Bouwverslag My First Modular

Origineel geplaatst door etaoin
25 cent:
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=26&products_id=51

Ik weet niet of het dezelfde kwaliteit is, ....

Die REAN bussen (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=26&products_id=392) van 80 eurocent zien er ongeveer hetzelfde uit als bij Conrad; bij Conrad zit er dan nog een schakellip bij.

Wat ik afraad om bij Conrad te bestellen zijn de 6,3mm mono jackplug kunststof (732915-06): omhulsel is van zacht plastic dus je draait het zo dol op de plug en de lipjes op de plug zijn van heel dun metaal. Een miskoop dus maar ik had er gelukkig maar 10...

.. ik zie dat je ook geen high end potmeters gebruikt .
Ik weet het, ik bezuinig op de verkeerde dingen: dure knoppen en goedkope potmeters ;)
 
voor de jacks gebruik ik copie van switchcraft, (deze zijn echt stukke beter als die zachte lelijke plastieken) deze hebben ook metalen schroef,en schroefdraad is sterk en past perfect op dunne plaatjes,je kan altijd spacers appart kopen indien nodig (kijk op de Ventury II)

ik vraag mij echt af waarom je de print achteraan het front niet anders kantelt (met de lange zijde) alle kabels kunnen korter en het is ook beter en mooier.soms moet je gewoon de moeite doen om wat te custommen kwestie de bevestiging en bevestiging voorziening op de prints.

wat ik ook doe indien er geen plaats is,is een alu L profiel gebruiken die vast op het front gehouden wordt door bvb 2 jacks ,of een pot en een jack,alle hinderend overtollig metaal tussenin word weggezaagt dan doormiddel van spacers kan ik de print bevestigen hoe ik wil,en je hebt trouwens ook geen vijsjez meer zichtbaar opt front,kost niets enkel tijd...!


wat betreft de fronts,kan je (vermits het toch witte fronts zijn) wrijfletters gebruiken,heel wat wer maar kan net als pro uitzien,dan moet je er een laag transparant overheen doen,en NEEN geen vernis,er bestaat vloeibare doorzichtige plastic in spuitbus, 2 lagen overeen en je front is krasvrij voor eewig! (had het destijds gedaan bij een elka synthex waar ik het accordionclavier had afgezaagt een dan afgewerkt met een alu profiel eerst zwartgespoten en dan 4 lagen deze vloeibare plastiek derover,dat het home-made was was niet zichtbaar,heb het ding makkelijk kunnen verkopen.
 
Laatst gewijzigd:
Wat ik afraad om bij Conrad te bestellen zijn de 6,3mm mono jackplug kunststof (732915-06): omhulsel is van zacht plastic dus je draait het zo dol op de plug en de lipjes op de plug zijn van heel dun metaal.

Ja, die heb ik ook wel 's gehad. Da's inderdaad bagger, maar helaas zie je dat pas als ze binnenkomen. Conrad plaats zelden een afbeelding in de shop die echt overeenkomt met wat ze leveren. Ik koop er eigenlijk nooit meer wat, of het moet iets zijn dat ik echt nergens anders kan krijgen. Uiteindelijk kocht ik bij Newtone metalen versies voor een derde van de prijs (maar die hebben ze niet meer geloof ik).
 
Bedankt voor de tips Hexagon.

Origineel geplaatst door HEXAGON
ik vraag mij echt af waarom je de print achteraan het front niet anders kantelt (met de lange zijde) alle kabels kunnen korter en het is ook beter en mooier.

Bij de formant prints zitten alle aansluitingen aan de korte kant dus vandaar dat ik de prints zo heb zitten; dan zijn de kabels korter. Alleen bij de 2 ETI prints zitten de aansluitingen aan de lange kant. Zoals ze nu zitten heb ik ook de meeste ruimte om te solderen.

...er bestaat vloeibare doorzichtige plastic in spuitbus, 2 lagen overeen en je front is krasvrij voor eewig!

