Bouwverslag My First Modular

Martin Peters

Stamgast
Lid sinds
13 september 2002
Berichten
415
Locatie
Halsteren
Een voornemen van mijn voor het jaar 2007 was om te beginnen met een modulaire synth. Waarom? Om een lang verhaal kort te maken: ik heb een Doepfer MAQ16/3 en ik ben niet tevreden over de realtime mogelijkheden. Mijn oog is gevallen op de Q960 van Synthesizers.com wat volgens mij een fantastische sequencer is (je begrijpt, ik heb een voorliefde voor Moog). Maar die stuurt geen MIDI aan. Ik had eerst het plan om het Synthesizer.com entry systeem te kopen. Ik heb een prijsopgaaf gevraagd maar het wordt allemaal toch wel prijzig met name door de extra belasting voor het importeren. Nu had ik rond 1980 een Kawai 100-F uitgebreid met een aantal modules die in de ETI en de Elektuur stonden. Te weten:
ETI/DigiSound voeding
ETI/DigiSound VCO (2x)
Formant VCF 24dB
Formant VCA
Formant LFO's
Formant ADSR
Formant Noise
Een paar jaar geleden heb ik die Kawai weer min of meer naar de originele staat terug gebracht. En die modules had ik nog steeds liggen dus heb ik het plan opgevat om van die modules een modulaire synth te maken. Kan ik op een redelijk goedkope manier ervaren of een modulaire synth iets voor mij is en eventueel later uitbreiden met zelfbouw of commerciele modules. Ondertussen heb ik van een ander forumlid nog een Formant ADSR en een 3 kanaals mixer overgenomen dus genoeg modules voor een basis synth ongeveer zoals het Synthesizers.com entry systeem. Daarnaast heb ik een paar weken geleden een Kenton Pro Solo MKII MIDI-->CV converter gekocht om het een en ander straks via mijn andere MIDI synths aan te kunnen sturen.

Ik heb ook nog steeds de 2 Formant boeken. Op Internet heb ik de bouwbeschrijvingen van de DigiSound modules teruggevonden. Dus ik kan ook van alle modules teruglezen hoe ze afgeregeld en aangesloten moeten worden.

Als frontpanelen heb ik 10cmx20cm en 15cmx20cm aluminium platen bij Conrad gekocht (526037-06 en 526045-06). Deze fontpanelen heb ik geboord en bespoten met Flexa zijdeglans wit spuitbus. Ik heb wit gebruikt omdat ik dan met een permanent marker lijnen en letters kan maken; leek mij het goedkoopste. Ik had geen zin in opwrijf letters en symbolen zoals je die vroeger van Seno had. Als knoppen gebruik ik grote knoppen met schaalverdeling (conrad 718295-06); achteraf wel een beetje prijzig maar ze draaien wel lekker. Ik kwam er later achter dat die schaalverdeling niet helemaal werkt omdat deze 270 graden is terwijl de potmeters 300 graden draaien, maar goed. Als stekkerbussen gebruik ik de 6,3mm variant omdat ik die wat betrouwbaarder en duurzamer vind dat de 3,5mm variant. De kast ga ik maken met de beschrijving van de DIY pagina van Synthesizers.com maar dan met wat andere maten natuurlijk; ik denk dat hij 120cm breed wordt wat een standaard maat is in de bouwmarkten.

Ik heb nu 3 modules af: een ADSR, NOISE en de VCA. Met de VCA heb ik nog een probleempje omdat er geen geluid uit komt als ik de gain helemaal open draai met de noise aangesloten op een input; ik zie wel dat de LED input signaal aangeeft. Moet ik dus nog verder debuggen.

Dat beletteren is nog behoorlijk tegengevallen. Uit de losse hand tekst op een frontplaat schrijven is nog behoorlijk lastig. Ik heb het nu met een lettersjabloon gedaan met Stabilo Write-4-all permanent markers. Is niet helemaal zoals ik het voor ogen had maar ik vind het toch wel wat hebben.

Hier een eerste foto:
 

Attachments

  • modules.jpg
    modules.jpg
    93,6 KB · Bekeken: 165
Met hulp van Organix en Twiki heb ik het probleem met de VCA kunnen verhelpen; bleek een defecte IC 3084 (zie https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=78305).

Van de week de layout gemaakt op ruitjespapier voor de gaten op de 2 VCO frontjes. Het ruitjespapier leg ik dan op de frontplaat en prik met een priem op de punten op het papier waar de gaten moeten komen. Ik hoop ze van de week te kunnen boren.
 
je moet eerst boren en dan schilderen,bestteken je de exacte maten af met potlood op het front ,en voor aleer je boort moet je een puntslag gebruikenom de juiste plaats van het komende gat vast te leggen,dan boren met 3mm PAS daarna met grotere diameters.

als goede raad,investeer je best meer geld in de frontplaten door ze te laten maken zodat je een pro afwerking hebt,want je zal mischien in de toekomst geneigt zijn te herbeginnen omdat de fronts niet mooi zijn,ik heb het zo 3 of 4 keer herdaan,en daarachter het systeem verkocht,omdat ik niet kon verkrijgen wat ik wilde,was het elk maal een teleurstelling.

nu ben ik een nieuw systeem aant bouwen maar met pro frontplaat awwerking.

