Germanium diodes uit China rot of meet ik verkeerd?

Astrogator

Analoge Levensvorm
Lid sinds
4 juni 2019
Berichten
325
Locatie
Amsterdam
Ik heb een zakje 1n34A germanium diodes bij Ome Ali in CHina gekocht, en tot mijn verbazing zei de componentester dat het condensators van een paar pF of helemaal niks waren. Multimeter: voorwaarts iets van 30 ohm, achterwaarts keurig dicht. Hm... Spanningsval meten proberen? Met een weerstandje van 1K 5 volt er doorheen meet ik tussen de 0,8 en 1,5 volt over de diode afhankelijk van exemplaar. Nu wordt het vreemd: ik denk misschien niet genoeg stroom of teveel, een 2k2 en het gaat omlaag, 0,5 - 0,7 of daaromtrent (maar 2of 3 gedaan). De logica is helemaal zoek wat mij betreft, deugen ze niet of meet ik gewoon verkeerd en zie ik wat geheimzinnige eigenschappen over het hoofd? Ik heb wat zitten studeren op Germaniumdiodes via Google maar ik kom er niet verder mee, en heb helaas geen vergelijkingsmateriaal.

Oh ja, ik heb ze gekocht voor een heel leuk primitief compressor-circuitje waar ik mee bezig ben, Heb aleenversiemetSChottky's gebouwd, werktleuk,maarwatikheb begrepen uitde verhalen is dathetmetGe's een stuksmoothergaat.: http://ffden-2.phys.uaf.edu/212_spri...mpression.html
 
Laatst gewijzigd:
PS ze zien er 100% als echte Ge's uit, doorzichtig glas,vrij groot, van binnen precies zoals het hoort met een klontje waar een heel dun draadje in eenbochtje op zit zoals een whisker op een kristal.
 
Ik las recent iets op FB over problemen in Behringer spul, ik dacht zelfs ook zoiets met die diodes maar kan mis zijn.
 
Met Aliexpress is de kans natuurlijk groot dat je componenten uit afgekeurde partijen (of nog erger) koopt. Als je het mij vraagt; goedkoop is duurkoop.
 
KOrtom, ik kan er dus gewoon van uitgaan dat ze niet deugen? Altijd wel ingecalculeerd, maar voor die prijzen is het een gokje waarden dat heeft al heel veelkeren erg goed uitgepakt,eigenlijk altijd tot nu toe. Al had ik bv een zakje met 100 3,5 mm jack-sockets voor de prijs van een stuk of 3-5 normaal gesproken,en daar zit een heel stel bij waar de plug niet goed in gaat: even bestuderen en blijkt dat als ik er even met een slijpstaafje doorheen ga ze prima zijn (de plek waar het schroefdraadding aan het huisje zit geklonken is niet overal even goed geklonken, maar gladslijpen is afdoende en dan zijn ze prima). Ben wel heel benieuwd hoe goed ze nog zijn over een paar jaar, zou prima kunnen dat ik dan een helboel moet gaan vervangen, maar ach, dan zitten er nog zeker vijfrig in het zakje, of ik koop alsnog goeie waar het uitmaakt.
Ook had ik een partijtje TL061, met een Texas Instruments logo erop dat wat smoezelig lijkt, even de louipe erop en het blijkt subiel te verschillen. Of het in feite 741 zijn of zoiets, geen idee, ze doen het, en als ikproblemen heb vervang ik ze door m'n echte Ti exemplaren die ik zolang er geen probleem is veilig opzij houdt voor kritieke toepassingen. Het scheelt idioot veel geld om toch een uitgebreide voorraad in huis te hebben voor plotselinge bouwwoede; nieuwe goeie onderdelen kopen voor iets dat een succes blijkt kan altijd nog...
waar het lastig wordtis alsiets niet werkt en jeniet weet of het aan Aliligt of je slordigheid, maar dan heb ik dus altijdnog voldoende 'echte' onderdelen een hoop meetapparatuur om te checken. Alleen bij deze Ge's schoot m'n ervaring tekort om er kaas van te kunnen maken...
 
Multimeter: voorwaarts iets van 30 ohm, achterwaarts keurig dicht.

Germanium 'mag' in reverse een beetje lekken.


