Buchla 292 clone: resonance mod raadsel, wat gaat er mis?

Astrogator

Analoge Levensvorm
Lid sinds
4 juni 2019
Berichten
325
Locatie
Amsterdam
Nog altijd met de vactrols aan het stoeien. De Buchla-292 had ik al een tijdje geleden gebouwd, maar ik nam'm nu nog weer eens onderhanden om, eh, om wat ook weer? Kom er zo gauw niet op... Oh ja ik weet het al weer, had eindelijk de 3DPDT switch van Ome Ali in de brievenbus, dus kon ik nu de DPDT vervangen en eindelijk van alle drie de modi gaan genieten. Tot m'n teleurstelling bleek de VCF-modus (die dus nog ontbrak) veel en veel zachter dan de andere twee, en veel minder goede filterwerking te hebben dan de both-modus. Bovendien werkt de resonance-mod niet in die modus. In de both-modus werkt die prima.

En dan komt weer zo'n lucky-storing: het lot wilde dat plots nadat ik er wat mee had zitten rommelen (oa om iets uit te proberen om dat volumeprobleem op te lossen...) de VCF modus plots wél even hard was, maar bij af en toe rammelen weer niet. En als de VCF goed werkte (maar zonder resonance dus) werkte die ook weer niet in de both-modus... Heb ondertussen alles tien keer nagelopen, voor zover ik kan zien klopt alles. Er was ook nog een moment dat de VCF prima werkte als ik de res op nul had, maar direct naar het lagere niveau viel als ik die iets opdraaide. Daar meende ik uit op te maken dat het volumeprobleem te maken heeft met het feit dat die mod in effect een verbinding legt, weliswaar door een pot en weerstand, met aarde. maar die weerstand vergroten of helemaal loskoppelen van aarde maakt niks uit.
Lang verhaal kort: de plotselinge verandering was te wijten aan het feit dat de helft van de dual opamp die de resonans-mod stuurt niet goed contact maakte, dus toen ik de hele mod loskoppelde was de VCF weer helemaal mooi op volume. Het viel me echter ook op vervolgens dat als ik die weer aankoppel dat ook een enorme onvloed op de both-modus heeft, maw met res op nul klinkt de both modus nog altijd heel anders dan zonder. EN zodra ik de res weer aankoppel is dus ook die VCF-modus weer waardeloos, met of zonder grotere weerstand. En ook de both blijft anders klinken, ondanks de grotere weerstand of helemaal geen aarde.

Enzovoort. Ik ben weer even helemaal de weg kwijt... Zonder die mod werkt het dus prima, maar die mod maakt het wel een heel stuk interessanter in de both modus, en om aan het raadsel nog toe te voegen op youtube zie ik dezelfde module met de mod waar de res wél werkt in de VCF-modus...

Ik kan me voorstellen dat dit allemaal totaal niet meer te volgen is. Tenzij... iemand anders ook al dit soort ervaring heeft met die mod, of een idee heeft waar het probleem zou kunnen zitten. Er is één connectie die ik erg lastig kan checken en dus niet gedaan heb, dat is de C van 220 pF van het knooppunt tussen de 2 vactrols naar aarde, die zit onder de vactrols namelijk, en zou een hoop ellende op m'n hals halen om daar bij te komen. Echter, aangezien het filter goed werkt lijkt me dat in orde. Of zou ik me daar in kunnen vergissen? Al kan ik niet bedenken waarom dat dan zo'n effect zou kunnen hebben, of vergis ik me?

Ik kan verder geen punten in het schema vinden waar het 'm in kan zitten dan die die ik heb gecheckt, maar ik zou heel goed een of meerdere mogelijkheden over het hoofd kunnen zien, ik heb natuurlijk niet alles gecheckt aangezien het in principe allemaal prima werkt -of lijkt te werken?-, zonder die res-mod dan.

Ik heb gebouwd van dit schema: https://electro-music.com/forum/phpb..._clone_191.gif

en de res-mod + deep-switch mod van dit schema, dat verder het zelfde is: https://dragonflyalley.com/synth/ima...schematicB.jpg

Nou ja, als ik er echt niet uit kom moet er nog maar een schakelaartje bij: res-mod on/off. Er zitten ondertussen al wel meer van zulk soort schakelaartjes op m'n synth ondertussen, ik ben vast niet de enige wat dat betreft, toch?
 
