snap niks van 1N60: Ge, Schottky of allebei?

Astrogator

Analoge Levensvorm
Lid sinds
4 juni 2019
Berichten
325
Locatie
Amsterdam
Regelmatig kom ik de 1N60 tegen als genoemde vervanger voor de bona-fide universele Germanium diode 1N34. Zo staat'ie bv op de winkel-site van Newtone aangegeven als: "1N60 NOS Germanium diode (en wat betekent dat 'NOS' ? Kom ik ook overal tegen, vaak met het woord 'Russische' erbij.
Een eersteklas vervanger voor een 1N34A". Staat in het rijtje Ge diodes, die allemaal meer dan 3 eu kosten waar die 1N60 een paar duppies is.
Bij Oom Ali uit China heb ik een zakje met 8 1N34's, en een zakje met ik geloof wel 100 1N60's, allebei voor min of meer de zelfde prijs. Die 60's zien er ook niet uit als de doorsnee Ge, er staat ook op het zakje Schottky, op de site staat zowel Ge als Schottky.

Zijn alle, of sommige Ge diodes Schottky diodes? Of is de Schottky gebouwd als goedkope vervanger voor de Ge? Vragen vragen vragen, en de antwoorden kan ik nergens vinden of maken me alleen maar meer in de war...

Ga ik wat neuzen naar datasheets kom ik zowel datasheets tegen die spreken van "Germanium Schottky", als van Schotky met als materiaal silicon. Ik snap er dus niks meer van. Wordt de 1N60 zowel in Si als in Ge gemaakt? Of wordt er gewoon heel veel mee gerommeld in de benoeming? En hoe kom ik er achter of ik een echte Ge heb of een Si Schottky, op een wat simpeler manier liefst dan een hele curve uittekenen met twee multimeters en een regelbare voeding?
 
NOS = New Old Stock. Oftewel ongebruikte ouwe meuk 8o)
 
NOS = ongebruikte ouwe meuk 8o)

Aha! Dank :-D
hoe kom ik er achter of ik een echte Ge heb of een Si Schottky
Daar heb ik ondertussen toch nog een video over kunnen vinden, kan iemand bevestigen of dit inderdaad een fail-safe methode is voor zekerheid (en of het uberhaupt eigenlijk iets uitmaakt welke van de twee het is in dit geval, en in het geval van andere Schottky's, hebben die ook een vergelijkbaar gedrag als Ge's, of is dat alleen het geval bij precies deze?) Hier wordt ook verteld dat die 34-Schottky als vervanger voor de Ge-versie is gemaakt, of als vervanger voor de 60? Is niet echt duidelijk wat'ie nou precies bedoelt. en blijft mijn twijfel of er zowel Si als Ge 34's bestaan of of of en bla. Iemand die er een flinke zaklantaarn over kan schijnen?
https://www.youtube.com/watch?v=Lyos1D7_2OI
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top