Probleem(pje?) met MI Rings - hulp gezocht van MI-savvy techneuten

OttoLotto

Ingeburgerd
Lid sinds
3 juni 2012
Berichten
97
Hallo allen, ik heb een tijd terug een tweedehands NanoRings gekocht - een Rings op een kleine PCB met een 8HP paneltje. Heeft, zover ik weet (maar niet 100% zeker) altijd gewerkt. Nu heb ik echter een probleem ermee. Als je geen excitatiesignaal op de ingang zet zou hij intern een excitatiepuls moeten genereren als je een trigger op Strum of stepped voltage op V/Oct zet. Dat gebeurt dus niet. Voor de rest werkt alles zover ik kan zien maar die zelf-excitatie doet het niet (meer).

Ik heb zelf met het schema erbij een beetje zitten meten met een multimeter maar kan zo niks vinden. Opnieuw flashen/calibreren helpt niet. Mijn vraag - is er bij de meer ervaren DIYers op dit forum iemand die de mogelijkheid heeft om deze module een beetje meer in-depth na te kijken? Ik ben er 99% zeker van dat het een issue is met het signaal dat wordt gebruikt om te detecteren of er een plug in een van de inputs zit (normalisation probe). Het was geen erg dure module maar het zou mooi zijn als hij 100% werkt.

Alvast bedankt voor iedere reactie.
Groeten,
Maarten
 
Klinkt idd als een mechanisch probleem, een normalled jack plug die geen contact meer maakt zonder connector er in. Probeer de ingangs jackplug eens schoon te blazen, of kijk aan de achterkant of de contactjes verbogen zijn. Gewoon een jackplugje een paar keer inpluggen en wat draaien kan ook helpen.
Met de multimeter zou je moeten kunnen zien of het contactje in de jackplug zonder plug er in contact maakt.
 
Dag nmnn en 4-Tek, bedankt voor de reactie! Ik wilde hem opsturen maar ik dacht, nog 1 keer kijken of ik iets vind. Ik vond dus niks, jackplugje prima, weerstanden OK etc. Maar toen zag ik een demo op YT waarbij de STRUM en V/OCT ingangen steeds gelijktijdig worden gebruikt (dus bv een sequencer op V/Oct en de clock op STRUM). Als ik dat doe werkt alles, zo te zien, zoals het hoort. Ik meende te begrijpen dat ik ook geluid moet krijgen met clock of spanningen op één van die twee ingangen... maar nu ben ik daar niet zo zeker meer van. En ik wil nmnn natuurlijk niet lastig vallen om een module na te kijken die het doet. Dus ik kijk nog wat verder of dit het juiste gedrag is of niet...

Groeten,
Maarten
 
In principe moet het ook werken met alleen input in V/Oct, zo heb ik de mijne destijds ook weleens gebruikt (inmiddels al lang geleden verkocht dus kan niet testen). Je zou het ook nog in VCVrack kunnen simuleren. Maar de manual zegt het ook:

First, if nothing is patched in the IN audio input, the module will synthesize an excitation signal whenever a note is strummed. This excitation signal is either a low-pass filtered pulse, or a burst of noise depending on the resonator type.

Secondly, if nothing is patched in the STRUM audio input, the module will determine that a new string should be strummed either by:
  • Detecting note changes on the V/OCT input, or
  • Detecting sharp transients within the IN audio signal if nothing is patched in the V/OCT input.]
If there should be one take-home (take-to-the-studio?) message from this, it is that you can perfectly play Rings with just one CV output taken from a sequencer or S&H module: the note changes on the CV input will be interpreted as note changes; and the module will produce a suitable excitation signal internally for these note changes to be heard!
 
Back
Top