indicatie-LED sturen met bias van -2V, zonder bron te belasten

Voor 18,80 incl. reiskosten voor het kleinood is die VTLC3/2 zu haben bij Newtone. Denk dat ik die maar eens ergens in de bovenste regionen van het verlanglijstje ga zetten voor de volgende gelegenheid dat ik weer wat centjes kan opzijschuiven. Gelukkig waren de vactrols die ik nu opgeblazen heb goedkope Ali-rommeltjes (al waren ze zeker lekker! lekkerder dan wat ik tot nu toe zelf gemaakt had, kan ze aanraden. Misschien ook nog maar eens wat van bijhalen als er kleinere centjes overblijven ergens, altijd ergens goed voor).
Maar daar ga ik dan mooi wel een nieuwe versie voor bouwen met het PCB'tje dat ik gevonden heb (http://modular.fonik.de/pdf/low pass gate.pdf), stuk veiliger dan m'n veroboardversie. Ik bouw nog steeds alles veel te krap, vragen om problemen...
en ik kan altijd een tweede gebruiken natuurlijk, die ik nu heb werkt prima met die zelfgemaakte set (teruggevonden in het mandje 'misscellaneous' niet dat'ie 't nu wel weer doet, er is nog ergens iets mis gegaan, nu maar even opgegeven...) nooit genoeg VCA's en VCF's als al niet specifiek als LPG gebruikt.
 
Nou ik ben er uit, with a little help from my friends hier, super, duizend dank!
Nadat ik de vactrols had opgeblazen was ik de wanhoop nabij, maar goed, een paar dagen extra studie en meten en eindeloos het hele printje checken wist ik de fout te vinden, in de loop van dat proces uiteindelijk ook helemaal begrijpen hoe de schakeling precies werkt, een redelijke hypothese hoe die vactrols zijn opgeblazen, en de boel uiteindelijk weer aan de praat te krijgen. Eerst met de oorspronkelijke homemade vactrols, maar erg bevredigend was dat niet. De 'echte' vactrols van Ome Ali had ik opengemaakt om te checken dat de LEDs echt kapoere zijn, en uit nieuwsgierigheid hoe ze in elkaar zitten. Toen had ik een ideetje: De LDR's er uit zijn OK, dus ik heb nieuwe vactrols gemaakt met die LDRs en twee heldere rode LEDs die ik nog had, zulke zaten er ook in namelijk. Dat zijn LEDs met een heel lage lichtopbrengst, en ik vermoed dat die oorspronkelijke dat ook hadden aangezien, naja, je voelt de hele gedachtengang wel.
En inderdaad, die nieuwe homemade vactrols met de LDRs uit de echte namaak VTLC3's zijn perfect.
Nu terug naar de LED-indicator, waar het allemaal om begonnen was. Ik heb een tijdje met de Sim gestoeid die Disharmonic had geopperd -fantastisch ding! Had al wel eens een andere geprobeerd, maar deze is heel fijn!- en uiteindelijk op deze schakeling en waardes uitgekomen. Toen een piepklein vero'tje gebouwd met die schakeling erop en afgeregeld tot het goed was. Daarbij ontdekte ik iets dat ik al vermoedde nadat plots dat laatste kwartje was gevallen over hoe de sturing bij de 292 werkt: een beter punt om de stuurspanning voor de LED te tappen is niet de uitgang van de opamp, maar de andere kant van de vactrol-LEDs. DIe spanning geeft namelijk in beide standen van de deep-schakelaar het zelfde spanningsverloop ten opzichte van wat er met geluid gebeurt, namelijk een echte weergave van de opening van de vactrols, wat bij de uitgang van de opamp niet het geval is (zie boven over de gemeten spanningen).
Nu ik de goede stand heb gevonden voor de trimmers in deze schakeling ga ik het met vaste weerstanden op het kleine stukje vero dat nog over is op de module zetten, en dan mag het kleine printje in de toolbox, reuze handig om waardes te vinden voor verschillende indicatie-LEDs in allerlei modules waar ik dat nog wil.

PS het is een beetj rare schakeling geworden met wonderlijke waardes, had eerst nog een tijdje op breadboard geexperimenteerd en ontdekte daarbij dat het niet zo simpel bleek om 'gewoon' met een spanningsdeler de juiste spanning op de opamp erbij te zetten. Er gaan natuurlijk allerlei onvoorspelbare stromen lopen, dus op naar de sim en dat was heel verhelderend. Ben vanuit wat ik op breadboard werkend had verder gegaan, en heb me niet meer druk gemaakt om vinden van misschien betere waardes enzo, dit werkt en het werkt goed. Mooi geweest, op naar de volgende module: morgen of overmorgen valt het Ericsynths Polivoks printje met Russky opamps in de bus, dan mag de Buchla 292 wel eens eindelijk af zijn....
 

Attachments

  • Sim Buchla 292 LED indicatie.png
    Sim Buchla 292 LED indicatie.png
    94,2 KB · Bekeken: 124
Wat is er trouwens opeens met de account van Disharmonic gebeurd?!? John Doe35? Account gedeactiveerd? Hoe kan dat opeens?
 
Met een verschilversterker kan je het verschil tussen de spanning Kathode en Anode naar een bereik brengen van nul naar een in te stellen maximaal voltage. Daarachter de LED indicatieconfiguratie zoals reeds is voorgesteld . Met Ri wordt dan de maximale stroom door de led indicatie gezet. De verschilversteker zoals hier getekend versterkt twee keer als de trimmer op nul staat en 11 keer als de trimmer maximaal. De belasting op de anode van de vactrol is nihil bij gebruik van een Jfet opamp (TL062/072/082). De belasting op de kathode is 100K en zal weinig effect hebben. Indien toch: weerstand naar 220K. Ook kan de 100K van de Kathode rechtstreeks op de uitgang van de OpAmp (pin 8 gezet worden maar dan is de indicatiekarakteristiek net wat anders.
 

Attachments

  • led2.jpg
    led2.jpg
    36,2 KB · Bekeken: 128
Back
Top