Laatst gewijzigd:
check dit,is 100% getest en werkt perfect
 

Attachments

  • Buchla Quad LPG.pdf
    678,4 KB · Bekeken: 217
check dit,is 100% getest en werkt perfect

Oh wow! Heb er even een flinke tijd naar moeten turen, vooral die schakelaar is extreem lastig te ontcijferen, en er lijken een heleboel onderdelen-waardes te ontbreken, maar toen viel ineens het kwartje. Is een koud kunstje om één (of 2 of 3 of wie weet alle vier, kan ze altijd nog een voor een invullen) van die stroken te etsen en een voedingsconnector bij te tekenen, bedankt! Ik neem aan dat ik dit ook prima op +/- 12 v kan draaien?
ZIt ik echter wel met m'n huidige kunstwerkje, maar zoals ik al schreef, hij werkt verder prima, desnoods met die extra schakelaar voor res-mod on/off en dan geen res in de VCF-mode... Zet ik m'n echte vactrols op dit printje en een paar zelfgemaakte op dat andere ding voorlopig bv.

Is er nog een artikel/webpagina waar deze pdf vandaan komt met wat meer info?

Vooral het schema zou leuk zijn, wie weet kan ik een fout ontdekken in het schema wat ik nu heb. Misschien lukt dat ook wel door als ik dit eenmaal gebouwd heb alle verbindingen na te lopen waar het om de res-mod gaat, maar dat zien we dan wel weer, ik zie me dat nu in ieder geval niet zo gauw doen van deze tekening, hoewel...

edit: Aha, heb de oorspronkelijke bron gevonden: Buchla Quad LPG.pdf met een pcb voor een enkelvoudige versie bovendien en het schema. Ik ie zo op het eerste gezicht trouwens geen verschillen met wat ik heb, dus er zal toch waarschijnlijk ergens iets niet kloppen op m'n vero-beeldhouwwerkje...
http://modular.fonik.de/pdf/low pass gate.pdf
 
Laatst gewijzigd:
Oooooh... wacht eens... ik geloof dat ik het al zie, de resonansmod zit bij mij aan de verkeerde switch geloof ik... Weet het nu niet zeker, en het is bedtijd, dus ik ga nu niet meer uitzoeken, help me hopen dat ik het goed heb!
 
Die van Fonik werkt ook prima,de pdf is van mij,je hebt ook de Thomas white versie te vinden op electro-music.

Er is ook een versie met twee losse vactrols per LPG,die moet je vermijden want die klinkt niet goed.

In ieder geval als je geen goede (lees geselecteerde) dual vactrol gebruikt zal die ook slecht klinken.
 
Inderdaad, ik had de res-mod verkeerd aangesloten: ipv dat die werd opgenomen in de leiding van de output naar de C van 4,7nF die met het knooppunt van beide vactrols is verbonden, had ik hem zeg maar over de schakelaar gebrugd, zodat'ie dus altijd was aangesloten op die C, ipv alleen in de stand VCF. Met het genoemde resultaat dus, logisch. Nu werkt het perfect, wauw!
Ik had de pure VCF-modus dus nog helemaal niet in volle glorie ervaren, alleen in de both modus maar dan dus met res... Nu is die both modus een stuk saaier maar wel veel beter gedefinieerd. De VCF-modus is prachtig, zoveel puurder, en overstuurt met volle res veel en veel mooier. Het leukste is dat ik er nu ook met de res in het hoogste bereik en zonder ingangssignaal echt hele fijne lieve vogeltjes mee kan maken. De sinus klinkt veel fijner dan met de Minimoog-VCF (nou ja, Behringer model-D, maar ik vind het MIJN lief mini-miniMOOGje). Vraag me af of dat te maken heeft met dat dit een 12dB filter is (toch? of zelfs 6?) ipv 24. wat rondere boventonen zeg maar, een minder aggressieve curve; kan me voorstellen dat dat in de 24dB juist weer scherpe boventonen produceert op de een of andere manier.
Iemand enig idee hoe dat zit?
Er is ook een versie met twee losse vactrols per LPG,die moet je vermijden want die klinkt niet goed.
In feite heb ik die versie dus, het schema waar ik vanaf bouwde specificeert of 2xVTL5C3 of VTL5C3/2. En aangezien ik alleen de enkele kon krijgen bij Oom ALi (had voorlopig nog niet de durf in m'n portemonnee om de echte te bestellen, dit zijn trouwens volgens hun VTLC2's zowel als C3's in het lange lijstje steekwoorden bovenaan de pagina, zoals gebruikelijk aldaar...
Hoe dan ook , ze klinken fantastisch. Ik kan natuurlijk niet vergelijken met een dubbele echte, maar dit is tot grote tevredenheid nu. Misschien heb ik geluk gehad met de paring, of niet maar het valt gelukkig uit, of ik ben al tevreden met dit fantastische halve resultaat bij gebrek aan enige echte referentie met het origineel. Kan de toekomst alleen nog maar mooiers brengen, of misschien pakte juist dit wel mooier uit :-D
Overigens is die versie exact de zelfde als die met de dubbele versie, alle schema's van de kern die ik tot nu toe heb gezien zijn exact hetzelfde, op een enkel klein verschil in waarde na van een of twee weerstanden geloof ik.
 