Hm... Spanningsval meten proberen? Met een weerstandje van 1K 5 volt er doorheen meet ik tussen de 0,8 en 1,5 volt over de diode afhankelijk van exemplaar.

Hoe is het 'doorheen' verknoopt, hoe was het aangesloten?


Zomaar wat dingen die in gedachten komen:

*Heeft je multimeter een diode-teststand? Die stuurt er dan een bepaalde stroom doorheen en de aflezing geeft de voltage drop.

*Wat is de temperatuurgevoeligheid van deze aflezing? Voor Si-diodes neemt de forward voltage drop af met −2 mV/°C en voor Ge-diodes is dat meer, maar krijg het juiste getal even niet gevonden.
Als je de diode even (los) in ijswater houdt, afdroogt, dan meet, en daarna tussen je vingers knijpt en weer meet zou de afgelezen spanning moeten dalen tov eerst.

*Van de componententester wordt mogelijk verwacht dat 'ie R, L of C meet, dus in dat 'format' wil íe z'n baasje dienen.
Mogelijk worden er daartoe dusdanige signalen aangeboden (test-freq, en/of DC-biasing) dat de resulterende aflezing nog wel eens waar kan zijn ook.
Diodes kunnen inderdaad ook als spanningsgestuurde condensator worden gebruikt: varicap.

*Geven meerdere samples vergelijkbare resultaten?


Korte versie vh verhaal is inderdaad 'Koopt Van Betrouwbaren Bron', want inderdaad veel afgekeurd of fop-spul in omloop, maar wie weet heb je _toch_ een geldig stel Ge-diodes ontvangen.


Over die diodecompressor, leuk dat 'ie signalpowered is!

Kwam ooit een oud RCA diode array tegen (matched (integrated) setje diodes, CA3019), en wat daar mee te doen was...
toen een DIY-versie overwogen van de Neve 33609 ( https://www.schematicsforfree.com/ar...2033609_cg.jpg )
maar daar niet aan begonnen, om dat goed te doen diverse trafo's erbij etc, lijvig ciruit...Maar om met het principe eens te spelen wel interessant natuurlijk.

(Qua matched: om compressor control-voltage feedthrough te minimaliseren.)
 
Laatst gewijzigd:
Met Aliexpress is de kans natuurlijk groot dat je componenten uit afgekeurde partijen (of nog erger) koopt. Als je het mij vraagt; goedkoop is duurkoop.

Zaken die ik tot nu toe voorbij heb zien komen (en die verklaren waarom ik heel voorzichtig ben met electronica direct uit China):
- accu's die bij eerste laadbeurt exploderen (en een aantal jaar geleden deden ze dat ook in postpakketten...).
- bootleg chips die niks doen, van geheugen tot hele CPU's.
- Geluidskaarten die zogenaamd van Yamaha zijn, maar waar de chipset eigenlijk een CMI chipset is waar de opdruk is afgevijld, met nieuwe opdruk die ongeveer op die van Yamaha lijkt.
- Diverse PC kaarten die niet functioneel zijn, omdat de chips zijn nagemaakt maar het niet doen.
- Fake geheugen chips met opdrukken die ze als sneller voorstellen dan ze zijn.
- Fake diodes die eigenlijk weerstanden waren (letterlijk een weerstand ingebakken in het omhulsel van een diode).
- apparatuur die kortsluiting veroorzaakt als je ze aansluit op een stopcontact.

...en zo kan ik nog even doorgaan.
 
Kwam ooit een oud RCA diode array tegen (matched (integrated) setje diodes, CA3019), en wat daar mee te doen was...
toen een DIY-versie overwogen van de Neve 33609 ( https://www.schematicsforfree.com/ar...2033609_cg.jpg )
maar daar niet aan begonnen, om dat goed te doen diverse trafo's erbij etc, lijvig ciruit...Maar om met het principe eens te spelen wel interessant natuurlijk.

Off topic, maar Korg MS-50 VCF of oude Moog oscillator controller? :)
 
Ergens ben ik wel nieuwsgierig hoe de hele curve van deze dioden eruit ziet. Dat zou je van enkele exemplaren 'ns kunnen meten.
 
Ergens ben ik wel nieuwsgierig hoe de hele curve van deze dioden eruit ziet. Dat zou je van enkele exemplaren 'ns kunnen meten.

