Verschil condensators in filter: keramisch, polyester film enz.

Astrogator

Analoge Levensvorm
Lid sinds
4 juni 2019
Berichten
325
Locatie
Amsterdam
Ik heb net van Ome Ali uit China een assortimentje polyester film condesators binnen, en vraag me af of het zinvol is om de keramische condensators in wat ik tot nu toe gebouwd heb te vervangen door die, en zoja, bij welke modules. Met name in de filters zou het verschil maken meen ik op te maken uit de verhalen links en rechts op de interwebz. Alles wat ik tot nu toe gebouwd heb deze winter is grotendeels met een assortiment keramische condensators die ik begin van de winter en dit avontuur had gekocht. Op een aantal grotere- en afwijkende waardes die ik later heb nabesteld die al poly zijn.
Heeft het nu echt zin om alle keramische C's in de filters, LPG's en misschien nog meer te vervangen door deze polyesters? (maar wat dan, afgezien natuurlijk van bv de 100nF ontkoppels aan alle ic's die zijn natuurlijk prima zo). OF kan ik het maar beter zo laten vanuit het motto 'if it ain't broke don't fix it'.
Wat ik er zo gauw over vind bij een snelle Duck-Duck-Go/Google is dat microfonie een probleem kan zijn (maar echt hard zet ik het geluid bijna nooit, en ik vraag me ook af hoe luid het moet zijn om invloed te hebben. Aanraking van de kast misschien? Schakelaars bedienen?), en met name de nonlinearieteit bij verschil in voltage (en temperatuur, maar dat lijkt me minder belangrijk). Ook heb ik eens de ESR gemeten van 2 stuks 22nF, de keramische heeft iets van 10 keer hogere ESR dan de poly, maakt dat uit in een filter?

Kortom, ik verkeer in tweestrijd. Ik denk dat het sowiezo zinvol is om vanaf nu die poly's te gebruiken in kritische audio-paden, de keramische beginnen ook op te raken trouwens in de meest gebruikte audiowaardes, en dat doet natuurlijk ook twijfelen, want er gaat een heel stel van de 2,2 tot 6,8 ś in al die filters natuurlijk als ik het allemaal vervang, en hoeveel heb ik dan npg over voor wat ik verder ga bouwen? Kan ik natuurlijk nog een setje bestellen voor die 2 euro nog wat, en zolang dat nog onderweg is zonodig de overgebleven kera's gebruiken bla en b;la en bla dusw. OK. wat is wijsheid hier?
 
Laatst gewijzigd:
Ik kan je daar een duidelijk antwoord o geven omdat ik 1 jaar terug een Test heb gedaan in mijn Microphones . Het verschil is echt groot. Veeeel groter dan je zou verwachten. Om te beginnen moet je je aan de hoeveelheid voltage houden. Bijvoorbeeld 160 v 1 uf moet je op 160v 1 uf houden. Wanneer je gaat veranderen , hoe hoger de voltage bijvoorbeeld een switch van 160 naar 400 v wordt je sound cleaner. Type maakt ook uit. Zo heb ik verschillende type vishay gekocht. Sommige klonken veel meer crunchy dan andere. Clean wilt zeggen dat het de sound meer penetreert . Terwijl een meer distortion sound je veel langer naar kan luisteren. Je kan zo wel de uiteindelijke Sound beïnvloeden.
 
Het gaat een beetje ver om alles te vervangen. Je zou 'ns een proefschakeling op een breadboard kunnen zetten en beluisteren wat het verschil is tussen de verschillende condensatoren. Als het verschil niet groot is, en je bent eigenlijk wel tevreden over het geluid zoals het nu is, zou het gewoon zo laten. Nieuwe schakelingen kun je dan wel bouwen met andere soorten die beter geschikt zijn voor audio.
 
Oud artikel in twee delen, maar nog steeds met relevantie: hier en hier.

Nog eentje, hier.

Hee, dat is een interessante sideline die ik zo snel uit dat artikel van Jung & Marsh pik, dat film-condensators ook inductie hebben, het is een opgerolde boel immers. Dat is bij mijn weten bij keramische niet zo, toch? (ZIjn dat kammetjes in elkaar?) Dat zou lijkt mij in filter zeker invloed kunnen hebben; of is die inductie in een bereik ver boven het audiobereik in de typische configuraties van audiofilters?
 
Vooral als je met multi-pole filters zit is de nauwkeurigheid van de caps per pool echt belangrijk, 1% VS 5/10% maakt een heel groot verschil, ook 1% Poly caps geven strakker resultaat dan 1% styro caps heb ik ondervonden.
 
