Display Roland D550 heeft kuren.

CreOn

Alles naar de knoppen....
Lid sinds
6 februari 2002
Berichten
1.150
Locatie
Terneuzen
Hallo leden.
De LCD van m'n D550 heeft kuren. Soms als ik hem aanzet is er niets aan de hand. Soms als ik hem aanzet is nauwelijks te lezen wat erop staat.
Soms ook als ie een tijdje heeft aan gestaan veranderd de leesbaarheid (zowel beter als slechter). Iemand enig idee waar ik het moet zoeken?
De LCD is door de vorige eigenaar al eens vervangen en zoals je op de foto's ziet is er niets aan de hand met de backlight.
Wie heeft tips wat er mis kan zijn? Zou het met de elektrolytische condensatoren te maken kunnen hebben? Afijn, ik hoor het wel. Thx.

IMG_3629.jpeg
IMG_3677.jpeg


​​​​​​​
 
Als ie zo slecht is, helpt het dan om aan de contrast-knop te draaien, of heeft dat geen effect?
 
Volgens mij heeft dat geen effect. Zal het eens proberen (heb ik vast al gedaan). Lijkt of die functie overbrugd is met het plaatsen van die nieuwe LCD. Edit: zojuist geprobeerd, draaien aan de contrastknop heeft geen effect inderdaad.
 
Laatst gewijzigd:
De dataoverdracht gaat goed, anders zou je niet de juiste tekens zien. Het zit dus in de spanning op de LCD of de LCD zelf. Misschien kun je die meten, kijken of die bijvoorbeeld inzakt.
 
Thx. Als ik hem eens uit m'n rack heb zal ik dat eens doen.
 
Overigens, ze worden vervangen met andere tweedehands displays. Het is niet altijd een garantie, dat als een display vervangen is deze helemaal 100 procent moet zijn. Soms kan je uren zoeken maar het probleem, omdat je ervan uitgaat dat er niets met het display is, 'omdat hij al vervangen is'.

Wellicht doe je het al niet, maar sluit het zeker niet uit.

Wat overigens ook funest kan zijn voor dit type display, is warmte. Nou hebben we de afgelopen dagen het goed warm gehad. En wellicht wordt het ding te warm tussen dit rack. Kan je allemaal meenemen, en wellicht uitsluiten. 'Start simple'
 
Ja zijn gewoon te verkrijgen. Warmte is een twijfel geval. Gebeurd namelijk ook dat wanneer het niet warm is en ik de boel aanzet het slecht leesbaar is. Op een gegeven moment (als de D550 wat op temperatuur is) floept ie ineens bij en is het zoals het zou moeten zijn. Ik sluit niet uit dat het niet aan de LCD kan liggen, maar zoals ik schreef is de backlight in orde, en zoals Blanka schreef de dataoverdracht ook. Ik ga dus eerst maar eens kijken of inderdaad het voltage niet fluctueert. Thx.
 
Ja zijn gewoon te verkrijgen. Warmte is een twijfel geval. Gebeurd namelijk ook dat wanneer het niet warm is en ik de boel aanzet het slecht leesbaar is. Op een gegeven moment (als de D550 wat op temperatuur is) floept ie ineens bij en is het zoals het zou moeten zijn. Ik sluit niet uit dat het niet aan de LCD kan liggen, maar zoals ik schreef is de backlight in orde, en zoals Blanka schreef de dataoverdracht ook. Ik ga dus eerst maar eens kijken of inderdaad het voltage niet fluctueert. Thx.

My bad. :halleluja Dacht dat deze al niet meer leverbaar waren. Heeft de vorige eigenaar dan ook een nieuwe laten plaatsen? Of vervangen voor een tweedehandse?

Tja, dan zou je inderdaad even kunnen kijken of het aan het voltage ligt. Hoop dat daar het antwoord in ligt... Succes!
 
No Prob... Geen idee wat de vorige eigenaar gedaan heeft qua display. Heb dat ding intussen weeral een tijdje. Zal als het eens uitkomt er wel eens een multi-meter tegenaan gooien.
 
En ik ben een Blauwe LED addict... Haha. Nee, zien er wel gaaf uit, vooral die met witte tekens. Matched wel wat met de JD-990 dan. Wat zou de prijs zijn?
 
En ik ben een Blauwe LED addict... Haha. Nee, zien er wel gaaf uit, vooral die met witte tekens. Matched wel wat met de JD-990 dan. Wat zou de prijs zijn?
De blauwe zijn vaak van het slechtste type: STN. Deze geelgroene, maar ook zwart-witte LCD's kun je vinden in FSTN, dat heeft al een flink hogere leesbaarheid.
De OLED's kosten pak m beet 35-40€.
Er zijn ook pin-compatible VFD tubes die zonder aanpassing passen, die zijn ook heel vet, maar wel wat duurder.
 
Back
Top