Tube pre-amp mod ( peavey winsor studio )

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.091
Locatie
HybriDe L!Fe
Capture.PNG - Click image for larger version  Name:	Capture.PNG Views:	0 Size:	120,6 KB ID:	3767524


Dit is de pre-amp van een combo versterker die ik graag wil modden.
De powersoak heb ik verwijderderd en als ik de pre-amp bypass door de fx return te gebruiken klinkt de amp veel voller.
Daardoor weet ik dat de pre-amp de reden is waarom de amp dun klinkt en niet clean.

Het hele schema staat hier: https://www.thetubestore.com/lib/the...0Schematic.pdf

Hoe kan ik hem cleaner krijgen? Is dat een kwestie van de versterkings factor verminderen?
Als ik het goed begrijp is V1 de driver tube.
Waar doe ik dat dan precies? Kwestie van R13 verlagen?

Ook heb begrepen dat C27, C5 en C28 los kunnen voor een minder agressieve sound. Hiervoor ga ik een switch maken.

Ik gebruik deze combo ook om keys, synths, drums en gitaren door te halen.
Hoe zou ik er een line level input op kunnen maken?

It has been awhile since I modified the Windsor head but this amp also has a lot of brightness and gain in the preamp section. You could get more bass by just removing some of the brightness and this would improve the clean headroom. With all the high frequency gain they added C14 across R34 to cut it before the power tube. You could lift C27, C28 and also C5 if you want, this will lower the overall gain of the preamp section but you still have C37 and C36 for brightness (at approx 800Hz). On the reverb check the RCA cables that go to the tank, the return signal cable is also the ground for the tank so check for corrosion. If you have another RCA cable hooked to the TV or something borough it to try a different cable. If you can hook to an external speaker instead of the one in the combo and the reverb feedback goes away then it is acoustic pickup and you will need to try to isolate the tank better. You can also take the tank out of the cabinet and put it on the floor or a stack of books or whatever to isolate it from the speaker as a test. You could increase the value of C35 to roll off the highs into the tank try a factor of two to 33nf if it is still a problem go to 42nf. For more reverb you could change R50 to 100k you will need to change C44 to 1nf to 500pf also.

Edit: ah het liften van C27, C28 en C5 zou hem ook cleaner maken...
 
Laatst gewijzigd:
Ja idd heb er tegenwoordig jj's of zoiets in zitten en dat klinkt stukken beter dan de ehx sovteks die erin zatten.

Zag ook at er combi buizen bestaan half 12at7 en half 12ax7.

Zal snel die drie caps liften. Ben benieuwd. Maar nu al zonder powersponge en een preamp in de fx return klinkt het erg vol en mooi. De eindversterker is dus erg goed.
 
Heb ze van ebay uit italie? Nou ja Slovakije is nog wel een eindje fietsen van Praag
 
oooh yes nu klinkt hij erg goed en clean.
DX11 er doorheen en ineens heeft hij bas.

Dus powersoak eruit en C27, C28 en C5 eruit.

Heb ook nog een oude cap die het signaal aftapt voor de DI vervangen maar nog niet getest.

Wat ik dus nu geleerd heb is dat in deze gitaar amp in de pre-amp feedback word gebruikt voor een hogere maar smerige gain.
Das wellicht leuk voor rock maar ik houd toch meer van jazzy clean en nu kan de amp beter gebruikt worden voor het re-ampen van synths.
Wellicht koop ik een tweede voor stereo studio truken met bv delays, chorus of tremelo's.
 
Leuk om te lezen dat je dit hebt opgelost door het gewoon te proberen wat kan werken. Ja, nu je weet wat je moet doen om het goed te krijgen is stereo wel aanlokkelijk. :)
 
Ja idd. En de standard speaker is ook niet de beste dus de sound kan nog veel beter.
ook de reverb tank kan beter.

ik wilde bijna een fender twin kopen maar dat is niet meer nodig.

Stereo met een tremelo en een rhodes lijkt me echt geweldig.

Maar ook de gitaar en dx11 klinken nu lekker vol.

U2 deed bv delay truken met meerdere amps verspreid over de kamer. Een cabinet of meerdere is dus ook erg tof voor synths enzo.
 
Mooi dat 'ie nu bruikbaarder klinkt!

Dat deze preamp 'dun' klonk kun je 'm (of haar) moeilijk verwijten; 't is kennelijk de bedoelde toepassing geweest dat er vervorming (voor gtr) te maken was.

Dus extra gain (merk op dat deze pre-amp tov de Twin Reverb die je noemde een extra gain-stage heeft), en om het gtr-geluid dan niet te laten verstoppen, te modderig te laten worden
wordt er in een pre-amp dan vaak 'laag' uitgehaald, ziedaar 'amp-voicing'.

Voor minder hoog kunnen C36 & C37 er zonodig ook nog uit.
 
Mooi dat 'ie nu bruikbaarder klinkt!

