zelfbouw: midibox sequencer

Tof project Hazes!
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat
dus ik blijf dit draadje volgen :)

succes!
 
Ik heb bij Microchip.com wat -gratis- PIC's besteld. Ook alvast maar de nieuwe voor de SEQ_V3. Die PIC's zijn blanco, dus moet ik ze wel zelf kunnen branden... Ik weet niet of het goedkoper is wat ik doe, maar het draagt wel bij aan de 'zelfbouw'-gedachte. Voor de IIC module (voor een (of meer) extra MIDI-OUT en/of voor de SEQ_V3), is het ook nodig een PIC16F88 te branden; die kun je niet voorgeprogrammeerd kopen...

Over het LCD stroomverbruik: de LCD's die VOTI verkoopt schijnen inderdaad nogal stroom te vreten! Hou er rekening mee dat de spanningsregelaar op de CORE daar niet op berekend is... Ik heb zelf de LCD's van BGMICRO besteld. Die schijnen goed te zijn, strontgoedkoop (5US$), laag stroomverbruik, maar ze hebben dan wel weer een negatieve spanning (-0.3V) ergens voor nodig: dus weer een extra schakelingetje solderen...

Wat gebruik je om je flatcable van/naar de printjes te krijgen? Hoe heet die connector?? Ik heb daar naar gezocht want het lijkt me heel handig, maar ik weet niet hoe ze heten, dus is het moeilijk zoeken...
 
Origineel geplaatst door etaoin
Check ook:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=30221
ergens achterin die thread.
En er zijn nog meer SF'rs hem aan het bouwen.

@Hazes: hoeveel stroom gebruikt de backlight van die blauwe displays? Ik heb nu groene maar die gebruiken teveel stroom om op een core aangesloten te kunnen worden. Ik heb daar nu een aparte voeding voor toegevoegd, maar als die blauwe minder gebruiken is dat natuurlijk een mooiere oplossing.

Heb mijn zelfbouw midibox inmiddels aan de kant gegooid. Zit met het probleem dat ik de pic niet opnieuw kan programmeren. En dat zou dus eerst moeten lukken wil ik het werkend krijgen. Denk dat ik maar de voorgeprogrammeerde pic ga bestellen net als hazes. Weet ik zeker dat de bootstrap loader er goed in staat.

Ook ik heb de lcd's van voti en dat zijn inderdaad enorme stroomvreters.
 
Ik heb de core module trouwens ooit werkend gehad. Maar toen bleek er de verkeerde firmware in te staan die dus geen encoders of niks ondersteunde :stupid
 
Origineel geplaatst door Lacertus

Wat gebruik je om je flatcable van/naar de printjes te krijgen? Hoe heet die connector?? Ik heb daar naar gezocht want het lijkt me heel handig, maar ik weet niet hoe ze heten, dus is het moeilijk zoeken...

de officiele naam weet ik ook niet, maar als je bij conrad.nl even zoekt op stekkerverbinding dan komen ze als zevende in de rij zoekresulaten. 't is een DIN 41 651 connector. Op de print soldeer je dan van die pennetjes (die kun je in een serie aan elkaar kopen zowel sil als dil). Die connector snijdt als het ware in je flatcable als je 'm dichtmaakt. Je hoeft 'm dus niet te solderen.
 
Origineel geplaatst door Hazes
de officiele naam weet ik ook niet, maar als je bij conrad.nl even zoekt op stekkerverbinding dan komen ze als zevende in de rij zoekresulaten. 't is een DIN 41 651 connector. Op de print soldeer je dan van die pennetjes (die kun je in een serie aan elkaar kopen zowel sil als dil). Die connector snijdt als het ware in je flatcable als je 'm dichtmaakt. Je hoeft 'm dus niet te solderen.

flatcables zelf maken valt wel best tegen meestal. maar dat soort connectors is inderdaad vrij eenvoudig te krijgen. heb zelf ook al verschillende flatcables gemaakt. Maar de bredere versies die zijn vrij moeilijk te maken zonder de connector te breken :). Tenzij je de beschikking hebt over een pers om alles netjes in een keer dicht te drukken.
 
heb ik niet meer :stupid
 
Origineel geplaatst door manvsmachine
Heb mijn zelfbouw midibox inmiddels aan de kant gegooid. Zit met het probleem dat ik de pic niet opnieuw kan programmeren. En dat zou dus eerst moeten lukken wil ik het werkend krijgen. Denk dat ik maar de voorgeprogrammeerde pic ga bestellen net als hazes. Weet ik zeker dat de bootstrap loader er goed in staat.

Ook ik heb de lcd's van voti en dat zijn inderdaad enorme stroomvreters.

Ik heb vandaag mijn PIC_BURNER getest, en volgens mij is alles goed gegaan op zowel 18F452 (standaard), als de nieuwe 18F4620. Als je wilt wil ik je PIC ook wel opnieuw branden... laat maar weten!

