Bouw uw eigen 1176 compressor

Re: Mooi mooi mooi !

Re: Mooi mooi mooi !

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Waarom zet je nou niet gelijk een mini-produktie lijntje op en dan verkopen die handel !
Verzin gewoon een leuke naam en hou jouw produkten betaalbaar, dan ben je zo vertrokken.
Zo is Sherman ook ooit begonnen. In zijn garage !

De PCB's (printplaten) worden door iemand anders ontworpen en daar zit dus copyright op(daar steek je ook het meeste werk in moest je zoiets zelf tekenen). Je mag ook niet zomaar elk ontwerp commercieel verpatsen. Diy mag natuurlijk altijd, zelfs met de allernieuwste spullen.
 
Origineel geplaatst door bassmaster
...je hebt een stereoversie voor ogen , maar hoe ga je de kanalen koppelen?
als je domweg 2 kanalen in 1 behuizing propt werkt het eigenlijk dubbel mono maw als je linker kanaal compressed moet je rechter kanaal evenredig meegaan anders is je stereobeeld om zeep.
hoe los je dat op?

D'r is een zogenaamde "stereo interconnect" aansluiting. Hiermee koppel je de twee units aan elkaar.Door ze aan elkaar te koppelen zal de stereo compressie het gemiddelde zijn van de twee mono compressors. Dit kon ook met de echte Urei 1176 alleen was de kans groot dat het stereobeeld toch niet helemaal klopte omdat de onderdelen van de twee 1176's te veel verschilde. Je moest zorgen dat je een "matched pair" had (dit geld ook b.v. als je twee distressors wilt koppelen
voor stereo gebruik)

Ik heb de J-Fet's die voor de compressie zorgen gemeten en er voor gezorgt dat er in elke mono compressor de zelfde (+ twee de zelfde voor de VU's) zit. Als je dit goed doet dan kun je ze als stereo paar gebruiken.
Verder heb ik alle weerstanden ook "gematched" (dus steeds twee identieke uitzoeken van een waarde, en dan 1 in elke mono compressor doen). Dit is mischien een beetje overdreven en schijnt ook niet te hoeven aangezien je al met 1% metaal film weerstanden werkt.

Ik ga vandaag alles tijdelijk aansluiten en kijken of het werkt.


Greetz,

Radiance
 
Re: Mooi mooi mooi !

Re: Mooi mooi mooi !

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Radiance !

Dit vind ik een hele mooie thread.
Ik kan wel een aardig stukje solderen (kabels dan) maar van 'die hard' electronica heb ik geen snars
begrepen.
Ik wou dat ik het ook kon...;{

Waarom zet je nou niet gelijk een mini-produktie lijntje op en dan verkopen die handel !
Verzin gewoon een leuke naam en hou jouw produkten betaalbaar, dan ben je zo vertrokken.
Zo is Sherman ook ooit begonnen. In zijn garage !

Er is ook een "1176 zelfbouw kit" te koop voor 180 dollar of zoiet's.
Een kit is perfect voor een beginner om wat meer zelfvertrouwen te krijgen. Er zit ook een handlijding bij en hij schijnt een "Neve output stage" te hebben....
 
Re: Mooi mooi mooi !

Re: Mooi mooi mooi !

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Ik wou dat ik het ook kon...;{

Zo moeilijk is dit niet hoor!

Je besteld die printplaten. De componenten erbij zoeken.
En dan is het inderdaad alsof je schilderd met nummertjes.
Afsolderen, testen en in een kastje stoppen.
Kost alleen gruwlijk veel tijd. Als je dat in kosten per uur omrekend dan kun je maar beter een 'echte' kopen.
 
Re: Re: Mooi mooi mooi !

Re: Re: Mooi mooi mooi !

Origineel geplaatst door fuse
Zo moeilijk is dit niet hoor!
Je besteld die printplaten. De componenten erbij zoeken.
En dan is het inderdaad alsof je schilderd met nummertjes.
Afsolderen, testen en in een kastje stoppen.

So far so good Fuse. Tijd is het laatste probleem.
Ik bedoel, stel dat je alles in 1 ruk door zou solderen, hoeveel tijd kruipt hier in ? 2 dagen ?
Meten en uitregelen, das het probleem.
Ik heb geen scoop en weet nagenoeg niks van meet en regeltechniek.
(buiten wat voltages en ampères met m'n fluke...
Enneuh oh ja, iemand een idee of een zelfbouw kit voor een Lexicon 480 te vinden is ? :D
 
Re: Re: Re: Mooi mooi mooi !

Re: Re: Re: Mooi mooi mooi !