Laatst gewijzigd:
Overigens is die versie exact de zelfde als die met de dubbele versie, alle schema's van de kern die ik tot nu toe heb gezien zijn exact hetzelfde, op een enkel klein verschil in waarde na van een of twee weerstanden geloof ik.

Het is dat het destijds aangepast werd naar een single dual omdat er werd vastgesteld dat met twee losse vactrols het sowieso kut klinkt.

De refferentie toen was de Plan B Model 13 eurorack module,toen waren er nog geen Buchla clone modules (in Buchla formaat).

Maar ik herhaal,zelfs met een VTL5C3/2 die je er lukraak zomaar in stopt kan het even goed zijn dat het resultaat slecht is.

Voor die specifieke plucking sound moet je een geselecteerde vactrol hebben en dat is gezien de prijzen nu niet makkelijk doenbaar,ttz wel makkelijk maar heel kostelijk.
 
Voor die specifieke plucking sound moet je een geselecteerde vactrol hebben
Btekent dat dat Buchla voor z'n modules een heel stel kocht en er maar een paar van gebruikte, of ze paarde en zijn modules dus wel uit twee vactrols bestaan?

Voor die specifieke plucking sound moet je een geselecteerde vactrol hebben en dat is gezien de prijzen nu niet makkelijk doenbaar,ttz wel makkelijk maar heel kostelijk.
Ik kan hier een aardige plucking sound mee maken, dat lukt trouwens ook al redelijk met m'n 'poor man's LPG', (simpele homemade vactrol -geselecteerd wel uit een aantal pogingen, twee zelfs, omschakelbaar- met een collectie omschakelbare C's erachter naar aarde, me een dipswitch kun je ze een voor een of in combinaties selecteren). Maar het blijft natuurlijk raden naar hoe het zich verhoudt tot de real thing.

Ik denk trouwens dat dat wellicht ook zit in de verhouding tussen filterfrequentie en opening van de vactrol-gate, daar ben ik nu mee aan het experimenteren door aan de C's te sleutelen. DE ideale waarde zal daar natuurlijk per vactrol verschillen.
 
Laatst gewijzigd:
de Plan B Model 13 eurorack module,toen waren er nog geen Buchla clone modules (in Buchla formaat).
Hier raak ik een beetje van in de war, is het nou een eurorack module of een Buchla-formaat module (wat dat ook mag zijn). Zijn er modules van Buchla zelf in Eurorack-tijd, want voor zover ik weet is dat een vrij nieuw formaat, of niet? Ik meen te weten dat het weliswaar is gebaseerd op de conventies van 19"racks, dus dat gaat ver terug; de FOrmant-modules die ik heb van lang geleden zijn voor 19 inch-racks bedoeld en zijn in hoogte, de kleine althans, ietsje hoger dan een eurorack module, scheelt maar een paar millimeter, net te veel om op een eurorack met lip te passen, misschien past het wel op een zonder bedenk ik nu.
 
Btekent dat dat Buchla voor z'n modules een heel stel kocht en er maar een paar van gebruikte, of ze paarde en zijn modules dus wel uit twee vactrols bestaan?


Ik kan hier een aardige plucking sound mee maken, dat lukt trouwens ook al redelijk met m'n 'poor man's LPG', (simpele homemade vactrol -geselecteerd wel uit een aantal pogingen, twee zelfs, omschakelbaar- met een collectie omschakelbare C's erachter naar aarde, me een dipswitch kun je ze een voor een of in combinaties selecteren). Maar het blijft natuurlijk raden naar hoe het zich verhoudt tot de real thing.

Ik denk trouwens dat dat wellicht ook zit in de verhouding tussen filterfrequentie en opening van de vactrol-gate, daar ben ik nu mee aan het experimenteren door aan de C's te sleutelen. DE ideale waarde zal daar natuurlijk per vactrol verschillen.


