Snapt iemand de Polivoks VCF? Of klopt het schema niet?

Astrogator

Analoge Levensvorm
Lid sinds
4 juni 2019
Berichten
325
Locatie
Amsterdam
Bij mijn eindeloze speurtocht naar interessante (niet al te ingewikkelde) filters om te bouwen viel mijn blik op de - naar verluid- bijzondere Russische Polivoks VCF. Ik kom overal dit schema tegen, maar snap er helemaal niks van: ik zie alleen maar OTA's en weerstanden in de filterkern, de enige C's zijn de twee 1uF, en dat zijn koppel-C's naar uitgangen; of doen ze meer, met die weerstand naar aarde erachter? Kan ik me niet voorstellen eigenlijk. Dus hoe kan dit een filter zijn?!? Dit is trouwens een versie met wat (in rood omrandde) modificaties, maar het is verder het zelfde schema dat overal opduikt.
Op verschillende plekken duikt ook een versie op op een PCB, en daar zijn 2 470nF C's, die allebei met de Q-pot zijn verbonden op een of andere manier, in dit schema zie ik die nergens. Zit daar de sleutel dan? Weet iemand het juiste schema te vinden, of de verklaring voor hoe dit schema tóch als filter zou kunnen werken?
 

Attachments

  • djb-polivoks_schematic.jpg
    djb-polivoks_schematic.jpg
    51,2 KB · Bekeken: 176
Laatst gewijzigd:
de polivoks werkt anders dan gebruikelijk, dat geldt zo'n beetje voor de hele synth, begreep ik van mijn tech guy.
 
Ik heb deze jaren terug ooit gemaakt met LM4250 opamps. Heeft wel karakter, maar ook een groot probleem met het oncontroleerbaar clippen van de resonantie. De bovenvermelde mod met de hard/soft switch deed bij mij weinig af.

Ik weet niet of je LM4250 nog makkelijk kan vinden vandaag de dag, maar je zal een paar dure opamps nodig hebben. Voor gebruik met de 4250 moeten er wel weerstanden veranderd worden, in elk geval r10-11. (ik dacht 1m of 1m5)

Misschien zijn er inmiddels andere mods opdoken in de diy scene.
 
Polivoks filter is inderdaad zonder condensators. En de meest originele variant van het schema staat in de service manual van de Polivoks: http://www.synthmanuals.com/manuals/...schematics.pdf (p14)
Ongelooflijk! Ik snap er geen hout van hoe dat kan werken... Maar hopelijk brengt de link van Disharmonic daar licht in de duisternis, want ik ben razend benieuwd en hongerig naar nieuwe kennis :-D . Wat die manual betreft: Eerlijk gezegd kan ik dat schema daar nergens vinden, of kijk ik niet goed?
Ik heb deze jaren terug ooit gemaakt met LM4250 opamps. Heeft wel karakter, maar ook een groot probleem met het oncontroleerbaar clippen van de resonantie.
Weet je of dat een consequentie is van het gebruik van de verkeerde opamps, of heeft het oorspronkelijke filter dat ook? Een modificatie die ik bedacht heb voor de Steiner, die ook zo ongecontroleerd kan doorschieten in resonantie, is om een simpel compressieschakeling in die terugkoppelloop te zetten (dus niet twee simpele clippers maar een echte -simpele- compressor, of beter limiter). Nog niet uitgeprobeerd overigens, maar denk aan de oersimpele passieve diodebrug die op internet rondgaat en ik ook ergens hier over gehad heb (met een oppoampje erachter om het op unity gain te krijgen, voor zover je het daar dan over kunt hebben bij een compressor lol))
je zal een paar dure opamps nodig hebben.
Ik had eigenlijk gehoopt het te kunnen bouwen met een van de 13600 of 13700's die ik onlangs in bulk heb ontvangen, of anders twee 3080's, zou dat lukken? zoniet wat is er zo bijzonder dan aan de gebruikte opamp of de 4250?
een uitleg over dit filter (en anderen) kun je hier lezen.
LOL! : "At first glance, it looks like a straightforward state-variable design. At second glance, it looks like a joke." Ik had het niet beter kunnen zeggen...
 
Laatst gewijzigd:
heel goed mogelijk dat de lm4250 niet de ideale vervanger is, maar volgens mij zijn die het meeste gebruikt in Polivoks clones. De originele Russische opamps werden vroeger door ericasynths verkocht.
misschien nu nog.

Mooi rond zelfoscilleren kun je ook niet verwachten van zo'n ontwerp..
 
De originele Russische opamps werden vroeger door ericasynths verkocht.
misschien nu nog.

Nog steeds, zie hier. Maar er staat wel bij: "You can now order some rare parts for Erica Synths DIY kits!", misschien dat het alleen is te verkrijgen als je de bijpassende kit erbij koopt? Zou leuk zijn dat je het ook zonder kit kan kopen.



Edit:

Wat die manual betreft: Eerlijk gezegd kan ik dat schema daar nergens vinden, of kijk ik niet goed?

Gaat op die pagina om de schakeling linksboven. Maar is hetzelfde als in de eerste link die ik noemde.

