vervangen batterij FS1R

Hooihuis

Acta est fabula
Lid sinds
8 juli 2004
Berichten
4.890
Locatie
tha Bleep City
Mijn FS1R geeft aan dat de batterij bijna leeg is, dus deze moet zo snel mogelijk worden vervangen.


Ik zal eigenlijk eerst een backup moeten maken omdat de kans groot is dat ik na het plaatsen van de batterij mijn zelfgemaakte patches kwijt ben (en daar ben ik toch wel zuinig op want zoals veel mensen hier wel weten is het programmeren van deze bak niet bepaald eenvoudig). Omdat ik in de studio geen computer gebruik en ik sowieso geen midi-interface heb is dat helaas wat lastig….ik ga het eerst proberen met mijn oude EPS-16+ want volgens mij kan ik daarop ook een dump uitvoeren en dit dan op een floppy zetten. Ik moet nog maar zien of dit gaat lukken.

Nou weet ik dat je bij het verwisselen van de batterij de synth in principe om veiligheidsredenen uit moet hebben staan en de stekker er uit moet halen. Nou vraag ik mij toch af of, als je de synth aan laat staan tijdens het verwisselen, het geheugen intact blijft. Het lijkt mij namelijk dat de batterij alleen een functie heeft als het apparaat uit staat.

Heeft iemand hier ervaring mee misschien?
 
Ik zou verwachten dat met de stroom erop de patches ook zonder batterij bewaard bijven maar dat hangt helemaal af van hoe de FS1R in elkaar zit. Ik zou dan eerder gewoon met een paar penlights 3V of wat er ook uit die knoopcel komt met een paar klemmetjes op de juiste punten zetten. Dan kan je het verwisselen gewoon met de stroom er af doen en weet je ook zeker dat het geheugen goed blijft.

En nog steeds even backuppen voor als er een klemmetje los schiet..
 
Volgens de handleiding kan je gewoon alle data dumpen via de DUMPOUT functie zodat je de batterij kan (laten) vervangen. Zodra de nieuwe batterij geplaatst is kan je de data weer terug inladen.

Battery Low
This message will appear when the memory backup battery voltage becomes too low to maintain the contents of the FS1R internal memory. The message will appear only when the power is initially turned on, and will remain on the display only until a button is pressed. When the "Battery Low" display has appeared, all internal performance, voice, and system data will be lost as soon as the power is turned off. If possible, use the UTILITY mode DUMPOUT function to dump the internal data to an external storage device (page 77), and have the backup battery replaced as soon as possible at your Yamaha dealer or an authorized Yamaha service station.
 
Ik weet dat de verleiding groot is om de stekker in te laten steken wanneer je de batterij vervangt maar ik zou het toch niet doen. Als je per ongeluk ergens een klein kortsluitinkje maakt kan je één of andere gevoelige component naar de eeuwige jachtvelden sturen en dan sta je verder van huis. Als je over een workstation beschikt (lees dat je een EPS hebt), dan is de kans heel groot dat je een dump in de interne sequencer kan opnemen en dat dan wegsaven (als je nog een werkende floppy drive hebt tenminste).

Ik heb in ieder geval begrip voor je situatie want ze komt me heel bekend voor 8).

:doei:
Danny
 
OK, bedankt voor de reacties :okdan: Ik ga vanavond proberen de dump uit te voeren op de EPS-16+.....hopelijk werkt het allemaal.
 
Wat ik in zo'n geval doe is terwijl het apparaat uit staat een tijdelijke batterij van 4.5 volt (3 penlights in een houder) met een seriediode (1N4148) op de plus. De '-' van de batterij gaat naar ground en de kathode van de diode naar het punt waar de twee diodes op het board (battery backup en PSU +5V) samen komen. Als dat zit, dan kan de battery back eruit worden gehaald en vervangen worden zonder verlies van de presets. Eenmaal vervangen, kan de tijdelijke batterij weer weggehaald worden. Dit is wel iets wat je enkel moet doen als je ervaring hebt met dit soort dingen. Dus, naar de kenner ermee of inderdaad eerst een backup maken.
 
De bulkdump ging goed en ik heb het inderdaad eerst even getest voor ik de batterij ging verwisselen. Ik heb wel de performances, de voices en de system-instelling apart moeten dumpen (handleiding FS1R was daar niet volledig duidelijk over) maar dat ging prima en ik ben blij dat ik mijn EPS hiervoor heb kunnen gebruiken. Zou eigenlijk voor andere synths ook eens een dump moeten maken, want ze geven denk ik niet allemaal aan dat de batterij vervangen moet worden en met een beetje pech ben je al je programmeerwerk kwijt.

Nieuwe batterij is dus geplaatst.....bedankt voor het meedenken! :halleluja
 
Back
Top