Had ik eerder moeten weten. Ik heb wel gekeken naar vernis maar was bang dat dat ging verkleuren op den duur. Ik vraag mij wel af of het opgespoten plastic niet gaat 'ribbellen' als je bijv. de jackbussen aandraait. Af en toe draait de ring erachter ook mee bij het aandraaien.
 
nee die plastic spray word zo hard als resin,als je dat kent ,ik had em wel op zwart gespoten,als je het op wit doet bvb weet ik niet of er een lichte verkleuring mogelijk is ,mischien wel na lange periode (jaren)...

ik heb het destijds met vernis gedaan (op alu) en dat was lelijk want dan wordt die alu mat en ja het verkleurt ietsje naar de gele kant.

ik zal is proberen wa fotos van al dat geknoei posten..

Meer ruimte,ja maar dat telt niet,het is het resultaat dat telt,je wil toch geen overspraak of interferenties he!,hoe langer die kabels naar vco freq range hoe slechter ,simple weg!
 
kijk hoe ik hier doormiddel van een L profiel de print heb bevestigd omdat er geen plaats was.

al is het niet perfect,met een afgewerkte front krijg je systeem meteen een andere look,kijk ook naar de jacks..!


MODDER-1.jpg


MODDER-5.jpg


MODDER-4.jpg


MODDER-3.jpg


MODDER-2.jpg
 
Ziet er heel profi uit Hexagon. Dat plastic rondje aan de jackbus uiteinde, is dat iets wat je erop moet schroeven?

Ik zat gisterenavond even naar mijn VCO's te kijken na jou opmerking over de kabellengtes en de kabels zijn inderdaad wat langer dan bij de Formant modules. Ik vraag mij alleen af in hoeverre de interferentie/overspraak merkbaar gaat worden; het zijn nou niet echt hoogfrequente signalen. Wel ga ik kijken of de prints een kwart slag gedraaid kunnen worden zodat de kabels zo kort mogelijk zijn want voorkomen is beter dan genezen en ze zijn toch nog niet afgeregeld.

Ben er zo'n beetje uit wat de modules moeten gaan worden. Ook de status van elke module wordt weergegeven:
Code:
Breedte Module                          FrPlaat af Gereed     Afgeregeld
======= =============================== ========== ========== ==========
15 cm   VCO                             Ja         Ja*        Nee
15 cm   VCO                             Ja         Ja*        Nee
10 cm   3 Ch.Mixer + Tune + Attenuator  Nee        Nee        Nee
10 cm   ADSR                            Ja         Ja         Nee
15 cm   VCF                             Ja         Nee        Nee
10 cm   LFOs                            Nee        Nee        Nee
15 cm   AC/DC Mixer **                  Nee        Nee        Nee
10 cm   Noise + Ring Modulator          Ja         Noise***   Nee
10 cm   ADSR                            Nee        Nee        Nee
10 cm   VCA                             Ja         Ja         Nee
======= =============================== ========== ========== ==========

* De print nog verzetten om kabels van frontplaat naar print korter te kunnen maken
** AC/DC Mixer zoals op [url]http://yusynth.net/Modular/index.html[/url]
*** Wil er nog een Ring Modulator bijplaatsen op deze module
Ik weet alleen nog niet wat een handige volgorde is van de modules voor in een kast van 120 cm breed.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Martin Peters
Ziet er heel profi uit Hexagon. Dat plastic rondje aan de jackbus uiteinde, is dat iets wat je erop moet schroeven?

Ik zat gisterenavond even naar mijn VCO's te kijken na jou opmerking over de kabellengtes en de kabels zijn inderdaad wat langer dan bij de Formant modules. Ik vraag mij alleen af in hoeverre de interferentie/overspraak merkbaar gaat worden; het zijn nou niet echt hoogfrequente signalen. Wel ga ik kijken of de prints een kwart slag gedraaid kunnen worden zodat de kabels zo kort mogelijk zijn want voorkomen is beter dan genezen en ze zijn toch nog niet afgeregeld.


Nee martin,het zijn plastic jacks maar van hoge kwaliteit (zogezegd copys van switchkraft zoals ik zij)en ik vind de look ervan geweldig (als ik vergelijk met de echte switchcrafts op mijn MOTMS,alhoewel deze laatste veel beter zijn natuurlijk)
met de jacks die je hebt kun je wel is problemen krijge vroeg of laat (ttz een vb kan zijn slechte kontakten omwille dat de plug er niet cilindrisch even goed in vast gaat zitten,tesamen met verlies van veerkracht van het deel dat kontakt maakt,ik gebruikte vroeger ook zon cheap jacks en dat is nu UITGESLOTEN)

als je vco's niet top stabiel blijven ,Ikan je maar pas hooren als je er 2 op dezelfde freq afregelt,raad ik aan de print te draaien en 2 die rotte piher pots enkel voor de freq en fine dan vervangen door betere.

let op ook de capacitor voor de frequentie op de digisound print dus moet van hoge Q zijn anders gaat de freq wagelen..

