Korg Z1 dood

DaRooT

Stamgast
Lid sinds
7 augustus 2004
Berichten
150
Locatie
South
Mijn korg Z1 doet sinds vandaag niets meer. Gisteravond nog op gespeeld en nu wil ik 'm aanzetten en doet ie totaal niets meer. LCD brand niet meer, geen geluid, geen lampje.

Ik heb 'm al open gemaakt. Nu heb ik aan de uitgang van de voeding gemeten maar ik meet daar totaal geen spanning (dat is die grote connector met 5 zwarte en 1 gele draad). Daar moet ik wel spanning meten neem ik aan. Weet iemand hoeveel dat dat moet zijn?
 
Ik weet het niet zeker, maar zit er achter in de Z1 bij de powerknop / netsnoer aansluiting een zekeringhouder?
Zo ja, check de zekering even of ie nog heel is (doormeten) en stop bij defect een nieuwe erin.
2e punt kan zijn dat je voeding idd kapot is. Mocht dat het geval zijn dan is kans dat de rest van de synth nog gewoon intact is heel erg groot.

:D

-C-
 
De zekering heb ik al getest, die is nog goed.

Ik heb op dit moment geen digicam ter beschikking (zal ik morgen regelen), maar het is die grote connector (er is maar 1 grote connector op de voeding). 4 bruine en 1 gele draad zit daaraan. Daar meet ik totaal geen spanning op.

Maar dan nog vind ik dit een merkwaardig probleem, ik hoop eigenlijk dat het de voeding is, die is nog makkelijk te repareren. Maar als het dat niet is dan weet ik echt niet waar ik moet beginnen met zoeken :frons:
 
Klinkt als een kabelbreuk!
 
ja inderdaad. ik zou even het netsnoer vervangen (is toch een losse eurokabel)?
 
Origineel geplaatst door DaRooT
De zekering heb ik al getest, die is nog goed.

Ik heb op dit moment geen digicam ter beschikking (zal ik morgen regelen), maar het is die grote connector (er is maar 1 grote connector op de voeding). 4 bruine en 1 gele draad zit daaraan. Daar meet ik totaal geen spanning op.

Maar dan nog vind ik dit een merkwaardig probleem, ik hoop eigenlijk dat het de voeding is, die is nog makkelijk te repareren. Maar als het dat niet is dan weet ik echt niet waar ik moet beginnen met zoeken :frons:

Controleer inderdaad zoals Leo al aangeeft ff of het netsnoer nog goed is en vooral of het goed in de connector zit.
Als dat het geval is en de zekering is ook nog goed en je toch geen spanning uit de voeding krijgt kan je er van uit gaan dat je voeding naar de eeuwige rijstvelden is. (Ik neem aan dat je de schakelaar ook even doorgemeten hebt?)

Bij de wavestation (ook een schakelende voeding) gebeurt het regelmatig dat 1 van componenten op het koellichaam
zich los werkt uit de soldeerverbinding op de print, domweg vanwege de warmte takelt de verbinding af en dan volstaat het om deze opnieuw even door te solderen.

Als dat niet het geval is (bij 1 van mijn Z1's is hetzelfde gebeurd) is de voeding waarschijnlijk echt heen en in dat geval zou ik je aanraden hier niet mee te experimenteren kwa reparatie, als je geen ervaring hebt met schakelende voedingen en de precieze componenten hebt en weet welke er stuk zijn, is het levensgevaarlijk voor de rest van de electronica van de Z1.

Er zijn tegenwoordig gewoon kant en klare schakelende voedinkjes te koop bij onder andere RS components, een grote electronica leverancier. Bij Korg een nieuwe halen is erg duur, als je hoort wat Korg voor een voeding vraagt...bijna meer als een 2dehands Z1 i.i.g.

Veel succes!
 
electrocare

electrocare

... of bij Electrocare in Hilversum laten nakijken, heb daar m'n Wavestation ook ooit laten maken omdat de voeding kapot was. Heb daar niet al te veel voor hoeven betalen, weet niet meer hoeveel.
 
Origineel geplaatst door Beepr
Controleer inderdaad zoals Leo al aangeeft ff of het netsnoer nog goed is en vooral of het goed in de connector zit.
Als dat het geval is en de zekering is ook nog goed en je toch geen spanning uit de voeding krijgt kan je er van uit gaan dat je voeding naar de eeuwige rijstvelden is. (Ik neem aan dat je de schakelaar ook even doorgemeten hebt?)

