n00b soldeer startset

Nap

GAS-arbeider
Lid sinds
17 januari 2007
Berichten
14.887
Locatie
Den Bosch
In het verleden heb ik eens een soldeerbout en wat spullen gehad om wiring harnasses en verlopen te maken voor arcade games PCBs. Dit is echter al lang geleden en de soldeerbout in kwestie heeft al vele jaren geleden de geest gegeven. Was ook een prutsding zonder temperatuurregeling en veel te lomp.

Omdat ik de laatste tijd wat meer met ouwe zooi bezig ben en wellicht ook eens een mod wil kunnen doen ben ik op zoek naar een goede starterskit. Ik denk hierbij aan een goede soldeerbout met temperatuurregeling maar ook de dingen die je verder nodig hebt. Eventueel ook de mogelijkheid om te prieken op SMT niveau. Enfin, gezien het grote aantal knutselaars hier zijn er vast ideeën over met welke spullen ik het beste kan starten en waar ik die het beste kan kopen. Hoeft geen premium kwaliteit te zijn maar wel 'goed'.

Bij voorbaat dank. :okdan:
 
Ik heb zelf een paar jaar terug een Velleman VTSSC40N gekocht om te beginnen met SDIY. En nog steeds veel plezier van, doet wat hij moet doen en niet te duur. Wel een apart bakje erbij gekocht met zo'n prop messingdraad er in ipv het sponsje wat bij het soldeerstation zit.
 
Op de club (ModLab) hebben we een serie van deze staan: https://dutchrfshop.nl/nl/soldeer/70...erstation.html
Prima apparaten. Ik heb die thuis ook een jaar of 20 gebruikt en er succesvol SMD mee gesoldeerd. Ik zou bij deze wel de "platte tip" erbij kopen (Reservepunt HQ 2mm). Die vind ik het fijnst.

Voor wat meer geld is bijvoorbeeld deze ook een aanrader: Ersa RDS-80.

Binnenkort begint ModLab hopelijk weer in de WillemTwee in Den Bosch. Je bent uiteraard altijd welkom.. :D
 
Ik zou ook 'ns kijken naar bv. een Velleman. SmartBits was me net een slag voor, ik zat ook te kijken naar deze of deze. Niet duur, en zo te zien een mooie keuze aan soldeerpunten. Als je later heel intensief gaat solderen omdat je door het DIY-virus bent gebeten kun je altijd nog 'ns kijken naar een Weller. ;)

Voor SMD is ook een vaste hand belangrijk en een loep. :)

Voor wat meer geld is bijvoorbeeld deze ook een aanrader: Ersa RDS-80.

Ja, Ersa viel mij niet tegen. Ik blijf een voorkeur voor Weller houden, als het voor werk is en je het dagelijks gebruikt, maar niet gek. Maar ik weet niet of Nap het nu al zo intensief gaat gebruiken dat zoiets echt "nodig" is.
 
Volgens mij heb ik eerder op een vergelijkbare thread gereageerd maar ik kan hem zo snel niet meer vinden.
Tegenwoordig zijn soldeerstations met actieve tips goedkoop genoeg geworden voor hobbyisten. Ik heb er zelf twee; https://www.eleshop.nl/jbc-bt-2bwa-soldeerstation-140watt.html en https://www.eleshop.nl/hakko-fx-951.html en ik wil niet meer terug naar passieve tips. Maar er zijn hier ook een hoop mensen van de oude stempel die zweren bij Weller spullen. Dus verwacht daar ook nog een paar suggesties van.
Voordelen van actieve tip soldeerstations zijn dat ze veel sneller opwarmen (binnen enkele seconden) en een stabielere temperatuur houden. Maar een goeie oude Weller bak is natuurlijk proven technology en daar kan je ook geweldig mee solderen.
 
Binnenkort begint ModLab hopelijk weer in de WillemTwee in Den Bosch. Je bent uiteraard altijd welkom.. :D

Oh ja, da's misschien wel eens leuk. Woon er toch 'om de hoek'.

Bedankt voor alle tips tot zover. Nog andere dingen om op te letten? Soldeerpasta? Flux? Accessoires? Tooltjes?
 
Hoop goede tips/suggesties, bedankt. Ik ga het de komende tijd allemaal eens op mijn gemak uitzoeken.
 
Nog andere dingen om op te letten?