Het oogt super,dat het homemade is is niet zichtbaar,en indien ik het toch zou willen verkopen zal dat iets makkelijker gaan,maar ben het helemaal niet van plan.

think abouth it...
 
Nou, voor handwerk ziet het er wel heel netjes uit.
Dat letterype geeft het wel een echt laboratorium gehalte..daar houd ik wel van.

De methode die deze DIYer beschrijft om panels de 'bedrukken' ziet er erg profi uit. Dan alleen nog netjes boren...
http://monopole.ph.qmw.ac.uk/~thomas/synthdiy/frontpanel.htm
 
Bedankt voor de tips Hexagon.

je moet eerst boren en dan schilderen

Ik boor ook eerst want als je zou boren na het verven dan kan de verf beschadigen door de ronddraaiende bramen aan de boor.

dan boren met 3mm PAS daarna met grotere diameters.

Bij de eerste frontplaat had ik de grote gaten wel eerst voorgeboord met 4mm geloof ik. Maar bij de frontplaten die je op de foto ziet heb ik dat niet gedaan, dus gelijk met 9,5mm en 10mm geboord. Ik doe dat wel met een boorkolom. Later toen ik de stekkerbussen ging monteren zag ik pas dat sommige gaten toch niet helemaal in lijn zaten (bijv. out 1 en 2 van de ADSR). Bij de volgende frontplaten ga ik weer voorboren; duurt wat langer maar de gaten zitten dan beter op de juiste plek.

als goede raad,investeer je best meer geld in de frontplaten door ze te laten maken zodat je een pro afwerking hebt

Ik had daar ook nog naar gekeken maar heb dat juist expres niet gedaan i.v.m. de extra kosten. Ik wil er in eerste instantie niet te veel geld aan besteden want dan kan ik net zo goed kant en klare commerciele modules kopen. Daarbij weet ik ook nog niet exact of de frontplaat layout wel handig en of die compleet is. Dat moet ik allemaal nog ervaren. Nu kan ik later makkelijk een gat erbij boren voor een extra bus, schakelaar of potmeter. Desnoods kan ik een hele frontplaat vervangen van een module als blijkt dat de layout toch niet goed is.
 
Vandaag ook de frontplaten geboord voor 2 VCO's en de VCF. Eerst alle gaten voorgeboord met 3mm dit keer. Op de foto zie je nog de witte beschermfolie erop. Moet ze hierna gaan verven.
 

Attachments

  • fp1.jpg
    fp1.jpg
    85,9 KB · Bekeken: 136
ik denk dat je preciezer kan werken met de folie eraf,dan moet je wel heel voorzichtig zijn natuurlijk...
 
Je zou ook je front ontwerp op doorzichtige plastic (kleef) sheets kunnen drukken en dat dan vervolgens op de panelen plakken, dan kan je het zo gek maken als je wil, en het ziet er mooi uit.
Zit alles mooi strak en kan je in plaats van die dure knoppen met schaal en mooie schaal op je front maken.
Om te zorgen dat je de letters er niet af veegt kan je er een blanco sheet overheen plakken.
 
Je zou ook je front ontwerp op doorzichtige plastic (kleef) sheets kunnen drukken en dat dan vervolgens op de panelen plakken, dan kan je het zo gek maken als je wil, en het ziet er mooi uit.

Heb ik ook nog overwogen. In een andere thread van Etaoin beschrijft hij nog een methode met een laminator. Klink theoretisch allemaal goed maar is volgens mij in de praktijk nog een hoop werk en misschien ook kostbaar. Je kan het ook pas opplakken nadat de frontplaat geboord en geverfd is. Dus als het gat net niet op de juiste plek zit loopt de afgedrukte schaalverdeling ook niet mooi rond de knop. En je moet al die gaten nog uit de folie zien te krijgen.

Vanavond de frontplaten bespoten met Flexa zijdeglans wit. Ik doe dit in de schuur. Zitten er na de 2e spuitbeurt een aantal van die kleine zwarte vliegjes op elke frontplaat ... :stupid Ik heb ze er maar met een mesjes van af gepeuterd en nog wat extra spuitbeurten gedaan.
 
Heb ik ook nog overwogen. In een andere thread van Etaoin beschrijft hij nog een methode met een laminator. Klink theoretisch allemaal goed maar is volgens mij in de praktijk nog een hoop werk en misschien ook kostbaar. Je kan het ook pas opplakken nadat de frontplaat geboord en geverfd is. Dus als het gat net niet op de juiste plek zit loopt de afgedrukte schaalverdeling ook niet mooi rond de knop. En je moet al die gaten nog uit de folie zien te krijgen.

