Zelfbouw Studiomeubel.

Fearwind

Ingeburgerd
Lid sinds
20 oktober 2004
Berichten
65
Locatie
Sittard
Ik ben de afgelopen tijd druk bezig geweest met het maken van een eigen studiomeubel. Tot nu toe loopt alles zeer goed en het is wellicht leuk om een aantal foto's te delen. :)

Het meubel is uitgevoerd met plaats voor 4 apparaten van 2U hoog, bij het meubel moet nog een 19" rack gebouwd of aangeschaft worden.

Meubel is 150CM lang en 80CM breed / diep. (Hoe je het wilt noemen.. :))
De bovenste plank ik 150CM lang en 31breed / diep, en loopt uit naar 35CM breedte / diepte.

0005.jpg

Waar gewerkt is het een rotzooitje... Eerst de staande plankjes geboord en voorzien van houte plugjes. :)

0006.jpg

De liggende planken, op maat geschuurd en de bovenste plank voorzien van een iets breeders stukje waar de monitor geplaatst kan worden. (Ik maak nog altijd gebruik van een CRT bak, dus die ruimte heb ik wel nodig.. ;))

0002.jpg

0007.jpg

Op dit moment ging het zelfs zo vlug dat ik vergat foto's te schieten! Dus eigelijk een zeer ruw eindresultaat..

0003.jpg

Dan de plankjes bevestigd... (Plankjes moeten uiteraard nog geschuurd en geverfd worden, sticker erop ziet niet uit... ;))

0001.jpg

Toen de bovenste plank er letterlijk opgelegd, moet deze week geboord worden zodat deze ook netjes bevestigd kan worden, en netjes blijft liggen op zijn plaats.

0004.jpg

Het eindresultaat tot nu toe.... :)

Ik ben van plan om de bovenkant van de 2 platen af te werken met fineer, maar zo snel geen bedrijf gevonden die fineer levert aan particulieren. Iemand een idee waar het te koop is?

Als iemand andere iedeën heeft voor de afwerking, laat maar horen! :D Ook zoals, wat voor soort poten het beste zijn, mooiste zouden staan... :) Ik hoor het graag! :D

~Joost
 
Mooi hoor!

;{ zou ik ook eigenlijk moeten maken.. Alleen tijd, hè?!



..en handig zijn met knutselen..
 
Origineel geplaatst door Zoidsity
Mooi hoor!

;{ zou ik ook eigenlijk moeten maken.. Alleen tijd, hè?!



..en handig zijn met knutselen..

Het heeft niet hele veel tijd gekost dit meubel te maken... :) heb voor dit meubel ik denk 18uur effectieve werkuren gebruikt, waaronder ook schoonmaken, wat nog aardig wat werk was. :)

De handigheid is er tegenwoordig ook niet meer veel nodig, de rechthoekige planken laat je (voor 50cent per zaagsnede) zagen bij bijv Gamma. Dan is het alleen een kwestie van het naar wens maken van de planken. (schuren, en zoals bij mijn bovenste plaat, nog een stuk zagen en de vorming zagen en schuren. :))

Als dit is gedaan is het alleen een kwestie van het juist aftekenen van de planken en gaatjes boren voor de houte plugs.

Weliswaar, het blijft een kwestie van goed nadenken en het hebben van de juiste motivatie. :)

**@ vinveira, bedankt voor de info, ik heb je een prive bericht gestuurd... :)*
 
Origineel geplaatst door demian
Hier kan je fineer bestellen :

http://www.af.nl/voorraad/fineer/

je had ook voorbelijmde platen kunnen bestellen :)

Ik wou het al niet zeggen :S
Maar dat heb ik dus wel gedaan :) MDF met houtfineer, prima spul, je kunt ermee doen wat je wilt. En dan als het klaar is aan de zijkant een fineer-strip eroverheen bakken en klaar... Ik moet ook eens foto's maken van de zooi waar ik mee bezig ben, want het is echt triest dat ik dat nog steeds niet gedaan heb :erm: En hij staat al haast in elkaar :(
Maar goed dat ik de handel nog helemaal uit elkaar kan (en moet) halen, kan ik dan mooie startfoto's maken :engel:
 
Bedankt! :) Ik heb er inderdaad wel aan gedacht, maar omdat ik alleen de bovenkant gefineerd wou hebben leek met de optie om het later te laten fineren beter. Bedankt voor de link!

Meer foto's volgen overigens later.. :)
 
Origineel geplaatst door Fearwind
de rechthoekige planken laat je (voor 50cent per zaagsnede) zagen bij bijv Gamma.
WTF! kost dat ook al geld tegenwoordig? ...dat hoort toch gewoon bij de service! ...50ct voor een sneetje, SCHANDE!
bij Karwei was dat altijd nog gratis... (6 jaar geleden tenminste nog wel)...
 