(ik heb er ook 2 in aanbouw net dezelfde als de jouwe en gaat die ook in mijn systeem verwerken)(en ik heb er vroeger tientallen gemaakt)
 
Origineel geplaatst door HEXAGON
...raad ik aan de print te draaien en 2 die rotte piher pots enkel voor de freq en fine dan vervangen door betere.

Daar was ik al voor aan het rondkijken. En misschien ook voor de Freq en Q van de VCF. Ik kan tot nu toe nog niet echt andere potmeters vinden op Internet dan de goedkope Radio-Ohm en Piher potmeters. Bij Conrad zag ik wel PRECISIE POTMETER (424200 - 89) van het merk Vishay en DRAAIWEERSTAND CERMETC (441521 - 89) van het merk TT electronics. Ik zal ook eens bij de lokale electronicaboer navragen maar volgens mij had die niks anders dan de Piher potmeters. Nog suggesties?

Origineel geplaatst door HEXAGON
...let op ook de capacitor voor de frequentie op de digisound print dus moet van hoge Q zijn anders gaat de freq wagelen..

Bedoel je de 10nF polyester condensator die aan de ene kant aan de aarde zit en aan de andere kant via de 470 Ohm weerstand aan pin 15 van de CEM3340 zit?
Bedoeld je met 'hoge Q', hoge kwaliteit?
 
Bedoel je de 10nF polyester condensator die aan de ene kant aan de aarde zit en aan de andere kant via de 470 Ohm weerstand aan pin 15 van de CEM3340 zit?
Bedoeld je met 'hoge Q', hoge kwaliteit?

Ik denk dat Hexa C7 bedoelt, de 1nF op pin 11. Maar zo te zien heb je daar al polystyreen.
 
Origineel geplaatst door Martin Peters
Daar was ik al voor aan het rondkijken. En misschien ook voor de Freq en Q van de VCF. Ik kan tot nu toe nog niet echt andere potmeters vinden op Internet dan de goedkope Radio-Ohm en Piher potmeters. Bij Conrad zag ik wel PRECISIE POTMETER (424200 - 89) van het merk Vishay en DRAAIWEERSTAND CERMETC (441521 - 89) van het merk TT electronics. Ik zal ook eens bij de lokale electronicaboer navragen maar volgens mij had die niks anders dan de Piher potmeters. Nog suggesties?



Bedoel je de 10nF polyester condensator die aan de ene kant aan de aarde zit en aan de andere kant via de 470 Ohm weerstand aan pin 15 van de CEM3340 zit?
Bedoeld je met 'hoge Q', hoge kwaliteit?

jaja die cap. bedoel ik.../ Q = Quality indeed.

Radio-ohm nee niet doen is nog slechter als die piher(in begin ok en na 4-5 maand krijg je problemen al (kraken)) heb ze allemaal al gebruikt,piher ,radio,etc..

de spectrols zijn de goedkoopste plastic conductief pots,goed electrisch maar mechanisch de slechste van ALLE pots NOOIT kopen,ze zitten ook in de MOTMs en in de Ventury II,gaan kapot als je er op drukt!! omdat huis gelijmt is en niet gesmolten,en terugluimen GAAT NIET.

Dan heb je de bourns blauwe plastic conductiev ,enkel nu nog te krijgen in minimum 250 of 500 denk ik,ja farnell heeft er maar way te duur,zitten ook in MOTM,deze zijn heel soepel te draaien je hebt geen weerstand,soms lastig om finetune van een vco af te stellen ,maar voor snele manuele filtersweeps ideaal (mijn lievelingspot)

Dan heb je de top van de 'gewone potmeter' sfernis,metalen axe,ook gesmolten huis (bourns ook trouwens) heel duur te krijgen per 250 dacht ik (in FR) deze hebben een feedback als je er aan draait is het net of je bruches aanvoelt,echt pro feeling,deze zitten onderandere in de focusrite mengtafel en blue reeks (de oude niet meer gemaakte dure blue reeks wel te verstaan)

ik zal is kijken wat ik nu gebruik ,ze zijn niet plastic conductief,wel heel Q,metalen axe gesmolten huis,lekere feedback,ze zijn echt ok (kijk die groene op de foto)

ik zal is kijken de referentie,ik denk dat het alps zijn..
 