Je kunt inderdaad pas plakken na het boren. Ik heb in het begin door het plastic heen geboord, maar dat geeft erg veel rafels. Maar, verven doe ik uiteraard niet. Mijn frontje komt gewoon uit de printer dus het wit dat je ziet is het papier. Die gaan dus gewoon ingelamineerd op het kale aluminium. Groot voordeel is ook dat het niet erg is als het alu er wat slordig uit ziet door bijvijlen van boorgaten.

Het is inderdaad wel zaak om de gaten op de juiste plaats te krijgen. Wat ik doe is eerst een gewoon printje op het aluminium plakken met wat stukje plakband, dan de exacte plaats van de gaten met een priem in het aluminium slaan. Ik gebruik Front Panel Designer van Abacom, die keurig een kruisje print in het midden van de gaten. Dan boor ik de gaten uit met een boor in een standaard. Daarna gaat de gelamineerde versie van het frontje erop (lijm uit een spuitbus voor nette verdeling) en dan snij je de gaten uit het plastic met een scalpel-achtig hobbymesje.

Ik vraag me af of het meer werk is dan verven en met de hand beschrijven. En kostbaar is het zeker niet (mits je al een laminator hebt...). Iets van 10 cent per frontje denk ik.

Je krijgt alleen wel glossy frontjes. Maar mogelijk bestaat er ook mat lamineerplastic.
 
Als je ook kruisjes uitprint op de folie waar de gaten moeten komen kan je het eerst als mal gebruiken, plak de folie vast met plakband op je front en center de gaten, daarna de folie eraf en dan boren, vervolgens snij je met een stanley mesje de gaten uit de folie.
En je moet dan wel heel erg, meer dan een 1mm ofzo, uit het lood boren om de schaal niet mooi rond je knop te krijgen, je heb een staande boormachine dus het zou eigenlijk wel goed moeten gaan.
Nog een voordeel is dat je je mooie verflaag beschermt tegen nagels enzo.
 
Ik heb van de week de draad weer opgepakt. Druk met m'n werk en ik heb nog gekeken naar jullie adviezen voor het maken van frontplaten. Ik heb besloten om voor dit project bij mijn eigen oplossing te blijven. De synth is voor eigen gebruik en ik ben niet van plan hem te gaan verkopen.
Deze week de 1e VCO gestukt en bedraad. Vanochtend getest met de Kenton Pro Solo 2 en hij doet 't. Tracking nog niet helemaal goed maar ik moet hem natuurlijk nog afstellen. Vandaag begonnen met de 2e VCO. Ik kom alleen stekkerbussen te kort dus ik moet weer gaan bestellen. Kwam er wel achter dat de stekkerbussen van Conrad meer aan de voorkant uitstekken dan degene die ik nog had van 25 jaar geleden.

Hierbij een achteraanzicht nog onbedraad.
 

Attachments

  • vco_1.jpg
    vco_1.jpg
    145,7 KB · Bekeken: 133
okdan ik neem effe een abbonoment opdeze draad moet ooksnel verder met mn asm ....ik heb kleiner moog style knoppen
persoonlijk denk ik dat je die knoppenmet schaal verdeling hadmoeten nemen alleen voor devco ofso ,..
beetje zoals de ems synth asje dertig van die schaalverdeling knoppe zie lijken t allemaal vco,s:{
ook niet verkeerd nartuurlijk
 
Ook de 2e VCO is klaar. Kom alleen nog 4 x 6,3m stekkerbussen te kort en de knoppen moeten er nog op. Vanavond maar weer eens gaan bestellen.
Even allebei aangesloten:
 

Attachments

  • 2vcos.jpg
    2vcos.jpg
    130,4 KB · Bekeken: 135
Hierbij ook wat geluid bij bovenstaande foto. De pulse vanuit beide VCO's rechtstreeks op m'n audio mixer en aan het einde wat gedraai aan de PWM knop. Begint al ergens op te lijken :)
 

Attachments

  • 2vco_pulse.mp3
    789,8 KB · Bekeken: 130
Kwam er wel achter dat de stekkerbussen van Conrad meer aan de voorkant uitstekken dan degene die ik nog had van 25 jaar geleden

Conrad? Is die niet erg duur voor jack bussen?
 
Origineel geplaatst door etaoin
Conrad? Is die niet erg duur voor jack bussen?

De lokale electronicaboer had ze niet meer maar nog wel een hele partij stereo bussen die ze in een project wat niet door ging gebruikt hadden. Daar wilde ze nog 1 euro de stuk voor hebben :confused: Bij Conrad kosten ze 89 eurocent de stuk. Maar als je een goedkoper adresje weet?
 
Back
Top