Roland RSP-550 probleem Leds slaan uit kraak ruis zonder dat er signaal in gaat

conso

You can call me Toledo
Lid sinds
20 februari 2003
Berichten
4.462
Locatie
Amsterdam
Op mijn oude (en wanneer -ie 't goed doet ook fijne) Roland RSP-550 19" FX springen de leds van het rechter kanaal flink op en neer, en dat zorgt voor harde vervorming/ gekraak en ruis. De leds slaan ook uit wanneer er niets in de Inputs en Outputs zit.

Iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? Zou de voeding aan een recap toe zijn?

.

Roland RSP-550.JPG
 

Attachments

  • Roland RSP-550.JPG
    Roland RSP-550.JPG
    25,4 KB · Bekeken: 106
Ik lees dat dit model van begin jaren 90 is, dus nu rond de 30 jaar oud. Dan zijn de meeste elco's wel klaar inderdaad. Je kan 'm even openschroeven, dan zie je het gauw genoeg. Bolstaande elco's en/of vieze troep op de PCB waar de elco's zitten zijn de usual suspects. Overigens niet alleen in de voeding; overal in het doosje even de elco's inspecteren. Let ook op lijm / epoxy waar soms componenten mee zijn vastgezet tegen het lostrillen (vooral bedoeld voor units die live gebruikt worden en dus veel transport voor hun kiezen krijgen). Die lijm kan na verloop van tijd geleidend worden, wat voor rare problemen kan zorgen.
 
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==
Ik lees dat dit model van begin jaren 90 is, dus nu rond de 30 jaar oud. Dan zijn de meeste elco's wel klaar inderdaad. Je kan 'm even openschroeven, dan zie je het gauw genoeg. Bolstaande elco's en/of vieze troep op de PCB waar de elco's zitten zijn de usual suspects. Overigens niet alleen in de voeding; overal in het doosje even de elco's inspecteren. Let ook op lijm / epoxy waar soms componenten mee zijn vastgezet tegen het lostrillen (vooral bedoeld voor units die live gebruikt worden en dus veel transport voor hun kiezen krijgen). Die lijm kan na verloop van tijd geleidend worden, wat voor rare problemen kan zorgen.

Bedankt.

Ik had 'm voor het posten open geschroefd en gekeken, en zag niets vreemds. Ik ben echter totaal a-technisch dus het is zeer goed mogelijk dat de problemen zo aan te wijzen zijn terwijl ik er totaal overheen kijk :)
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==
​ Ze doen zelfs op Reverb maar rond de € 150, dus ik hoop het tegen een zachte prijs te kunnen laten fixen.

.
Ik heb even wat foto's gemaakt. Misschien valt er direct iets op wat er niet goed uitziet?


1.JPG
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==
​​
2.JPG
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==
4.JPG
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==
 

Attachments

  • 3.JPG
    3.JPG
    76,5 KB · Bekeken: 118
En ...
6.JPG
8.JPG
7.JPG
 

Attachments

  • 5.JPG
    5.JPG
    76,9 KB · Bekeken: 107
Zo op het eerste gezicht niks geks. Op de 3e foto zie je wel die zwarte lijm bij de voedings elco's, maar als het probleem echt aan de voeding ligt dan zou ik problemen op beide kanalen verwachten, niet maar op 1. Ik denk dat je toch een "echte" reparateur moet zoeken hiervoor.
 
Zo op het eerste gezicht niks geks. Op de 3e foto zie je wel die zwarte lijm bij de voedings elco's, maar als het probleem echt aan de voeding ligt dan zou ik problemen op beide kanalen verwachten, niet maar op 1. Ik denk dat je toch een "echte" reparateur moet zoeken hiervoor.

Thanks again! Ik heb van de lijm bij de voedingselco's nog wat close-up plaatjes gemaakt, het ziet er daar inderdaad wat modderig uit. Misschien zorgt dit toch voor het probleem.

9.JPG
10.JPG
11.JPG
12.JPG
 
Er is geen reden om er geen nieuwe eelco's in de voeding te zetten.
en als die het dan doet mooi. Ander moet je verder kijken.
Wellicht een service manual zoeken.
Mischien kan dat ding een soort zelf diagnose progje draaien.

Heb je een multimeter? Ben geen expert maar dacht een voltage drop .5v of meer op de voeding laat al zien dat er iets met de voeding kan zijn.
Of op iedere regulator checken wat er in en uit gaat.
 
Vraag is dus wat de 3 voltages zijn. Dat staat in de service manual. Voor zover ik kan zien staat het ook niet op de pcb.

Dat zou ik als eerst checken. Of je de drie voltages van de regulators krijgt.
 
Er is geen reden om er geen nieuwe eelco's in de voeding te zetten.
en als die het dan doet mooi. Ander moet je verder kijken.
Wellicht een service manual zoeken.
Mischien kan dat ding een soort zelf diagnose progje draaien.

Heb je een multimeter? Ben geen expert maar dacht een voltage drop .5v of meer op de voeding laat al zien dat er iets met de voeding kan zijn.
Of op iedere regulator checken wat er in en uit gaat.

Dank voor je reacties!

Ik heb geen multimeter, maar wel even iemand in de buurt gevraagd of hij binnenkort even de Elco’s goed wil bekijken en e.e.a. wil doormeten.
 
Back
Top