JP-8000 recap (en wat je zoal in een 2e hands synth tegenkomt)

NorthernLightX

Prutser
Lid sinds
18 april 2002
Berichten
1.799
Locatie
Velserbroek
IMG_20201018_164500.jpg

Dit trof ik aan toen ik mijn recent aangeschafte JP-8000 openmaakte om alle condensatoren te vervangen; die hebben de reputatie om wel 'op' te zijn rond deze leeftijd, dus preventief vervangen is geen slecht idee. De jongste modellen gaan immers ook al richting de 20 jaar. Maar goed, iemand was me blijkbaar voor geweest met bijgevoegde kunstwerkje... Je vraagt je af wat iemand bezielt om het zo achter te laten. :stupid

Gelukkig geen schade op het PCB en na schoonmaken en vervangen van alle SMD condensatoren voor goede Panasonics kan de synth er weer minimaal 20 jaar tegen.
 
Het kan nog wel eens lastig zijn om een NP SMD eico te vinden, maar dat is hier zo te zien niet aan de hand. Dit lijkt me puur gemakzucht. En hoeveel werk is schoonmaken nou helemaal?
 
Ik had ooit een comodore 128 die niet werkte tenzij ik een blad in de behuizing stak. Dus ik verkocht m zo en stak een dubbel gevouwen poster met topless samantha fox in de plaats. Benieuwd naar t gezicht vd tech die m ooit open doet :)
 
Het kan nog wel eens lastig zijn om een NP SMD eico te vinden, maar dat is hier zo te zien niet aan de hand. Dit lijkt me puur gemakzucht. En hoeveel werk is schoonmaken nou helemaal?

Ik gok ook op gemakzucht, en misschien nog wel zuinigheid ook (waarom nieuw kopen als je iets hebt liggen). En toegegeven; hij deed het wel gewoon. Maar ik heb er een beter gevoel bij nu het bakje weer allemaal frisse elco's heeft van het juiste model.
 
Ik gok ook op gemakzucht, en misschien nog wel zuinigheid ook (waarom nieuw kopen als je iets hebt liggen). En toegegeven; hij deed het wel gewoon. Maar ik heb er een beter gevoel bij nu het bakje weer allemaal frisse elco's heeft van het juiste model.

Wat kost dat klusje ongeveer als je dat door een officieel bedrijf of gerenomeerde reparateur laat oplossen?
 
Wat kost dat klusje ongeveer als je dat door een officieel bedrijf of gerenomeerde reparateur laat oplossen?

Dat zou je in de reparateur draad kunnen vragen; ik heb het zelf gedaan.
 
Hoeveel moest je er vervangen en heb je die van je voeding ook meegenomen? Iets wat ik ook graag eens wil (laten)doen.
 
Hoeveel moest je er vervangen en heb je die van je voeding ook meegenomen? Iets wat ik ook graag eens wil (laten)doen.

Op het synth board zitten 21 SMD condensatoren. Op het voeding en jack board zitten er ook nog een stuk of 10 à 12 (through-hole), die heb ik nog niet gedaan. Staat op mijn todo lijst.
 
Bedankt :okdan:. Dus wel aardig wat soldeer uurtjes.

Heb je een lijstje van alle componenten welke je besteld hebt welke je hier zou kunnen delen?
 
Je kan alles vinden in de service notes: https://www.synthxl.com/wp-content/u...vice-Notes.pdf

Ik heb voor het MAIN board deze componenten gebruikt (besteld bij Reichelt):
C217 100/16 (FK 100/16 AP)
C219 22/16 (FK-V 22U 16)
19x 10/16 (FK 10/16 R)

Het maximale voltage is hoger dan voor het originele onderdeel was gespecificeerd maar dat kan geen kwaad, als ze maar goed op de plek passen.


Voor het Jack en PSU board zijn dit de waardes:

JACK
C5 47/6,3
C6 100/6,3

C18 47/16
C19 47/16

C13 10/16
C15 10/16
C22 10/16
C23 10/16
C34 10/16
C35 10/16

PSU
C205 10000/16

C208 470/35
C210 470/35

C215 100/10

C213 47/25
C214 47/25

Hiervoor zou ik Panasonic FC serie condensatoren gebruiken. Alleen die 10000uF condensator is misschien lastiger te vinden in de FC serie, dan is een andere serie (of ander merk) ook wel prima, let alleen wel op dat hij gespecificeerd is vor 105 graden (die gaan over het algemeen wat langer mee).
 
En als je hem dan toch open hebt vervang dan meteen even de batterij. Zit in een houdertje dus is een klusje van een paar seconden. Daarna wel even de reset procedure voor de pitch bender en de presets doorlopen.
 
Dat zal ik zeker doen. Ik heb hem ooit al vervangen en de volume pot ook. Deze kraakte wat. Die heb ik toen bij Roland gekocht <€2).
 
Back
Top