Dat deze preamp 'dun' klonk kun je 'm (of haar) moeilijk verwijten; 't is kennelijk de bedoelde toepassing geweest dat er vervorming (voor gtr) te maken was.

Dus extra gain (merk op dat deze pre-amp tov de Twin Reverb die je noemde een extra gain-stage heeft), en om het gtr-geluid dan niet te laten verstoppen, te modderig te laten worden
wordt er in een pre-amp dan vaak 'laag' uitgehaald, ziedaar 'amp-voicing'.

Voor minder hoog kunnen C36 & C37 er zonodig ook nog uit.

Hi Clint, ah tof dat met de C36 en C37 ga ik nog proberen. Wellicht een switch maken voor meer klank opties. ( gitaar modus of keyboard modus )
Ja idd ik snap nu dat amp voicing. Voor gitaar wil je eigenlijk geen bas hebben. Deze amp is oorspronkelijk een rock amp maar met de mods word het een jazzy/blues clean amp.

Waarschijnlijk ga ik er een 8 ohm WGS ET65 speaker inzetten en ik denk ook dat de amp naar de speaker gevoiced dient te worden.
De Peavey blue marvel gaat ook helemaal niet hoog dus daarom hebben ze het hoog ook geboost. ik heb de 8ohm versie.
71W7sVypi-L._AC_SL1374_.jpg

https://wgsusa.com/sites/all/themes/wgs/files/WGS-tonechart.pdf
 
Waarschijnlijk ga ik er een 8 ohm WGS ET65 speaker inzetten

Hmm, die heeft wel een beperkte range, tot 6.5 kHz. Lijkt me krap als je het ook voor synths gaat gebruiken.

Ik ken de Peavey Stereo Chorus van vroeger, volgens de specs gaat die tot 15 kHz. Misschien een idee om te kijken welke speakers daarvoor gebruikt werden en dat die meer geschikt zijn voor jou?

Edit: oh, ik zie nu dat die 6.5kHz de originele was van Peavey.
 
Ik gebruik deze combo ook om keys, synths, drums en gitaren door te halen.

Deze verscheidenheid aan bronnen zou je een geldig excuus geven voor meer dan 1 amp ;-)
Met andere woorden: je wist uiteraard zelf ook al dat deze versterker niet het meest logische vertrekpunt was voor al deze soorten signaal-bronnen.

Dan de keuze hoe het aanvullende geld te besteden: extra amp erbij, of deze amp universeler te maken met andere speaker, toegevoegde switches etc etc.
(Ga je voor gtr weer de speaker terugswitchen naar het origineel?)

En uiteraard voor re-ampen nog de keuze om voor elk signaaltype de meest geschikte microfoon te gebruiken (type, maar zeker ook opstelling). Gebruik je steeds dezelfde, of heb je wat variatie?


Hoe zou ik er een line level input op kunnen maken?

De 'low gain' input wrsch al geprobeerd? Alternatief is de 'return' te gebruiken, maar dan sla je de hele pre-amp over en moet je het signaal dat je in de return stuurt vooraf in level aanpassen want FX-loop zit na de master-volume.

Wat bewerkelijker is om 1 vd gainstages schakelbaar te maken (zie schema van Peavey Classic 30 etc), maar dat is meteen stuk ingrijpender. Sowieso oppassen met deze amp qua hoogspanning, maar bij zo'n modificatie dan zeker.
Maar goed, je wist al wel dat het gevaarlijk daarbinnen was ;-)


ah tof dat met de C36 en C37 ga ik nog proberen. Wellicht een switch maken voor meer klank opties. ( gitaar modus of keyboard modus )

Deze zijn te denken als bright-caps, alleen zitten ze dan niet over een volumeregelaar heen, maar hier elk over een vaste spanningsdeler.

Tot slot: alle experimenten geldig! Mocht ik klinken in de richting van: laat deze amp met rust en koop een 2e erbij voor die andere signaalbronnen dan zou dat de easy way out zijn, jouw aanpak veel leerzamer.

Je noemde echter nog wel dat je nu geen Twin Reverb hoeft te gaan kopen. Persoonlijk zou ik zeggen dat (als je er de ruimte en de spierballen voor hebt) er NOOIT een reden is om er geen te kopen ;-)
Silverfaces gaan tegenwoordig voor hele schappelijke prijzen.

Groet!
 
1. En uiteraard voor re-ampen nog de keuze om voor elk signaaltype de meest geschikte microfoon te gebruiken (type, maar zeker ook opstelling). Gebruik je steeds dezelfde, of heb je wat variatie?

2. De 'low gain' input wrsch al geprobeerd? Alternatief is de 'return' te gebruiken, maar dan sla je de hele pre-amp over en moet je het signaal dat je in de return stuurt vooraf in level aanpassen want FX-loop zit na de master-volume.

