haal meer uit een joystick

ambi-j

synthveteraan
Lid sinds
23 december 2004
Berichten
563
Locatie
Leuven Belgium
voor zelfbouwers analoog

Zoals beloofd in m'n welkomstwoordje 'oud nieuw(s)' los ik hier al iets over het joystickontwerpje waar ik mee bezig ben.
Het idee is eigenlijk afkomstig van de wiard axis generator
http://www.wiard.com/1200/JAG/jag.html

de meeste joystickmodules geven gewoon de x en y as uit (of h en v) en hebben een range regeling voor beide dimensies. eenvoudig en leuk, maar het kan nog plezanter met volgend ontwerpje:

naast de 2 uitgangen van de x en y as geeft mijn ontwerpje ook signaal voor de 4 corners:
linksboven, rechtsboven, linksonder, rechtsonder.

wat kan je hier meer mee:
stuur 4 vca's aan en je kan je klank surrounden, of morfen tussen verschillende klanken
ook cv's van 4 filters aansturen geeft aardige effecten.

nodig: 1 joystick ( ik heb er eentje van bij farnell gebruikt: een 2x10k)
stereopot voor de range:
2 quad_opamps (vb tl084)
een hoopje weerstanden.

en nu het schemaatje

ik heb niet alle weerstanden getekend: het is meer een princiepeschema,
hoplijk is het duidelijk, t'is mischien niet helemaal volgens de schemateken_rules
 

Attachments

  • graphic1.jpg
    graphic1.jpg
    26 KB · Bekeken: 117
ik heb ook een printje voor het ontwerpje getekend maar zoals je mischien kan zien zitten er nog enkele foutjes in en ben ik nog wat aan't modden.
Ook de eerst gekozen weerstandswaarden zijn nog voor verbetering vatbaar.
Als 't wat meer op z'n punt staat zal ik een jpg van de pcb_layout posten.
 

Attachments

  • pict2324.jpg
    pict2324.jpg
    50,2 KB · Bekeken: 107
hier dan' prototype' voorlopig nog met een externe stereopot (recup uit ouwe marantz)
 

Attachments

  • pict2321.jpg
    pict2321.jpg
    41 KB · Bekeken: 118
en zoiets is het dan in een 3he module:
Eigenlijk zit het er wat in gewrongen, ik had de posietie van de componenten anders moeten kiezen.
in een 5he module zou het wel goed passen natuurlijk.
 

Attachments

  • pict2322.jpg
    pict2322.jpg
    20,5 KB · Bekeken: 111
Een joystick kan een geweldige controller zijn om meerdere parameters gelijktijdig te beinvloeden, bij voorkeur een die niet automatisch naar de centre positie terug springt.

Knap staaltje werk Ambi-J :okdan:. Zelf zou ik graag een joystick met midi aan het assortiment toevoegen om bijvoorbeeld de softwarematige EMS Synthia mee te bedienen; enig idee of een joystick met midi bestaat?


HP-EMS_Synthi_Avs.jpg
 
Origineel geplaatst door divi
leuk hoor, ziet er zelfs strak uit! heb je 'r al muzikaal mee gespeeld?

ja, en hij doet wat ik ervan verwachtte (althans na wat aanpassingetjes), anders had ik hem niet aan julie durven voorstellen.
Bij range volopen geeft elke uitgang een modulatiesignaal van -5 tot +5 volt;
in de middenstand geven alle uitgangen ongeveer 0 volt.
In't begin had ik het geprobeerd met enkel positieve signalen (0 tot +10 zoals gebruikelijk bij de digisound e.a.) maar dit werkte niet. vandaar de ook wat abnormale range regeling met de stereopot.
Ik gebruik een absolute joystick (zonder veer). Voor morfing, panning en wat over en't weer te zwadderen tussen filters en instellingen is deze de meest geschikte.
Ook een zelfcenterende gekocht (voor cv) maar deze nog niet durven uitproberen: ik denk dat het gevalletje callibreren dat alles perfect op 0 komt in het midden niet simpel zal zijn.


Ik ben hem nu terug aan't inbouwen en zal er enkele effectjes mee opnemen en eerstdaags posten op deze thread.
 
phew, die joy kontrol ziet er wel fijn uit !

ikzelf ga het waarschijnlijk houden bij het CGS ontwerp, onderdelen zijn in bestelling, moet alleen nog de pcb's bij ken bestellen ...

CGS

photo_joystick.jpg
 
leuk dat zo'n ouwe thread ook nu nog eens gelezen wordt. ondertussen zijn er al enkele meer commerciƫle moduletjes die zich van dit schema bedient hebben. iedereen doet ermee wat die wil.
het is alleen maar analoge rekenkunde.

voor alle duidelijkheid. de H en v pots zijn de pots van de joystick. de range pot is een stereo pot (die 2 pots linksboven in het schema. respectievelijk tussen 0 en+ en 0 en-).
hopelijk duidelijk?
 
Werkt geweldig! Die schakeling zit al enkele jaren in mn diy synth.
 
Werkt geweldig! Die schakeling zit al enkele jaren in mn diy synth.

Nice!

Zat even te denken, die gecombineerde outputs (optellingen etc) zouden ook gerealizeerd kunnen door simpelweg de joystick 45 graden gedraaid te monteren, right?
(Dan wel weer sommetjes nodig voor H & V zelf ;-) )

Awel, 't kan paar opamps schelen maar weer een wat andere joystick aansluiting vergen, variatie op 'n thema dat, komt uiteindelijk op vergelijkbare resultaten neer.
 
Back
Top