DIY stereo spring reverb

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.126
Locatie
HybriDe L!Fe
Hi,

Weet er iemand hoe een spring reverb werkt.
In de basis snap ik het wel maar er zijn waarschijnlijk verschillende principes.
Bestaat er 1 waar het reverb signaal met feedback terug word gestuurd naar de spring?

Ben me aan het orienteren om een stereo spring reverb te maken.

Mogelijke features
- stereo linelevel io
- evt tranformer balanced
- een stereo send en return in het feedback pad
- eq ( pre - post )
- aanpassing decay tijd.
- switch tussen 2 verscillende lengtes reverb tanks

Iemand nog tips voor schema's?
Welke truukjes bestaan er zowel?

Wellicht kunnen we samen pcb's laten maken.

https://www.paia.com/ProdArticles/hotspuse.htm

BEn ook opzoek naar de service manual van een Roland RV800 spring reverb
 
Ik zie dat de RV800 conencties heeft voor externe FX.
Lijkt er niet op dat er bij een Spring reverb een feedbackloop word gebruikt. Of toch wel?
Lijkt er ook op dat de RV800 per kanaal 2 reverb tanks gebruikt net als de PAIA.

Roland-Studio-System-RSS-RV-800-Stereo-Reverb-3.jpg
 
Ik heb in het verleden verschillende "stage center reverb" gemaakt.
Simpel van opbouw , goedkoop , en klinkt goed .
Twee stuks daarvan en je hebt dubbel mono
Ook zijn er al verschillende draadjes over de stage center reverb op s.f
 
Volgens mij gaat het signaal door de spring. En 1 Met een attuator. Soms hebben andere een kleine eq er achter zitten.
 
Volgens mij gaat het signaal door de spring. En 1 Met een attuator. Soms hebben andere een kleine eq er achter zitten.

Idd zie nu dat de rv800 helemaal geen eq heeft.
en aangezien ik reverb met een daw gebruik kan ik er makkelijk een pre of post filter tussen zetten.
 
Wat raar is op die RV800: deze verwacht een stereo-invoer. Ik zou juist ook een mogelijkheid willen om mono naar stereo te brengen, dat is immers een meer voor de hand liggende reden: het instrument is mono, en door de afstand en de ruimteakoestiek ontstaat er een stereobeeld.
 
Wat raar is op die RV800: deze verwacht een stereo-invoer. Ik zou juist ook een mogelijkheid willen om mono naar stereo te brengen, dat is immers een meer voor de hand liggende reden: het instrument is mono, en door de afstand en de ruimteakoestiek ontstaat er een stereobeeld.

Er zit een mono/stereo switch op. Die doet denk ik precies dat.
ik zou hem gewoon stereo in en uit gebruiken.
kan me niet veel voorstellen met een mono naar stereo spring reverb. Andere reverbs wel
 
Hi,
Welke truukjes bestaan er zowel?

Die ESP-site die al gepost was vat alles al wel samen.

Wellicht kunnen we samen pcb's laten maken.

Zoek je een 'studio spring reverb' (NL-trots D&R comes to mind, de 1HE 19"-unit met EQ, als je die tegenkomt voor fatsoenlijke prijs dan niet meer nodig om zelf te gaan bouwen)

of als het meer gitaar-sound georienteerd moet zijn dan deze een mooi project (tenzij je zelf volledig vanaf scratch): www.surfyindustries.com ... oops, ze lijken inmiddels de losse PCBs niet meer aan te bieden ?!
 
Ik zoek idd een studio reverb. Het liefst een peavey stereo in een blauw rack maar die zijn erg zeldzaam.
dit lijkt me goed te doen en goedkoop
 
Welke Peavey is dat? Ik ken wel de Valverb van ze, maar da's een mono met tremolo en meer voor gitaar gedacht, dus altijd leuk om ook die andere van ze te zien.

Ik weet het model niet maar heb deze een maand geleden in een studio hier gezien.
het is idd een stereo studio reverb. Op het web ook niets over te vinden.
Tomas die hem heeft heeft hem laten horen en klonk vele malen beter dan de spring in een space echo.
 
kan me niet veel voorstellen met een mono naar stereo spring reverb. Andere reverbs wel
Meerdere dezelfde reverb tanks zullen subtiele verschillen hebben. Dus met meerdere reverb in een doosje kan je een mono signaal van een stereo reverb voorzien. Misschien is het zelfs wel interessant om met verschillende typen tanks te experimenteren en bijvoorbeeld mid-side processing te gebruiken voor een stereo reverb.

Is het bij zoiets niet interessant om een simpele input en output trap voor de reverb tank te maken en de boel in een eurorack module te bouwen. Dan heb je optimale flexibiliteit om met feedback, stereo reverbs en andere effecten in het feedback pad etc. te experimenteren door dingen anders te patchen. Dit soort modules bestaan natuurlijk ook al lang, maar dit lijkt me inderdaad een leuk DIY project.

Ik heb hier lang geleden een keer mee geexperimenteerd en ik kreeg goeie resultaten met een current-drive input trap. In dit artikel staat dit beschreven. https://sound-au.com/project34.htm
Met een normale voltage gestuurde input trap raak je wat hoog kwijt en overstuur je met veel bas makkelijk de input transducer.
 
Ik weet het model niet maar heb deze een maand geleden in een studio hier gezien.
het is idd een stereo studio reverb. Op het web ook niets over te vinden.
Tomas die hem heeft heeft hem laten horen en klonk vele malen beter dan de spring in een space echo.

Ah OK qua die Peavey.

Beter dan de spring reverb van Spache Echo: dat zegt op zich niet zo heel veel; spring is idd niet sterkste kant v Space Echo... is maar klein 'bonus' reverb tankje, nog als Z-opgehangen had ik begrepen, om in de beperkte afmetingen nog iets te kunnen doen. (Maar het kan toevallig net zijn wat er nodig is en leuke aanvulleng op de echo)
 
Heb onlangs een mic mix master room xl 210 van een forumlid overgenomen is een hele vette unit. Is zeker de moeite waard om eens te bekijken. Misschien is het iets voor je.
https://reverb.com/item/2215910-mic-mix-master-room-xl-210-pre-1980-black

Wow jazeker. Das precies wat ik zoek. Maar lijkt me erg zeldzaam.
Heb ook nog op ebay contact gehad voor een "Tapco 4400". Maar hij wil die niet naar europa sturen.
Tja als ik rond de 400-500 euro een goede spring reverb kan vinden ben ik klaar.

Maar dan is 4-Tek 's idee voor een eurorack spring met feedback ed nog wel te doen.

Ik heb een Monacor Reverberation rv25 een simpel doosje en gebruik die zowat op iedere track. Soms helemaal geen digitale reverb. Plates en springs.. zijn zo cool. Het lijkt er wel op dat die heel populair zijn. stereo reverbs voor 1000e of meer vind ik een beetje zot.

Mic Master Room xl210
Demeter RV-1
Roland RV800
Peavey ( blauwe onbekend, zal het aan Tomas vragen zou best wel eens deze kunnen zijn https://www.polynominal.com/vesta-kaza-rv3/ )
AKG BX20
AKG BX25
 
Back
Top