CMOS IC soorten

Synclavier

Scsi Freak
Lid sinds
12 oktober 2003
Berichten
216
Op dit moment ben ik mijn Transcedent 2000 aan het repareren en de noise functie werkt niet, om eventueel de CMOS IC's te kunnen vervangen was ik even op zoek gegaan naar een vervanger.

De CD4030CN is gemakkelijk verkrijgbaar. De CD4006CN is verkrijgbaar, maar niet zo gemakkelijk. Ik kom wel tegen de CD4006BCN , is de B alleen het nieuwere type van deze IC? Daarnaast is er de 164IR10 vervanging van de CD4006E, de CD4006BE, de CD4006BCP. Of kan je elke CD4006 gebruiken?
CD4006CN.jpg


De potmeters wil ik ook vervangen, maar zijn deze net als de Simmons SDS9 moeilijk verkrijgbaar? Iemand tips?
 
Ik zou gewoon de datasheet naast elkaar leggen, als ik kijk naar de datasheets van de CD4006CN en de CD4006BCN zit er geen verschil in eigenschappen en schema's.
 
Ik heb iets verder gezocht en de codes achter de CMOS chip zijn op welk wijze zijn geproduceerd en de wie de maker is. De maker heeft als zijn logo op de chip staan, dus die logica kan ik niet helemaal volgen.

De datasheet zijn hetzelfde alleen ik vroeg me af waarom iemand 15,00 Euro vraagt op Ebay voor de IC van ,90 Euro. Dus het is geen speciale versie, en ik ga hem eerst testen of deze IC het probleem veroorzaakt.

Hieronder een plaatje van de potmeter, ik heb al metalen gezien op een andere Transcedent 2000:

transcedent.jpg
 
Die CM postfix is lastig nog terug te vinden in datasheets. De 'M' betekend gewoon Commercial en als het een "P" is Plastic. Nagenoeg alle fabrikanten hebben de "B" voor Buffered of "U" voor Unbuffered als eerste letter van de postfix. Meer smaken zijn er eigenlijk niet. Die CM duidt op een echt ouwe chip. Ik denk gewoon een buffered omdat unbuffered niet bestaat voor een 4006 (geen noodzaak toe). Dus een CD4006B met eventueel nog andere letters achter de B zal volstaan.
 
Het model eindigt op CN, CM zal je niet gauw vinden.
Een aantal andere bronnen van Internet, helaas heb mijn philips collectie boeken lang geleden weggedaan.

4006 18 stage static shift register 2010-0033 CD4006CN NSC DIL14 en 2010-0035 HCF4006BEY STM DIL14
CD4006CN is CD4006AE RCA replacement type
CD4006BCN Digi-Key other names 4006A,CD4006,CD4006CN

CMOS produkten CD4xxx de eerste series met A of zonder A vanaf 1968, hierna kwam de B serie met een hogere volt reeks (3 - 20 volt), sneller en betere elektrostatische ontlading bescherming.

Aangezien de Transedent 2000 uit eind jaren zeventig komt, verwacht ik een A serie.

Inmiddel CD4006BE besteld, van de andere types CD4xxx heb ik meerdere die eindigen op BE. Bij DIL elektronica uit Rotterdam (opgeheven) kon je ze vroeger gewoon halen.
 
Back
Top