Laatst gewijzigd:
hoe groot zijn die platen...? een 2 meter bij 50 of 60 cm...?

die ben je verplicht om in zijn geheel te kopen, de rest stukken krijg je na het zagen er nl gewoon bij...
je maakt mij niet wijs dat het 'zaag bedrag' al niet bij de prijs inzit... want laten we wel wezen, die zaagmachine stond er al nutuulk, die is niet ff speciaal voor de-klant-die-zelf-niet-kan-zagen aangeschaft... en dabbedoelik!
en dan laten ze er ook nog van die goedkope gemotiveerde uitzendkrachtjes werken maar tegelijkertijd ook nog geld vangen voor het zagen...?! want oh wat gaat er toch veel man-uren inzitten he? :stupid

nogmaals, ik vind het zwaar onder de maat...
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door BigDplayboy
Ik wou het al niet zeggen :S
Maar dat heb ik dus wel gedaan :) MDF met houtfineer, prima spul, je kunt ermee doen wat je wilt. En dan als het klaar is aan de zijkant een fineer-strip eroverheen bakken en klaar... Ik moet ook eens foto's maken van de zooi waar ik mee bezig ben, want het is echt triest dat ik dat nog steeds niet gedaan heb :erm: En hij staat al haast in elkaar :(
Maar goed dat ik de handel nog helemaal uit elkaar kan (en moet) halen, kan ik dan mooie startfoto's maken :engel:

Bestaat er ook MDF met houtfineer? Nooit gezien.

Voor het tafelblad van mijn te bouwen studiomeubel ben ik nog aan het twijvelen wat ik zal doen (het blad moet trouwens een gebogen voorkant krijgen die ik met een decoupeerzaag uit zaag).
Wat zou mooier zijn, een onbewerkte MDF plaat schuren (evt. gevlakt) met paar lagen wax er over, of zo'n MDF plaat met fineerdekking.
 
ha ik heb iets soortgelijks gemaakt, ik alleen dan idd met gefineerde platen die ik gewoon kant en klaar bij de gamma gekocht heb en daar heb laten zagen (gratis) ik zal binnenkort ff foto's plaatsen...
 
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is het volgende. Hoe zorg je ervoor dat de poten stevig op het blad zitten. Stel ik koop bij de lokale bouwmarkt een groot tafel blad en 4 poten. Zoiets als dit:
Cento_Dun.jpg


Heeft iemand tips om die poten stevig op het blad te monteren ? Zo'n blad is hoogstens 2 cm dik, lijkt me niet dat je die poten daar zo op kan schroeven.
 
Origineel geplaatst door sten
Bestaat er ook MDF met houtfineer? Nooit gezien.

Voor het tafelblad van mijn te bouwen studiomeubel ben ik nog aan het twijvelen wat ik zal doen (het blad moet trouwens een gebogen voorkant krijgen die ik met een decoupeerzaag uit zaag).
Wat zou mooier zijn, een onbewerkte MDF plaat schuren (evt. gevlakt) met paar lagen wax er over, of zo'n MDF plaat met fineerdekking.

MDF met blanke lak is het lelijkste wat bestaat.
Als je MDF lakt, gebruik dan een kleurtje.

MDF is geen hout een geeft geen mooi hout effect als je het blank lakt. just a tip.

Maar gefineerd MDF is het mooist natuurlijk (met blanke lak ofcourse)
 
Origineel geplaatst door emkedouwe
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is het volgende. Hoe zorg je ervoor dat de poten stevig op het blad zitten. Stel ik koop bij de lokale bouwmarkt een groot tafel blad en 4 poten. Zoiets als dit:
Cento_Dun.jpg


Heeft iemand tips om die poten stevig op het blad te monteren ? Zo'n blad is hoogstens 2 cm dik, lijkt me niet dat je die poten daar zo op kan schroeven.

MDF heb je in diktes tot 44 mm.

Het is maar wat je bestelt.

Gangbaar is een max dikte van 22 milimeter. Heb je ook echt nodig ivm doorbuigen van je tafelblad.
22 mm is ook genoeg om die poten goed vast te schroeven, wel eerst voorboren natuurlijk.

En anders zet je een klosje onder je blad van 22 milimeter. Heb je alsnog 44 mm vlees voor je schroeven.
(Wel vastlijmen natuurlijk.)

Houd er wel rekening mee dat alleen 4 van die poten een wiebeltafel oplevert.
Ik zou de onderkant verstevigen met een dwarsplank die eventueel aan de poten vast zit of die door loopt tot de grond.
 
Laatste tip, frees je MDF met een rond freesje, dat ziet je tafel er stukken beter uit en zijn de randen niet zo scherp.
(en minder kwetsbaar)
 
Origineel geplaatst door 6 trak
WTF! kost dat ook al geld tegenwoordig? ...dat hoort toch gewoon bij de service! ...50ct voor een sneetje, SCHANDE!
bij Karwei was dat altijd nog gratis... (6 jaar geleden tenminste nog wel)...

Hehe... Ik heb in juli een studio meubel en een dj meubel gemaakt, eigen ontwerp, maar ik heb alles op maat laten zagen bij een houtverwerkingsbedrijf. Die rekenden 50 euro per uur voor het werk (1 persoon 25 + 1 machine 25)... Dat wist ik niet op voorhand en het was bijgevolg wel effe slikken toen ik aan de kassa stond :kont:

Het hout is wel op een tiende van een millimeter juist gezaagd, echt vakwerk dat kon je goed zien. Vakmanschap kost geld dezer dagen.
 
Back
Top