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
......
Ik bedoel, stel dat je alles in 1 ruk door zou solderen, hoeveel tijd kruipt hier in ? 2 dagen ?
Meten en uitregelen, das het probleem.
Ik heb geen scoop en weet nagenoeg niks van meet en regeltechniek.
(buiten wat voltages en ampères met m'n fluke...
Enneuh oh ja, iemand een idee of een zelfbouw kit voor een Lexicon 480 te vinden is ? :D

Solderen kan in 1 dag. Wat bij mij in het begin veel tijd koste was het bestellen van alle onderdelen maar als je dat eenmaal doorhebt steld dat ook niets meer voor.
Ik heb zelf ook geen scoop. Voor de SSL kloon of de Urei 1176 heb je die ook niet nodig. Bij de SSL hoef je eigenlijk niets te meten (op het checken van de power supply na dan...) en ook niets uit te regelen.
De 1176 moet wel uitgeregeld worden maar dat kan met een multimeter in combinatie met een DAW zoals Logic of cubase (en natuurlijk een redelijke geluidskaart).
Op de website van Frank Röllen staat de uitregel procedure voor de 1176 uitgelegt.

Gisteravond begonnen met de bedrading. Dit was was meer werk dan ik gedacht had. Deze keer heb ik alle draden met een soort mini stekkertjes gemaakt zodat je alles weer los kan maken. Dit ziet er ook erg profie uit al zeg ik het zelf.
 

Attachments

  • wrieing1.jpg
    wrieing1.jpg
    117,4 KB · Bekeken: 66
Re: Re: Mooi mooi mooi !

Re: Re: Mooi mooi mooi !

Origineel geplaatst door radiance
Er is ook een "1176 zelfbouw kit" te koop voor 180 dollar of zoiet's.
Een kit is perfect voor een beginner om wat meer zelfvertrouwen te krijgen. Er zit ook een handlijding bij en hij schijnt een "Neve output stage" te hebben....

ze doen alleen 'shipping within the usa only' heeft iemand ervaring om het toch hier te krijgen?
 
Re: Re: Re: Mooi mooi mooi !

Re: Re: Re: Mooi mooi mooi !

Origineel geplaatst door EDP
ze doen alleen 'shipping within the usa only' heeft iemand ervaring om het toch hier te krijgen?

Ik had een tijdje geleden Eddie gemailed en hij was wel bereid om het naar Nederland op te sturen.
Het gaat alleen wat meer kosten. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik het nogal prijzig vondt.
Voor zover ik kan zien krijg je er een onderdelen lijst bij (al dan niet met part nummers voor online winkels uit de V.S.)maar geen intructies of zo.
 
Nou, beide mono 1176's werken (is altijd spannend). Ik heb ze nog niet gelinked als stereo paar en ook nog niet uitgeregeld.
De klank is echt VET. Je kan drums echt aan gort compressen. Ik heb de meter nog niet aangesloten maar die zal het wel zwaar te verduren krijgen.
Verder is hij ook best wel stil, hij ruist of bromt niet. Het PCB ontwerp van Mnats (met verbeterde aarde) heeft dus gewerkt.....
 
Radiance.. Je bent een topper.. :okdan:

Zowiezo productietechnisch.. maar meer vanwege de uitgebreide verslagen en feedback.. je hebt me verleid met de DIY projecten die je tentoongespreidt hebt.. :luv:

Ik voel de zachte euro's branden in mijn zak.. :bekdicht:

Ik lees aandachtig mee.. en binnenkort laat ik een electronica vriend aan de hand van jouw verslagen iets voor me bouwen.. :doei:
 
Re: Re: Re: Re: Mooi mooi mooi !

Re: Re: Re: Re: Mooi mooi mooi !

Origineel geplaatst door radiance


Gisteravond begonnen met de bedrading. Dit was was meer werk dan ik gedacht had. Deze keer heb ik alle draden met een soort mini stekkertjes gemaakt zodat je alles weer los kan maken. Dit ziet er ook erg profie uit al zeg ik het zelf.

kijk ik vind deze bedrading en aansluit pinnen er ook zeer goed uit zien
waar zijn deze besteld en onder welk nr :)
 
zou het nog veel uitmaken als ik de metalfilm weerstanden gebruik voor dit project of is het beter de gewone weerstanden er in te solderen. ik weet niet hoe de ruisverhouding ligt bij jou clone radiance en als ik het kan verbeteren dan doe ik dat maar het moet niet ten koste van het karakter gaan
 
Beter dat je metaal film 1% weerstanden neemt. Ik heb ze ook gebruikt en ik heb geen last van overmatige ruis of brom.
Voor de klank maakt het niet zoveel uit denk ik. Het klank karakter word eerder bepaald door het soort output / input transformator die je gebruikt (input transformator is optioneel, de echte heeft ook alleen een output trafo...).
Ik zelf heb gekozen voor de Lundahl transformer. Deze schijnt een cleane sound te hebben. Voor wat meer karakter zou je de "OEP" transformer kunnen proberen. Die is ook aanzienlijk goedkoper...
 
Fantastische thread. Leuk dat je er veel tijd in wilt steken om het met ons te delen, bedankt!
Ook al zal ik het nooit kunnen, het smaakt inderdaad naar zelf doen als je het allemaal zo leest... Wauw!:{
 
Back
Top