galmveer voorversterker ruist met opamp: fet eerste trap doen?

Ik heb zo'n D&R 19"galmveer, die gebruikt netjes discrete voorzet-BJTs voorafgaand de opamp (is in feite een micr-preamp)

Dat doet me denken aan dit, wellicht bruikbaar als basis voor topic-starter? Weer van de site van Rod Elliott, maar het komt kennelijk meer voor in het wild. flyweight postte hier op het forum 'ns het schema van een preamp van hem, komt op hetzelfde neer als ik me goed herinner. In de versie van hem met een TL07x, ipv NE5532, dacht ik.
 
Dat doet me denken aan dit, wellicht bruikbaar als basis voor topic-starter? Weer van de site van Rod Elliott, maar het komt kennelijk meer voor in het wild. flyweight postte hier op het forum 'ns het schema van een preamp van hem, komt op hetzelfde neer als ik me goed herinner. In de versie van hem met een TL07x, ipv NE5532, dacht ik.

welllicht had je mijn post gemist. Is met een 4560 op amp

Wellicht ter inspiratie: 4560 dual opamp gebaseerd.
https://www.synthforum.nl/forum/synt...io#post3782049

In fender amps zijn ze uiteindelijk van 072's naar 4560's over gestapt.

https://www.mouser.com/datasheet/2/2...PXxoeFCBNGGnJd
 
flyweight : Die post van jou ging over een mic-preamp, het is alweer een tijdje geleden. Het viel me toen op omdat het in essentie hetzelfde was als die op de site van Rod Elliott.
 
Ach ja, dat idee van een stel paralelle trappen die samen minder ruisen dan een, wonderlijk verschijnsel waar ik lang geleden in m'n vorige electronica-manie (14-20, '80's, vandaar de strikt analoge liefde) in de Elektuur over las, ze hadden meen ik schema van een voorversterkertje met wat torren parallel erbij. Kon toen m'n hoofd er niet echt omheen wikkelen -nu iets meer maar toch- tzal wel waar zijn, en zal wiskundig wel kloppen, maar je intuitie zegt toch dat signaal + signaal = 2 signaal... Ik vraag me af of hij het idee daar ook vandaan heeft? Of is het een veel algemener geldend en toegepast principe?
 
Of is het een veel algemener geldend en toegepast principe?

De ingangstrap van een micr-preamp geeft de dominante ruisbijdrage.
(Naast andere parameters) is daar de dimensionering vd ingangstransistoren van belang.
Grotere oppervlakte - lagere basis-weerstand - lagere ruis. Binnen in een IC vergroot je die devices. Voor discreet zet je er meer parallel.
 
Originally posted by Astrogator View Post

De schakeling die Disharmonic aandraagt



Disharmonic:
Ik denk dat je deze bedoelde, de link die je hebt geplaatst is de datasheet van de SSM2019.
LOL, ja inderdaad, natuurlijk, slordig... Daar stond ook 'hier', vandaar...

Maar goed, ik heb dat schakelingetje gebouwd, er nu een bona fide TL072 in zitten, de versterking opgevoerd door de terugkoppeling van 22K te vervangen door een 33K met een 20K trimmer in serie. Met de 22k was het 100x, maar ik wist al meer nodig te hebben, en ook al werd afgeraden veel boven die honderd te gaan dacht ik ik probeer het gewoon, en 22K had ik niet, 18 vond ik te laf, dus die 33 meteen maar, had nog een 28 maar als ik dan toch ga dan maar goed... Wel wat los gesoldeerd natuurlijk, kan altijd weer veranderen.
Maar wat denk je, bij de eerste test: geen spatje ruis zo op het eerste gehoor! In ieder gevaql niks in de buurt van de bak die m'n eigen schakeling gaf. Of dat nou door de twijfelachtige 061 kwam, of die impendantie-kwestie en het filter, ik gok toch het laatste. Moet het allemaal nog eens echt uitgebreid testen, maar ziet er nu naar uit dat ik uit de brand ben, en misschien ook niet eens de 5532 of die 2219 zelfs nodig heb, al kan ik die er natuurlijk altijd nog inprikken als er toch nog iets van ruis blijkt, ik kon nu zo gauw niks ontdekken in ieder geval!