Hangt een beetje af wat je wil doen. Je kunt allerlei spullen kopen, maar beetje zonde als blijkt dat je het niet nodig hebt. Je zou 'ns iets kunnen opzoeken online om mee te beginnen, waarbij men aangeeft wat je nodig hebt. Ontbreetk iets wat je nodig hebt, een bestelling is zo gedaan en heb je het de volgende dag in huis. Als je iets wil gaan doen met SMD, een beetje oefenen kan geen kwaad. Je zou misschien bij de kringloopwinkel voor een paar euro een oud Casio-keyboardje oid. kunnen scoren en die circuitbenden. Online is daar genoeg over te vinden. Dan krijg je er wat handigheid in, voordat je serieuze mods gaat doen op je instrumenten. :)
 
Je zou misschien bij de kringloopwinkel voor een paar euro een oud Casio-keyboardje oid. kunnen scoren en die circuitbenden. Online is daar genoeg over te vinden. Dan krijg je er wat handigheid in, voordat je serieuze mods gaat doen op je instrumenten. :)

Dat is wel een heel goed idee inderdaad :eureka:
 
desoldeer alle onderdelen van wat oude meuk in huis. Oude hifi, voeding, of zoiets. Leer leer leer.
volledig desolderen en erna terug solderen. dus ook met 'wick' werken.
 
Nog andere dingen om op te letten? Soldeerpasta? Flux? Accessoires? Tooltjes?
Ja, al die dingen. Desoldeerlint ook, desoldeerpompjes, klemmetjes om dingen vast te houden, vergrootglazen, rook afvoer etc,.. Maar zou je aanraden om daar lekker zelf mee te experimenteren, zo duur zijn die dingen niet. Koop vooral wat verschillende soorten en merken en probeer wat voor jou goed werkt. Zeker als je SMT gaat solderen is flux handig om te hebben. Zowel vloeibare in zo'n stiftje als gel.
En Youtoob is je vriend als je technieken en tooltjes ook eens gedemoot wil zien. Bedenk er wel bij dat wat mensen daar roepen niet altijd heilig is. Solderen is voor veel mensen toch een beetje een soort religie met alle bijbehorende dogma's.
Oh en ook wel belangrijk, zorg voor goeie verlichting op je werkplek. Veel difuus licht is fijn!
 
Is SMT met hete lucht+pasta aan te raden ivp solderen? Of is dat juist moeilijker?
 
Clusterf*ck, maar misschien kan ik het gewoon niet.
Bij Modlab hadden/hebben we een hete lucht ding staan, wel eens geprobeerd, maar gauw weer uitgezet.
Toen ging het nog prima uit de hand, inmiddels zie ik dichtbij niet meer zo goed, leesbrilletje nodig, en bij heel klein spul is de succesratio niet zo hoog meer. Maar, stencils zijn niet duur, en zo'n klein grill oventje ook niet. Werkt prima.
Oven thermometer van aliexpress erin en gaan.
 
Ik heb zo'n goedkoop hete lucht ding. Werkt uitstekend om smt te desolderen als je een fout hebt gemaakt. Maar solderen van smt doe ik het liefst met een gewone soldeerbout en heel veel flux. Zo'n hete lucht ding blaast dingen scheef en desoldeert het vorige onderdeel als je die ernaast probeert te solderen.
Smt solderen in een oventje heb ik nog niet geprobeerd. Volgens mij vergt dat wat voorbereiding, stencils maken, een soldeerpasta dispenser enzo. Maar lijkt me een goeie oplossing, vooral als je meer dan 1 ergens van wil maken.
 
Je hebt een stencil nodig, dus het werkt alleen als je ook pcbs bestelt in china. Maar verder heb je niks nodig, oud bankpasje.
vergt even wat proberen om het proces goed te krijgen, maar dan werkt het prima.
 
Thanx , ik ga eerst maar eens met een fatsoenlijke bout aan de slag, dat ken ik tenminste al.
 
3 jaar later, maar heb afgelopen weekend een Weller WS51 set gekocht van Marktplaats :D Ben vooralsnog beetje met oude Gameboys aan het stoeien, maar misschien dat ik binnenkort eens op zoek ga naar een leuk eenvoudig DIY kitje.
 
3 jaar later, maar heb afgelopen weekend een Weller WS51 set gekocht van Marktplaats :D

Komt dat even goed uit, net van de week op het forum:


;)
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Back
Top