Hoe zou ik zo'n curve het makkelijkst meten? Ik heb een regelbare voeding met instelbare stroombegrenzing (zo'n goedkoop klein grijs buck/boost moduletje met een draaiknopje en veelkleurig vierkant displaytje, heel fijn dingetje), een ouderwetse simpele scoop en zo'n digitaal DSO138dingetje, twee digi multimeters en twee analoge.
Hoe is het 'doorheen' verknoopt, hoe was het aangesloten?
weerstandje aan de +5, dan de diode en die naar de min. Dan met de multimeter de spanning over de diode meten.
*Van de componententester wordt mogelijk verwacht dat 'ie R, L of C meet
Nee, hij meet ook diodes, transistors,fets ed. Geeft daarbij ook verschillende parameters naast forward voltage.
Over die diodecompressor, leuk dat 'ie signalpowered is!
Ja gaaf hè? Werpt wel watproblemen op,want hij wil graag een hele hoge ingangsimpendantie aan de uitgang anders gaat ie raar doen, en aan de ingang een flink signaal (100mV-10V, ideaal voor Eurorack dus, maar in welk gebeid werkt'ie het best? nog driftig mee aan het experimenteren). M.a.w. buffers in en uit zijn dus wel gewenst, dus ik heb er twee opamps aan gespendeert. Aan het eind moet het signaal ook natuurlijk weer een heel end opgeschroeft worden, en aan het begin dus wellicht wat verzwakt (of niet? ik maak het gewoon lekker regelbaar tussen flink verzwakken en 2x versterken, kun je nooit fout. Ik vond trouwens ergens nog een versie van dat schema (het slingert overal rond, schijnt sinds begin '70's bekend te zijn, onbekende oorsprong) met buffers voor lijnniveau. Plus een PCB ontwerpje - niet echt nodig natuurlijk, maar toch leuk.hier: https://logosfoundation.org/elektron/mixers/piezo_mixer.html
Ik had ook nog iets leuks bedacht: ergens tussen de diodes en weerstanden die het overtollige signaal naar aarde voeren kun je natuurlijk leuk met een opampje nog een spanning aftappen om een indicatie-LED te sturen van hoeveel compressie.
 
Laatst gewijzigd:
Hoe zou ik zo'n curve het makkelijkst meten? Ik heb een regelbare voeding met instelbare stroombegrenzing (zo'n goedkoop klein grijs buck/boost moduletje met een draaiknopje en veelkleurig vierkant displaytje, heel fijn dingetje), een ouderwetse simpele scoop en zo'n digitaal DSO138dingetje, twee digi multimeters en twee analoge.
Je zou iets met die scope kunnen doen (sweep-signaal beschikbaar?) Maar ik gok dat je eerst gewoon eens even een groffe indruk wilt hebben of het iets diode-achtigs is, en of het inderdaad Germanium is (stating the obvious: 'softere' knik in de V-I curve en de knie ongeveer ergens bij 0.3V ipv de abruptere knik en 0.65V v Silicium-diodes)...

... dan is een bak koffie, een ruitjesblok, potlood, en regelbare voeding, serie-weerstand, stroommeter, spanningsmeter eigenlijk alles al wat nodig is.
 
Ja gaaf hè? Werpt wel watproblemen op,want hij wil graag een hele hoge ingangsimpendantie aan de uitgang anders gaat ie raar doen, en aan de ingang een flink signaal (100mV-10V, ideaal voor Eurorack dus, maar in welk gebeid werkt'ie het best? nog driftig mee aan het experimenteren).

't Was te warm & donker gisteren toen ik keek & typte... realiseer me nu dat het eigenlijk meer een soort frequentie-afhankelijke clipper of limiter is,
en ja, een compressor/limiter _is_ het inderdaad ook, maar daarbij verwacht je in feite meer een detectiecircuit & een gain-reducerend element.
Maar hopla, ja, in dit circuit zijn die niet expliciet apart, maar in feite soort van verenigd in de diodes. Dus 't mag de naam dragen. :mega:

De toevoeging van buffers etc etc is uiteraard een beetje het paard achter de wagen spannen (met in total minder componenten zou dan inmiddels een beter ander circuit gebouwd kunnen worden), maar daar gaat het hier uiteraard niet om. :D

Ik had ook nog iets leuks bedacht: ergens tussen de diodes en weerstanden die het overtollige signaal naar aarde voeren kun je natuurlijk leuk met een opampje nog een spanning aftappen om een indicatie-LED te sturen van hoeveel compressie.