De 292C gebruikt een dubbele vactrol per LPG,geselecteerd natuurlijk,anders klinkt het niet.

Het zit hem in de decay curve natuurlijk hoe het moet klinken zoals een 292c,je zal altijd een soort plucking sound bekomen natuurlijk door de vactrols.

Het beste om te testen is met een bron met veel harmonischen door de LPG te laten en de LPG dan triggeren met een pulse.
 
Hier raak ik een beetje van in de war, is het nou een eurorack module of een Buchla-formaat module (wat dat ook mag zijn). Zijn er modules van Buchla zelf in Eurorack-tijd, want voor zover ik weet is dat een vrij nieuw formaat, of niet? Ik meen te weten dat het weliswaar is gebaseerd op de conventies van 19"racks, dus dat gaat ver terug; de FOrmant-modules die ik heb van lang geleden zijn voor 19 inch-racks bedoeld en zijn in hoogte, de kleine althans, ietsje hoger dan een eurorack module, scheelt maar een paar millimeter, net te veel om op een eurorack met lip te passen, misschien past het wel op een zonder bedenk ik nu.

Gewoon goed lezen wat ik neerzet. ;)
 
Ondertussen een flink monstertje van gemaakt: 2schakelaars toegevoegd die beide keus geven uit twee verschillende C's, die parallel schakelen aan de beide C's die voor het filter effect hebben. Heb nou eenmaal moeite met kiezen, en als het niet helemaal duidelijk is wat beter is, dan maar alles tegelijk :-D De ene heeft effect op zowel de VCF-modus als de both-modus, de ander alleen op de VCF. Hebben allebei drie standen dus: origineel, kleintje bij, grote bij. Spectaculair, werkelijk. begonnen als experiment om evt de waardes aan te passen, maar het is allemaal fantastisch en heeft z'n eigen bijzonderheden. Zo zitten er al heel wat meer extra schakelaars en pots op m'n synth ondertussen...
Vooropig nog even niet netjes krap gesoldeerd, misschien wil ik de waardes nog aanpassen en dus heb ik ze nog even met de volle benen eraan gesoldeerd. Waarom zou ik ze al klein knippen als ze misschien toch weer in de bak met onderdelen terecht komen, en het is zo makkelijker er aan te sleutelen.

PS de schakelaartjeszin trouwens van die hele goedkope simpele schuifjes, waar je er honder van koopt bij Oom Ali voor 2 of 3 eu. DIe kun je heel makkelijk een neutrale tussenstand geven: ze hebben die eigenlijk al, maar hij is een beetje lastig er in te krijgen. DOor het middelste contact een keepje in het midden te geven met een vijltje (even openmaken, simpel) blijft'ie makkelijker in die middenstand steken.
 

Attachments

  • DSC01066.JPG
    DSC01066.JPG
    65,3 KB · Bekeken: 177
Laatst gewijzigd:
Niks meer aan doen :D
Ik heb er twee gebouwd volgens het schema en layout van Fonik, en drie met de layout van Mark Verbos. Eigenlijk vind ik die Foniks fijner om dat je ze zo lekker kunt pingen, bij de originele uitvoering is dat iets lastiger.
Daarnaast is het wel echt de moeite waard om de VTL5c3/2 te gebruiken, hoewel die inmiddels natuurlijk schaars en duur is geworden. Maar die vactrol reageert sneller dan de meeste andere.
 
Niks meer aan doen :D

Tot die conclusie ben ik ook maar gekomen, schroef 'm onveranderd in de kast. Nou ja, wie weet kort ik die pootjes van de C's nog even in maar verder vind ik het mooi geweest. TIjd om er mee te gaan spelen (en wie weet over een jaartje,, of maandje of ik weet niet wanneer nog eens een of meerdere van de C's door iets andere waardes te vervangen voor beter bereik met de ervaring dan opgedaan).
Het enige dat ik nog wel nu wil doen is een indicatie-LED (die de opening van de vactrol aangeeft) installeren op de frontplaat. Dat blijkt nog een stuk lastiger dan ik dacht, want m'n eerste pogingen en geniale invallen om het wél voor elkaar te krijgen hebben gefaald... De LEDs van de vactrols worden namelijk heel raar gestuurd, ergens onder nul en andersom of zoiets. En simpel een led in serie of parallel zetten wil ik natuurlijk niet want ik wil niks meer aan het gedrag veranderen.
 
Back
Top