Ik verkeerde trouwens wat die 06x in de veronderstelling dat dat de minst ruisende was van de 08x,07x,06x, op dat idee gebracht door een electronicaboer waar ik ze vandaan had samen met wat obscure compnenten die hij alleen kon leveren op dat moment, blijkbaar was hij dus abuis, low-power, een totaal andere specificatie dus naast de 7 en 8. VOlgens hem was het dus 8 beetje, 7 minder 6 nog minder. Niet dus.
Nou ja, heb er een heel stel nu, ook van ALI, en 062. Prima voor led-drive, sommige stuurspanningen en wellicht unity-gain trapjes dan.
 
Laatst gewijzigd:
De ingangstrap van een micr-preamp geeft de dominante ruisbijdrage.
(Naast andere parameters) is daar de dimensionering vd ingangstransistoren van belang.
Grotere oppervlakte - lagere basis-weerstand - lagere ruis. Binnen in een IC vergroot je die devices. Voor discreet zet je er meer parallel.

Ter illustratie van meer oppervlakte voor lagere ruis:
Je ziet daarom voor die hybride mic-pre schema's (1 opamp plus een voorzet- diff-pair met BJTs) ook wel eens medium-power transistoren gebruikt, (denk bijv BD139/140), dit vanwege hun grote oppervlakte.
 
Maar goed, ik heb dat schakelingetje gebouwd, er nu een bona fide TL072 in zitten (...) Maar wat denk je, bij de eerste test: geen spatje ruis zo op het eerste gehoor!

Ja, heb die niet voor niks in m'n avatar staan, de TL072 is net Haarlemmerolie: overal goed voor! :D


Ter illustratie van meer oppervlakte voor lagere ruis:
Je ziet daarom voor die hybride mic-pre schema's (1 opamp plus een voorzet- diff-pair met BJTs) ook wel eens medium-power transistoren gebruikt, (denk bijv BD139/140), dit vanwege hun grote oppervlakte.

Ja, moet daarbij denken aan deze metingen, de BD139 doet het idd niet slecht. De BC337 trouwens ook niet, en dezelfde package als bv. de BC549/550, dat kan handiger zijn.
 
Ja, moet daarbij denken aan deze metingen, de BD139 doet het idd niet slecht. De BC337 trouwens ook niet, en dezelfde package als bv. de BC549/550, dat kan handiger zijn.

Ja die BD13* types wellicht beetje overkill, of alleen als je micpre een inkijkraampje heeft ;-)
Er is genoeg in de gebruikelijke kleinere behuizingen te krijgen dat ook een lagere rbb (basisweerstand) heeft, zoals die BC337 die je al noemde, da's ook al geen low-power BJT meer zoals BC5** dat is.
Dacht dat sommige BC3**-achtigen zowaar dezelfde interne die ('chip') konden hebben als BD1**, en dus electrisch voor LF identiek zijn, alleen dus minder ver kunnen worden opgestookt, maar wat hier dus niet relevant is.

*Schokbestendigheid* uiteraard wel van belang, want wie zo af & toe niet eens flink tegen z'n verengalm aantrapt heeft het leven niet volledig begrepen 8):D;)
 
Door al dat gepraat over galmveren krijg ik trouwens zin om nu een stukje Dick Dale 'ns lekker hard te draaien... :dj: :)
 
*Schokbestendigheid* uiteraard wel van belang, want wie zo af & toe niet eens flink tegen z'n verengalm aantrapt heeft het leven niet volledig begrepen
Nou... Ik had vroeger zo'n Fender-bak met een dikke galmveer er in (dat was ook het enige, met een fantastische buizenbakj die hem aanstuurde, was een waanzinnige dedicated galmunit). Daar gaf ik af en toe een welgemikte muzikaal verantwoorde trap tegen, zorgvuldig getimed, bij opnames en dat effect is erg functioneel en mooi in de resultaten waar ik dat nog altijd kan terugluisteren.
Dat was waarschijnlijk ook te wijten aan de perfecte manier waarop die buizenbak de boel behandelde en comprimeerde enzo, en de acoustiek van het solide bakbeestje. Want sinds ik dat ding niet meer heb, alleen nog de veer, is zo'n douw niet meer zo'n mooi geluid als het toen gaf. Was zo dom om dat ding ooit in een nu door mij vervloekt moment weg te gooien (minus de veer dus), denkend dat het te moeilijk of onmogelijk zou zijn de doorgebrande eindbuis te vervangen... Maar afgezien van het feit dat'ie veel beter klonk in die bak, bleek de veer toch ook heel redelijk te gebruiken direct op de aux-out van m'n portastudio of mengpaneel, de uitgang op een mic-input. Maar goed, die veer heeft een input imp. van 8 ohm, de twee veren waar ik nu mee bezig ben rond de 2K. Heb de veer nog wel trouwens, en gebruik hem nog steeds op die manier soms.
 
