Opknappen Roland JX-8P

kobuz

Ouwe rot
Lid sinds
11 oktober 2012
Berichten
3.268
Locatie
Eindhoven
Mijn JX-8P doet het prima, maar verdient wel een opknap beurt. Wat volgens mij moet gebeuren:

- outputs nakijken/schoonmaken: het is wat pielen soms om een schoon signaal te hebben

- keyboard volledig schoonmaken: er blijft af en toe en noot hangen en je ziet de leeftijd wel hier en daar

-after touch schoonmaken en evt modden qua weerstand, want je moet nu echt veel te hard drukken ervoor

Verder geen idee wat je dan beter gelijk mee kan nemen.

Zelf heb ik er geen zin in om hier aan te beginnen, dus zoek iemand die dit kan en wil doen. Tips voor omgeving Eindhoven? Kan ook prima een stukkie rijden, maar dichterbij natuurlijk altijd beter :)
 
Leuke synth! Beetje een ondergewaardeerde bak van Roland.
Ik heb er hier ook nog een liggen, was van plan het zelf te doen maar hij ligt wel achteraan in de lange rij met projecten. Ik denk niet dat ik die van jou er bij wil doen, sorry. :-)
After-touch die steeds zwaarder gaat schijnt een bekend probleem te zijn met deze synths. Ik ben benieuwd of hier iets aan te doen is. Voor mij is dit zowieso niet echt een issue, ik gebruik aftertouch nauwelijks, dus als het lastig/duur is laat ik dit liggen.

Ik was van plan er een Kiwi mod in te zetten. http://www.kiwitechnics.com/kiwi-8p.htm Ik heb de set hier al liggen (was niet goedkoop) Nieuwe processor, nieuwe software en je krijgt er ook een nieuwe overlay bij voor de membraan switches. Het nieuwe processor boardje heeft flash om presets en settings in op te slaan dus ik kan meteen de batterij er definitief uithalen.
Als je dat niet doet zou ik de batterij iig vervangen. Voor de boel gaat lekken!

Ik ben wel benieuwd wat er met je outputs mis is. Vuil en oxidatie in jack sockets schuif je er meestal wel uit als je ze gebruikt. Meestal als die dingen niet meer goed werken zijn de veertjes een beetje lam aan het worden, soms helpt een beetje bij-buigen, soms heb je nieuwe nodig.

Je zou kunnen kijken of je hem moet recappen. Ik hoor mensen roepen dat dit na een jaartje of 20/30 wel nodig is. Ik weet dat nooit zo goed. Ik heb het zelf nog nooit gedaan en heb synths uit de jaren 70 gehad die het nog zonder problemen doen. Maar kijk in ieder geval de condensators even na, en luister even goed of hij niet begint te brommen.
 
Thanks voor je reply, deze kerel geeft heel uitgebreid een mooi verslag van een jx8p maintenance: https://www.youtube.com/watch?v=nfg9JVnOtKk

De aftertouch strip is volgens mij redelijk eenvoudig schoon te maken en is door middel van het aanpassen van een weerstand wat gevoeliger te maken. De inputs kraken zo nu en dan, wat eenvoudig opgelost zou kunnen zijn door de l/m/h level switch door te blazen, maar goed misschien zijn het inderdaad de connectoren zelf. Zelf kan ik waarschijnlijk wel het meeste doen adhv van de videos online, maar het zou mij veel meer tijd kosten dan iemand die er handig mee is en daarnaast zou ik onvoorziene problemen niet goed kunnen identificeren. Maargoed, grootste reden om het niet zelf te doen is nog wel tijd, ik heb simpelweg geen zin om dat erin te steken (mits het enigszins te betalen is om onderhoud te laten doen).
 
Back
Top