Origineel geplaatst door HEXAGON
ik zal is kijken de referentie,ik denk dat het alps zijn..

Bedoeld je onderstaande? Zijn nog niet eens zo duur: 2,35 de stuk. Maar volgens mij is op het plaatje een stereo pot. De jouwe zien er iets anders uit aan de achterkant.
Zag ook nog iets grotere Alps met een vierkante blauwe achterkant, maar die waren ruim 15 euro de stuk ...
 

Attachments

  • alps.jpg
    alps.jpg
    24 KB · Bekeken: 110
Origineel geplaatst door HEXAGON
kijk hoe ik hier doormiddel van een L profiel de print heb bevestigd omdat er geen plaats was.

al is het niet perfect,met een afgewerkte front krijg je systeem meteen een andere look,kijk ook naar de jacks..!


MODDER-1.jpg


MODDER-5.jpg


MODDER-4.jpg


MODDER-3.jpg


MODDER-2.jpg
eff nagels knippen isterniet meer by tegen woordig :halleluja
yoke
maar system 100 heeftoch geen zelfmade fronts hex ?

en mr peters is zn erst try out aan t doen ,..
heb hier twee printjes liggen ...ps3100 filter en warp 9 filter
en ik weet ook nog niet hoe ik t verder ga afwerken ,..profie frontjes kost niet zozeer cash ,..maar tyd ...en asje bezig bent snapikprecies datje snel aan de slag wil !

ik weet T:z:walker: :okdan:

bv etaoin heeft [ask t goed volgt ] ook alles zelf gedaan front prints ,..[en geen haast]
en idd ist printen van de belettering best een goede optie waarom
je kan zelf de lay-out maken ;lettertype/plaatsing nauwkeurig desnoods om een potmeter bv streepjes ,..
doe dat maars met een lineaal
en ...afwerken is ook goed te doen ...spuitplastic erover...!!

@ topicstarter ...; mr peters ; wat hebje voor voeding voorje modules ,..heb ik effe gemist...?
 
Origineel geplaatst door richard2000
Je zou ook je front ontwerp op doorzichtige plastic (kleef) sheets kunnen drukken en dat dan vervolgens op de panelen plakken, dan kan je het zo gek maken als je wil, en het ziet er mooi uit.
Zit alles mooi strak en kan je in plaats van die dure knoppen met schaal en mooie schaal op je front maken.
Om te zorgen dat je de letters er niet af veegt kan je er een blanco sheet overheen plakken.

wel aardig mee eens ...denk dat ik t ook so doe ,..precies wat hoe ...en dan maken in tekenprogramma ...en printen
welk programma & welk printspul ,..gewoon stickervel ..; van dat ddorzichtige stickervel
waarkoopjedat ,..gemiddelde boekenhandel ,..ja toch?
 
Origineel geplaatst door R-ond
eff nagels knippen isterniet meer by tegen woordig :halleluja
yoke
maar system 100 heeftoch geen zelfmade fronts hex ?

geen tijd heb ze gisteren nog maar kunnen knippen,wel handig als je modules maakt,omop een mpc te kloppen als een aap zijn stompen wel beter natuurlijk....

wees gerust ik heb ook een 100M groot genoeg met echte 100M fronts,ik heb trouwens nog een lege 100M kabinet om te vullen met men modulles,is ideaal...
 
Origineel geplaatst door mono-poly
HEXAGON ik vind de pcb's van jou modules wel op de Ventury moduletjes lijken

het zijn dezelfde!

zelde persoon--->zelfde modules

wat niet wil zeggen ik ze niet zelf gemaakt heb...

kijk ook naar de naam boven het merklogo op de module.. (is die van de ventury ontwerper)

Nu maken we op mijn aandringen module veries van de ventury waaraan nieuwere beter ontwerpen zullen toegevoegd worden (zoals een vca en een betere adsr,nieuw ook is de wavemultiplier)

mijn systeem is het prototype zeg maar..
 
Back
Top