Dat was nog een beetje twijfelachtig, afhankelijk van wat ik aanraak of niet aanraak, dat is dus wat ik nu wil gaan testen. Vooral erg vreemde toestand was dat ik in eerste instantie een enorme feedbackloop kreeg: de veer ging op vol volume resoneren zodra ik de input van de aansturing een beetje verder dan bijna niks opendraaide, er bleek ergens een aardverbinding te ontbreken, hersteld, nog steeds, en opeens na wat rammelen weg. Toen was alles goed, nog een of twee keer kwam opeens die feedbackfluit weer terug, maar ook direct weer weg. Heb totaal niet kunnen ontdekken waar dat hem nu in zat, vooral omdat de drive en de recovery allebei op totaal verschillende printjes zitten. Echt weer zo'n heerlijk (...) raadsel waar ik nog een antwoord op hoop te vinden, of dat zich niet meer voor doet verder als ik alles wat permanenter heb geinstalleerd.
Zowel een voordeel als een nadeel blijkt vaak weer is dat ik alles met connectors heb verbonden, dat maakt experimenteren en aanpassen enz erg makkelijk, maar het kan natuurlijk ook een onvoorspelbare bron van storing zijn. Ook sommige onderdelen die ik nog wil varieren doe ik met voetjes. SOms als ik de goede waarde eenmaal heb soldeer ik het alsnog. DEnk er nu over het beter direct in de voetjes vast te solderen als het eenmaal goed is, want iedere keer dat je weer aan zo'n verobordje gaat solderen en verwisselen kan er weer iets onvoorspelbaar misgaan, zoals me al een paar keer hoofdpijn heeft gegeven.
 
DE allerbelangrijkste bron van veel brom bleek trouwens al direct bij m'n allereerste experimenten met deze boel, weken geleden, het wel of niet aarden van de aluminium chassis van de veren. Ik heb ze uit de grotere metalen behuizing gehaald, zodat ze nu alleen met de kale aluminium strook met de veren erop aan de oorspronkelijke veertjes opgehangen zijn aan spijkertjes aan de houten achterplaat van m'n behuizing, in exact de configuratie waarop het in die ijzewren chassis zat eerst. Ik was bang voor brom, maar het aarden van die alu-strook waar het op zit blijkt dus voldoende vooralsnog om de brom vanuit de veer volledig kwijt te raken. De spoeltjes en veren zijn dus maar aan één kant eigenlijk 'bedekt' door geaard metaal (en een beetje aan de zijkanten), maar dat was eigenlijk ook al zo in het ijzerchassis eromheem, daar was ook een kant open, al waren de zijkanten wel breder natuurlijk. Ik geloof niet dat het uitmaakt dus. Vraag me af hoe dat zit met faraday-kooi, moet die echt rondom zijn of niet? Of gaat het hier eigenlijk alleen om het aarden van metalen kern van de drijfspoeltjes en de veren zelf, of of of, vragen vragen vragen. Maar goed, antwoord op je vraag is dus dat de brom bij m'n eerste test ioyrindelijk helemaal onder controle leek te zijn - en ik geloof dus ook beter dan bij m'n vorige schakeling, waar'ie weliswaar uiteindelijk niet meer echt mega-probleem was maar wel aanwezig-. Sta nu op het punt er wat dieper in te duiken met testen voor ik verder ga met bouwen (moet immers nog een kloon van alles bouwen voor de tweede veer, en een frontplaat met inputs en outputs en mixtoestanden, ben er nog helemaal niet uit met name hoe die outputs te gaan configureren, heb hele wilde ideeen over mogelijkheden inbouwen om op allerlei manieren de twee veren te kunnen routen in stereo, parallel, serie, feedback, met/zonder centertap enz enz. Eerst maar eens gewoon heel simpel basic doen..
Of, tussenweg, alle in en outputs uitvoeren en er een mixertje naast en schkelbordje enz enz, maar ik heb niet zo'n zin in de tijg patchsnoertjes die daar gaan spelen, liever een mooie min of meer simpele oplossing op een niet te grote frontplaat met een paar pots, schakelaars en genormaliseerde patchpoints. Maar hoe, daar breek ik dus al weken, nee maanden m'n hoofd over o af en toe in verloren momenten... Wat een heerlijke bezigheid is dit toch, maar wat een hoop kramp in je hersenen kun je er af en toe van krijgen lol.
 
