Blofeld encoders

snitch

°⧭°
Lid sinds
30 juni 2003
Berichten
2.590
Locatie
070
Ik heb een Blofeld keyboard met skippende encoders.
Wie kan dit voor een redelijke prijs (PM graag) fixen?
 
Da at is toch wel de achilleshiel van deze synth :frons: Succes er mee.
 
https://www.youtube.com/watch?v=GFL-sb7__9Y

Deze man adviseert te vervangen, schoonmaken / opnieuw invetten heeft geen zin in zijn opinie. Ik heb zelf een MicroQ met hetzelfde probleem, en heb ooit wel eens de encoders van mijn Yamaha A3000 sampler vervangen die een sortgelijke issue hadden. Ik wil je eventueel wel helpen, woon je in de randstad?

[edit]
Ik zie in je profiel dat je in Den Haag woont. Laat maar weten of je er heil in ziet dat een hobbyist als ik aan je synth gaat prutsen. Ik woon in de regio Haarlem, je zou in dat geval met de synth naar mij toe moeten komen.
[/edit]
 
Staat bij mij ook nog op het lijstje, superfrustrerend als je aan het editten bent.
Weet iemand de specs van de encoders die erin gaan, aantal pulsen per omwenteling e.d.?
 
Ik heb ooit veel met Midibox spul geklooid, daar werden Alps STEC16B encoders gebruikt, dat zijn volgens mij dezelfde. Via het originele ELFA partnummer #35-847-45 kom ik via een datasheet in een taal die ik niet spreek (zweeds ofzo? https://medias.audiofanzine.com/file...nte-476514.pdf) op 24 pulsen per omwenteling.

Je moet alleen even goed opletten dat je wel het juiste aantal detented/undetented bestelt. Je kunt een undetented encoder niet zomaar vervangen voor een detented. Het partnummer is dan STEC16B03 voor undetented en STEC16B04 voor detented, verticale montage, zonder drukknop.

Ik heb er vermoedelijk nog wel een paar in mijn onderdelendoos zitten, maar ik zie dat distrelec.nl ze ook verkoopt voor rond de knaak per stuk.

Dit is voor de Waldorf Q series, maar aan de foto's online te zien gebruikt de Blofeld dezelfde encoders.
 
Je kan ook Waldorf eens mailen. Ik heb jaren geleden voor m'n Pulse een set nieuwe potmeters kunnen krijgen.
 
Waldorf is kennelijk ooit overgaan van fatsoenlijke ALPS encoders, naar el-cheapo Chinese. De vraag is welke je krijgt als je nu bij Waldorf replacements besteld...

Thanks voor die type aanduiding! Zal ook eens even foto's opsnorren van zo'n Blofeld waarop je kunt zien zitten, in ieder geval even zeker weten dat ze er op lijken :)
 
SRPP in de youtube video die ik bovenin deze thread deelde zie je ze duidelijk zitten. Ik geloof wel dat het de STEC16B zijn, of in ieder geval dat die compatibel zijn.
 
De passende decoders die je moet hebben zijn :
PEC16-4020F-N0024. Die hebben tenminste ook de juiste as lengte. Ze zitten er inmiddels in, maar het is best een klus om dr synth uit elkaar te halen. Zit allemaal heel strak op elkaar.
 
Back
Top