3. Wat bewerkelijker is om 1 vd gainstages schakelbaar te maken (zie schema van Peavey Classic 30 etc), maar dat is meteen stuk ingrijpender. Sowieso oppassen met deze amp qua hoogspanning, maar bij zo'n modificatie dan zeker.
Maar goed, je wist al wel dat het gevaarlijk daarbinnen was ;-)

4. Je noemde echter nog wel dat je nu geen Twin Reverb hoeft te gaan kopen. Persoonlijk zou ik zeggen dat (als je er de ruimte en de spierballen voor hebt) er NOOIT een reden is om er geen te kopen ;-)
Silverfaces gaan tegenwoordig voor hele schappelijke prijzen.

Hi Clint, super bedankt voor deze bruikbare input.
1. Ik heb een tweede dezelde amp gekocht voor stereo re-ampen
Heb een collectie mics en mijn kamer heeft een prettige sound.
Ik heb bv 2, sm57's, akg c4000, 2x senheiser kleine condenser en sm87a, beyer 69n en nog een beyer shotgun. Behringer meet mic
Verwacht veel van stereo re-amping met direct en /of room mics. De cabinets hebben ook een mic simulator uit direct na de eindbuis. DI

2. Idd denk dat de lowgain wel werkt

3.ik dacht gewoon aan de bright caps in en uitschakelbaar. De originele gitaar sound was erg gaar bv. Zal dat schema is bekijken.

4. Tja de twin blijft mijn favoriete amp. Ik heb dezelde pre amp buis besteld om te kijken of dexwinsor dan ook lekkerder en dunner clean kan doen.
maar ooit koop ik nog een twin.

Grappig maar met een degelijke reverb tank zijn deze 2 amps gelijk mijn stereo spring door de di uit te gebruiken. Maar room mics kan nog steeds :)
 
Click image for larger version  Name:	20200717_162901_compress27.jpg Views:	0 Size:	69,3 KB ID:	3770780
Click image for larger version  Name:	20200717_174650_compress7.jpg Views:	0 Size:	43,9 KB ID:	3770781
Click image for larger version  Name:	20200717_181921_compress80.jpg Views:	0 Size:	49,9 KB ID:	3770782

beide amps zijn gemod.
Een dirt switch en de powersoak eraf.
Ook de di output van een goede capaciteit voorzien en klinkt nu ook wat beter.
er gaan nog nieuwe speakers in en een lange reverb tank met switch voor short of long decay. ( dus 2 tanks per amp)

Nu kan de amp voor bas, gitaar, synths, keys, drums en je moeder worden gebruikt. Ook als smerige of cleane buizen pre of als stereo reverb via de di out


Nu is het een echte studio amp :)
 

Attachments

  • 20200717_162901_compress27.jpg
    20200717_162901_compress27.jpg
    69,3 KB · Bekeken: 192
Voor minder hoog kunnen C36 & C37 er zonodig ook nog uit.

Heb op een andere site gevonden dat deze boost rond 800 hz zit.
Heb daarna via ableton, synth, gitaar en rhodes part naar de amp gestuurd en met eq gespeelt.
Een dip rond 800HZ haalt een vieze agressieve toon weg.

Heb nu in beide amps C36 & C37 onderbroken. en nu klink de amp veel beter.

Lijkt erop dat C36 & C37 een compensatie zijn voor de speaker, want op de DI out klinkt het schel maar via de speaker minder.
Daar ben ik zo zeker van dat ik 2 WGS ET65's heb gekocht.
En ook 2 lange reverb tanks onderweg.

clintrubber ​​​​​​​Super bedankt voor deze tip!

per amp 1x JJ 12AT7, 1x JJ 12AX7 en als power tube een TAD 6l6.
Nu heb ik nog wat tubes over om te wisselen voor een andere toon.
 
Dit is een beetje ter eigen documentatie.
Iig heb ik erg veel plezier van de 2 amps. Wat een toon :)
Heb 2 grotere reverb tanks gekocht maar de reverb is niet zo hard.
Daar is ook wel wat aan te doen.

You could increase the value of C35 to roll off the highs into the tank try a factor of two to 33nf if it is still a problem go to 42nf. For more reverb you could change R50 to 100k you will need to change C44 to 1nf to 500pf also.

Schema reverb ( send - return )
Capture.PNG
 
Laatst gewijzigd:
Heb nog wat mods gedaan: R3 39K zodat er meer door de toon stack gaat.
C44 - 1N en R50 100K voor meer spring. Nu kun je hem lekker oversturen.
C7 22N en 47N in paralel

Je kun hem nu heerlijk clean maken maar ook smerig en alles er tussen in.
De toon controlls zijn wat fijner.
 

Attachments

  • winsor-studio.mp3
    6,7 MB
ok ik snap nu dat R53 + C36 en R54 + C37 highpass filters bij 720hz
C36 en c37 zijn onderbroken maar toch vind ik dat de pre-amp wat hoog mist.

Voor de speaker at65 kan ik geen freq response chart vinden.

Ik wil het mid/hoog boosten maar wellicht hoger dan 720hz.
 
Back
Top