Wat zijn die printjes van Mike trouwens sléééécht! Zeker tov die Amerikaanse PCB's, die zijn echt klasse! (het kan trouwens ook wel aan mijn soldeerkunsten liggen... :engel: )
 
Origineel geplaatst door Hazes
de officiele naam weet ik ook niet, maar als je bij conrad.nl even zoekt op stekkerverbinding dan komen ze als zevende in de rij zoekresulaten. 't is een DIN 41 651 connector. Op de print soldeer je dan van die pennetjes (die kun je in een serie aan elkaar kopen zowel sil als dil). Die connector snijdt als het ware in je flatcable als je 'm dichtmaakt. Je hoeft 'm dus niet te solderen.

Danku Danku! :halleluja
Dat gaat me veel soldeerwerk besparen. Ik heb ook meer vertrouwen in dit soort stekkerverbindingen dan in de pure soldeerverbinding... en dat bedoel ik dan vooral mechanisch... Die DIL stekkers heb ik voldoende om nog te solderen...
 
Wat zijn die printjes van Mike trouwens sléééécht!

Op zich valt het wel mee. Het grootste probleem met die printen is dat hij ze levert als blank koper en dat ze duidelijk even liggen voordat ze verkocht worden want er zit aardig wat oxidatie op. Dat soldeert inderdaad slecht. Maar een beetje schoonmaken doet wonderen.

Die Amerikaanse printen hebben wel het voordeel dat ze beter ontworpen zijn. Ze zien er ook mooier uit, maar laten we eerlijk zijn, als je ze inbouwt zie je daar niks van natuurlijk.
 
Origineel geplaatst door Lacertus
Danku Danku! :halleluja
Dat gaat me veel soldeerwerk besparen. Ik heb ook meer vertrouwen in dit soort stekkerverbindingen dan in de pure soldeerverbinding... en dat bedoel ik dan vooral mechanisch... Die DIL stekkers heb ik voldoende om nog te solderen...

wel even uitkijken dat de pinning overeenkomt. Bij de lcd's is het zelden zo dat dat hetzelfde is als op de de core-module. Dan moet je dus toch gaan solderen (zie ook een foto hierboven)
 
Je hebt helemaal gelijk... Elke LCD is weer anders blijkbaar...

Maar voor de andere connecties (DIN, DOUT, etc kan ik ze wel gebruiken!
 
Je hebt helemaal gelijk... Elke LCD is weer anders blijkbaar...

Nee, alle LCD's zijn hetzelfde (HD44780 protocol), maar die connector op de core komt daar niet mee overeen, naar zegge van heer Klose omdat dat heel veel draadbruggen uitspaart.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Maar een beetje schoonmaken doet wonderen.

...en hoe kan ik dat het beste doen?? :confused:

Origineel geplaatst door etaoin
Ze zien er ook mooier uit, maar laten we eerlijk zijn, als je ze inbouwt zie je daar niks van natuurlijk.

Maar met een beetje pech heb je zo een slechte verbinding gemaakt, en dan hóór je het wel! En uiteindelijk gaat het daar om!
 
...en hoe kan ik dat het beste doen??

Alcohol of aceton doet wonderen. Als er erg veel oxidatie op zit gewoon even licht opschuren.
Genoeg flux in je soldeer helpt ook. Ik heb hier wat printjes van Mike gehad die er wat minder
mooi uitzagen maar die ik zonder verder schoonmaken prima kon solderen.

Maar met een beetje pech heb je zo een slechte verbinding gemaakt

Ik zou niet weten waarom. Blank koper soldeert in principe juist erg goed. Ik had laatst een moderne loodvrije print in huis met van die verzilverde rondjes. Daar had ik meer ruzie mee.
 
een Print met vertinde banen soldeert alleen net wat prettiger. Maar ik heb ook de printen van mike. Eventueel zou je de hele print met flux kunnen inspuiten en achteraf met alcolhol schoonmaken. Flux verwijdert namelijk die oxidatie weer.

Opschuren vindt ik persoonlijk niet zon geslaagd idee. Hoogstens met een beetje staalwol.
 
een Print met vertinde banen soldeert alleen net wat prettiger

Yep, alleen leent loodvrije tin zich daar volgens mij niet voor, en lood mag je niet meer leveren in nieuwe producten. Die Amerikanen doen het nog wel. Ik had vorige week nog twee printjes uit de VS met ouderwetse tin erop. Maar dat gaat een keer ophouden, waarschijnlijk zodra de eerste printbakker in de VS een boete krijgt in de EU...

Die printplaten met opgedampt zilver dat soldeert met goeie tin redelijk, alleen zijn die veel gevoeliger voor oxidatie. Alleen als je tin gewent bent ziet het er een beetje raar uit; je soldeerpunten zijn wit.
 
Back
Top