Lampjes etc altijd leuk! 8)
 
Nog eentje die al jaren rondgaat online:

mini-compressor.jpg
 
Duidelijk dat bovenstaande schakeling ooit 'ns in Elektuur/Elektor had gestaan. Misschien in een 'Halfgeleidergids', en waarschijnlijk een oudere. M'n vader heeft nog wat oude jaargangen, die vanmiddag even doorgenomen en inderdaad komt het uit het zomernummer van 1983. Met deze kennis was het sneller om dat nummer online te vinden dan de pagina in te scannen. Ter volledigheid hier het hele verhaal:

mini-kompressor.jpg - Click image for larger version  Name:	mini-kompressor.jpg Views:	0 Size:	149,9 KB ID:	3774828


Er staan in die oude Elektuur-nummers best nog aardige dingen, heb ze in geen jaren meer ingekeken. Toch maar 'ns weer doen. :D
 
Duidelijk dat bovenstaande schakeling ooit 'ns in Elektuur/Elektor had gestaan. .... Ter volledigheid hier het hele verhaal:
...Er staan in die oude Elektuur-nummers best nog aardige dingen, heb ze in geen jaren meer ingekeken. Toch maar 'ns weer doen. :D

Oh ja, die was ik ook al een paar keer tegengekomen, maar aangezien ik met die diodetoestand bezig was even opzij geet,maar nu ik er nog eens naar kijk, hmm... Ik heb het allemaal in huis, incl. de B versies van de 547 (geen aa119's alleen, maar daar zou ik dus die van Ali kunnen gebruiken als ze toch blijken te deugen. Zoniet, zou ik Schottky's kunnen gebruiken? Die zijn een stuk minder subtiel toch? Moet hoe dan ook toch ook nog maar eens snel een bergje echte bestellen ergens.
Fijn dat je hem nog eens onder m'n aandacht brengt, want ik vind dit wel een leuke voor m'n volgende, lekker kleintje tussendoor en interessant naast dat diodedingetje, altijd fijn meerdere types van dingen te hebben. Kan dit grapje makkelijk even op een verobordje zetten met voetjes voor de diodes; aangezien ik aan een tweede kast aan het bouwen ben is er zat ruimte dus... (kan hem al gebruiken, ben ditmaal begonnen met een compleet 4u (1+3) 114 hp raampje echte eurorails :-D yumm... Verjaardagsgeld is toch altijd weer een uitdaging waar aan uit te geven, dit leek me een hele goeie voor een gedeelte).
Ik moet beneden in de box ook nog een stapel Elektuurs hebben liggen trouwens uit de vroege '80's (stuk of 5 of meer jaargangen :-) ), rond de tijd dat ik m'n Formant bouwde. Laatst vond ik een halfgeleidergids verdwaald in huis, verbaasde me erover hoeveel onzinschakelingen daar in stonden, niks echt de moeite waard, maar toch leerzaam om wat in de schema's te neuzen. TOch dsat stapeltje eens naar boven halen, want er moet toch ook wel van alles in staan dat wel de moeite waard is, en anders geld hetzelfde als voor die gids. In ieder geval moet daar ook de aflevering liggen waar de gitaarvoorversterker waar ik de print nog van heb bij zitten: daar zit een 3 kanaals parmetric eq in die ik in de euro wil zetten, maar zonder schema weet ik er totaal geen raad mee, ontbreken ook stel onderdelen in - in de loop der jaren wat in gestroopt en zeker de laatste tijd ook nog :-P
 
Laatst gewijzigd:
Aha mooi, welke forward voltage gaf de componententester aan?

Geen dus, hij zegt dat het of geen of een kapot onderdeel is, of dat het een condensator is van een paar pF. ZIe boven ook het oorspronkelijke bericht, volgens de multimeter is het wel een diode, met een weerstand van zo'n 30 ohm voorwaarts, weet niet zeker met welk voltage die meet, of 3 of 9 volt. En hij ziet er ook echt precies uit als een Ge puntcontact diode, van buiten en van binnen (doorzichtig glas).
 
Back
Top