's die tde toetsmatrix sturen opgeblezen, althans, dat is mijn hypothese na analyse van de print. Voor zover ik toen kon opmaken word het keyboard aangestuurd door een aantal ic's die ieder een deel voor hun rekening nemen. Bij mij deed het onderste deel het niet meer, de eerste zeg 8 toetsen ofzo. Ook schoongemaakt enzo, maar noppes dus. Ik heb uiteindelijk die toetsen verwijdert (STOM!!) om met niet meer te vergissen (had ik er maar een stuk tape op geplakt ofzo... danzou ik nu dat ic vervangen... hoewel, de rest van het keyboard is ook behoorlijk verrot...). Wat je hier vertelt, van dus een onafgebroken reeks die het plots niet meer doet klinkt me dus heel bekend in de oren. Ik denk dus dat je het daarin moet zoeken, dat of de andere sugggestie hier over dat er iets met de flatcables los of niet goed contact makend zou kunnen zijn, al denk ik dat dat een out in een bit zou veroorzaken, en dan logischerwijs (denk ik) dus een aantal toetsen verspreid die het niet doen.

Maar wat ik al zei, het hele keyboard is verrot, en er zijn meer toetsen die niet echt meer willen die ik heb schoongemaakt en het dan wel weer deden, maar niet echt 100% meer als ik me goed herinner (tis lang geleden, ding staat al lang in de opslag), een van de toetsen ergens in het midden geloof ik heb ik toen ook echt niet meer aan de praat gekregen.
 
Ik beschik zelf al 29 jaar over een D20 en W30 en heb al enkele malen voorgehad wat jij beschrijft. Bij het oud ijzer zetten is absoluut niet nodig. Enige wat je waarschijnlijk moet doen, zijn de contacten die je droog gereinigd hebt, met IPA (IsoPropyl Alcohol) en een wattenstaafje goed reinigen. Je kan dit min of meer zien in volgend filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=-czedYcY1mA.

Dat heeft bij mij iedere keer opnieuw alles terug in orde gebracht.

Stel dat het dan nog niet zou werken, heb je dan niet de mogelijkheid om er een ander MIDI klavier aan te hangen en hem op die manier te bespelen?

Veel succes ermee want zo'n D5/D10/D20 is best wel een zwaar ondergewaardeerde machine.

:doei:
 
Back
Top