Polyfucks-vcf.jpg - Click image for larger version  Name:	Polyfucks-vcf.jpg Views:	0 Size:	53,2 KB ID:	3779656
 
Laatst gewijzigd:
Oh wow, ik ben verliefd!! https://www.youtube.com/watch?v=3ZypalMfkFI
Waanzinnige clipping en vooral phase-shift dingen doet'ie.
De video die na deze komt is van de complete POlivoks-synth, wat een beest. Na de tweede komt er een waar de maker wat lekkers laat horen, verrukkelijk.
Maar goed, ik moet er dus blijkbaar die speciale opamps voor te pakken krijgen. Eerst maar eens aan de WASP beginnen dan, mooie versie van Jurgen Haible, inclusief PCB hier: http://modular.fonik.de/pdf/Wasp Filter clone.pdf Daar heb ik alles voor in huis, heel fijn :-)
 
Zowel de Wasp VCF als de Polivoks VCF zijn enorm lekker, heb ze zelf ook allebei.
Ericasynths is nu open source, en die hebben ook een Polivoks VCF:
https://www.ericasynths.lv/shop/diy/diy-kits-1/diy-polivoks-vcf-ii/

Dat eerdere schema heb ik zelf nooit aan de gang gekregen, wellicht door een gebrek aan de juiste opamp (4250 niet geprobeerd, maar wel "iets" op eBay gescoord uit Rusland). Maar die Ericasynths VCF heb ik er twee van gebouwd (eentje zelf gehouden), en die werkt :)
 
hmm, kijkend naar die video van Dave Brown, denk ik toch dat die van mij werkt zoals het hoort:D Voor mijn smaak iets te extreem en je ziet ook wat er met amplitude allemaal mogelijk is.
Dus met lm4250 en r10/11= 1m2, verder heb ik exact het bovenstaande schema gebouwd. Zeker de moeite waard om het met de Russische opamps te proberen, want 5,80 voor een lm4250.... waar moet het naar toe met de throughhole componenten?:( Destijds waren ze een euro volgens mij.
 
Laatst gewijzigd:
Heb je de versie van Dave Brown al gehoord?
WOW! Is dat weer een andere versie van het schema, of gewoon de standaard met de soft-resonans mod die ik hierboven had gepost?
Ook hier weer meen ik zo duidelijke phase-shifting-effecten bij de modulatie te horen (ben reuze benieuwd hoe dat uitwerkt bij snelle LFO-modulatie bv, of een S&H om maar iets te noemen), die ik nog nooit zo sterk bij een filter heb gehoord, kan dat kloppen? Dat dit filter dus vanuit de topologie een buitenmodel verschuivende phaseshift per frequentie (en ook per Q?) heeft vergeleken met wat we gewend zijn zeg maar?
Dus met lm4250 en r10/11= 1m2
Ik heb dat trouwens ook ergens gelezen, dat die twee weerstanden inderdaad bij de andere opamp van het K-ohm naar het M- ohm register moeten. ALs ik het goed herinner zelfs in de trant van 2 of 3 meg of meer, en ik geloof ook allebei verschillend. ALs ik het weer tegenkom post ik het hier nog even. Had je het zelf uitgevogeld of van het internet? IN het laatste geval kan het goed zijn dat je hetzelfde had gelezen als ik, of toch niet, ben benieuwd waar jij het vandaan had dan.
 
Laatst gewijzigd:
WOW! Is dat een andere versie van het schema, of gewoon die ene met de soft-resonans mod die ik hierboven had gepost?

Waarschijnlijk gaat het om het schema hierboven. Die is van 2013, en de video is drie jaar oud. Ik lees op de pagina van Brown niet over modificaties na 2013, dan neem ik aan dat het inderdaad om de 2013-versie gaat die we horen in de video.
 
Tjee... en dan te bedenken dat dat monstertje maar 12dB/6dB/ (LP/BP) p.Oct is! Zit even te neuzen bij Erica Synth, ik had dat nog helemaal niet eens door... Maar goed, ik wist al van de Formant dat 12dB echt niet laf hoeft te zijn (ik had daar bovendien ook nog een extra-Q mode op gemaakt)
 
Wat is de deal met al die diodes naar + en - 12 V aan alle ingangen en uitgangen? Op het eerste gezicht dacht ik oh wat slim superbeveiliging, maar dan kijk ik er nog eens goed naar en ontgaat de logica me eigenlijk? EN geeft dat niet extra kans op allerlei artefacten? (oh wacht, joepie, artefacten, ja fijn! Maar dat zal het ook wel niet zijn...)
Het zal dat wel bevieliging zijn, maar hoe werkt dat dan, en waarom heb ik het nog nooit eerder gezien? Sowiezo overijverig in de beveiliging, met die resettable fuses ook nog eens. Diodes over de voedingsconnector ok (desnoods, alleen met een kale connector zonder rand - waar ik er overigens heel wat van heb-, of slordig gemaakte kabels een gevaar), maar verder; de al aanwezige 1K aan de uitgang en de 10K aan de ingangen is voldoende toch?
https://www.ericasynths.lv/media/DIY_Polivoks_VCF.PDF
 
Sowiezo overijverig in de beveiliging
Het is van origine een commercieel product natuurlijk. Beter een paar diodes extra dan “garantie”-retouren vanwege klapharken die outputs in outputs patchen.
 
Back
Top