Bij de wavestation (ook een schakelende voeding) gebeurt het regelmatig dat 1 van componenten op het koellichaam
zich los werkt uit de soldeerverbinding op de print, domweg vanwege de warmte takelt de verbinding af en dan volstaat het om deze opnieuw even door te solderen.

Als dat niet het geval is (bij 1 van mijn Z1's is hetzelfde gebeurd) is de voeding waarschijnlijk echt heen en in dat geval zou ik je aanraden hier niet mee te experimenteren kwa reparatie, als je geen ervaring hebt met schakelende voedingen en de precieze componenten hebt en weet welke er stuk zijn, is het levensgevaarlijk voor de rest van de electronica van de Z1.

Er zijn tegenwoordig gewoon kant en klare schakelende voedinkjes te koop bij onder andere RS components, een grote electronica leverancier. Bij Korg een nieuwe halen is erg duur, als je hoort wat Korg voor een voeding vraagt...bijna meer als een 2dehands Z1 i.i.g.

Veel succes!
Ja de kabel heb ik ook al geprobeerd te vervangen, maar daar ligt het niet aan :) Want ik heb, net als jij zegt in na de schakelaar gemeten of daar ook nog spanning uitkomt, en de schakelaar laat netjes de netspanning door.

Ik heb die 2 componenten die aan de koellichamen vast zitten (Dat zijn toch voltage regulators?) aan de onderkant op solderingen bekeken, maar die soldering lijkt nog in orde te zijn.

Ik heb wel ervaring met gewone voedingen repareren, maar schakelende voedingen heb ik geen ervaring mee. Opzich de normale componenten (zoals elco's weerstanden diodes etc.) kan ik wel aan komen, maar bijvoorbeeld die trafo lijkt me weer wat lastiger om aan te komen. Maar ik weet dus niet welk component kapot is.

Ik zal eens kijken bij RS components of zei mij een nieuwe voeding voor mijn Z1 willen geven. Maar hebben zei excact dezelfde voeding? Want ik weet verder niet de specificaties van deze voeding, welke uitgangsspanningen er nodig bij zijn enzo.

Maar wat er precies kapot is kan jij me zeker ook niet vertellen? Of nog beter zou zijn hoe dat gewoon zomaar 'opeens' kan. Piekspanning van het net bij het aanzetten ofzo? Maar daarvoor zag ik een condensator erbij zitten die dat eruit moet filteren...
 
Laatst gewijzigd:
had ook eens een soortgelijk probleem met mijn z1. wat er net fout zat, weet ik niet, maar het resultaat was wat jij in je eerste post beschrijft. als beepr het ook heeft gehad - heb het op de yahoogroups ook al meermaals voorbij weten komen - is die voeding misschien het zwakke punt bij meer z1's. heeft me 20 euro gekost om te laten maken (bij een particulier weliswaar, maar mooi terwijl ik er bijstond, en hij heeft nog wat solderingen bijgewerkt).
 
Ik heb 'm gemaakt *D

Ik heb de voeding eens doormeten. Ben erachter gekomen dat R4 kapot was. Dit is een 680K weerstand, die had ik gelukkig nog op voorraad en ff vervangen en toen gaf de voeding weer een uitgangsspanning. Ff getest op me Z1 en hij werkt weer :)

Bedankt allemaal voor de reacties.
 
Origineel geplaatst door DaRooT
Ik heb 'm gemaakt *D

Ik heb de voeding eens doormeten. Ben erachter gekomen dat R4 kapot was. Dit is een 680K weerstand, die had ik gelukkig nog op voorraad en ff vervangen en toen gaf de voeding weer een uitgangsspanning. Ff getest op me Z1 en hij werkt weer :)

Bedankt allemaal voor de reacties.

Heee....gefeliciteerd man!

Ik zat op m'n werk en kon vanmiddag door de drukte niet reageren op je eerdere post,
kom nu net thuis en zie dat je het hebt opgelost....

Goed hoor..gelukkig alleen een weerstandje...daar kom je goed weg, bijna alle halfgeleiders op dit soort boards zijn
speciale fabrikantcoderingen, alleen het zoeken naar consumentenequivalenten is dan al een leidensweg.

Veel plezier van je Z1 nog, ik vind het nog steeds een topbak!
 
Back
Top