[TR-909] Vragen in detail

deniax

[x][ ][ ][ ][x][ ][ ][ ]
Lid sinds
19 juli 2006
Berichten
901
Beste forumleden,

Ik heb sinds kort een TR-909 aangeschaft, waar ik nogsteeds erg blij mee ben. Hij ziet er optisch erg goed uit (keer schoonmaken met jif doet wonderen) en technisch werkt ook alles. Het is een europese versie in de laatste serienr reeks.

serie.jpg


stekker.jpg


Zoals je ziet hoort er een originele roland stekker aan. (zelfde als mun juno2) Er staat ook een postcode in gekrast. Mischien herkent iemand hem ? ;)


Nu zul je denken, nix mis mee natuurlijk. Maar helaas vind ik mijn 909 een stuk anders klinken dan de samples die ik op internet vind, en die in een oud draadje stond op dit forum.

Vergelijking met 2x 909 (europees en amerikaans)

De mijne klinkt een stuk lager en minder aggeressief. Ook als ik mijn tune en attack openzet haal ik het bij lange na niet met de andere samples. Dit geld voor alle analoge geluiden. ;{
Nu heb ik hem eens opengehaald en gekeken hoe het zat met de aansluiting van binnen. Deze staat op 220 gesoldeert:

inside.jpg


In detail:
detail.jpg


Als ik mijn foto vergelijk met een amerikaanse versie dan zie ik wel een verschil:

TR-909%20FUSE.JPG


Zoals je ziet heb ik een blauw en een grijs draadje.

- Mijn vraag is of dit zo origineel is?
- Wat het rood omcirkelde betekend, aangezien de usa versie die brug daar niet legt.
- Maakt het verschil uit als ik hem naar 240v soldeer?

Tot slot heb ik als ik hem opstart last van een soort van distortion die na verloop van tijd weggaat. Ik heb dit opgenomen met de ride en de bassdrum. Hieronder kun je alle fragmenten vinden. De vergelijking.mp3 gaat over de bassdrum. De laaste 8 kicks zijn van mij. Zoals je hoort een stuk lager en minder punchy. De tune en attack staan vol open. De decay staan bij de 1e 4 kicks uit, bij de 2e 4 kicks staat hij open.

Tevens heb ik er een waveform screenshot bijgedaan. Daaraan kun je het verschil al meteen zien.


Geluids fragmenten

- Bassdrum met opstarten
- Ride cymbal met opstarten
- De vergelijking met andere 909 op dit forum gepost

Waveform van de Vergelijking.mp3
wave.jpg


Hebben jullie enig idee hoe ik mijn 909 ook weer lekker kan laten blazen?

Alvast bedankt voor het lezen, :okdan:

:dj: deniax
 
Hahaha,... een TR-909 moet je horen voor hem te kopen in ieder geval,en als je nooit een echt in handen gehad hebt (of meerdere) weet je niet of het een 'goede' of een 'slechte' is,en kun je snel denken 'wow wat een kick' terwijl een beter model pas echt de membranen uit de speakers uit kickt tot 4 meter op de dansvloer!!

Het maakt niet uit of die usa is of iets anders,gewoon luisteren,net zoals bij de 808 (waar daar het verschil heel groot is) heb je 909 die niet punchy zijn en andere wel.

Bij de 808 is het vershil ongeloofelijk,en je nummers klinken kompleet anders volgens het type je hebt gebruikt,

Ik heb 3 909 gehad en ook 3 808,de 909 waren alemaal ok,van de 808 waren er 2 'slecht',ttz je moet het graag horen,de slechte voor mij klinken strakker ttz alle klanken zijn cleaner en de kick gaat niet zo diep.

Het zit em waarschijnlijk in vershillende component batches tijdens de produktie,dit gelt voor bijde toestellen,

BTW: leuke mod,de vco's in de 909 die de rom van de en h-hat drived ,kan je in serie 2 trimmers voorsolderen,zo kan je die hihat perfect naar wens tunen...
 
Slecht klinken lijkt me niet het goede woord. Anders is beter. Kan me niet voorstellen dat je een 808 kan bezitten die slecht klinkt. Ik had er ooit 2 en ik wist niet welke ik moest verkopen omdat bij de ene het ene geluid iets beter leek, maar een ander geluid weer op de andere.
En ja de bassdrum is een bekend verhaal van de 808, maar die kan je aanpassen. Evenals de tune van de cowbell en misschien ook andere geluiden. Maar zo lang je niet kan vergelijken klinkt alles prima.
 
Ok maar heeft iemand ook een oplossing toevallig? Het komt er bij mij niet in dat het "domme pech" is dat je een laffe 909 bassdrum heb in vergelijking met andere 909's.

Heeft het omsolderen van 220 naar 240 zin?
 
Origineel geplaatst door deniax
Ok maar heeft iemand ook een oplossing toevallig? Het komt er bij mij niet in dat het "domme pech" is dat je een laffe 909 bassdrum heb in vergelijking met andere 909's.

Heeft het omsolderen van 220 naar 240 zin?

Origineel geplaatst door matt second
ik zou eens contact opnemen met forumlid Boemtsjak

Zo te zien is er al eens eerder aan deze 909 geknutseld, misschien kan hij hem in goede orde maken.
 
het zou inderdaad kunnen, wat "HEXAGON" zegd, dat er verschil zit in de componenten.

probeer de condensatoren eens te vervangen.
bij mouser verkopen ze XICOH condestoren, die lijken op die wat je in de 303, 606, 808 en 909 en ook in de xoxbox kan vinden.

of tie van reichelt, styroflex.

ik heb anders nog wel 2603-f and 1115-f transistors voor je.
 
Mijn analoge synthjes en drumcomputers klinken ook nergens naar als ik ze net aan heb gezet, zo'n bak moet gewoon ff opwarmen.
 
Mijn tip; ask Boemtsjak.. Ik ben er met mijn 909 ook heen geweest omdat ik het nodige gedoe ermee gehad heb, onder andere ook omdat de mijne een stuk hoger klonk dan een 909 van een kameraad van me.. Hij weet het vast wel te fixen en levert kwaliteit :)
 
Ik heb geen 909, maar idd Boemtsjak is DE man voor dit soort reparaties/issues!
Mijn opera6 is ook weer tip top gemaakt door hem! :halleluja
 
Heb hem ge'pmed. Bedankt voor jullie reaxies ;)

Mocht iemand nog meer info of een oplossing hebben, post maar raak 8)
 
Back
Top