Laatst gewijzigd:
Nou, na een grondige test, nog zonder met de scope te meten enzo, heb ik toch een heel aardig resultaat, met eigenlijk geen noemenswaardige brom, er is wel iets van brom op hoog volume, maar die blijft als ik de hele schakeling afkoppel, dus dat komt ergens anders vandaan. Iets van ruis zit er nog wel in het signaal, zit ook wel gesuperponeerd op het signaal: je hoort niet echt ruis op de achtergrond bij signaal, maar bij pieken komt het door IN het signaal. Maar om te zeggen dat het zo erg is als eerst, nee, niet bepaald. Ik heb nu een heel bruikbaar resultaat tussen lofi en helemaal ok in. Kan alleen nog beter worden nu. Hopelijk wordt het nog hifi, maar ik denk dat daar ook nog wat meer filteren voor nodig is, om te beginnen bij de ingang om de veer wat egaler uit te sturen: wat bas er uit, en wellicht ook een notch om de sterkste resonantiefrequentie van de veren te dimmen. DAn nog wat sleutelen aan de uitgangfiltering, aan die condensator en weerstand parallel aan de ingang varieeren, mag wat hoog bij. EN miosschien ook dar nog een hipass om de laagste boem er uit te halen.

NB: Had trouwens een enorme blunder begaan, en daarmee ook direct de oorzaak van die raadselachtige feedbackloop gevonden: ik had de aarde van de jack komende van synth die ik voor input en output gebruikte (met een andere voeding dus dan de kast waar de galm door gevoed wordt) verbonden met de aarde van de schakeling via de connectie voor de schakelaar van de jacksocket, ipv de aarde, er was dus geen aardeverbinding tussen beide systemen. Ja, duh... Ik had al beredeneert dat eigenlijk de enige weg waarlangs zo'n feedbackloop zou kunnen gaan de aarde (of heel misschien de voeding, kan dat ook?) was, enne, ja dus. Acoustisch had ik al uitgesloten. Toch altijdfijn om in zoiets inderdaad de goeie hunch te hebben gehad, beter leren die direct te volgen ipv door te modderen. Zodra ik er even een multimeter bij haalde en connectie van alle aarde-dingen met de aarde van de voeding te checken was het snel gevonden. Weer bij te schrijven in het boekje 'episch domme vooral slordige elementaire fouten'
 
Laatst gewijzigd:
Goed om te horen dat het ook met de brom wel meevalt, en dat het in z'n geheel nu goed bruikbaar is.. Ik associeer een galmveer niet onmiddellijk met hifi, maar als het lukt om de ruis nog wat verder te verminderen is dat mooi meegenomen. Je noemt een notch, als je belangstelling hebt, hier heb ik ergens een beschrijving liggen van eentje die wat anders werkt dan de bekende "Twin-T", dat komt misschien van pas. Moet het alleen even terug zien te vinden... ;)
 
De oorspronkelijke spec voor Hi-Fi was ook niet zo heel spannend hoor :D
Maar ik denk dat als je voeding goed is (heb je daarvan ruisniveau gemeten?) en je alleen maar opamps gebruikt (goede CMRR), het vooral ook een aarding/shielding issue is. Zo'n galmveer is een uitstekende antenne.
Zendamateurs in de buurt, goede net aarde in huis?
 
Goed om te horen dat het ook met de brom wel meevalt, en dat het in z'n geheel nu goed bruikbaar is.. Ik associeer een galmveer niet onmiddellijk met hifi, maar als het lukt om de ruis nog wat verder te verminderen is dat mooi meegenomen. Je noemt een notch, als je belangstelling hebt, hier heb ik ergens een beschrijving liggen van eentje die wat anders werkt dan de bekende "Twin-T", dat komt misschien van pas. Moet het alleen even terug zien te vinden... ;)

Nou en of! Zit me ook nog beetje af te vragen hoe die toestand precies aan te pakken, de benodigde frequentie te bepalen, het filter in te regelen enz.
 
Back
Top