Roland JX-10 display probleem + filter mod

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.014
Locatie
Barendrecht
Hoi allemaal,

Ik heb een Roland JX-10, maar heb een klein probleempje met het display.
De letters en cijgfers op het display zijn opgebouwd uit kleine balkjes (zoals op een digitaal horloge zeg maar).
Zo nu en dan vallen er echter delen van de letters en cijfers weg.
Pas als de JX-10 een tijdje aan staat wordt het display goed.
Weet iemand hoe dit komt en wat er aan te doen is?

Verder vroeg ik me af of iemand weet hoe ik extra inputs op de JX-10 kan maken. Ik zou namelijk externe signalen door het filter van de JX-10 willen gooien.

Groeten,

Rene
 
Laatst gewijzigd:
Over de inputs kan ik je niets vertellen, maar wat het display betreft; heb je de kast al een keer open gemaakt en voorzichtig wat met de bossen kabel gerammelt ? Doet wonderen. Het schijnt iets met corroderende contacten op het display te maken te hebben. Bij mij heeft het wel gewerkt. Succes.
 
Laat ik deze oude thread maar eens omhoog schoppen.
Vandaag heb ik de JX-10 opengemaakt en al het stof verwijderd. Ook alle kabels waar ik bij kon komen heb ik losgehaald en weer vastgezet. Helaas allemaal zonder resultaat.
Het lukt me niet om bij het display te komen.
De JX10 kan opgengeklapt worden, maar over het display zit verstopt een printbord wat ik niet los krijg. Wie repareert mijn JX10? De haperingen in het display maken het editen namelijk erg lastig.
 
Verder vroeg ik me af of iemand weet hoe ik extra inputs op de JX-10 kan maken. Ik zou namelijk externe signalen door het filter van de JX-10 willen gooien.

De JX-10 heeft meerdere filters omdat het een polysynth is: iedere stem (voice) een filter. In een polysynth zoals de JX-10 worden voices geselecteerd op basis van een algoritme dat bepaald welke voice nog vrij is en gebruikt gaat worden voor de nieuwe aangeslagen noot. Als er geen voices meer beschikbaar zijn dan wordt er gebruik gemaakt van 'voice stealing': of de laatst gebruikte voice wordt gebruikt voor de nieuwe noot, of de voice met de laagste envelope waarde.

Bij een monofone synth is er praktisch maar één filter en is het vrij makkelijk om een extern signaal door het filter te gooien en de VCA (gate/env) openzetten door een willekeurige toets in te drukken.

Bij een polyfone synth zou je in het algemeen kunnen verwachten dat eerste noot die je aanslaat wordt toegekend aan voice 1 (mits echt alle envelopes klaar zijn), maar dat hangt van het algoritme in de firmware af. Wanneer je meerdere noten tegelijk aanslaat dan is het natuurlijk helemaal onbepaald welk filter er wordt gepakt en krijg je een beetje ongewenst effect met de externe ingang.

Het maken van externe inputs op een polysynth is dus niet helemaal onmogelijk, maar het effect is misschien een beetje onpraktisch.
 
Back
Top