Bouw uw eigen 1176 compressor

radiance

Ouwe rot
Lid sinds
30 augustus 2002
Berichten
1.962
Locatie
Weer terug in Nederland..Arnhem
Ik heb vandaag de PCB's van Mnats ontvangen (zie plaatjes). Ze zien er erg goed gemaakt uit met op de bovenkant gezeefdrukt waar de componenten moeten. Zoals een forumlid zo mooi zei : zoiets als schilderen met nummertjes ....

Twee moeilijk te vinden componenten (viel eigenlijk wel mee maar toch):

FDH333 "low leakage diode" gevonden bij www.farnell.com artiekelnr: 741036

4M7 Lin. Potmeter gevonden bij www.conrad.nl artiekelnr: 445746 - 8B
 

Attachments

  • 1176pcbback.jpg
    1176pcbback.jpg
    121,7 KB · Bekeken: 115
O ja, voor een 1176 (=mono) comp heb je er van elk 1 nodig.
Ik ga proberen een stereo compressor te bouwen bestaande uit twee 1176 comp's in een chassis en met twee set's knoppen.
Hier alvast een ontwerpje met echte meters en knoppen op karton. Zo krijg je een goed beeld hoe een en ander eruit gaat zien.....(zonder dat je een front panel verpest)
 

Attachments

  • 1176paneldesign1.jpg
    1176paneldesign1.jpg
    71,2 KB · Bekeken: 69
Met de onderdelen die ik voor de 1176 heb gekocht heb ik een tijdelijke 24 volts voeding gemaakt op vero board.
Deze had ik namelijk nodig voor het zogenaamde "J-FET matching", oftewel: er voor zorgen dat er aan de linker en rechterkant van de stereo 1176 compressor ongeveer de zelfde Fet's worden gebruikt zodat het stereobeeld niet van links naar rechts beweegt.

Ziehier een handig schema voor het "matchen" van FET's van LAB forumlid PRR.
 

Attachments

  • matchingj_fets.gif
    matchingj_fets.gif
    3,5 KB · Bekeken: 69
Het soldeerwerk is klaar. M'n verslag word niet zo uitgebreid als bij de SSL kloon. Ik kan wel weer van elk weerstandje een foto gaan maken maar op een gegeven moment heb je dat wel gehad. Daarbij staat er een uitgebreid verslag op de website van MNats.
Net als bij de SSL kloon heb ik de tere onderdelen zoals IC's, Fet's en transistoren er pas ingesoldeert nadat ik de voltages van de voeding had gechecked (dit staat ook beschreven op MNats's site).
De J-Fet's heb ik in IC houders gedaan zodat ik makkelijk kan omwisselen mocht dat nodig zijn (als b.v. het "matchen" toch niet zo goed gelukt is)
 

Attachments

  • pcbfinished.jpg
    pcbfinished.jpg
    113,3 KB · Bekeken: 66
Jij hebt binnenkort wel een serieus vette studio! Nu nog een La2 en een Pulteq bouwen met een mooi vintage mixertje erbij (heb je misschien al?) :D

mooi zo
 
Toon, je noemt precies de dingen (la2, pultec) die ik nog wil bouwen, en die heel goed te doen zijn.
Alleen weet ik nog niet of ik buizen in de Pultec wil. Je werkt dan met =/- 280 volt (voor de buizen) en dan moet je echt goed weten waar je mee bezig bent.

Heb op Ebay twee Sifam meters gescoord. We gaan voor de "Maselec MLA-2 look" alleen dan symmetrisch.
 

Attachments

  • 2efrontpanel.jpg
    2efrontpanel.jpg
    92,6 KB · Bekeken: 63
Waar haal jij je 19" racks? Diegene die ik zoek (2u) kosten meestal rond de 100€, vind ik nets iets te duur?
 
Wat ik me nou afvraag:

Is het nou ook veel goedkoper om zelf te bouwen of is het vooral leuk om te doen?
Ik heb ooit eens een gitaarversterker gebouwd, ik heb er uiteindelijk massa's geld ingestoken (dat van die voedingen checken is een goede tip), en toen kon ik volgens mij radio pluto ermee ontvangen!
Die programmeren wel heel er horizontaal overigens...
 
@Toon: Ik koop meestal bij RS- components. (order nr: 469-1183)
Dit is een kast zonder onder en bovenplaat voor 38,96 euro ex. BTW ( 2U 28 cm diep). Bij de gamma haal ik dan een aluminium plaat van 1mm dik. Hieruit kun je geloof ik 4 platen halen die je dan in de kast kunt schuiven. De onder en bovenplaat kun je ook bij RS kopen maar dan ben je 11,38 ex. per plaat kwijt tegenover +/- 17 euro voor die plaat bij de Gamma.

@tragmadat: Het is vooral leuk om te doen en als je de gewerkte tijd niet als geld ziet is het ook goedkoop.
Een 1176 kun je tweedehands kopen voor +/- 1000 euro. Ik ben aan materiaal ongeveer 400 euro kwijt.
Je moet ook een meetje creatief inkopen. Ik haal b.v. veel van Ebay. Vooral meters zijn nieuw erg duur. Die twee Sifam meters kosten nieuw al snel 100 euro per stuk. Ik heb ze samen van Ebay gehaald voor 30 euro of zo.
De SSL kloon is echt goedkoop aangezien een nieuwe ongeveer 10 tot 15 x de prijs van de gebruikte onderdelen kost.
 
ik ben TIG-lasser en lasersnijder wat inhoudt dat alles wat je op een stuk papier kan tekenen ook daadwerkelijk en op de 10e millimeter nauwkeurig gesneden kan worden.
dit kan in rvs tot 10 mm,aluminium 5 mm en staal 15 mm!
klaar dus met lelijke boorgaten en onnauwkeurigheid, buiten dat ben ik ook geinterresseerd in zelfbouwprojecten dus...mijn wens is om ooit nog een keer een echte analoge mengtafel te bouwen en dan modulair of nearfilelds in rvs!
gaaf toch?
 
Mooi mooi mooi !

Mooi mooi mooi !

Radiance !

Dit vind ik een hele mooie thread.
Ik kan wel een aardig stukje solderen (kabels dan) maar van 'die hard' electronica heb ik geen snars
begrepen.
Ik wou dat ik het ook kon...;{

Waarom zet je nou niet gelijk een mini-produktie lijntje op en dan verkopen die handel !
Verzin gewoon een leuke naam en hou jouw produkten betaalbaar, dan ben je zo vertrokken.
Zo is Sherman ook ooit begonnen. In zijn garage !
 
...je hebt een stereoversie voor ogen , maar hoe ga je de kanalen koppelen?
als je domweg 2 kanalen in 1 behuizing propt werkt het eigenlijk dubbel mono maw als je linker kanaal compressed moet je rechter kanaal evenredig meegaan anders is je stereobeeld om zeep.
hoe los je dat op?
 
Back
Top