Dat zou lijkt mij in filter zeker invloed kunnen hebben

Meestal zal voor audio de invloed klein zijn, niet om je echt zorgen om te maken. Over de keuze van componenten in het algemeen, het is m.i. van belang om je te realiseren waarvoor je het gaat gebruiken. Als we ons even beperken tot audio, ook dan zijn er verschillen in toepassingen. Het maakt bijvoorbeeld uit of een schakeling is voor audio-reproductie, of audio-generatie, in het laatste geval als muziekinstrument. Als ontwerper/bouwer zou ik in het eerste geval veel meer bovenop de specs en eigenschappen zitten van componenten dan in het tweede. Voor een goede hifi-versterker wil je bronmateriaal zo natuurgetrouw mogelijk reproduceren en zijn die specs belangrijk om daar rekening mee te houden.

Voor bijvoorbeeld een synth is dat toch iets anders, dan gaat het erom dat het geluid de karakteristieken krijgt die voor de ontwerper belangrijk zijn. De relatie met de specs van gebruikte componenten is dan veel vager. Componenten die op papier minder goede specs hebben blijken in de praktijk soms toch goed te werken om dat gewenste geluid te realiseren. Een tijdje geleden kwam de Analogue Solutions Colossus ter sprake, een nieuwe synth die iets van 25000 pond kost. Het beest bevat oa. RC4558's, een dubbele 741. Moderne opamps liggen mijlenver van de oude 741, maar toch is de keuze misschien helemaal niet zo gek van de ontwerper. Waarschijnlijk klinkt het op de plekken waar deze te vinden is in de synth goed.

Dus voor synths en alles wat geluid maakt dat je voor artistieke doeleinden gebruikt is het misschien verstandig om niet op dezelfde manier met specs om te gaan, zoals je doet op andere toepassingsgebieden. Het gaat er uiteindelijk om wat gewoon goed klinkt. Het voorbeeld van egres is een mooi voorbeeld van een uitzondering, als het doel is om inderdaad zo'n strak filter te krijgen. Maar voor een boel dingen, het is geen gek idee om bij het ontwerpen/bouwen te luisteren met de mindset van de artiest en niet teveel de materie bekijken als een techneut.
 
Vooral als je met multi-pole filters zit is de nauwkeurigheid van de caps per pool echt belangrijk
Ik selecteer nu sinds ik componenttester heb -die dus ook capaciteit kan meten- de condensators voor een filter zodat ze zo gelijk mogelijk zijn. Op die manier is er niet echt noodzaak dure 1% te kopen, aangezien ik een voorraadje heb van alles. Ik veronderstelde al dat dat uitmaakt en is goed te horen dat dat inderdaad zo is. Is ook logisch natuurlijk, lijkt me geen succes als de ene pool net een iets andere centerfrequ. heeft als de ander, met2 polen al, met 4 helemaal. Heb tot nu toe alleen 2-pools gedaan, maar er staat nog een 4 op het program. Voor de weerstanden in de rc-kring gebruik ik trouwens wel 1% metaalfilm nu ik ze heb, daarvoor slecteerde ik die met digitale multim. En in het geval van de Steiner die ik net gebouwd heb heb ik de diodes voor de ladder uitgezocht die het dichtst bij elkaar zitten, binnen een paar puntjes gelukt.
 
Op die manier is er niet echt noodzaak dure 1% te kopen

Het zal meestal wel okay zijn, maar soms is het toch beter om componenten te kiezen met een hoge nauwkeurigheid, al zijn ze wat duurder. Op het moment van bouwen kun je goedkopere componenten selecteren, maar het kan gebeuren dat componenten over tijd niet gelijkmatig verouderen. Op een gegeven moment zie je dan een grotere spreiding bij deze componenten, dan in het geval van de duurdere waarbij die spreiding binnen de perken blijft.
 
Oud artikel in twee delen, maar nog steeds met relevantie: hier en hier.

Nog eentje, hier.

Daar staat het eigenlijk allemaal al wel in :halleluja

Voor compleetheid, of wie er nog niet genoeg van kan krijgen deze ook nog:

1. http://www.johnhardyco.com/pdf/990.pdf (de laatste bladzijde over ceramic caps)

2. EW+WW artikelenreeks v Cyril Bateman: Capacitor Sound https://share.orange.fr/#q61DVmfN7G255999fc6c (81.5 MB zip), of hier: https://linearaudio.nl/cyril-batemans-capacitor-sound-articles
De originele magazine-scans die ik destijs heb gemaakt zouden ook nog ergens kunnen rondzwerven, maar krijg ik zo snel niet gevonden.

Als je hierna nog steeds leeshonger hebt laat het dan hier weten, dan regelen we ambulance en verdere begeleiding 8)
 
Het zal meestal wel okay zijn, maar soms is het toch beter om componenten te kiezen met een hoge nauwkeurigheid, al zijn ze wat duurder. Op het moment van bouwen kun je goedkopere componenten selecteren, maar het kan gebeuren dat componenten over tijd niet gelijkmatig verouderen. Op een gegeven moment zie je dan een grotere spreiding bij deze componenten, dan in het geval van de duurdere waarbij die spreiding binnen de perken blijft.

Absoluut, zo had ik een batch 1% NOS styro,militair-spec Russische caps gekocht voor weinig,allemaal onbruikbaar.
 
Back
Top